Nyhetssvepet

Vecka 4: Starbreeze i miljonaffär, Comic Con flyttar “hem” och Warners pc-spelardiss

Nu så! Spelåret börjar redan arta sig ordentligt, och vi spelar dagarna i ända. På nyhetsfronten kollar vi in svenska Starbreezes jätteaffär med koreanska utgivaren Smilegate. Vi tar även farväl av Gamex som nu bara blir Comic Con. Till sist ger vi Warner en känga för att överge pc-spelare.

Starbreeze i miljonaffär med koreansk utgivare

Koreanska utgivaren Smilegate har investerat knappt 344 miljoner kronor i svenska spelutvecklaren Starbreeze som bland annat skördat stora framgångar med Payday 2. Det skriver Starbreeze själva i ett pressmeddelande. Anledningen till investeringen är att Starbreeze ska göra en ny version av shootern Crossfire anpassad för den västerländska marknaden. Crossfire har enligt Starbreeze över 500 miljoner spelare, främst i Asien. Dessutom kommer Payday 2 och det kommande Overkill’s The Walking Dead att ges ut på den asiatiska marknaden via Smilegates egen plattform. Släppet av det sistnämnda spelet flyttas även fram till nästa år.

Niklas tankar: När vi snackar om den asiatiska spelmarknaden här i väst handlar det nästan uteslutande om Japan, eftersom konsolspelen som vi känner dem idag började just där. Men en oerhört stor del av jordens befolkning bor i den del av Asien som är i stort sett bortglömd när vi pratar spel. Det är kul att en svensk studio nu får chansen att göra ett intryck på den asiatiska marknaden, och jag ser fram emot att se den delen av spelvärlden integreras mer med vår egen framöver.

Comic Con tillbaka på Kistamässan – dumpar Gamex

comicconComic Con Gamex 2015 hölls på Friends Arena i Stockholm, men med årets upplaga flyttar popkulturmässan tillbaka till Kistamässan igen. Det framgår av ett pressmeddelande. Precis som tidigare år hålls mässan under höstlovshelgen, i år den 4-6 november. I samband med flytten tillbaka till Kistamässan plockas Gamex bort från namnet, och mässan får namnet Comic Con Stockholm.

Niklas tankar: Att Comic Con flyttar tillbaka till Kistamässan känns på något sätt tryggt. Jag hade själv inte möjlighet att närvara på Friends Arena i fjol, men har tidigare varit på varenda Gamex-mässa sedan starten. Dock väcker det ju en del frågor om hur det går för “Nordens största populärkulturella event”. Jag har svårt att tro att Gamex bar sin egen vikt då det sveptes upp av den större produktionen Comic Con, och att kombon nu flyttar tillbaka till mindre lokaler skvallrar om att det kanske inte går jättebra. I sitt pressmeddelande menar arrangörerna bakom Comic Con att spelen fortfarande är en stor del av mässan, trots att man dumpar namnet Gamex. Må så vara. Kanske är det så att namnet Comic Con står starkare för sig själv. Jag är troligen i minoritet, men personligen vill jag hellre ha en renodlad spelmässa än ett bredare populärkulturellt event. Jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av resten av “nördkulturen” och slipper gärna frågestunder med tv-skådespelare och autografskrivande serietidningstecknare. Men hey, that’s just me.

Warner upprör Mortal Kombat-spelare på pc

mortalkombat

Det blir ingen xenomorph för pc-spelarna.

Warner meddelade förra veckan att man släpper en expanderad version av det senaste Mortal Kombat  med titeln Mortal Kombat XL, skriver Eurogamer. Versionen inkluderar all hittills släppt dlc, plus det kommande karaktärspaketet där bland andra xenomorphen från Aliens ingår. Dessutom ska man uppdatera nätkoden för att förbättra onlineupplevelsen för spelarna. Mortal Kombat XL släpps dock bara på Playstation 4 och Xbox One. Pc-pelarna blir utan både xenomorphen och den förbättrade nätkoden. Det kommer inte heller att gå att köpa combat pack 2, som innehåller xenomorphen, separat, något som upprört många fightingspelsälskande datorspelare.

Niklas tankar: Jag är varken spelutvecklare eller utgivare, men här kommer ett så kallat pro tip: Om du släpper ett spel, se till att stödja det lika mycket på alla plattformar efter det att det släppts. Det spelar ingen roll om det är tekniska problem som ligger bakom, eller om en version av spelet helt enkelt inte sålt tillräckligt bra. De som faktiskt köpt den versionen kommer att känna sig övergivna och, med all rätt, bli förbannade när man beter sig på det här sättet. Gör om, gör rätt, Warner!

Skriv en kommentar