Häromdagen satt jag och jobbade på min kommande* video och insåg att jag behövde lite mer videomaterial från Battlefield: Hardline. Så jag öppnade upp Xbox-appen på min dator där jag har installerat spelet via Game Pass. Men av någon märklig anledning kunde jag nu inte längre se Hardline i min lista över installerade spel. Så jag sökte upp det för att se om det kanske inte längre fanns på Game Pass. Tråkigt när det händer, men sånt är livet.

När jag hittade spelet så stod det dock att det fortfarande ingick, men att jag inte hade det installerat. Något som kändes väldigt udda med tanke på att jag kunde se spelets filer på min hårddisk. Jaja, jag testar väl installera det på nytt. Jag klickade på knappen och…

Something went wrong…
To continue linking your EA Account, head back and start over.

Hm, märkligt. Okej, jag testar väl igen.

Tjugo minuter senare hade jag bytt lösenord hos EA tre gånger, verifierat mig hos både EA och Microsoft totalt över tio gånger, loggat in, loggat ut, rensat kakor och slutligen fått en hjärnblödning och dött skrikande på mitt lägenhetsgolv.

"This page isn't working. Signin.ea.com redirected you too many times"

Det är mycket som inte funkar just nu, EA.

Vad som verkar ha hänt är att jag missat att godkänna EA:s uppdaterade användaravtal vid något tillfälle, varefter mitt konto stängts ner och tagits bort. Varningsmejl har antagligen skickats ut, men tyvärr var kontot kopplat till en gammal mejladress som under en period slutade ta emot mejl, vilket jag inte märkte direkt eftersom det inte är ett konto jag aktivt använder.

Anledningen att EA-kontot är kopplat till den adressen är att jag satte upp det via mitt konto på Xbox, som fortfarande är bundet till samma mejladress som det var när jag skapade det någonstans runt 2006. Min prenumeration på gamepass ligger på ett nyare Microsoft-konto, men det finns inget sätt att flytta över själva Xbox-kontot dit, så för att fortsätta ha kvar saker som vänner, achievements och digitalt ägda spel så har det gamla kontot fått rulla på. Det spelar väl ingen större roll vilken mejladress min gamertag är bunden till, liksom?

Att jag missade mejlet var så klart mitt fel. Slarvigt. Men när felet är diagnostiserat tänker jag att det bara borde vara att åtgärda det. Skapa ett nytt EA-konto och koppla mitt Xbox-konto dit, och så är allting tillbaka på banan.

Ja, det kan ju du tro, dumjävel. Men så jävla enkelt ska vi inte ha det!

Ett Xbox-konto kan nämligen bara vara kopplat till totalt ett enda EA-konto. Inte ett åt gången, ett enda konto under hela sin levnadstid. Oavsett om det kontot fortfarande existerar eller ej. Ett bra och rimligt och inte alls helt jävla tappat system.

Inte heller räcker det att jag har ett EA-konto kopplat till det konto där Game Pass-prenumerationen ligger, trots att det ju är via det kontot jag har rätt att spela spelet. Nej, det måste vara ett konto kopplat till det konto som försöker spela spelet med. Så, trots att precis hela spelet ligger där på min hårddisk och trots att jag betalar för rätten att få spela det, så har jag inte tillåtelse att spela det.

Inget av det här var heller information som jag enkelt kunde läsa mig till, så klart. Majoriteten av försöken resulterade bara i ”okänt fel”, och det var först efter ett tiotal försök och ett flertal googlingar som jag pusslade ihop hur jävla dumt i huvudet allting var.

Jag tog till slut beslutet att avliva mitt gamla konto. Tekniskt sett hade jag väl kunnat fortsätta använda det för att spel som inte är släppta av EA och använda mitt andra konto för att spela EA-spel, men som lösning kändes det suboptimalt. Kanske hade jag kunnat inleda en support-process hos EA eller Microsoft, men Google skvallrade inte direkt om goda odds för att få hjälp, och om jag fick det skulle det antagligen dröja. Och jag bara orkade inte.

Namnbyte på min gamertag till ripmittkonto

Om jag vill komma åt spelen jag äger digitalt på det gamla kontot får jag väl köpa dem på nytt. Achievements bryr jag mig som tur är inte särskilt mycket om, och om jag ska spela online med någon kompis får vi bara bli vänner på nytt. Det är inte hela världen, ett absolut i-landsproblem.

