Sommaren är officiellt över, till och med här nere i söder. Spelhösten är i raskt antågande, och med dem kommer även nyheterna. Denna vecka undrar vi om vi kanske kommer att kunna sälja vidare våra Steam-spel i framtiden, och hur den krisande E3-mässan faktiskt kommer att se ut nästa år. Dessutom kollar vi in den kanske mest självklara spelmetaforen på länge.

Frankrike: Steam-användare måste få sälja vidare spel

Vill du kunna sälja vidare dina digitala spel?

Steam-användare bör ha möjligheten att sälja vidare sina spel. Det har en fransk domstol slagit fast i förra veckan, rapporterar bland andra Eurogamer. Domen kommer efter en tvist mellan Valve och konsumentgruppen UFC Que Choisir som pågått sedan 2015, som hade att göra med hur Steams användarvillkor stämmer överens med EU-lagar. Domstolen gick på konsumentgruppens linje och menar nu att Valve ”inte längre kan motsätta sig en vidaresäljning av titeln … även om det ursprungliga köpet är digitalt”. Valve ville få det till att ett köp är som en prenumeration, men domstolen menar att användaren köper en licens och att europeisk lag därför gäller. Om Valve inte godtar domstolens krav på att låta användare sälja vidare sina spel inom en månad, kommer de att få böta upp till 3 000 euro om dagen i upp till ett halvår.

Doug Lombardi, Valves marknadschef, säger till PC Gamer att Valve inte håller med om domen och kommer att överklaga den.

Niklas tankar: Konsumenträtt på nätet är inte lätt, särskilt när det är oklart om produkterna vi tror att vi köper faktiskt tillhör oss, eller om vi bara hyr dem. Europeisk lagstiftning är traditionellt också mycket mer på konsumentens sida än i USA, så vi lär se mer av sånt här innan alla detaljer har jobbats fram. Personligen ser jag gärna mer rätt av användaren att själv göra vad hen vill med sina digitalt köpta spel, men att det går så långt som att få sälja dem vidare har jag lite svårt att se.

E3 kan bli influencer-festival

Blir E3 2020 mer av en influencer-festival? Bild: ESA

Electronice Entertainment Expo, E3, ser ut att kunna ta en ännu mer konsument- och fanfokuserad inriktning nästa år. Sajten Gamedaily.biz har tagit del av interna dokument där arrangören Entertainment Software Association, ESA, föreslår ändringar av konceptet som betalda samarbeten med kändisar, ”köunderhållning” och en ändrad planlösning. Som exempel på samarbeten listas att låta Los Angeles Lakers-spelare spela basketspel för fans, eller skådespelare som tävlar i en spelturnering.

10 000 extra biljetter för allmänheten föreslås, vilket skulle göra att den totala siffran blev 25 000 biljetter. Som jämförelse hade världens största spelmässa, Gamescom i Köln, 373 000 besökare i år.

ESA har kritiserats för hur de hanterat E3-mässan de senaste åren, och inte minst för den stora läcka av registrerade journalisters personliga uppgifter som skedde för några månader sedan.

Fler detaljer om ESA:s förslag för att förändra E3-mässan finns i Gamedaily-artikeln.

Niklas tankar: E3 är förstås för oss som inte har en arbetsgivare som betalar för resan något helt annat än för dem som faktiskt är där. Hur golvet ser ut, och hur många ur allmänheten som är där är mindre viktigt. Men det här är ändå ett tecken på åt vilket håll mässan kan vara på väg. I ett desperat försök att hålla sig relevanta gör ESA såklart allt de kan, och det lär tyvärr bli ett större fokus på just underhållning. Själv är jag mest intresserad av att höra om vad journalister och andra på plats tar med sig från möten och demon bakom lyckta dörrar, och det känns som risken finns att dessa blir färre när mässan blir mer konsumentfokuserad. Hur som helst kan man nästan tycka att det är dags att lägga ner hela skiten, särskilt när man potentiellt utsatte halva världens spelmediakår för fara när man inte kunde hålla koll på var man laddade upp sina register.

Kojima: Death Stranding är en metafor för Trump

Hideo Kojimas kommande spel Death Stranding är i mångt och mycket ett mysterium, även om många detaljer har kommit ut om det på sistone. Den senaste trailern fokuserar mycket på att folket i United Cities of America – det fiktiva land där spelet utspelar sig – är splittrat. Enligt Hideo Kojima själv kan Death Stranding ses som en metafor för USA, Trump eller till och med Europa.

I Death Stranding spelar man som Sam Bridges, som ska ta sig genom landet och koppla upp de platser han besöker till ett stort kommunikationssystem som erbjuds dem som går med i UCA.

”När du kopplar upp dig kan du använda UCA:s tjänster, men samtidigt får de din information 24 timmar om dygnet”, säger Kojima om nätverket i en intervju med Gameinformer. ”Det är som 1984. Vissa människor kanske inte gillar det, och säger ‘jag tänker inte koppla upp mig mot UCA, för vi kommer att göra om samma sak som vi gjorde’. Som Trump, eller EU, sådana saker. Det är en metafor.”

Niklas tankar: Åh, så ett spel om ett land som gått åt skogen och folket splittrats är en metafor för Trump och dagens USA?