Nyhetssvepet

10 miljoner på Nintendo Switch Online, Epic täcker utvecklarförluster – och så påverkar VR hjärnan

Sommaren ångar på och många av er njuter säkert av en semester just nu. Förhoppningsvis hinner ni med lite spel under ledigheten, och även att läsa lite spelnyheter. Denna vecka har Nintendos hyfsat nya onlinetjänst nått 10 miljoner prenumeranter. Dessutom fortsätter debatten om Epic Games Store och deras aggressiva exklusivitetsköp. Avslutar gör vi med långläsning om forskning kring virtual reality, råttor och demens.

10 miljoner har Nintendo Switch Online

10 miljoner betalar nu för Nintendos något innehållsfattiga onlinetjänst.

Antalet prenumerationer som tecknats av Nintendos onlinetjänst Nintendo Switch Online har nu passerat 10 miljoner, rapporterar bland annat Eurogamer. Tjänsten släpptes i september i fjol, och låste då onlinespel på Switch bakom betalväggen. Utöver onlinespel får prenumeranter för 200 kronor om året sparande i molnet, tillgång till NES-spel och Tetris 99.

De 10 miljoner användarna kan jämföras med 36 miljoner Playstation Plus-prenumeranter, en tjänst som lanserades 2010. Microsoft har inte släppt några officiella siffror på hur många som betalar för Xbox Live Gold.

När Nintendo nyligen höll ett möte för aktieägare sa företagets högste chef Shuntaro Furukawa att man behöver ”ytterligare berika” sin prenumerationstjänst i framtiden, skriver Eurogamer. Men på frågan om det innebär att man kan tänka sig att släppa Nintendo 64- och Gamecube-titlar till tjänsten framöver varken bekräftade eller förnekade Furukawa, men sa:

”Det här är bara ett av flera sätt konsumenter skulle kunna spela äldre titlar, och vi vill gärna leverera dem på något sätt. Vi är väldigt väl medvetna om att många av våra kunder efterfrågar ett sätt att spela äldre titlar så här.

Niklas tankar: 10 miljoner användare känns som en ansenlig summa på mindre än ett år. Särskilt med tanke på att vad tjänsten erbjuder är minst sagt skralt. Jag har själv pytsat in för ett år, och det i princip uteslutande för att få tillgång till Tetris 99 (SOM JAG HAR VUNNIT EN GÅNG!), men annars känns det knappt värt det eftersom jag inte spelar några andra Nintendo-spel online. Men hade man börjat släpps SNES-spel och senare där det nu bara erbjuds NES-spel snackar vi. Med ett gediget bibliotek av spel från tidernas bästa konsol är jag säker på att folk hade flockats till tjänsten. Hur som helst, det kan bara bli bättre, så se gärna till att det blir det, Nintendo.

Epic täcker förluster för avbokningar efter exklusivitet

Shenmue 3

Epic ger Steam ännu en känga genom att köpa Shenmue 3-exklusivitet.

Utvecklaren Ys Net och spelbutiken Epic Games Store fick massiv kritik när det stod klart att PC-versionen av det kickstartade Shenmue 3 blir exklusivt för Epics butik i ett år och att backare därför inte får Steam-nycklar när spelet släpps. Backare erbjuds Epic-nycklar eller pengarna tillbaka, men långt ifrån alla var nöjda med det. Och hur skulle det bli med de uteblivna Kickstarter-pengarna för Ys Net om många ville ha pengarna tillbaka?

I veckan meddelade Epic-chefen Tim Sweeney på Twitter att Epic täcker eventuella förluster i samband med exklusiviteten, för att inte Ys Nets utvecklingsbudget ska påverkas. I en uppföljande tweet skriver Sweeney att ”när framtida spel bli Epic-exklusiva efter att ha erbjudit crowdfunding-premier i andra PC-butiker, kommer vi antingen att koordinera med kollegor på de andra butikerna för att se till att nycklarna är tillgängliga på förhand, eller garantera pengarna tillbaka när exklusiviteten meddelas.”

Shenmue 3 har efter den lyckade Kickstarter-kampanjen försenats flera gånger, men ser nu ut att släppas den 19 november i år.

Niklas tankar: Säga vad man vill om Epic Games Store – det är vansinne att jag ska tvingas köpa spel någon annanstans än på Steam och som är fullt av kinesiska spioner (OBS, ironi)! – men de verkar gilla att göra rätt för sig. Att de get en större del av pengakakan till utvecklarna är bra, och att de nu även täcker förluster vid en exklusivitet är också bra. Epic jobbar i en rejäl motvind, men de försöker åtminstone göra det rätta, trots att del lika gärna hade kunnat strunta i det. Visst är det smidigt att ha alla sina digitalt köpta spel på ett och samma ställe, men jag säger det jag sagt så många gånger förr: Konkurrens är bra, och ju starkare Steams konkurrenter är, desto bättre för oss konsumenter. Och för att ens komma i närheten av giganten lär köpta exklusiviteter vara nödvändigt, oavsett hur irriterande det kan vara.

Lästips: Forskare använder råttor för att undersöka samband mellan VR och demens

Vad händer med hjärnan i VR egentligen?

Virtual reality påverkar våra hjärnor på sätt som ännu är oklara. Vi avslutar veckans nyhetssvep med lite härlig långläsning om hur forskare använder råttor för att undersöka vad som händer i våra hjärnor i virtual reality – och om det finns något samband mellan VR och demens.

Eurogamer: Why researchers are using rats to work out whether there’s a link between VR and dementia

Skriv en kommentar