Krönika

Spelbloggarnas underläge

Det här var ett inlägg som jag skrev innan Spelkriget publicerade sin text om samma ämne, och jag tycker de två texterna kompletterar varandra bra. Så innan eller efter ni läser den här texten borde ni även ska läsa Jockes, om ni inte redan har det. Sen är det bara att hoppas på att jag inte är så sen in i debatten att alla redan tröttnat och gått vidare.

Det uppstod en liten debatt på Twitter angående recensioner som skrivs utan att skribenten spelat ut hela storyläget. Eftersom jag recenserat spel sedan 2008 känner jag att jag börjar få lite koll på hur det ligger till med utgivare, promotional copies och hela proceduren där omkring. Eftersom jag också skriver för Bonniers speltidning Laser känner jag att jag även börjar ana skillnaderna mellan att skriva som en hobby för en sajt eller blogg, och skriva professionellt. Men jag ser mig själv som spelbloggare i första hand. Och för oss som faktiskt skriver gratis med begränsad fritid för en mindre plattform finns det något som är sant för alla som vill få ut en recension kring spelets release, och det är att deadline ger dig två val:

1) Kör en speedrun genom spelet och gör bara det som behövs göras för att så fort som möjligt susa från start till mål utan att se dig omkring eller utforska sidospår.

2) Ta god tid på dig för att spela grundligt, lugnt, metodiskt, utforska omgivningar, insupa stämningen, vandra in på sidospår, reflektera och spela spelet som de flesta kommer uppleva det.

Grundlig genomspelning av Skyrim kan ta över en månad för en fritidsrecensent.

Fråga dig själv om du känner mer tillit för åsikten tillhörande den som spelat 75% av spelets story synande och grundligt i sansat tempo, eller om du känner mer tillit för åsikten tillhörande den som spelat 100% av spelets story i stressigt tempo och tunnelseende. Det här är självklart en smaksak som många kommer svara olika på. Jag tror båda recensionsteknikerna missar ungefär lika mycket i längden, beroende på om det handlar om Uncharted 3 eller The Elder Scrolls V: Skyrim – ett av dem funkar att stressa sig igenom från början till slut, medan det andra spelet tjänar mer på det grundliga spelandet även om man inte når eftertexterna. Men det är viktigt att veta när man läser obetalda spelbloggares recensioner, att det sällan eller aldrig är av samma kvalitet som de professionella skribenterna på de stora plattformarna. Det beror inte bara på kunskap kring mediet samt förmågan att uttrycka sig i skrift, utan även det faktum att profesionella skribenter så gott som alltid har mycket mer tid på sig att spela, reflektera och skriva.

”Det har hänt att jag ångrat en recension en vecka efter jag skrivit den, när jag hunnit reflektera och fått lite perspektiv på spelupplevelsen.”
Tidningar som Gamereactor och sajter som IGN får recensionsexemplaren långt före oss spelbloggar. Det kan handla om veckor före release, och att man då spelar spelen på sina debugkonsoler innan retailkopiorna ens har skickats ut. Eller att man får spela hela spelet på ett besök hos utvecklaren. Vi spelbloggar får vara glada om vi får spelen två dagar innan release, eller ett par dagar efter. Om vi kämpar hårt kan vi få ut en text medan titeln fortfarande är relevant, men för att åtstadkomma det måste vi alltså välja mellan de två ovan nämnda spelstilarna. Personligen väljer jag spelstil beroende på hur pass högprofilerat spelet är, samt vilken genre det tillhör. Det innebär att jag gjort mig skyldig både till att stressa igenom spel på lättaste svårighetsgraden, såväl som inte spelat dem ända till slutet. Men även om jag skulle ha tid att spela ett spel grundligt, hela vägen till slutet, och sedan skriva en recension om det hade det ändå inte givit mig tid att reflektera. Det har hänt att jag ångrat en recension en vecka efter jag skrivit den, när jag hunnit reflektera och fått lite perspektiv på spelupplevelsen. Men det är lika vanligt att åsikten jag hade 80% in i spelet är densamma som åsikten jag har två månader senare.

Summer of Arcade-titlar är del av undantagen då vi får spelen i god tid.

