Det är en av de galnaste spelhöstarna i mannaminne och helt omöjligt att hänga med i alla bra släpp. Hektiskt är det även på nyhetsfronten, men inte på ett lika bra sätt. Denna vecka kollar vi närmare på att EA köps upp av bland annat Saudiarabiens investeringsfond i en historisk jätteaffär. Vi deppar även över att Xbox Game Pass blir dyrare – igen och att Starbreeze lägger ner spel och sparkar personal. Mycket nöje!

EA köps upp i jätteaffär – saudi-grupp blir storägare

EA Sports FC 26

Med tanke på hur många fotbollslag som köpts av oljepengar är det passande att det stora fotbollsspelet köps av oljepengar.

Jätteutgivaren Electronic Arts köps ut från börsen i en jätteaffär värd 515 miljarder kronor, rapporterar flera medier. Nya ägare blir Saudiarabiens Public Investment Fund, Donald Trumps svärson Jared Kushners Affinity Partners samt riskkapitaljätten Silver Lake. Aktieägarna fick 210 dollar per aktie, vilket är 25 procent mer än de var värderade till på börsen.

Affären har röstats igenom av EA:s styrelse, och förväntas gå igenom i mitten av 2026 efter att den godkänts av konkurrensmyndigheter och EA:s bolagsstämma.

Niklas tankar: Att ett spelföretag lämnar börsen och förväntningarna från aktieägare kan låta som något bra. Men när man ser vilka som blir EA:s nya ägare känns det inte riktigt lika toppen igen. Saudiska PIF är tätt kopplad till den saudiarabiska regimen och dess ordförande, Mohammed bin Salman är också landets kronprins och premiärminister. Landet är inte direkt känt för att vara världsledande inom saker som yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Många har också uttryckt sin oro för hur det nu ska gå för alla delar av EA som inte drar in storkovan som till exempel EA FC och Madden. Vad händer med studior som Bioware och Motive? Och hur mycket inflytande får stockkonservativa hos de nya ägarna på spel som The Sims och det kommande Mass Effect? Det återstår att se hur det blir, men den övergripande känslan hos väldigt många är väldigt dålig.

Xbox Game Pass blir mer än 50 procent dyrare

Xbox Game Pass

Så här ser den förvirrande Game Pass-uppdelningen ut nu för tiden.

Microsofts höjer priset på prenumerationstjänsten Xbox Game Pass – igen. Den dyraste varianten, Xbox Game Pass Ultimate kostar nu 285 kronor i månaden, en hundring mer än tidigare 185 kronor, meddelar Xbox Wire.

Med prisökningen utlovas förbättringar av tjänsten. 75 dag ett-spel per år, däribland kommande Call of Duty: Black Ops 7 och The Outer Worlds 2. Dessutom bakas Fortnite Crew samt Ubisoft+ Classic med en rad spel in i priset. Cloud streaming lämnar också beta-fasen och upplösningen ökas till 1440p.

De mindre varianterna, Essential (tidigare Core) och Premium (tidigare Standard) behåller sina priser på 95 respektive 140 kronor i månaden, men får också en del förändringar. I Essential ingår över 50 spel och cloud streaming. Premium får över 200 spel samt bättre streaming-kvalitet och kortare väntetider. Här läggs också de stora nya Xbox-titlarna till, men inte dag ett utan inom ett år efter släpp.

PC-versionen av Game Pass blir också dyrare, och kostar nu 160 kronor i månaden.

Niklas tankar: Det blir allt dyrare att ha spel som hobby, och ytterligare en höjning av priset på Game Pass svider extra mycket sedan Xbox nyligen även höjde konsolpriserna – igen. När Xbox Game Pass lanserades, och ett bra tag efter det, var det en nästan otroligt bra deal. Så är inte fallet idag, med nästan 300 spänn i månaden för Ultimate, samtidigt som alla andra prenumerationstjänster du har, för att inte tala om levnadskostnaderna, ökar. Det är tydligt att Xbox lämnat konsolracet för ett bra tag sedan, men nu är det nästan så man undrar hur det ska går för Game Pass. När prishöjningen kablades ut vittnade många i sociala medier om att det inte gick att komma åt sidan för att säga upp sin prenumeration. Det är ju en indikation på att det åtminstone inte togs emot med öppna armar.

Starbreeze sparkar 44 – lägger ner Dungeons & Dragons-spel

Payday 3

Med fullt fokus på Payday 3 hoppas Starbreeze att det ska bli lönsamt, till vilket pris som helst.

Svenska Starbreeze gör sig av med 44 anställda när man lägger ner utvecklingen av ett Dungeons & Dragons-spel med projektnamnet Baxter, skriver studion i ett pressmeddelande. Fokus ska istället läggas på flaggskepps-serien Payday. Vissa som jobbat med Project Baxter kommer att flyttas över till Payday-teamet, men totalt försvinner alltså 44 tjänster.

”Det här handlar om att skärpa vårt fokus för att skapa det bästa långsiktiga värdet för våra spelare, våra anställda och våra aktieägare”, säger Starbreeze vd Adolf Kristjansson i ett uttalande.

Dungeons & Dragons-spelet blev offentligt 2023 och skulle preliminärt släppas 2026. Det tredje Payday-spelet släpptes i september 2023 och hade en besvärlig första tid och levererade under förväntan. Då fick såväl den dåvarande vd:n som 15 procent av de anställda sparken.

Niklas tankar: Starbreeze alltså. Maken till stökig studio får man leta efter, och det verkar ju inte direkt ha blivit bättre på senare år. Det är såklart röva att så många blir av med sina jobb, och att mångfalden inom spel minskar ytterligare. Det ligger i tiden för utvecklare och utgivare att lägga alla ägg i samma korg och hoppas på nästa succé à la Fortnite eller Roblox. Troligtvis kommer extremt få att kunna åtnjuta den sortens framgång med tanke på att ett fåtal mastodontspel sväljer majoriteten av all spelad tid. Vi hoppas som vanligt att alla inblandade landar på fötterna och hittar jobb hos en arbetsgivare som tar bättre hand om dem.