Vad är The Moon Relax? Du kanske tror att det här är en retorisk fråga med syfte att locka dig djupare in i texten där jag besvarar den frågan, men i så fall har du fel. Det här är en genuin fråga. Som jag genuint undrar. För jag har ingen jävla aning.

Redan i hur utvecklarna beskriver spelet stöter vi på en konflikt. The Moon Relax verkar å ena sidan vilja vara ett spel om att ta det lugnt, ett meditativt spel satt i månmiljö. Något som inte låter det minsta märkligt, förrän man ser att spelet också enligt egen utsago är ett realistiskt överlevnadsspel. Och nu har jag inte varit på månen själv, men jag kan inte riktigt föreställa mig att upplevelsen har en chill semestervibb.

Att bedöma ett spel bara på beskrivningar är så klart inte vad vi gör här på riket (förutom när man är riktigt bakfull och har helt glömt bort att man har lovat att spela ett spel till dagens poddinspelning), så det kan ju verka märkligt att jag kommit så här långt i texten utan att ens ha nämnt min upplevelse. Men ni förstår, att spela spelet gör ingenting för att klara upp mina frågetecken. Snarare tvärt om.

The Moon Relax börjar med en voice over. Ett inte alls märkligt grepp, kan man tycka. Tills man hör voice overn.

För den som inte har möjlighet att lyssna på voice overn medan de läser det här så är det alltså en uppenbarligen automatiskt genererad röst som läser upp ett väldigt tydligt icke-korrekturläst stycke text. Vid inte mindre än två tillfällen har de missat ett mellanslag mellan en punkt och början på nästa mening, vilket får voice overn att läsa upp “dot” som om det vore en URL. Utöver det har de även stavat fel på ”astronauts” och missat att få med flera ord både i början och slutet av voice overn.

Det är ingen bra början, det kan man inte säga. Därefter placeras du i alla fall på månens yta och får välja hur du vill att spelet ska se ut. Du kan välja “bra” eller “kass” grafik och sedan huruvida du vill att spelet ska vara “realistiskt”. “Realistiskt” i det här fallet betyder tydligen “att spela som en nitad 75-åring med kraftig starr.

En annan automatiskt genererad röst tar över och börjar förklara för dig vad du ska göra. För att ge dig information slänger spelet upp en textruta över hela skärmen på ett sätt som är som specialdesignat för att hindra dig från att kunna känna någon form av inlevelse. Textrutorna är också uppenbarligen inte utplacerade med någon större tanke bakom. Tidigt får man upp en ruta som berättar vad du gör ifall ditt fordon välter, detta innan fordonet i sig ens har introducerats. Du instrueras även i hur du kan uppgradera din karaktär, följt av en möjlighet att göra det, varefter ännu en textruta kommer upp och berättar vad du borde uppgradera först, även om du redan har hunnit uppgradera något annat.

Jag har spelat exakt 13 minuter av The Moon Relax. Mitt första försök i spelet avslutades när jag råkade spränga månbasens luftsluss, vilket var mitt fel. Mitt andra försök avslutades när spelet hängde sig efter att jag försökt öppna mitt inventory. Det kommer inte att bli ett tredje försök.