Krönika

Sex i spel kan vara mer än sideboobs

Det har börjat talas allt mer om sex i spel som ett fenomen. När det här inlägget skrevs i sin ursprungsform hettade bloggosfären över med diskussioner om dess vara eller icke-vara. Vissa hävdar att det är en naturlig förlängning av relationer i spelvärldar, medan andra säger att det ofta bara blir pinsamt dåligt och bör hållas utanför mediet.

Trots att det inte sägs rätt ut att det ska pratas sex som aktiva handlingar så är det vad debatten automatiskt börjar kretsa kring. Ska vi visa två personer som ligger med varandra på skärmen eller inte? Men sex kan vara så mycket mer än så. Det kan fungera som en katalysator eller en drivkraft och på så vis inkluderas i spelupplevelsen utan att att det visas en enda sideboob.

Silent Hill 2 är till dags dato det spel som jag anser på bäst sätt har illustrerat sex . Här läggs  den sexuella drivkraften in som en del av James undermedvetna, vilket gestaltar sig i de monster han möter, i Pyramid Heads utformning och i samtal med Maria. Det ger ett djup till James karaktär och adderar ytterligare ett lager till hans ångest över att ha mördat sin fru (som han i relation till den sexuellt utmanande Maria ser som en madonna). Silent Hill 2 visar hur man kan inkludera sex i ett spel på ett sätt som ger det ett mervärde för hela upplevelsen och en djupare förståelse för huvudpersonen, utan att visa något naket överhuvudtaget.

Detsamma kan sägas för Atlus Persona-spel, där en karaktärs kamp mot (och tillsist accepternade av) sin homosexualitet tillåts bli en del av hans personliga utveckling, utan att för den sakens skull bli hans hela karaktär. Men det exemplet har tagits upp så många gånger att det blivit tjatigt.

Det jag vill ha sagt är att ja, inkludera gärna sex i spel. Gärna även mer sexscener mellan karaktärer också (dock helst inte interaktiva snälla, jag skulle känna mig jättedum samt att jag är superdålig på quicktime-events så min partner i spelet skulle bara bli besviken på mig. (Åh, fast den parantesen fick mig att tänka ett varv till; det vore ju fantastiskt om sex illustrerades som quicktime-events som man kunde misslyckas med. Sedan kunde detta påverka relationen med den karaktär man valt att romantisera. Hade inte det varit rätt intressant?)).

Däremot vore det också trevligt om man ville se bortom aktivt sex (ligga!) och se vad sex kan göra som en del av spelets motivation. Sex och sexualdrift är mer komplicerat än att bara prata snällt med någon tills de vill ligga med en, trots allt.

Kommentarer

  1. Louise skriver:

    Romantik och sex tillför verkligen något till spel om det görs på ett bra sätt. På tal om bilden så tycker jag att Mass Effect gör det faktiskt. Det bryter av tempot och skapar variation och krydda till storyn. De flesta filmer och böcker har ju det så varför inte fler spel liksom? =)

  2. Nidde Nedelius skriver:

    Svampriket behöver jobba på sina rubriker =)

    Ett av de största problemen med sex i spel idag är att det allt-som-oftast presenteras som ett poängsystem. I GTA:SA och GTAIV behöver du bygga upp tillräckligt med positiva relationspoäng med en karaktär men det finns inget meningsfullt att göra, man bara matar eller underhåller sin date tills denne har tillräckligt många plus-poäng (hooker not included). I Mass Effect var det lite bättre, men det är fortfarande bara under specifika konversationsträd som det ens märktes, och även där var det en fråga om att samla poäng, denna gång konversationspoäng. Vad som saknas är konsekvenser och faktisk dynamik utöver de poäng och den akt/scen som blir ”belöningen”. Ja, det kanske blir några nya dialogträd som öppnas eller en cutscene som ändras, men det har ingen påverkan på resten av spelet. Rent ut sagt så har vi inte kommit mycket längre än vad som presenterades i The SIMS.

    Jag tror att det första som behöver göras är att skilja på sex, sexualitet och relation. Sedan måste alla dessa element flätas samman väldigt vackert för att det skall gå att köpa och inte bara vara en sak i förbifarten. En sexig karaktär eller en ”kärleksfull sexscen” är inte nog.
    Idag känns det som att man bara har plåstrat på ett element av sex på vissa spel, men man implementerar och utforskar det inte på ett korrekt sätt. Eller så har man en produkt som bara är TnA, och det är en annan marknad.

    Jag tror inte att spel-mediet är redo ännu, men misstagen måste fortsätta innan det hamnar rätt.

  3. Ekman skriver:

    Gillar verkligen den sista paragrafen; det är sorgligt hur ofta det är upplagt på det viset…

    Jag tycker väl generellt att sexscener i spel inte bör vara interaktiva, om man inte rakt ut satsar på att göra pornografiskt material, men det finns möjligheter att göra det bra, på ett gripande sätt, och ändå ha det interaktivt. Heavy Rain dyker upp i tankarna – där blev interaktiviteten bara som en naturlig förlängning av spelandet, och sexscenen i sig var passande. Även om det stundvis såg lite tv-serie-klyschigt ut. Tyvärr kommer jag också att tänka på exempel som God of War-seriens sätt att (bokstavligen?) tackla det här…
    Men det är gott att se tankar om att implementera sex, och inte nödvändigtvis via raka samlag, i spel. Det finns så mycket att skriva om sånt här, och det är bra att folk inte släpper bollen bara för att ”skandalerna” lugnar sig.

    …Jag kämpar väldigt hårt emot att dra upp debatten runt killens sexualitet här och folks ovilja att se honom som heterosexuell, jag ska försöka att inte spåra bort din artikel, men jag vill ändå föreslå ett förtydligande att spelet är Persona 4. Om folk inte känner till det så finns det ju en hel del att välja på?

    @Nidde Nedelius: Jag håller med dig angående poängsystemet, men man förstår lite att det kan vara svårt att slå sig ur sånt när det faktiskt är spel vi pratar om. Men det behöver inte heller vara rent dåligt. Dragon Age:Origins skötte det ganska bra trots att det hade en tydlig ”poängräknare”. Men det handlade inte bara om att sitta och pressa snällhet mot karaktären, då alla hade reaktioner på de flesta små handlingar eller kommentarer man fällde under spelets gång, och de hade andra små vändningar i systemet. Exempelvis så kunde man ha sex med en karaktär ganska tidigt på poängskalan, men om den blev förälskad ”på riktigt” med en så ville den inte utföra själva akten. Jag vet att jag även i vad jag tror är ett annat rollspel, men kommer inte ihåg vilket tyvärr, snubblade över en liknande vändning där man ifall man hade sex med en karaktär innan den föll ordentligt för en aldrig därefter kunde få den att bli 100% förälskad i en. Jag antar att spelet ville se ned på en om man var för lösaktig?

    Din sista rad måste jag ställa mig emot dock: Jag tror absolut att spel-mediet är moget nog för detta. Ett av de största hindren kommer nog länge vara att nyhetsmedier inte kommer kunna acceptera detta…

Skriv en kommentar