Det här är problem vi inte kan komma ifrån såvida vi inte skriver recensionerna flera veckor efter spelets release, eller utgivarna blir bättre på att skicka ut spelen i tid. Jag önskar att jag kunde recensera alla spel på samma sätt som jag recenserar för Laser – även om den processen som sagt inte heller är idealisk – men som det är nu försöker jag göra det bästa av situationen. Ibland spelar jag ett spel tills jag känner att oavsett vad som händer de två sista timmarna kommer det inte nämnvärt att påverka mitt helhetsintryck från de åtta timmar jag redan spelat. Speciellt inte om det fram tills dess varit ett helt igenom uselt eller fantastiskt spel. Det tror jag alla spelbloggare som får en viss mängd spel kan skriva under på, då många om inte alla ibland lämnar ett utlåtande utan att antingen ha spelat hela äventyret eller ha skyndat igenom det för att klara deadline. Bara en sådan sak som att tvinga sig själv att spela trots att man egentligen inte är på humör är självklart något som påverkar intrycket. Den amatörspelbloggare som påstår sig att aldrig någonsin recenserat ett spel utan att antingen stressat sig igenom eller inte spelat ut hela äventyret har förmodligen bara recenserat två eller tre spel. Eller har massvis av fritid.

”Bara en sådan sak som att tvinga sig själv att spela trots att man egentligen inte är på humör är självklart något som påverkar intrycket.”
Så hur löser vi problemet? Antingen får spelbloggar helt enkelt leva med att ligga en, två eller tre veckor efter och aldrig på riktigt kunna konkurrera om läsarna. Eller så kan utgivarna prioritera oss högre, och bli bättre på att skicka ut spelen i god tid. Tills dess kanske det är en bra idé att informera läsarna om man spelat, eller bara spelat ungefär 85-90%. Som när jag kände mig tvungen att berätta när jag inte kunde komma vidare i Bangai-O HD. Men då tycker jag även att skribenter som spelade klart spelet på två dagar ska berätta hur pass ingående de spelade, och hur länge de reflekterade över upplevelsen innan skrivandet började. Det är som sagt viktigt att du som läsare vet vilka kompromisser som är oundvikliga, och komma ihåg att det här är en (väldigt stressig) hobby för oss – inget mer, inget mindre.

Så tro mig när jag säger att många av spelbloggarnas recensioner tyvärr inte alltid står på lika fasta grunder, och ni ska inte ta för givet att vi spelat spelen som de ska spelas. Inte ens om vi spelat till sluttexterna. För det är inte så lätt som att säga att så länge man spelat till slutet har man upplevt spelet. Att spela ett spel som det ska spelas är väldigt svårt med resurserna som erbjuds oss småttingar, såvida vi inte väljer att ligga flera veckor efter (och då kommer vi aldrig konkurrera med storsajterna och aldrig få spelen tidigare) eller spenderar all vår fritid till att spela. Det kanske skaver i öronen på några, men faktum är att vi arbetar med långt sämre förutsättningar än de stora plattformarnas skribenter. Än så länge. Och man får tills vidare räkna med att resultatet realistiskt sett påverkas av det, hur vi än gör.

Kommentarer

  1. Familjenspel skriver:

    Först vill jag dels tacka för en trevlig och intressant text och ett extra tack för länken såklart.

    Jag tycker du missar en viktig punkt när det kommer till oss obetalda spelbloggare och det är en tredje vinkel man kan ha. Istället för att välja att antingen skynda igenom 100% eller njuta till 75% så har vi möjligheten att spela ett spel till 100% för att sedan ge vår välgrundade åsikt.

    Då möter vi problemet med att det kanske inte är lika aktuellt längre, det tror vi på Spelkriget att vi kan komma runt genom att försöka ge texter om spel i en form som inte bara är en ren konsumentupplysning utan erbjuder något annat. I mitt fall blir det troligtvis humor, i Fredriks fall mer av en teknisk vinkel eller en filosofisk fundering.

    På så vis får man läsaren intresserad av texten även om den är några veckor senare eller ett år senare som min New Vegas recension. Som för övrigt är en av våra mer lästa texter så det går helt klart.

    För att vara först har vi, som du konstaterar, redan förlorat chansen att vara.

  2. Intressant debatt, fortfarande 🙂

    Jag tycker dock att ni båda missar ännu en viktig aspekt.

    Det finns en del spel som jag fått och/eller köpt som har visat sig direkt oigenomspelbara. Jag har lidit så mycket den första timmen att jag inte vill lägga min fritid på att ens försöka spela spelet. Jag kan ta Metro 2033 som exempel där spelmekaniken verkligen inte fungerar för mig. Och då anser jag också att man kan få uttrycka det och att man som spelbloggare inte har någon skyldighet att ha spelat igenom ett dåligt spel från början till slut bara för att kunna ge det en regelrätt recension.

