Krönika

Alan Wake 2 på gång?

Remedy har nyligen sagt att man ser Alan Wake som säsong ett och storyns kärna, samt att DLC-kapitlen agerar som bro till vad man vill kalla kapitel två – som kommer vara ännu en full berättelse. Det låter så klart som att de planerar Alan Wake 2. Det är åtminstone så som många tolkat det.

”We not going to leave you on a cliffhanger. Our plan was that Alan Wake is Season One, core story, the DLC bridges to where we’re possibly going to go, and then Season Two is a full story.”

Och om så är fallet måste jag säga att jag är aningen förvånad. Alan Wake tog, vadå, fem år att utveckla? Det fick massvis av hype, och Microsoft backade projektet ekonomiskt och pröjsade för konsolexklusivitet. Jag vet inte riktigt hur mycket  produktionen av Alan Wake kostade, men inga rapporter har kommit om att spelet sålt över en miljon. Och kollar man på de siffror som finns ser det ut som att spelet landade på 800 000 sålda. Det räcker förmodligen inte för att täcka fem års utveckling. Kanske ska vi skylla på svala recensioner och Red Dead Redemption.

Så varför pratar Remedy som om att en uppföljare är i sikte? Jag kan förstå om de själva vill göra det, men jag vet inte varför Microsoft skulle vilja backa upp ännu en flopp. En uppföljare är å andra sidan alltid billigare än ettan, eftersom spelmotorn, design, gameplay och grundkoncept redan finns där. Microsoft kanske till och med kräver en uppföljare för att täppa igen de ekonomiska hålen som ettan möjligtvis har skapat.

Eller så har Microsoft släppt taget om Remedy och Alan Wake, och en ny utgivare tar över. Kanske Activision, Electronic Arts, THQ eller till och med Capcom. I så fall kan vi förvänta oss att se Alan Wake 2 på Playstation 3 också, vilket skulle innebära att uppföljaren förmodligen säljer minst dubbelt så bra än föregångaren. Kommer det även ut till PC kan man nog sikta på två miljoner.

Vill vi ha Alan Wake 2? Vill vi att Microsoft behåller det i så fall?

Inga kommentarer

  1. blutt skriver:

    Iom slutet på ettan, så har jag faktist förväntat mig en tvåa 🙂 Har dock inte spelat DLC:en, får man börja exakt där ettan slutade?

  2. Gwellmyn skriver:

    blutt> Första DLC:et tar i alla fall vid där spelet slutar.

  3. Peter skriver:

    Jag tror faktiskt på en uppföljaren.
    Spelet har fått väldigt bra kritik och även om det inte har sålt så bra så tror jag att en tvåa kan komma att sälja bättre eftersom fler personer då kanske fått upp ögonen för spelet.

    Och gör de en tvåa tror jag inte heller att det kommer att ta fem år att göra utan mycket kortare och då kan budget pressas ner en hel del också.

  4. Jacob Andersson skriver:

    Kan väl bli trevligt. Om det går multiplattform så får ju fler avnjuta spelet och utvecklarna får lite mer klirr i kassan, så det tycker jag låter som en rätt så vettig idé. Sen att 1:an inte finns på PS3 kanske hade kunnat dra ner uppföljaren aningen på just det formatet, men vem vet? Kanske blir det lyckat.

  5. Ercarret skriver:

    Jag tror att Microsoft är ganska medvetna om att de förmodligen inte skötte lanseringen av spelet på allra bästa sätt. Man kan liksom inte konkurrera med en Rockstar-titel, även om man heter Remedy. Det var bara dålig tajming. Dessutom: tänk om det släppts till hösten, när mörkret faktiskt börjar komma krypandes? Jag spelade igenom spelet under en helnattsession, men det blev ju aldrig så mörk utanför som det blev i spelet, vilket i och för sig inte gjorde så mycket under själva sessionen som sådan, men som jag kan tänka mig påverkar huruvida folk är intresserade av spelet som sådant.

    Jag tror att det finns en del saker som kan tala för en uppföljare. Kostnaderna för första spelet var sannolikt höga, men Remedy är en liten utvecklare och fem års lön för dem är inte fem års lön för ett Rockstar-team. Jag tror inte att det kostade så mycket som man kanske tror; inte så mycket som, låt säga, Red Dead Redemption. Dessutom är dels den grafiska motorn som hela mörker/ljus-dynamiken färdig inför nästa spel, och man har en klar väg framåt (inga drastiska förändringar som att skippa den öppna världen som de först tänkt sig, för en mer linjär sådan, halvvägs igenom). Dessutom fick spelet bra betyg, och jag kan tänka mig att det är ett spel som inbitna gamers rekommenderar det till sina vänner.

    Sedan *behöver* Microsoft exklusiva titlar, och Alan Wake är inte en IP som jag tror att de kan tänka sig släppa. Det hade varit en sak om spelet floppat även hos kritikerna, men så är inte fallet. Nu har de etablerat varumärket, och med lite bättre stöd från Microsoft sida så kan jag mycket väl tänka mig att nästa del säljer betydligt bättre. Det är, trots allt, ett spel som förtjänar en bättre försäljning än det fick.

  6. Ercarret skriver:

    Eh, ja. Jag skyller min ganska taffliga grammatik och meningsuppbyggnad på att klockan är väääääldigt sent och jag är trött som en … ja, vad som nu är väldigt trött. Typ en katt, även om det inte låter så fränt.

Skriv en kommentar