Större delen av januari har gått och 2022 känns som ett minne blott. Snart börjar dessutom spelen komma och det lär bli en jäkla åktur så länge inte allt som flyttats fram hit fortsätter att skjutas på framtiden. Denna vecka tar vi upp hur stora, till synes onödiga, uppsägningar inom tech påverkar spelbranschen. Till det hör även rykten om att 343 Industries skulle bli av med Halo, som sedermera dementerats. Som om det inte var nog med deppigheter tar vi även upp att Marvel’s Avengers snart inte kommer att få några fler uppdateringar.

OBS! Efter denna vecka tar nyhetssvepet eventuellt ett kortare uppehåll på grund av föräldraledighet. Vi hörs när vi hörs!

Spelstudior drabbas av uppsägningar i techbranschen

Gears 5

Mackan är inte nöjd med uppsägningar.

En våg av uppsägningar har på senaste tiden sköljt över techbranschen, något som också påverkar spelutvecklare. Google säger upp 12 000 anställda och Microsoft gör sig av med 10 000 personer innan tredje kvartalet i år. Det sistnämnda drabbar Microsoft-ägda utvecklare som Halo-studion 343 Industries, Gears of War-utvecklaren The Coalition och Bethesda Games Studios, skriver Kotaku och Bloomberg.

Även League of Legends-studion Riot Games säger upp 46 personer, skriver Eurogamer.

Det är ännu oklart hur uppsägningarna påverkar spel som Halo Infinite, ett eventuellt kommande Gears of War eller för den delen Starfield.

Niklas tankar: Det är verkligen massiva uppsägningar som görs i techbranschen just nu, även om de på totalen bara utgör en bråkdel av jättar som Microsofts och Googles totala personalstyrka. Det som är mest deprimerande är att det knappast går dåligt för de här företagen. Det är inte för att överleva som man säger upp tiotusentals människor, utan för att man är orolig för det ekonomiska läget. Att göra sig av med så många anställda i förebyggande för att säkerställa fortsatt vinst är cyniskt och gynnar bara de som absolut inte behöver oroa sig för sina jobb eller inkomster. De e röva.

Stödet för Marvel’s Avengers upphör i höst

Marvel's Avengers

Hit men inte längre, Avengers.

Crystal Dynamics stora Marvel-spel från 2020 har nått vägs ände. Efter den 31 mars kommer inga fler uppdateringar av spelet att göras, och i september slopas stödet för spelet helt, skriver utvecklarna på sin sajt. Från den sista september kommer det inte längre att vara möjligt att köpa saker i spelet, men såväl single- som multiplayer kommer fortsatt att vara spelbart. Den som har pengar kvar i spelet kommer att få dem omvandlade till spelvaluta och alla kosmetiska föremål blir då gratis.

”Vi vet att det här kommer som en besvikelse då alla i vårt community har en så stark relation till karaktärerna och deras berättelser. Vi är så, så tacksamma för att ni följde med oss på det här äventyret”, skriver utvecklarna.

Niklas tankar: Det är kanske inte en jättenyhet att Marvel’s Avengers läggs ner med tanke på hur lite det pratats om det sedan det kom, men oj vilken besvikelse det var som spel. När det visades upp på E3 2019 hade Endgame-filmen just kommit och världen hade Avengers-feber. Det var nog många som såg framför sig det fetaste spelet någonsin, men det blev lite pyspunka när multiplayer och omspelarvärdet visade sig inte leva upp till förväntningarna. Det hade visserligen en stabil solokampanj, men för något som till viss del liknades vid onlinespel som Destiny kom det inte ens i närheten. Att uppdateringarna slutar komma redan efter 2,5 år tyder på att det inte var särskilt stort som onlinespel. Oh well, det lär inte bli någon uppföljare, men Crystal Dynamics kan ha intressanta grejer på gång med Perfect Dark-remaken och nästa Tomb Raider.

Trots rykten – 343 Industries fortsätter med Halo

Halo Infinite

Halo Infinite, more like Halo Finite, am I right?!

343 Industries ska inte längre vara den huvudsakliga Halo-utvecklaren, löd ryktena under förra veckan. Studion, som startades specifikt för att skapa Halo-spel sedan Microsoft sålt Bungie, skulle istället hjälpa tredjepartsutvecklare att ta fram nya spel i serien. Men ryktena som började florera efter att 343 Industries enligt uppgift drabbas av tidigare nämnda nedskärningar hos Microsoft och att regissören Joseph Staten lämnar studion stämmer inte. Åtminstone om man får tro 343 själva. På det officiella Halo-kontot på Twitter skriver studiochefen Pierre Hintze att ”Halo och Master Chief är här för att stanna. 343 Industries kommer att fortsätta utveckla Halo nu och i framtiden, med episka berättelser, multiplayer och ännu mer av det som gör Halo så bra”.

Halo Infinite drogs med en skakig utvecklingsperiod, och sedan det släpptes i slutet av 2021 har utlovade spellägen och uppdateringar försenats eller skrotats helt och hållet. Singleplayer i splitscreen slopades, och enligt källor till Metro har utvecklingen av story-DLC till spelet lagts ner.

Niklas tankar: Även om vägen till Halo Infinite var långt ifrån spikrak för 343 Industries så kom det ju faktiskt ut till slut och vi var många som verkligen tyckte om solokampanjen. Spelkänslan var, serien trogen, helt otrolig och Master Chief med änterhake var en fröjd att spela. Jag hade även kul med de timmar jag spelade multiplayer, men utanför själva matcherna lämnade progressionen och allt annat runtomkring en hel del att önska. Jag kom aldrig ens tillbaka för att se om det blivit bättre, men får man tro de som höll i så finns det fortfarande stor frustration kring hur Halo Infinite har förvaltats. Inte heller verkar ju solomaterialet utökas på något sätt alls. Halo Infinite är än så länge snarare Halo Finite.