    Det är just därför jag väldigt sällan skriver just regelrätta recensioner. Jag berättar istället om hur jag upplever spelet när jag känner att jag har något att säga. Har jag bara spelat någon timme så kan jag meddela mina läsare: Jag försökte verkligen spela det här spelet. Men det är så fruktansvärt tråkigt och dåligt genomfört att jag inte vill fortsätta. Det säger ganska mycket om vad jag tycker om spelet i helhet.

    Jag skriver helt på min egen fritid på den snåla egentid jag har som småbarnsförälder. Jag ger alla spel jag spelar en chans, men till skillnad från när jag är anställd på en spelsajt för att skriva en recension så känner jag inget krav att på samma sätt spela igenom hela spelet när jag skriver på min privata blogg.

    Jag har aldrig sett min blogg som ett substitut för recenserande på en spelsajt. Jag uttrycker åsikter om spel vare sig de kommer efter en timme eller efter 40. Allt beror på hur spelet påverkat mig. Det är därför jag älskar bloggformatet. Däremot är jag alltid ärlig med hur länge jag spelat.

  3. Aftonstjaerna skriver:

    hehe, jag tror inte alls på att det här skrevs innan Spelkriget publicerade sitt inlägg. Det är naturligt att snegla på storebror/storasyster och apa efter, inget att skämmas för eller något som behöver bortförklaras 😛

    Åter till ämnet! Jag håller med Jocke här (igen!) och känner att spelbloggares recensioner läser jag för en helt annan sak än när jag läser tex på IGN. Nämligen den personliga touchen som man har lärt sig att sina favoritspelbloggare har. Inte som i tex Level där texterna håller typ samma profil. Utan på bloggar kan det svänga både hit och dit i texterna. Lite oväntade saker. I PC Gamer vet jag tex exakt vad jag kommer att få, vilket jag iofs gillar. Men spelbloggares texter blir så mycket mer. Och då tycker jag faktiskt att spelbloggare som recenserar spel ligger mil före stora sajter och inte tvärtom. Det viktigaste är inte att få ut recensionen samtidigt som spelet släpps, utan att det är en rolig text att läsa. Och då gör det inget att den kommer ut 1-2-3-12 månader efter spelet släppts.

  4. Familjenspel skriver:

    Aftonsjaerna: Hahahahahaha so true 🙂

    Emmy: Givetvis är det helt ok att inte spela klart spel man får av just den anledningen du säger och skriva att man tycker så. Vad jag vet är du alltid föredömligt noga med att just påpeka att du inte orkade spela spelet av någon anledning, det har jag inget som helst problem med.

  5. Fredrik skriver:

    Det jag tycker du missar i debatten är en väldigt väsentlig faktor och det är fördelen spelbloggarna har.
    Direktkommunikationen med läsarna, samt en nämre relation till läsarna.

    Jag skulle vilja påstå att läsarna av (i detta fall) Svampriket är mer intresserade av vad du, Tommy och resten av redaktionen tycker om ett spel än att det presteras en framhastad recension ”dag ett”. Bloggosfären är i högre grad en personkult än average tidning. (Hur många läser egentligen byline-raden i en tidning? I genomsnitt?)

    Läsarna har dessutom möjligheten att direkt ställa frågor och ifrågasätta och förhoppningsvis framväxer en diskussion om spelet, istället för månaden efter i insändaravdelningen i tidningen, eller i ett forum där recensenten aldrig tittar, då han fokuserar på nästa stora sak och inte ett spel han spelade för ett par veckor sedan.

    Rörande deadlines – jag tror inte en framstressad genomspelning på lättaste svårighetsgraden eller en inkomplett genomspelning gör vare sig läsarna eller recensionen en tjänst.

    Men om så har skett tror jag det är ganska viktigt att vara helt transparent med det. Annars missleder man läsarna ganska så grovt.

    I min enkla mening då.

  6. Anders Brunlöf skriver:

    Fredrik (Och många andra): Jag tror många vill vara först bara för att man slipper ”låna” sina ord. Är ett spel som du spelar först 2-3 månader efter release jättebra, så har säkerligen någon redan skrivit jättemycket bra om det spelet. Jag försöker alltid hitta mina infallsvinklar, men det är inte alltid möjligt.