Men det går inte att komma runt att det fucking suger.

Den digitala eran har gjort det överlag smidigare än någonsin att spela spel. Jag kan med några knapptryck (och eventuellt en inloggningsprocess som inkluderar tre olika klienter, e-post- och SMS-verifikation, tvåfaktorautentiserings-appar och ett skålpund av ditt eget kött offrat till en vrålande avgrunds-gud) få tillgång till tusentals spel direkt från mitt eget hem. Jag måste bara acceptera att Phil Spencer drar ner gylfen och pissar över mina konsumenträttigheter med ett brett leende på läpparna.

Fast okej, jag ska vara ärlig. Det här är inte egentligen en text om konsumenträtt. Det är så klart en viktig fråga, och företagen har länge litat på att vi konsumenter villigt ska ge upp dem i utbyte mot bekvämlighet. Jag vet att jag har gjort det. Men nej, vad den här texten egentligen handlar om är att jag är sur på hur kass allting har blivit.

Sugifieringen av internet är en process som pågått länge, men 2023 är året som det verkligen nådde upp till sin värdelösa potential. Allting har bara blivit sämre till en nivå där det inte längre går att blunda för. På Google har man tur om man lyckas hitta ett relevant sökresultat mellan alla sponsrade länkar, Twitter håller aktivt på att nedmonteras av världens mest skilda man och Facebook är en giftig träskmark vars enda användningsområde är att följa dina barndomsvänners resa mot fullblodad nazism i realitid. Att komma åt en hemsida tar i genomsnitt 45 minuter av aggressivt klickande på popups om hur många reklamkakor du vill ha, vem du vill att din användardata säljs till, huruvida du vill att röv.nu ska få skicka dig notifikationer och om du inte snälla, snälla kan avaktivera din adblocker och signa upp på vårt nyhetsbrev.

Mitt skrivbord med Ubisoft Connect, Xbox, EAs klient, Epic Games Launcher och steam öppet

Och nu är fan spelplattformarna på väg att gå samma öde till mötes, om de inte redan gjort det. Vi lockades in med bekvämlighet och när användarbasen nu nått kritisk massa så spelar den bekvämligheten inte längre någon roll. Vad fan ska du göra, inte använda EA:s jävla pissklient och bli utelåst från alla spel de står som utgivare för? Fan heller, du vet att du kommer ta den på hakan när det är dags för nästa Battlefield eller Sims.

Jag behöver inte längre något virusprogram på min dator, för var fan ska det ens få plats några virus mellan de fyrahundra spelklienterna jag måste ha installerade?

Jag beräknar att mellan 40 och 60 procent av min vakna tid går åt till att logga in, en siffra som ökar exponentiellt dag för dag. Användarnamn och lösenord, ange pinkod, ett verifieringsmejl har skickats ut, du har fått ett sms med en kod, godkänn förfrågan i appen, skriv in den temporära koden. Inom en tioårsperiod kommer vi ha nått punkten där vi inte gör någonting annat än att stiga upp på morgonen och verifiera våra mejladresser tills vi måste gå och lägga oss igen.

Kapitalistisk marknadslogik säger att konkurrensen kommer leda företagen att förbättra sina produkter. Hur sant det är kan, bör och måste man ifrågasätta så fort någon hävdar det. Men oavsett så hade det inte hjälpt, för problemet är inte produkterna, utan allt runt om. Vad vi blir sålda är spelen, vad vi får på köpet är en ändlös process av att skapa användarkonton på Take-Two Interactive™ Zyngas© Fuck You Gaming Platform®.

Filerna för spelet Battlefield Hardline, på min hårddisk

Kolla, det är helt oanvändbara filer.

När jag satt där framför min dator och stirrade på filerna till spelet jag ville** men inte fick spela och kände hopplöshetens kalla hand ta punggrepp på min själ var det en tanke som vägrade lämna mig: Jag tror fan det är dags att börja pirata spel igen.

*”Kommande” enbart i den mening att den kommer komma någon gång i framtiden, förutsatt att jag inte hinner dö av ålder innan den är klar.

**”Ville” enbart i den mening att jag ville spela in videomaterial från spelet, det är ett i sanning bedrövligt spel som jag starkt ogillar att faktiskt spela.