Vi är snart inne i september, och det betyder som vi alla vet Starfield. Dags att sopa undan alla andra spel, även om det är en omöjlig uppgift detta smått makalösa spelår. I nyhetsväg nås vi denna vecka av den chockerande nyheten att Charles Martinet slutar göra rösterna till Mario och hans vänner efter över 25 år, att Sega till slut köpt finska Angry Birds-utvecklaren Rovio – och att Xbox inför ett pricksystem för att få folk att bete sig online.

Charles Martinet slutar göra rösten till Mario

Charles Martinet

End of a fucking era. Bild: Super Festivals/Wikimedia Commons

Ända sedan Super Mario 64 från 1996 har Charles Martinet gjort den ikoniska rösten till Mario – och flera av hans vänner och fiender. Nu är den tiden över. På Twitter meddelar Nintendo att den 67-årige röstskådespelaren tar ett steg tillbaka från rollen och istället blir Mario-ambassadör och ska ”resa jorden runt och dela Mario-glädjen”. I inlägget meddelar Nintendo även att man kommer att släppa en videohälsning med Charles Martinet och Mario-skaparen Shigeru Miyamoto.

Martinet själv har ovanstående att säga om det hela: ”Mitt nya äventyr börjar! Ni är alla nummer ett i mitt hjärta! #woohoo!”

I juni, när WarioWare: Move It och Super Mario Bros. Wonder visades upp började det spekuleras i att Mario inte riktigt lät som Charles Martinet. Nintendo har nu bekräftat att han inte gör några röster i de spelen, och säger till Stephen Totilo på Axios att ”karaktärernas röstskådespelare kommer att stå med i spelets eftertexter, så vänligen vänta tills spelet släpps”.

Niklas tankar: Hatten av för Charles Martinet! Trots Marios och hans vänners minst sagt sparsmakade vokabulär har han varit en stor del av miljontals människors uppväxt. Som om inte det vore nog verkar han dessutom vara en toppenkille, och han var väldigt glad och trevlig när han gästade Retrospelsmässan i Göteborg för en herrans massa år sedan. Nu återstår att se vem som tar över efter honom. Jag har svårt att bestämma mig för om Chris Pratt eller en AI hade varit värst… Hur som helst så önskar hela Svampriket-redaktionen Charles Martinet en fantastisk tid som Mario-ambassadör, och en härlig pension i framtiden.

Nu har Sega köpt Angry Birds-utvecklaren

Rovio och Sega

Angry Birds, nu i samma lag som Sonic. Bild: Sega

Finska Rovio, som ligger bakom jättesuccén Angry Birds, ägs nu av Sega. Detta sedan köpet värt drygt 700 miljoner euro gick i lås i förra veckan.

”Välkommen till Sega-familjen, Rovio! Vi är så glada att kunna välkomna Rovio som en del av Sega Group. Gör er redo för spännande äventyr freamöver.” skriver Sega på Twitter.

När Sega presenterade sina planer på att köpa Rovio i april i år sa man att anledningen var att man ville ta vara på Rovios kunskaper om mobilspelsmarknaden för att ta Segas spel till telefoner. Samtidigt vill Rovio ta sina spel – främst Angry Birds – utanför mobilen, något som Sega kan hjälpa till med.

Niklas tankar: Angry Birds är ett sånt där spel man testade lite snabbt när det var det nya heta till smartphones, men sedan lite glömde bort att det existerade. Men det blev en uppsjö spel och flera filmer och Rovio är verkligen en maktfaktor på mobilspelsmarknaden. Kanske inte lika mycket idag som de varit, men då kanske ett uppköp passar finnarna bra. Den stora frågan är nu när vi får se Sonic och Angry Birds-fåglarna i samma spel. Gissningsvis inom en inte alltför avlägsen framtid.

Xbox inför pricksystem för dåligt beteende

Xbox pricksystem

Ett ganska så invecklat, men kanske vettigt system? Bild: Xbox

Xbox inför ett system med prickar (”strikes” på engelska) för att få bukt med spelare som bryter mot uppförandereglerna. Stötande gamertags, svordomar, fusk, sexuella trakasserier och rasistiska uttalanden kan leda till olika många prickar i registret – och därmed olika långa avstängningar. Som mest kan en användare få åtta prickar, vilket leder till ett års avstängning från online spelande och Xbox sociala funktioner. I ett blogginlägg som beskriver det nya systemet skriver Xbox att prickarna försvinner efter sex månader. Det går även att överklaga prickar om man tycker att de är orättvisa.

Vidare menar Xbox att mindre än en procent av alla spelare fick en tillfällig avstängning under 2022, och att en tredjedel av dessa sedan gjorde sig förtjänade av en andra avstängning. Med det nya systemet hoppas man på att fler spelare ska lära sig vilka beteenden som inte är okej på Xbox plattformar.

Niklas tankar: Allt som kan få idioter att fatta att man bete sig som folk på nätet är bra, och det här systemet känns ganska robust, om än rätt invecklat, som visualiseras av bilden ovan. Förhoppningsvis kan det leda till att fler lär sig hur man beter sig, och framförallt att det nu kan bli en uppföljning av de spelare som återkommande beter sig som rövhattar.