Vi är vana vid att lyssna på kritiker, och låta deras röster påverka våra köp. Men vad händer när konsumenterna är oense med spelpressen? Vilka är fallen då kritikerna verkar ha förlorat sitt gemensamma omdöme? Jag tänkte kika på användarbetygen på Metacritic, och jämföra dem med de profesionella spelrecensionernas omdömen. Konsumenternas betyg handlar mycket mer om 0 eller 10 i betyg, så det borde tas med en nypa salt. Men samtidigt är det intressant att se vilka spel som särar åsikterna åt, och vad anledningen till det är.

 

Grand Theft Auto IV

Kritiker: 9,8
Spelare: 7,5

7,5 i snitt är ingen dålig siffra, men med tanke på att recensenterna gav spelet 9,8 känns det som att användarrecensionerna har skrivits med lite mer sans och perspektiv. Jag tappade själv hakan när GTA IV lanserades och fick massor av otroligt höga betyg. Och efter att jag faktiskt spelat skiten är jag desto mindre förstående. Mestadels är det spelets tekniska brister man verkar klaga på, men även checkpointsystemet och kontrollerna (bilkörningen och skjutandet specifikt). Många av de missnöjda rösterna tillhör även PS3-ägare, som först ansåg sig bli bestulna på en likvärdig produkt och sedan DLC-paketen. Jag kan inte annat än att hålla med dessa kritiska röster om att GTA IV utan tvekan är världens mest överskattade spel, och ett perfekt exempel på när hype gör recensenter blinda.

“The story i found boring and the online is terrible! Worst online expierience ive ever had.”

“This game is too repetitive. You go and talk with one man, he want to kill someone. You kill the guy, and ok it’s done. The game is always this. Graphics aren’t the best, playstation have better graphics to offer. Some crashes around the game made me put this game away.”

“They concentrated way too hard on the ’environment’ and forgot about the people who play the game. Driving is now rubbish, would be OK if the brakes worked. Missions are all samey totally lacking in imagination, storyline weak and anticlimatical. Characters annoying rather than funny. Combat improved but still dodgy. And finally it all takes itself far too seriously which for me is everything that Rockstar used to stand against!”

 

Out of the Park Baseball 2007

Kritiker: 9,6
Spelare: 4,2

Vad fan är det här för spel? Det har fått betyget 9,6 av spelpressen, medan användarrecensionerna ger det otroligt låga 4,2. Hur kan åsikterna skilja SÅ mycket? Okej, för det första har spelet ett högt betyg på 9,6 eftersom bara fem sajter recenserade det. Det behövs fler recensioner än så för att snittbetyget ska ha någon trovärdighet. För det andra verkar de 182 personer som givit det ett otroligt lågt betyg göra det endast för att de är upprörda över att det har ett så högt snitt. De är helt enkelt upprörda över att spelet listas som ett av de bästa någonsin.

”I appreciate that this is game to be marked under its own merits but the fact remains this is NOT AND NEVER WILL BE the 2nd best game ever made. Its very appearance in the top 20 is an insult to gamers and creators alike.”

” Wow, this game does not even compare with the others that are on this Top list… This game entry should be manually edited to reflect reality. Since I’ve actually played this game, I’d give it a rating of 3/10, but it’s getting a 0/10 as this rating system is ridiculous.”

”This rating system is flawed. post all reviews for all games of every platform to get the real scores, not the ones that the owners of this site like so they can have an effect on the end score. this in no way deserves to have the 2nd highest rating ever.”

 

LittleBigPlanet

Kritiker: 9,4
Spelare: 6,5

Kritikerna älskade LittleBigPlanet, men fansen var desto mindre nöjda. Anledningen till att så många användare givit spelet ett lågt betyg är för att man tycker kontrollerna är alldeles för svävande och bandesignen på de färdiga banorna är alldeles för tråkig. De negativa rösterna verkar enas i att spelets gameplay helt enkelt inte var kul.

” It may actually be more interesting to create the levels than to play, or it may be that I’m not as into platformers as I used to, but I found the game pretty boring. The presentation is top notch, but I got bored with it pretty quickly.”

” I dont understand why this level editor-system is so “amazing”. there are many more creative games with level editors and character editors. You’ll get bored to this in 2 weeks.”

” There are tons of games out there with level editros and we have never gone quite so mad as we all seem to have with this. Finally and this is the most annoying thing is the feel of how you jump. It feels too floaty and off, after several hours playing this I am still unable to guage with any confidence how I should arc my jumps successfully.”