    Jag vill inte göra som i något av alternativen som Tommy och Malmer nämner. Jag vill heller inte skriva regelrätta recensioner. Jag skriver hellre vad jag tycker medan jag spelar, när jag hittar något som jag tycker är värt att skriva om. Jag bedömer inte spelet i fråga, jag berättar endast vad jag tyckte var intressant/tråkigt/bra/anus. Sen kan jag bedöma i lugn och ro, när jag har spelat klart. Vill jag skriva en ren recension då så kan jag göra det (inte troligt). Men för att sedan ge ett betyg, så har vi våra månadssummeringar.

    Som jag kommenterat i Jockes inlägg så ogillar jag idén om att forma en manual för hur en text om ett spel ska skrivas. Måste är ett rätt fult ord.

  7. Anders Brunlöf skriver:

    ..Jag behöver nämligen inget helhetsintryck. Sådana skaffar jag mig själv.

  8. Fredrik skriver:

    @Anders: Och att vara ”först” drar naturligtvis en del trafik, vilket är ett ändamål i sig självt. Precis som det är att vara kontroversiell och gå emot strömmen.

    Jag håller med om att den typen av texter du är en stark förespråkare för defintivt är viktiga, kanske till och med viktigare om man vet vem författaren är (vilket bloggläsare ofta gör).

    Och nej, det är väl inte recensioner per se, mer ett kärleksbrev till spelet (om jag ska utgå från din inFamous 2-text) eller en personlig reflektion över ens upplevelse med spelet.

    Kan det klassas som recension? Ja, kanske. Tolkningsfråga. Viktiga? Ja, absolut. Kan det locka läsare att återkomma och kanske få läsare att hoppa på ett spel man missat, varit tveksam till – definitivt.

  9. Holmberg skriver:

    Känns lite som att det här inlägget missar en viktig aspekt som jag tror skiljer iaf de flesta bloggare från professionella spelrecenscenter.

    Skillnaden jag tänker på är motivering eller prioritering om man vill säga så. En recensent spelar ett spel för recensionens skull. De flesta bloggare tror jag spelar spel för eget nöjes skull och skriver sedan om det.

    Det finns såklart bloggar som strävar efter mer.. som den här tex, men de flesta bloggare känner sig nog ganska oberörda av den självapplicerade stressen du nämner.

    Med det i åtanke har jag iaf själv svårt att se bloggar och riktiga spelsiter som konkurrenter. Jag konsumerar själv både och i friska doser. Dock med väldigt olika förväntningar och skäl till läsningen.

  10. Tommy Håkansson skriver:

    Familjenspel:
    Tack detsamma!

    Jag missar inte den punkten. Jag tar upp det alternativet i första stycket, fjärde stycket och femte stycket. De två punkterna gäller som sagt om vi spelbloggar vill ha en chans, och att våra texter drar läsare samt är någorlunda aktuella — vilket är en förutsättning för att vi ens ska fortsätta få spel öht. Utvecklare kommer prioritera en blogg ännu lägre om man vet att det tar tre veckor innan recensionen kommer upp.

    Vi försöker lite samma strategi som ni, för det är självmord att försöka tävla med storsajterna (med vissa undan tag — Halo Reach/Black Ops). Vi kör på lustiga videobloggar eller ett grepp likt det vi tog på L.A. Noire som blev väldigt populärt. Även om det funkar bra för oss vore det ju trevligt om utgivarna prioriterade bloggarna lite högre så att det var mer ett val än tvång.

    EmmyZ:
    Så känner jag också, även om jag tyvärr inte kan göra så när jag möter ett otroligt pissigt pisspel som jag ska recensera för något annat än Svampriket. 🙁 Problemet påminner mig lite om såna där spel som är bra eller helt OK tills 5-6 timmar in, då brist på variation får mig att börja hata det. Vad gör man då, liksom? Alice: Madness Returns är ett sånt exempel, där gameplay tråkade ut mig enormt och miljöerna var det enda som fick mig att fortsätta.

    Aftonstjäaerna:
    Hehe. Ingen skam i att skriva ett direkt svar. Jag har gjort det många gånger. 🙂 Men jag har bevis i min Twitter-feed, där jag direkt efter sagda diskussion berättar att jag redan skrivit inlägget.

