Nyhetssvepet

Half-Life: Alyx släpps i mars, så kan Playstation 5-kontrollen se ut – och Amy Hennig är tillbaka

Det lackar mot jul och många börjar säker tänka på klapparna. I år blir säkert många besvikna när det ligger en mobillåda under granen, men kanske får någon ett fint VR-headset för att kunna spela nästa Half-Life i mars. Denna vecka kikar vi dessutom på en patentansökan som visar hur Playstation 5-kontrollen kan komma att se ut – och glädjer oss åt att Amy Hennig är tillbaka.

Half-Life: Alyx släpps i mars – exklusivt för VR

Mars 2020 blir första gången på 13 år som ett spel i den kultförklarade Half-Life serien släpps. Det var under förra veckan som Valve visade upp trailern för Half-Life: Alyx, som bara går att spela i virtual reality. Det utspelar sig innan händelserna i Half-Life 2 och istället för Gordon Freeman är det Alyx Vance som har huvudroll när hon och hennes pappa Eli drar igång motståndsrörelsen som kämpar mot Combine-ockupationen av Jorden.

Valve själva beskriver Half-Life: Alyx som ett klassiskt Half-Life-äventyr med fokus på pussel, strider och berättande och menar att det är ett fullängdsspel, inte en kortare VR-upplevelse.

Half-Life: Alyx ska gå att spela med alla VR-headset som stödjer Steam VR. Det säljs till fullpris, men den som redan äger en Valve Index får spelet gratis.

Niklas tankar: Jag har svårt att tänka mig ett mer efterlängtad spel, även om det inte har siffran 3 i titeln. Half Life 2: Episode 2 släpptes 2007 och sedan dess har vi väntat, väntat och väntat. Det är knappast en skräll att Half-Life: Alyx är ett VR-spel då det är en teknik Valve lagt mycket tid och pengar på att utveckla. Väldigt synd bara att jag inte kommer att ha möjlighet att spela det själv, för det ser riktigt lovande ut. Jag får helt enkelt hitta någon att våldgästa i närheten som sitter på en fet dator och ett VR-headset, för till Playstation VR lär vi inte se detta spel.

Patentansökan visar hur Playstation 5-kontrollen kan se ut

Bilden från patentansökan visar hur uppföljaren till Dualshock 4 kan komma att se ut. Bild: Sony

Om ungefär kommer Playstation 5 att finnas ute i butikerna, och information om Sonys nästa konsol släpps pö om pö. Nu har ritningar över hur kontrollen till Playstation 5 kan komma att se ut dykt upp i en japanska patentansökan, rapporterar Upload VR. Bilderna och informationen i patentet matchar till stor del de uppgifter som kommit fram i Wireds artiklar om Playstation 5. I mångt och mycket liknar den Dualshock 4, men laddas med USB-C och har en inbyggd mikrofon nedanför touchpad-knappen. Dessutom ser triggerknapparna – som ska ha haptisk feedback – ut att vara lite större än tidigare.

Den största skillnaden mot Dualshock 4 är att ljuset på kontrollen ser ut att vara borta. Ljuset används framför allt för att känna av kontrollen när man spelar Playstation VR, headsetet som Sony har sagt ska stödjas av Playstation 5.¨

Niklas tankar: Det är mysigt när det vankas ny konsolgeneration, inte sant? Trots att jag på senare år surnat på teknikhetsen kring allt vad mobiltelefoner och tv-apparater heter, men en spelkonsol är ändå något speciellt. Med tanke på hur bra Dualshock 4 är – det är bara Xbox One Elite Controller jag gillar bättre – känns det bra att nästa version liknar den och bara verkar ha ett par mindre förbättringar. Kan det bli nästa vinter snart, tack?

Amy Hennig till Skydance Media för att skapa ”storyfokuserade upplevelser”

Amy Hennig är mest känd för de tre första Uncharted-spelen. Bild: GDC

Amy Hennig, mest känd för de första tre Uncharted-spelen, börjar på filmstudion Skydance Media som gjort bland annat Mission: Impossible – Fallout och Terminator: Dark Fate. Där ska hon starta en avdelning som ska arbeta med ”nya storyfokuserade upplevelser”, skriver Eurogamer. Enligt Skydance ska dessa upplevelser ”skapas som interaktiva serier” och riktas till ”gamers och icke-gamers … på framväxande streamingplattformar”.

Amy Hennig lämnade Naughty Dog och började på EA-studion Visceral Games 2014 för att arbeta på ett Star Wars-spel. Det projektet lades ned 2017, och Hennig lämnade då företaget.

Niklas tankar: Det var väldigt synd att Hennig aldrig fick göra det där Star Wars-spelet. Kanske finns det något av det i Star Wars Jedi: Fallen Order som släpptes nyligen, men jag hade verkligen velat se vad hon hade gjort i det universumet. Men det är kul att höra att hon är tillbaka, och det ska bli spännande att få veta mer om vad ”nya storyfokuserade upplevelser” innebär för en filmstudio.

Skriv en kommentar