Det är alldeles strax dags för lite julledigt, men vi klämmer in ett sista nyhetssvep, eller vad säger ni? I detta årets sista svep kollar vi in att hyllade Larian hamnat i AI-blåsväder, bland annat. Nästa vecka har vi lite mellandagsstängt, ses igen nästa år. God jul och gott nytt år!

Larian i blåsväder efter AI-utspel

Divinity

AI eller inte? Divinity kommer aldrig att kunna undslippa frågan.

Belgiska rollspelsutvecklaren Larian följer upp sitt hyllade Baldur’s Gate 3 med ett nytt spel i Divinity-serien. Det nya spelet, som kort och gott heter Divinity, visades upp på The Game Awards med tillhörande staty ute i öknen. Nu har studions vd, Swen Vincke, hamnat i blåsväder efter uttalanden om användningen av generativ AI i utvecklingen av deras spel.

I en intervju med Bloomberg berättar Vincke att studion använder sig av AI används för att ”utforska idéer, fylla ut Powerpoint-presentationer, ta fram konceptbilder och skriva platshållartext”. Det hela ledde till en kritikstorm från spelare och utvecklare om användandet av generativ AI i spelutveckling, något som fick Swen Vincke att förtydliga vad han menade på X.

 

”Herregud, hörrni, vi ”trycker inte på” för, eller ersätter konceptkonstnärer med AI”, skriver han. ”Vi har ett team med 72 konstnärer varav 23 är konceptkonstnärer och vi anställer fler. Konsten de skapar är originell och jag är väldigt stolt över vad de gör”. ”Jag frågades specifikt om konceptkonst och vår användning av generativ AI. Jag svarade att vi använder det för att utforska grejer. Jag sa inte att vi använder det för att skapa konceptkonst. Konstnärerna gör det, och de är verkligen i världsklass.”

I ett separat uttalande till IGN säger Vincke att man varken ska släppa ett spel med AI-komponenter eller tänker skära ner på team för att ersätta dem med AI.

Kritiken har fortsatt även efter uttalandena, och har lett till en större debatt i sociala medier om användandet av generativ AI inom spelutveckling och var man ska dra gränserna. Bland annat uttalar sig chefen för Kingdom Come: Deliverance 2-studion Warhorse, Daniel Vávra om det hela och menar att AI är här för att stanna oavsett om man använder sig av det eller ej.

Niklas tankar: Det här är inte så mycket en nyhet som det är en intressant diskussion om var gränserna ska dras när det kommer till AI. Spelare och i synnerhet spelutvecklare är troligtvis några av de största kritikerna mot generativ AI, och många anser att det dödar den kreativa processen att använda det ens för referensinsamling. Andra menar att det sparar en massa tid som utvecklare kan lägga på annat. Det är en svår diskussion och en som nog kommer att bli allt mer förekommande framöver. Oavsett vad vi tycker om AI och dess användande kommer nog de flesta att få lära sig att leva med det. Frågan är väl vad som händer om inget längre skapas av människor och allt blir ett självspelande AI-piano.

Horizon-klon borttagen efter förlikning

Light of Motiram

Light of Motiram lär vi inte få se igen i första taget.

Kinesiska Tencent visade i fjol upp Light of Motiram som direkt anklagades för att vara en klon av Guerilla Games Horizon-serie. Ägaren Sony stämde, och nu har Light of Motirams sidor, efter en förlikning, plockats ner från såväl Steam som Epic Games Store, rapporterar The Game Post.

Det var i juli i år som Sony stämde för upphovsrättsbrott och varumärkesintrång med argumentet att spelet var så likt Horizon att spelare skulle kunna förväxla de båda.

Exakt vad förlikningen innebar är oklart, men som det ser ut nu verkar Light of Motiram vara ett minne blott.

Niklas tankar: Det är väl knappast någon som blir förvånad av det här, men det är ändå uppseendeväckande att en stor utgivare som Tencent ens försöker sig på en så uppenbar klon av en populär spelserie. Man hade velat vara en fluga på väggen när beslutet att gå vidare med, och marknadsföra, Light of Motiram fattades. Man måste ju ha förstått att det inte skulle tas emot med öppna armar. Men, som det gamla Giant Bomb-mantrat lyder: China don’t care.

Marathon tillbaka med nytt släppdatum

Marathon

Marathon är tillbaka med släppdatum, pris – och nytt utseende.

Bungies reboot av klassiska Marathon har plågats av problem som plagiat-anklagelser och förseningar. Nu verkar det dock vara på gång igen och har fått både ett släppdatum och pris. I mars nästa år är det tänkt att extraction shootern ska släppas och det får ett pris på 40 euro här i Europa.

Spelet skulle egentligen ha släppts den 23 september i år, men i somras meddelade Destiny-utvecklaren att deras nya spel behövde lite mer tid i ugnen. Det var efter ett alphatest som fick ett minst sagt ljumt mottagande, men även efter en skandal där det visade sig att stulna designer använts i spelet.

I en ny utvecklarvideo går Bungie igenom nya funktioner som ett sololäge, proximity chat, samt uppdaterat utseende.

 

Niklas tankar: Som gammal Destiny-spelare vill jag ju att Marathon ska bli bra, Bungie är ändå kanske bäst i klassen vad gäller shooter-känsla, men det känns extremt osäkert. Särskilt efter Concord som stängdes ner efter bara två veckor. Det var också en multiplayershooter och hade ett liknande pris. Det är svårt att se hur Marathon ska kunna tävla mot gratisspelen som idag håller ruggigt hög kvalitet. I mars får vi se om det flyger, eller om det blir ännu mer pengar i sjön för ägarna Sony.