 

World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Kritiker: 9,1
Spelare: 6,6

Inbitna fans verkar vara väldigt kluvna inför WoW: WotLK. De är uppdelade i två läger, där de negativa rösterna menar att det inte bjöds på tillräckligt mycket nytt, eller att det som ändrades gjorde spelet sämre. Blizzard var förmodligen dömda att få negativ kritik, då det alltid finns en stor mängd människor som hatar när bekanta saker förändras drastiskt.

”The new pvp system is rediculouse picure a battle feild full of over powered characters and the only way to win now is to be the 1st to deal damage, skill is not a factor in wotlk for pvp.”

”A Let down for me. I been playing the game for about 3 years and i have to say the expansion is a let down. Mainly raiding content, for example Naxx was just a tuned 80 instance already used in Classic. I was really excited about Ulduar coming out, unfortunately that instance is pretty long and dull, Just another long raiding instance that can take hours to complete.”

 

Call of Duty: Modern Warfare 2

Kritiker: 9,4
Spelare: 5,7

Ännu ett väldigt polariserande spel där fansen verkar delas upp i två läger. Det som verkar få mest kritik är specifika perks, kill streaks och bandesign. Tactical nukes är otroligt hatat från alla håll och kanter, medan sniperspelare verkar vara besvikna på den trånga bandesignen som främjar shotguns allt för mycket. Många verkar även hata spelet via Activision. Och självklart har vi hysterin kring att PC-versionen inte har dedicated servers, vilket gör klanmatcher och liknande mycket svårare. Man kritiserade även det dåliga skyddet mot fuskare. PC-versionen fick otroligt låga 3,7 av fansen.

”Although being highly addictive the multiplayer game has far too many flaws… i’ll mention a few… commando (wtf), boosters, tac insertion, heartbeat senser, noob tubes, akimbo, campers, painkiller, tacticul nuke, small maps. overall the worst call of duty around.”

”The PC community was completely abandoned when dedicated servers were taken out, its not that the game is garbage really, its mostly that the loyal gamers were completely ignored.”

”The plot-holed storyline made no sense. It also lacked the amount of suspense and awe that MW had. It is more of a shooter and less of a exciting COD title. The multiplayer is horribly unbalanced. The perks are shoddy at best. The reactions and physics are very unresponsive. You can knife someone from ten feet away but 4 buckshots from a 12 gauge won’t bring you down? What?”

”This game is fun for 24hours every 3 months. They do a ban wave and all the cheaters go away. And then for a few hours I am a god. Then the cheaters have all bought new account keys or more likely used a key gen.”

 

Street Fighter IV

Kritiker: 9,3
Spelare: 7,4

En spelserie med hängivna fans ställer alltid till problem för utvecklarna. Man vill tillfredsställa fansen, samtidigt som man inte vill stänga ute nya konsumenter. Kompromisser blandas upp tills det är omöjligt att tillfredsställa alla helt. Street Fighter är en serie med såna fans, och det är väl ingen överraskning att många skrek och gapade om att spelet gjorts alldeles för lättillgängligt. Att andra samtidigt gnällde på att spelet är för svårt och krävande visat på vilken otroligt omöjligt situation Capcom bafann sig i.

”The controls are absolutely impossible with all the extreme precision required, and you will often find yourself executing the wrong move because your analog stick was 1 degree off. Also, the table with the list of moves are very hard to understand.”

”Street Fighter IV is a disappointment if only for the reason it’s so damn ‘casualized’. Sure, the game has SOME depth if one can implement the ‘Focus’ system in canceling et cetera. But when compared to the parry system in SFIII, the Focus thing is, like the rest of the game, too n00b/scrub friendly for hardcore players .”

 

Braid

Kritiker: 9,3
Spelare: 7,0

Det här förvånade mig lite, och jag var väldigt nyfiken på vad folk inte gillade med Braid. Det visade sig att de som ogillar det helt enkelt verkar vara dumma i huvudet.

”I have no idea why this gets high scores. Games are supposed to be fun. It’s not fun. I don’t care about ‘concepts’ and ‘ingenuity’.”

”I thought this was a flash game I played for free 4 years ago. I wouldn’t pay money for this.”

” It’s mostly sold off as being an artistic, vibrant piece, but the PS3 has titles like Flower, Linger in Shadows and Pixeljunk Eden, all for the same, or cheaper, cost.”

 

NASCAR RACING 2002

Kritiker: 8,9
Spelare: 5,0

Så varför har jag med det här PC-spelet från 2002 som ingen bryr sig om? Jo, för att anledningen till varför användarsnittet är så lågt är väldigt underhållande. Det är nämligen så att nästan ingen jävel lyckas få igång skiten!

”Computer locks up each time I try to start the game. Sierra tech dept. not much help.”

”The game won’t even start! No help from Sierra.”

”Doesn’t work with Windows XP. No patch from Sierra. Crap.”