    Fredrik:
    Jag tycker inte jag missar den punkten då jag inte försökt träffa den. Mitt mål är inte att trycka ner spelbloggar på det sättet. Jag besöker själv inga spelsajter, utan bara spelbloggar, av det skälet du nämner. Jag kommer heller aldrig känna mig lika passionerad över min delaktighet i sajter och Laser som jag känner mig för Svampriket. 🙂

    Och om du tittar på när vi publicerat våra recensioner ser du klart och tydligt att vi aldrig skriver framhastade recensioner för dag 1. De publiceras oftast minst en vecka efter releasen. Förhoppningsvis känns texterna vi skriver heller inte som något framhastat. 🙂

    Och jag håller helt med att ideal är att berätta om man tagit sig från start till mål så fort som möjligt, eller om man utforskat varje vrå fram till 75% av spelet. Även om jag inte tycker något av dem gör åsikterna man uttrycker irrelevanta.

    Holmberg:
    Jag kan inte tala för andra spelbloggar, men av spelen som Svampriket tar på sig är det bara hälften av dem som jag verkligen vill spela. Väldigt få titlar är spel jag skulle köpa själv. Kanske är Svampriket relativt ensamt om det, men jag vågar säga att varje blogg som får spel då och då spelar något man tycker är piss och egentligen inte vill spela. Och där kommer vi vidare till Emmys kommentar.

    Och din syn på bloggar och spelsajter låter väldigt hälsosam. 🙂
    Samtidigt tycker jag det skulle vara trevligt om utgivarna åtminstone gav bloggarna valet/chansen att konkurrera med spelsajterna inom vissa aspekter, om vi så vill.

  11. Samson Wiklund skriver:

    Personligen känner jag ingen stress alls och känner mig helt utanför hela den diskussionen, men sen bryr jag mig inte särskilt om sidträffar och sånt heller då jag inte säljer några annonser eller liknande.

    Jag gör en bedömning från spel till spel hur mycket jag behöver spela för att känna att jag kan ge min åsikt och göra spelet rättvisa.

    Det finns inte ett spel jag testat än så länge som lyfts av den sista timmen så pass att min generella åsikt om spelet ändras. Tycker jag mig behöva ha en slags helhet som inte kan uppnås på annat sätt än att 100%:a spelet så gör jag det, men det är ärligt talat lätträknat hur många gånger jag gjort så (minus retroresan, men det är en annan typ av diskussion som förs kring spelen där).

    I mina bedömningar av spel ingår massvis med faktorer. En av dem är givetvis berätteri och tempo och annat likn. En klart större del, för mitt sätt att bedömma, är ”spelbarheten” det vill säga hur det är att spela. Hur känns det att ta sig fram i spelet? Om jag redan halvvägs tycker det är en trist resa spelar det ingen vidare roll om berättelsen knyts ihop på ett magnifikt sätt i spelets sluttimmar (Grand Theft Auto, jag tittar på dig).

    ”Målet är ingenting – resan är allt”, säger vi i en bekant podcast och det är inte bara en kul ordleksslogan, det är så jag lever och lär.

    Alla bedömmer givetvis inte spel efter samma mått. Men så gör jag och då är sluttexterna inte alltid relevanta för min bedömning.

    Med det sagt vill jag också påpeka att jag nästan alltid spelar ”klart” spelen jag skriver om, dvs ser sluttexerna, provar alla mp-lägen ett par timmar och utforskar eventuella extraspellägen. Detta för att jag har ”TV-spels-OCD” – men jag tycker inte att alla MÅSTE göra likadant. Var person gör så som passar den bäst, sen får läsarna avgöra vilken skribent som passar deras sätt att se på spel.

  12. Tommy Håkansson skriver:

    ”Målet är ingenting – resan är allt”. Tänk så det passar på mycket. :p Jag brukar också spela klart om det inte är ett pisspel. Som Magic The Gathering, till exempel. Jag hade spelat klart huvudkampanjen, men inte allt vid sidan om. Men eftersom det är samma upplägg tycker jag inte det behövs, och min åsikt är just nu fortfarande av den natur som recensionen uttryckte. Och eftersom jag aldrig skriver ingående om spelets story (eftersom jag så gott som aldrig bryr mig om dem) kan jag hålla med om att det inte spelar någon roll för mig hur slutet knyts ihop om största delen av resan dit inte var skoj att spela.

  13. Om man är en blogg med en redaktion på fem pers som också publicerar recensioner, är man inte en spelsajt då? Är inte skillnaden rent semantisk?

