Nyhetssvepet

Carlton-stämning för Fortnite, Roomba skapar Doom-banor – och Simcity till NES uppgrävt

Gott nytt år (inatt)! Hoppas att ni alla haft en härlig jul och nyår (inatt), oavsett hur eller om ni firar. Själv valde jag att ta ledigt från spelnyheterna i en vecka, och vet ni vad? De valde att ta ledigt från oss också. Därför skrapar vi fram det lilla som kommit de senaste två veckorna, och det blir mest trevligheter – med undantag från ännu en Fortnite-stämning.

Fresh Prince-skådis stämmer Fortnite för Carlton-dansen

Alfonso Ribeiro, som spelar Carlton i tv-serien Fresh Prince in Bel Air, stämmer utvecklarna av Fortnite och NBA 2K-spelen för användandet av dansen hans karaktär gjorde populär under 90-talet, rapporterar bland annat The Guardian.

I stämningsansökan menar Ribeiro att Epic Games och Take-Two Interactive har använt dansen utan hans tillåtelse eller tillskrivning. Han vill att företagen ska sluta använda dansen han menar att han uppfunnit i sina spel – och håller på att upphovsrättsskydda dansen.

Ribeiro är inte ensam om att stämma Fortnite-utvecklarna för användandet av danser. För inte så länge sedan lämnade rapparen 2 Milly en stämningsansökan för att Epic använt sig av hans dans The Milly Rock utan tillåtelse.

Niklas tankar: Först och främst: Varken Alfonso Ribeiro eller 2 Milly lär vinna om deras stämningar går till rättegång. Att upphovsrättsskydda ett dansmove är oerhört svårt, om det inte gäller en hel koreografi. Så på det sättet skulle man kunna säga att spelutvecklarna har rätt. Men att använda moves som andra skapat eller gjort populära utan någon som helst tillskrivning eller erkännande av upphovspersonerna är såklart moraliskt förkastligt. Det skulle kosta Epic och andra utvecklare så lite att jobba tillsammans med de här personerna, och de skulle tjäna massor av goodwill. Det är tyvärr alldeles för ovanligt att mindre (även om Ribeiro och 2 Milly såklart är kändisar) popukulturskapare i allmänhet, och svarta sådana i synnerhet, blir snuvade på sina kreationer. Skärpning!

Robotdammsugare gör Doom-banor av ditt hem

Denna bana har en Roomba skapat. Bild: Rich Whitehouse

En robotdammsugare, närmare bestämt en Roomba, kan skapa Doom-banor av ditt hem. Det tack vare ett script som spelskaparveteranen Rich Whitehouse har tagit fram. På sin sajt beskriver han hur han tagit fram scriptet som moderna robotdammsugare kan använda eftersom de scannar av sin omgivning och skapar detaljerade 3D-bilder av rummen de städar i. Dessa kan alltså sedan konverteras till spelbara banor i den klassiska 3D-skjutaren.

Enligt Rich Whitehouse ska scriptet fungera även med andra robotdammsugare än den Roomba 980 han testat. Den som är sugen på att prova kan hitta all information på Whitehouses sajt.

Niklas tankar: All hail our robot game designer overlords!

Lästips: Spelhistoriker gör Simcity till NES spelbart

Ett av mina absoluta favoritspel till Super Nintendo är Simcity och jag minns fortfarande hur jag gjorde allt för att maxa effektiviteten i mina städer. Men inte ens jag som är ett Simcity-fan sedan barndomen visste att det första spelet skulle ha släppts till NES, men skrotades. Nu har spelhistorikerna på The Video Game History Foundation grävt fram det nästan färdiga spelet och gjort det spelbart. Man har därtill skrivit väldigt många tecken om spelet och hur det grävdes fram. I inlägget finns även länkar till att ladda hem spelet om man vill testa själv i emulator.

Så grävdes bortglömda NES-versionen av Simcity fram

Skriv en kommentar