”The game freezes up and so far, Sierra has not been able to identify, much less fix, the problem. It even freezes up when I just watch “Driving Lessons”, which means I’m not pushing the system at all.”

”I cant even get the game to start, it crashes windows xp every time it starts.”

”This game is a piece of crap. Im running an Altheon 1800 512 MB of RAM, and it keeps crashing the system. I’m not alone. Everybody I know has the same problem with the game. Sierra has no answers.”

 

Assassin’s Creed II

Kritiker: 8,6
Spelare: 3,4

PC-spelarna verkligen hatade Assassin’s Creed II. Varför? Svaret är det jobbiga påträngande DRM-skyddet som spelarna fick lov att stå ut med på PC. Var du inte uppkopplad mot internet fick du heller inte spela. Det innebar att skyddet slängde ut dig från spelet med jämna mellanrum. Som grädde på moset var det i stort sett bara de ärliga spelarna som faktiskt köpte spelet som drabbades, medan piraterna slapp besväret eftersom de kringgått skyddet.

”10 points for a stunning, immersive game. -8 points for the horrifically invasive DRM that boots me out randomly every couple of hours. Finally sick of this BS, I have now uninstalled the legit version of the game and am playing the cracked version. Congratulations, Ubisoft, you’ve made me into a pirate.”

”The draconian DRM ruins any fun I might have had, since my spotty internet connection means I keep getting booted out of the game.”

”The fact that I spent € 49,99 on a legit game that I CAN’T play makes me wanna puke! Ubisoft, that’s definitely not the way to go! Sorry, but as long as you keep up this DRM, I will spend my money on other games.”

”I have waited an entire day before I could play because the Ubisoft Server was down. I’ve to wait almost 10mn each time I want to play, because the game had to contact Ubisoft to load my saves and to validate the game.”

Spore

Kritiker: 8,4
Spelare: 4,6

Spore är förmodligen ett av de mest överhypade spelen på senare år. Bland användarnas kommentarer ser man hur många sätter ”game” inom citationstecken. Spelarna var besvikna över hur ett intressant koncept inte flätades samman på ett bra sätt, utan i stället i stort sett bara bestod av en bunt minispel. Det var inte vad det som väntat sig ett episkt strategispel ville ha. Kanske hade reaktionerna inte blivit så starka om man helt enkelt inte hypat upp spelet så hårt. Något som dessutom irriterade var det kontroversiella DRM-skyddet.

”A ’game’ centered around a creature editor. A ’game’ that is a collection of watered down mini games. A ’game’ that manages to even screw up those mini games. Good if you like creating creatures but don’t think for a moment that a cleverly designed creature will have any impact on the game.”

”Simplistic, shallow gameplay that would be more fitting of a browser-based flash game than a big 4-years-in-development, highly hyped release.”

”SecuROM DRM uses unlawful practices to hide on your computer system and limit the game to 3 activations. Product labeling fails to make this clear. Consumers are being cheated.”

 

Splinter Cell: Conviction

Kritiker: 8,3
Spelare: 3,4

Jämfört med seriens tidigare spel fick Conviction inte alls samma hyllningar från spelpressen. Men hårdast av alla var ändå spelarna själva, som hatade att serien blivit mer actionorienterad. Fansen kände sig missnöjda med hur det gick att skjuta sig genom hela spelet utan problem, och hur storyn verkade löst hopplockad. Åh, och gissa vad mer man hatade: DRM-skyddet.

”I have to say that this game was really a big disappointment. This game really lacks the stealth feeling the older series hade. You can pick up a machine gun and kill everything in a room without any tactics what so ever.”

”The DRM turns the game into more of an atrocity than it was originally through it’s constant interruption of game moments that require concentration with ’RE-ESTABLISHING CONNECTION TO DRM SERVERS’. Out of the roughly 15 or so guns in the game only four or five actually have/can be fitted with silencers. It’s hardly at all about stealth.”

 

Det är alltså flera spel som faller till stor del på grund av DRM-skyddet. Varför lägger kritiker inte lika stor vikt vid det som de flesta andra spelarna? Och är det rättvist att döma ut ett spel så hårt på grund av ett irriterande piratskydd? Ska piratskyddet verkligen ses som en del av spelet, eller ska det ses som något utanför spelet som därför inte ska inkluderas i spelrecensionen? Jag ser det så här, att det är själva spelupplevelsen som bedöms i en recension. Och om DRM-skyddet förstör spelupplevelsen tillräckligt mycket tycker jag det är helt rätt att det ska ha en stor påverkan på det slutgiltiga omdömet. Det är precis lika viktigt för upplevelsen som presentation, kontroller, story och buggar. Och vill man ha feedback inom de här områdena verkar de vanliga spelarna vara en säkrare källa än de stora sajterna.