  14. Tommy Håkansson skriver:

    Bra fråga. En spelblogg är ju en sajt. Om spel. Jag vet inte vad skillnaden är, om det är antalet personer. Jag känner lite att en spelsajt har mer fokus på nyheter, har forum och mindre fokus på personliga texter. Men det finns nog ingen precis definition som skiljer dem åt.

  15. Spel-Malmer skriver:

    Jag tror faktiskt att utgivare mycket väl är medvetna om att vi spelbloggare kommer senare med våra texter och faktiskt välkomnar det. Ger spelen lite längre svans. Spelmarknadsföring som skjuter av allt på en lansering kommer misslyckas. Man måste ha lite längre tänk, och då är en text från en spelbloggare perfekt för att hålla ett spel aktuellt.

    Sen så är det ju kul när man får spel skickat till sig, men det är knappast så att mitt bloggande står och faller med det (som jag skriver i min text i frågan). Inte heller är uppmärksamheten och ”dag ett” trafiken det absolut viktigaste heller. Kommentarer som kommer av att folk kanske testat ett demo eller läst om spelet på andra ställen eller rentav redan äger det själv är mycket intressantare. Kommentarer är alltid intressantare än pageviews liksom.

  16. Ina skriver:

    Jag förstår inte den här hetsen med att få spel från utgivare och dra en massa trafik. Jag har inte kontaktat en enda utgivare för New Game+’s räkning och jag får inga spel alls (okej då, jag fick en Sims 3-expansion men det är också allt). Min blogg är viserligen inte speciellt poppis om man kollar på besöksstatistiken, men de som läser kommenterar gärna och säger tydligt att de vill läsa vad just jag tycker även om jag spelar spel som är flera år gamla.

    Jag kommer aldrig förstå hetsen att stressa för att vara först för att få fler spel som man stressar sig igenom när det bara är en fritidshobby och inte ett jobb. Jag kommer aldrig förstå att man väljer ett sådant sätt framför att spela spelen man vill spela och skriva långa texter om spelen man bryr sig om…

    Jag kommer aldrig förstå Svampriket? 🙂

  17. Tommy Håkansson skriver:

    Spel-Malmer:
    Ina:

    Hehe, ja. Alla har olika ambitioner. 🙂
    Jag tycker man ska ha en chans, oavsett vad man har för ambitioner. Sen vet jag att recensioner drar ganska få läsare, så är man ute efter trafik och kommentarer är recensioner helt fel väg att gå. Kollar man på Svamprikets förstasida finns inte en enda recension. Svamprikets kärna är krönikor, retroresan, videobloggar och läsarnas kommentarer. Så jag har bestämt mig för att aldrig mer recensera spel som Sports Island 3D, såvida det inte är för Laser så att jag åtminstone får något för mödan.

  18. Fredrik skriver:

    @Tommy: Nej, jag menade mest att det lät som du beklagade dig över hur synd det var om spelbloggarna som fick spel så sent, och ”tvingades” recensera dessa i ett hetsigt tempo för att ”hänga med”.

    Missförstod jag din poäng så är det mitt fel. Det kändes bara lite enkelt att klagogöra sig över att spel kom sent, att sajter och tidningar hade bättre förutsättningar att spela igenom spelen ordentligt, och så vidare, utan att belysa de faktiska fördelarna en spelblogg har gentemot den mer etablerade pressen. 🙂

    Jag gillar ju vad ni skriver och säger inte att det är framhastat. Månadssummeringarna är ypperliga, och för min del (som läsare) kvittar det stenhårt när en text om ett spel publiceras.

    Men, vad gäller ”Utvecklare kommer prioritera en blogg ännu lägre om man vet att det tar tre veckor innan recensionen kommer upp” kan ju inte vara helt sant om man ser till den svenska bloggosfären, och hur oproportionerligt många bloggar/twittrare som verkar få promoexemplar utan att leverera recensioner? 🙂

  19. Familjenspel skriver:

    En sak som fascinerar mig är uttrycket ”Målet är ingenting – resan är allt”. Ni säger det i ena andetaget men i andra spelar det ingen roll om resan når sitt slut? Det blir för mig som att flyga till London men hoppa av någonstans vid kusten.

    Jämför med andra medier, ser ni inte klart en film utan just när känslan är sådär som bäst stänger ni av? Läser ni inte de sista kapitlen på en bok för ni har en bra känsla?

    Säger man att resan är allt, res då för guds skull klart..

