Ny vecka, nya uppsägningar i branschen. Det börjar bli tröttsamt att skriva om hur tröttsamt det är att skriva om upprepade nedskärningar. Denna vecka är det Destiny-studion Bungie som säger upp runt 100 personer. Vi kollar även in att retromästarna Digital Eclipse köps upp av Atari – och att Fortnite slog spelarrekord i helgen.

Bungie säger upp runt 100 anställda

Destiny 2: The Final Shape

Mycket hänger på expansionen The Final Shape nästa år. Bild: Bungie

Nedskärningarna i spelbranschen fortsätter, och nu har turen kommit till ännu en Sony-ägd studio – anrika Bungie. Enligt källor till Bloomberg (via Video Games Chronicle) får runt 100 personer, ungefär 8 procent av alla anställda, gå efter det att intäkterna varit 45 procent lägre än beräknat.

Forbes-journalisten Paul Tassi, som länge täckt Destiny 2 och andra onlinespel, skriver på Twitter att det är Bungies ledning som ligger bakom beslutet att säga upp anställda, inte ägarföretaget Sony. Vidare skriver han att många av de anställdas förmåner upphörde att gälla vid månadsskiftet oktober november, alltså en enda dag efter det att uppsägningarna ägde rum den 30 oktober.

När Sony förra året köpte Bungie för 3,6 miljarder dollar sattes 1,2 miljarder av dessa undan för att behålla anställda och skulle användas för att belöna anställda som stannade kvar på studion ett visst antal år efter uppköpet. Dessa pengar ser de som avskedats nu ut att inte kunna få ta del av.

Enligt Bloombergs källor ska nästa Destiny 2-expansion, The Final Shape, ha skjutits på framtiden och ska nu komma i juni istället för i februari nästa år. Även Marathon-rebooten har puttats framåt, från 2024 till någon gång 2025.

I ett inlägg på den officiella Destiny-sajten skriver Bungie att ”vi vet att vi har förlorat mycket av ert förtroende. Destiny behöver överraska och förtjusa. Det har vi inte gjort tillräckligt, och det kommer att förändras.” I inlägget lovar man att The Final Shape ska bli något i stil med de omtyckta expansionerna Forsaken och The Taken King.

Niklas tankar: De e röva – igen. Det här börjar bli en alldeles för återkommande nyhetsnotis nu för tiden och det är otroligt deppigt att se uppsägning efter uppsägning i branschen som har ett av sina bästa år någonsin när det kommer till spelen som släpps. Det är också svårt att inte tycka att Bungie-ledningen beter sig riktigt illa. Varför inte använda de 1,2 miljarderna(!) dollar för att se till att inte behöva göra sig av med folk? Det här är troligtvis inte den sista stora nedskärningen vi får se i spelbranschen den kommande tiden, och vi hoppas som vanligt att alla inblandade landar på fötterna.

Atari köper Digital Eclipse

Atari Digital Eclipse

Vi håller tummarna för att Digital Eclipse kommer att må bra under Atari. Bild: Atari

Digital Eclipse, kända för älskade återutgivningar av klassiker i form av bland annat The Making of Karateka och Atari 50, ser ut att bli uppköpta av en annan förvaltare av klassiska spelserier – Atari. Affären ska vara värd upp till 20 miljoner dollar, skriver Video Games Chronicle.

Affären följer upp Ataris köp av Nightdive Studios tidigare i år – en snarlik utvecklare som släppt hyllade nyversioner av bland annat Quake och Quake 2.

”Digital Eclipse är bäst i världen på vad de gör. Det har en djup kärlek och respekt för spelbranschens historia och är kända för att utveckla kritikerrosade projekt baserade på historiska serier […] Digital Eclipse linjerar, tillsammans med Nightdive, perfekt med Ataris dna och förnyade fokus”, skriver Ataris vd Wade Rosen i ett pressmeddelande.

Digital Eclipse-chefen Mike Mika skriver i sin tur att ”jag vet att Atari kommer att fortsätta att kämpa för vårt tillvägagångssätt och att vi kommer att ge fansen nya spännande projekt i många år framöver.”

Det är i nuläget oklart om några anställda kommer att påverkas av uppköpet, eller vad Ataris långsiktiga mål för Digital Eclipse är.

Niklas tankar: Digital Eclipse, och till viss del även Nightdive, är något av en enhörning i branschen. De släpper älskade projekt gång på gång och det finns ingen studio som tar så väl hand om gamla spel som dem. Atari har det varit lite sisådär med på senare tid, ingen glömmer väl varken högtalarkepsar eller hotellplaner. Men det känns som att Atari numera skiftat fokus och satsar på just förvaltandet av spelhistoria, något jag tror är helt rätt för dem. Bara namnet i sig väger tungt, och om de kan etablera sig som företaget som tar bäst hand om branschens historia kan det här bli något riktigt bra.

Fortnite krossar sitt tidigare spelarrekord

Fortnite OG

När originalkartan kom tillbaka gjorde även fansen det – i drivor. Bild: Epic

Fler än någonsin tidigare har spelat Fortnite i helgen. Det var släppet av Fortnite OG, där originalkartan gjorde comeback, som fick 44,7 miljoner att spela under lördagen, skriver Epic på det officiella Fortnite-kontot på Twitter. Det gör lördagen till den största dagen för Fortnite: Battle Royale släpptes för lite över sex år sedan, och över 6 miljoner personer spelade Fortnite samtidigt på lördagkvällen, enligt Fortnite.gg.

Niklas tankar: Det är verkligen helt galet hur stort Fortnite lyckas hålla sig år ut och år in. När Fortnite ”snodde” sitt battle royale-läge från PUBG var det nog ingen som trodde att det skulle kunna bli så stort. Men Epic har hittat något helt otroligt här, och de ser till att hålla spelarna intresserade med nya lägen och utmaningar och, inte minst, grejer att lägga pengar på. Fortnites senaste rekord blir dock en deprimerande påminnelse om att Epic för inte så längesedan tyckte att de var tvungna att sparka över 800 anställda.