Gamescom har kommit och gått, och nu ser vi fram emot en rätt så fullsmockad spelhöst, avsaknaden av GTA 6 till trots. Men det kanske näst mest framemotsedda spelet efter GTA, Hollow Knight: Silksong har äntligen fått ett släppdatum – redan nästa vecka! Vi kollar dessutom in att studion bakom nästa Bioshock, Cloud Chamber, skär ner och får en ny chef, samt att Bungies mångåriga vd Pete Parsons lämnar den strulande studion.

VMA: Hollow Knight: Silksong släpps nästa vecka

Hollow Knight: Silksong

Hollow Knight: Silksong är ett riktigt spel som faktiskt existerar.

Efter att ha visats upp första gången för sex år sedan har uppföljaren till indiesuccén Hollow Knight till slut fått ett släppdatum. Om en dryg vecka, den 4 september släpps det framemotsedda Hollow Knight: Silksong till PC, Playstation, Xbox och Switch. Spelet kommer även till Game Pass dag ett. Hollow Knight: Silksong är uppföljaren till Hollow Knight, indiesuccén som släpptes 2017. Släppdatumet presenterades i en ny trailer för spelet som visades upp under Gamescom-veckan.

Spelets långa utvecklingstid har blivit något av ett meme och det har spekulerats kring varför det tagit det lilla teamet så lång tid att bli klara med uppföljaren. I en intervju med Jason Schreier på Bloomberg berättar Team Cherry att man aldrig satt fast, eller att utvecklingen av spelet var problematisk på något sätt. Man hade helt enkelt de ekonomiska möjligheterna att ta tid på sig och studion säger att de hade så roligt att det drog ut på tiden, men att man till slut kände sig tvingade att faktiskt göra klart spelet.

Niklas tankar: Vi är många som har skämtat om att Silksong aldrig kommer att komma ut, även om vi innerst inne nog ändå visste att det skulle göra det. Jag spelade av oklar anledning aldrig klart Hollow Knight, men Silksong ser riktigt bra ut. Så nu är frågan om man ska försöka köra igenom första spelet innan det är dags för uppföljaren. Men… Vem har tid till det? Silksong lär bli en dundersuccé, och det ska bli kul att se hur stort det mest wishlistade spelet på Steam faktiskt blir.

Nedskärningar hos Bioshock-utvecklare

Bioshock Infinite

Väntan på nästa Bioshock har varit lång, och ser ut att kunna bli ännu längre.

Ett ”okänt antal” medarbetare blir av med sina jobb när Bioshock 4-studion Cloud Chamber skär ner. Studion får även en ny chef, tidigare Diablo-chefen Ross Fergusson, rapporterar Bloombergs Jason Schreier. Det hela bekräftas också av utgivaren 2K som delat ett internt PM med Eurogamer. Enligt PM:et ska man ”minska storleken på utvecklingsteamet” medan man ”omarbetar vissa aspekter” av spelet.

Nedskärningarna på Cloud Chamber kommer inte långt efter nyheten att spelet inte imponerat under en intern genomgång, och att det narrativa fick mycket kritik, vilket i sin tur ledde till en chefsrockad. Ross Fergusson, som nu tar över, har tidigare jobbat för 2K och är enligt Jason Schreier den som kom in och styrde upp Bioshock Infinite när den utvecklingen var stökig. 

Det är i nuläget oklart när nästa Bioshock kommer att släppas. Inte heller Judas, Bioshock-skaparen Ken Levines nya projekt, har ett släppdatum, även om det ser ut som att det är längre gånget än Cloud Chambers uppföljare.

Niklas tankar: Säga vad man vill om Bioshock och dess eftermäle, men bra går det inte för vare sig den officiella eller spirituella uppföljaren. Judas har varit på gång i många år, och Bioshock 4 har enligt uppgift varit under någon sorts utveckling i över tio år. Att studion bakom nu skär ner och tar in någon med en bakgrund i att ”styra upp” låter ju inte direkt lovande. Bioshock är ett otroligt viktigt och tonsättande spel, historiskt sett, men Infinite har knappast åldrats särskilt värdigt, så det återstår att se hur mycket efterfrågan det finns för en återkomst.

Bungies vd Pete Parsons lämnar studion

Marathon

Marathon är, än så länge, ett spel. Men frågan är hur länge till.

Efter nästan ett decennium som vd lämnar Peter Parsons Bungie, studion han jobbat på sedan 2002, skriver flera medier. Nytt högsta höns för Destiny-, Marathon- och tidigare Halo-studion blir Justin Truman, fram tills nu utvecklingschef.

”Den här resan har varit mitt livs största ära. Jag är så stolt över världarna vi byggt tillsammans och de miljoner spelare som kallar dem sitt hem. Framförallt har jag haft privilegiet att fått jobba sida vid sida med de otroliga hjärnorna på Bungie”, skriver Pete Parsons i ett uttalande.

Parsons avsked kommer inte långt efter det att släppet av extraction-shootern Marathon skjutits upp från den 23 september till nästa år, enligt utgivaren Sony någon gång innan den sista mars. Anledningen är ett ljummet mottagande av spelare under alphatester. Under ett av dessa tester blev det även känt att en tidigare anställd använt massor av material i spelet som plagierats av konstnären Fern ”4nt1r34l” Hook. För lite drygt ett år sedan försvann även 220 tjänster från Bungie i en stor omorganisation. Dessutom har det sagts att det tidigare ganska fristående Bungie ska införlivas mer i ägarbolaget Sony.

Niklas tankar: Det ser ju inte toppen ut för vare sig Marathon eller Bungie just nu, det är ett som är säkert. I nuläget påstår Sony att Marathon fortfarande ska släppas, men efter Concord och allt annat med Sonys live service-satsning känns det allt mer tveksamt. Bungie är en anrik studio som kunnat leva gott på Destiny i många år efter succéerna med Halo. Men nu ser det ut som att det blir allt värre, och Destiny 2 verkar inte vara på någon bra plats heller. Vi vill alla att Marathon ska bli en bra extraction-shooter, men nu känns det tveksamt.