  20. Tommy Håkansson skriver:

    Fredrik:
    Jag skriver jättegärna ett inlägg som heter ”Spelbloggarnas övertag” i framtiden. Men det här inlägget heter ”Spelbloggarnas underläge”. Det finns såklart både för- och nackdelar.

    Att ignorera promospel och ändå fortsätta få dem är nog endast de stora förunnat. Jag tror inte Svampriket skulle komma undan med det. 🙁 Ludde får kämpa hårt ibland. Ocarina of Time fick vi till exempel inte alls. Det känns ofta som att vi får bottenskapet om något blir över.

    Familjenspel:
    Är resan dålig kan ett bra slut inte rädda upplevelsen.

  21. Ludde Lundblad skriver:

    Som den som är ansvarig för att Svampriket får spelutskick och har direktkontakt med distrubitörerna kan jag säga följande:

    Visst är det som så att en del distrubitörer inte förväntar sig eller ens kräver att det skrivs om deras spel, de ser det som reklam vilket som, plus att de har budget att dela ut spel till höger och vänster. Men utan att låta allt för dryg är jag av den uppfattningen att Svampriket har fler distrubitörer knutna till sig än vad de flesta privata spelbloggar har. Flera av dem förväntar sig en text relativt snabbt, de frågar efter datum när texten/recensionen ska publiceras och många efterfrågar även betyg.

  22. Samson Wiklund skriver:

    @Familjenspel: Liknelsen haltar. Om du flyger till destinationen är det en pina tills du är framme.

    Om du däremot färdas på ett metr trivsamt sätt, exempelvis cyklar, så gör det ingenting om du bara kommer till Dover för cykeln har punka.

    Jag bedömmer ju inte sluttexterna. Jag bedömmer resan dit.

  23. Samson Wiklund skriver:

    @Sebastian Magnusson: Jag har inte den blekaste hur man definerar spelsite kontra spelblogg. Jag tror man ska välja andra ord för diskussionens skull: Hobbyprojekt kontra proffs kanske?

    Inför 2.0:s lansering diskuterades faktiskt att sluta kalla Svampriket för blogg. En del termer kastades runt. Spelzine bland annat. I slutändan valde vi att behålla ”spelblogg” för att inte kladda runt för mkt med begreppen.

  24. Familjenspel skriver:

    @Samson: Att få punka och inte komma fram skulle väl troligtvis förstöra den fantastiska cykelresan? Minnet av din cykelsemester skulle då inte bli allt det trevliga som skedde fram tills dess utan punkteringen och att du inte nådde fram.

    Nu är det att hårddra det lite men för mig personligen är den fullständiga resan och upplevelsen av den viktig. Hur ni andra sen gör är upp till er, men bör presenteras för läsaren. Alla kanske inte är som dig utan mer som mig? För att återvända till cykeln. Varför inte påvisa hur långt du faktiskt cyklat.

    Ludde: Det är helt ok att få mycket spel, men då bör man hinna med dem och kunna ge dem en rättvis bedömning. Att få spel och känna att man måste prestera betyg ger, tror jag, ger en sämre upplevelse och i förlängningen en sämre text.

    Vi får relativt mycket spel och jag har aldrig fått en fråga om när en text eller betyg kommer ut. Det för mig är väldigt skönt och uppskattat.

    Kanske är det så att Svampriket har gått från att vara en personlig blogg till en spelsite?

  25. normalniklas skriver:

    Det finns spelbloggar som inte får ett enda recensionsex så att svampriket skulle vara i underläge vet jag inte…

    man bloggar ju för att man vill skriva av sig om saker och inte för att hela tiden komma med det senaste – isf får man ju söka sig till att skriva för någon spelnyhetssajt istället

  26. Samson Wiklund skriver:

    @Familjenspel: Javisst ska man redovisa hur mycket man har spelat. Det ska naturligt framgå i texten. Jag tycker inte man behöver en faktaruta som säger exakt hur mkt tid man spenderat och vilken bana man slutat på, men om ett spel är så skituselt att man inte vill spela mer på 10:e banan så kommer det framkomma i texten. iaf om jag står som Skribent.

    Ang. cykelsemsterliknelsen: ”Att få punka och inte komma fram skulle väl troligtvis förstöra den fantastiska cykelresan? Minnet av din cykelsemester skulle då inte bli allt det trevliga som skedde fram tills dess utan punkteringen och att du inte nådde fram.”

    Du missförtår mig. Du FÅR inte punkan i Dover. Du har haft punka hela vägen och ger upp i Dover.

