Reggie lämnar Nintendo, det trodde jag aldrig! Vi kommer att minnas honom som mördarrobot, mupp och lerfigur och Nintendo blir aldrig detsamma. Denna vecka kollar vi även in vad som kan hända om man som spelutvecklare förargar den kinesiska regimen – och vad som händer när förre EA-chefen Patrick Söderlund sätter tre personer på att göra makalösa miljöer i sitt nya spel.

Reggie Fils-Aimé lämnar Nintendo – Bowser tar över

Nintendos USA-chef, Reggie Fils-Aimé, går i pension efter 13 år på posten hos den japanska speljätten, rapporterar bland andra Forbes. Hans efterträdare, med det passande namnet Doug Bowser, tar över den 15 april.

Reggie Fils-Aimé började på Nintendo 2003 som sälj- och marknadschef under Gamecube- och Game Boy Advance-eran. 2006 tog han över som högsta chef för Nintendo of America och har sedan dess blivit ett populärt inslag på pressvisningar och i Nintendo Direct-videor.

”Nintendo äger en del av mitt hjärta för evigt. Det är en del som är fylld av tacksamhet – för de oerhört duktiga människor jag jobbat med, för möjligheten att representera ett så underbart varumärke, och mest av allt, för att känna mig som en del av världens mest positiva och bestående spelcommunity”, säger Reggie Fils-Aimé i ett uttalande.

Som det ser ut ska han inte gå vidare till någon annan anställning, utan pensionerar sig för att kunna tillbringa mer tid med familj och vänner.

Niklas tankar: Det är något särskilt med Nintendo som gör det lättare att ömma för deras chefer än andra multinationella jätteföretag. Reggie har, liksom den bortgångne Satoru Iwata, varit ett välkommet inslag i Nintendos videor och pressvisningar, och han har aldrig varit sen på att bjuda på sig själv. Att hans efterträdare heter Bowser i efternamn är ju inget annat än jackpot för såväl Nintendo som den memeskapande delen av internet. Tack för allt, Reggie, och välkommen Bowser!

Kinesisk recensionsbomb efter meme i skräckspel

Memet som fått kineserna att lacka. Bild: Kouki på Youtube

 

 

Skräckspelet Devotion har recensionsbombats på Steam av kinesiska användare efter det att man hittat ett meme som liknar deras president Xi Jinping vid Nalle Puh, rapporterar Eurogamer. Devotion utvecklas av den taiwanesiska studion Red Candle Games och fick till en början bra recensioner, men har nu alltså ett negativt totalbetyg på Steam.

Red Candle Games har sedan dess plockat bort memet och publicerat en ursäkt på spelets Steam-sida. Enligt användare på ResetEra har spelets huvuddesigner i sociala medier skrivit inlägg som är för ett taiwanesiskt självstyre.

UPPDATERING: Sedan den här texten skrevs har Devotion plockats ner från Steam helt och hållet, rapporterar Polygon.

Niklas tankar: Oavsett om memet kom med av misstag eller inte, kan det få rätt allvarliga konsekvenser att håna Kina, särskilt om man sitter i Taiwan. Situationen dem emellan är alltjämt känslig och den kinesiska regimen är allt annat än förtjusta i kritik och förlöjligande. Frågan är om detta kan leda till att Devotion förbjuds i Kina, något som skulle innebära ett hårt ekonomiskt slag mot Red Candle Games.

Tidigare EA-chefen Patrick Söderlunds nya studio visar upp sitt projekt

I somras lämnade EA-chefen Patrick Söderlund sin tjänster efter nästan 20 år på först Dice och sedan själva EA. Nu har han visat vad han jobbat på sistone, då han för tre månader sedan bildade studion Embark som i dagsläget har fler än 50 anställda. I ett inlägg på Medium delar studion med sig av en video som visar miljöer skapade i Unreal Engine, och i bilder syns bland annat silhuetter av stora monster. Allt i videon ovan ska ha skapats av tre personer på tre veckor.

Spelet ska bli ett free to play co op-spel och enligt Söderlund vill de snabbt få ut ett spel som, om det blir populärt, kan expandera i design och funktionalitet.

Första konceptbilden från Embarks första projekt. Bild: Embark Studios

Niklas tankar: Säga vad man vill, men den där filmsnutten ser utan tvekan imponerande ut. Om det är vad tre personer kan göra på tre veckor har jag rätt så höga förhoppningar på åtminstone det grafiska i Embarks kommande spel. Söderlund skriver i Medium-inlägget att de vill göra gränsen mellan utvecklare och spelare mindre tydlig, något som tyder på att deras spel kanske kommer att innehålla en hel del skapande. Jag är definitivt nyfiken, och som med alla spännande svenska projekt kommer jag att hålla ett extra öga på det här.