Efter en veckas uppehåll är vi tillbaka med mer deppiga nyheter. Veckan har, återigen, dominerats av nedskärningar och den här gången är det Microsoft som leder i antalet yxade tjänster.  Det ser även ut som att Xbox lägger ner sin avdelning för fysiska spel. Till slut måste vi även kika lite på det omåttligt populära Palworld som anklagas för Pokémon-plagiat. 

1 900 får gå efter Microsofts Activision-köp

Xbox och Activision Blizzard

Som väntat blev det ”ganska” många som blev av sina jobb här.

De massiva uppsägningarna i spelbranschen forsätter. I veckan som gick stod det klart att flera utvecklare och utgivare gör sig av med anställda. Den största nedskärningen står Microsoft för, som drygt tre månader efter sitt köp av Activision Blizzard kapar 1 900 tjänster på Xbox, Activision, Blizzard och Bethesda.

I ett meddelande till de anställda, som IGN tagit del av, skriver Xbox-chefen Phil Spencer att man satt prioriteringar, hittat avdelningar där företagen överlappar och ”sett till att vi justerat så att vi är inriktade på de bästa möjligheterna för tillväxt”.

Som en del av nedskärningarna har Blizzard-cheferna Mike Ybarra och Allen Adham valt att lämna sina poster. Blizzard kommer även att lägga ner utvecklingen av sitt survival-spel som varit under utveckling i ett par år.

Flera andra studior har nyligen meddelat att man säger upp anställda, bland andra Destroy All Humans-utvecklaren Black Forest Games och People Can Fly. På League of Legends-studion Riot Games säger man upp över 500 personer, eller runt 11 procent av alla anställda. Även svenska Thunderful Group har sagt upp runt 75 personer. Totalt under januari har över 5 000 personer förlorat sina jobb i branschen.

Niklas tankar: Om 2023 var ett dåligt år för dem som jobbar i spelbranschen ser 2024 ut att bli ännu värre, och det är verkligen röva. 2024 blir året då en massa studior tvingas stänga ner helt, säger branschveteraner till Gamesindustry.biz, och det ser verkligen inte bättre ut. Pandemin blev något av en guldålder för spelbranschen, men nu är festen slut och det är de anställda som får pröjsa – inte ägarna eller cheferna. Nedgången kommer definitivt att påverka antalet, och kvaliteten på, spelen som kommer de närmaste åren, frågan är bara hur mycket. Som vanligt hoppas vi att alla som drabbas av nedskärningarna landar på fötterna, även om det ser allt mörkare ut för folk att hitta nya jobb i en redan tuff bransch.

The Pokémon Company granskar Palworld

Palworld

Palworld – bu eller bäää?

Palworld är tveklöst den största spelsnackisen hittills i år med över 8 miljoner sålda exemplar – bara på Steam – på under en vecka. Spelet har även passerat Counter-Strike i antalet samtidiga spelare, och är nu på plats två någonsin, efter PUBG: Battlegrounds. Men survival-spelet som kallats ”Pokémon with guns” har också varit omgärdat av kontroverser. En av dessa är att utvecklarna Pocket Pair skulle ha inspirerats lite väl mycket av den klassiska monsterfångar-serien.

Nu har kontroversen även nått Pokémon-skaparna på The Pokémon Company som i ett uttalande säger att man ska undersöka om Palworld möjligtvis kan begå någon sorts varumärkesintrång, skriver Video Games Chronicle.

Pocket Pairs vd, Takuro Mizobe, säger å sin sida till den japanska sajten Automation att Palworld har klarat juridiska granskningar och att inga rättsliga åtgärder tagits mot spelet än så länge.

Niklas tankar: Palworlds succé är ett av de tydligaste tecknen jag sett på mitt eget åldrande och att jag inte längre ”har koll” på vad som är inne när det kommer till spel. De få timmar jag spelat har varit högst mediokra och jag skulle inte för mitt liv få för mig att betala annat än Game Pass-pengar för det. Men, folk verkar ju ha kul, och folk verkar även väldigt arga. Det är oerhört kul att följa debatten kring Palworld, och det ska bli väldigt intressant att se vad den leder till. Gissningsvis ingenting. Troligen är Palworlds ”pals” så pass olika pokémon att det inte finns något juridiskt case här. Men tänk om det gör det? Spännande!

Uppgifter: Xbox stänger avdelningar för fysiska spel

Xbox-konsoler

Två av tre Xbox-konsoler är digitala – blir det kanske snart tre av tre?

Det ser ut som att Xbox kan satsa allt mindre på att sälja spel på skiva framöver. I samband med den stora nedskärningen hos Microsofts spelavdelning, där 1 900 personer blir av med sina jobb, har det även kommit uppgifter om att avdelningar som jobbar med att släppa fysiska spel läggs ner. Det säger källor till Windows Central-redaktören Jez Corden.

”Microsoft har också stängt ner avdelningar som jobbat med att få Xbox-spel till butikshyllor… och om du har sett läckorna om en helt digital Xbox-konsol … så kan du tänka dig vart Microsoft är på väg”, skriver Corden på Twitter.

Det var i september i fjol som detaljer gällande en ny version av Xbox Series X – med kodnamnet ”Brooklin” – läckte. Om uppgifterna stämmer saknar den versionen helt skivläsare, precis som Series S-varianterna.

Niklas tankar: Jag har svårt att se att nästa generation av Xbox och Playstation-konsoler har skivläsare, men jag tror att man kommer att kunna köpa en att koppla in, precis som med den nyligen släppta Playstation 5 Slim. Att vi snabbt närmar oss en helt digital framtid i spelbranschen känns inte toppen när det kommer till bevarandet av spel för eftervärlden. Vi ser allt fler exempel på spel som blir ospelbara eller försvinner helt på grund av nyckfulla utgivare och plattformsägare. Å andra sidan så är versionen av spelen vi får på skiva idag ofta väldigt mycket sämre om man inte först kan ladda ner en stor dag 1-patch, så på så sätt lever vi redan i en i princip helt digital spelvärld. Men visst vill man kunna fortsätta låna spel av sina kompisar, köpa snorbilliga skivor på rea, eller gå till lokala biblioteket och plocka hem ett spel därifrån.