  27. Fredrik skriver:

    Radikal tanke: Om det nu är så smärtsamt att spela igenom dåliga spel man inte vill spela, och det är för hetsigt att spela igenom spel inför en deadline och Svamprikets kärna är krönikor, retroresan, videobloggar och läsarnas kommentarer.

    Skippa recensionerna? Säg nej tack till promo-ex. Slipp hela den stressen och spela igenom de spel ni VILL spela i den takt ni känner för och skriv längre, passionerade inlägg om dessa.

    Bara en tanke. Nu förstår jag förvisso att gratis recensions-ex är gott, men om det är en sådan huvudvärk så finns det ju enkla sätt att slippa huvudvärken och stressen. 🙂

  28. Familjenspel skriver:

    Fredrik: Vänta nu ge dem inga idéer att bli mer som Spelkriget 😉

  29. Ludde Lundblad skriver:

    @Familjenspel – Ingen risk!
    @Fredrik – I framtiden kommer det inte alls bli lika påfrestande för oss här på Svampriket att skriva om alla de spel vi får. Ha i åtanke att jag har Tommy har varit ensamma om att skriva, och en månad då vi får uppåt en 12 spel kan det bli lite kämpigt, Men nu är vi fler och i början av varje månad får alla reda på vilka spel de ska spela, så att vi kan förbereda oss och ställa in oss på vad som komma skall 🙂

  30. Tommy Håkansson skriver:

    Familjenspel:
    Beror väl på hur mycket man tycker Svamprikets texter har förändrats sedan starten. Om man tycker de var mer personliga förr.

    Normalniklas:
    Underläget jag talar om är gentemot plattformarna jag nämner i texten. Jag lade förresten upp nyheter för Pulse och Retry under ett par år, och det är det tråkigaste jag vet. :p

    Fredrik:
    Det var precis det jag nyss sa ju! 😀

  31. Fredrik skriver:

    Tommy, Ludde: Nu förstår jag ingenting. Skulle ni, eller skulle ni inte sluta med recensioner? Eller bara sluta med recensioner av sämre/ointressanta spel (Och hur vet man det innan man spelat dom?)?

    Tommy: Ja, jag citerade dig. Du uttryckte dig så väl om Svampriket så jag var tvungen att låna dina ord.

  32. Tommy Håkansson skriver:

    Fredrik:
    Jag syftade självklart inte på citatet. Jag syftade på det jag skrev alldeles efter delen du citerade:

    ”Så jag har bestämt mig för att aldrig mer recensera spel som Sports Island 3D.”

    Varpå du skrev:

    ”Säg nej tack till promo-ex. Slipp hela den stressen och spela igenom de spel ni VILL spela i den takt ni känner för och skriv längre, passionerade inlägg om dessa.”

    You see? Ingen vill läsa recensioner om Sports Island 3D, och jag vill inte spela. Så jag tänker göra precis det du säger.

  33. Fredrik skriver:

    Tommy: Sorry, jag måste ha missat precis den kommentaren. Det är så många nu. Då förstår jag bättre vad du syftade på. Nu syftade jag iofs på recensioner överlag. 🙂

  34. Niklas skriver:

    Recensioner är ju åsiktsjournalistik eller åsiktsskriveri eller vad man nu kan tänkas kalla det och inte en objektiv text. En recension bör inte säga ”Det här är ” utan ”Det här är MIN upplevelse av ”. Bör det då inte i teorin vara upp till recensenten i fråga att själv välja hur hon eller han spelar spelet?

    Jag är medveten om att det inte är så ”det funkar”, men vore det inte något att ha i åtanke när man läser en recension?

    Sedan kan jag absolut hålla med dem som vill att recensenten är ärlig med hur mycket hon eller han spelat, men jag tycker inte att det ska vara ett krav att skriva det.

    P.S. Det här är MIN upplevelse av vad en recension är, inte ”Det här är en recension” 🙂 D.S.

  35. Tommy Håkansson skriver:

    Extra Fucking Credits. <3

  36. Anders Brunlöf skriver:

    Niklas: Tack! Det är det jag har försökt fått fram i mina kommentarer i denna debatt. Det behövs ingen handbok!

  37. Nicke skriver:

    Hahaha, ja Black Ops recensionen var tamejfan guld. Tror det är detta som gör bloggformatet för mig. Nu har jag inte sett så mycket mer av dessa utsvävningar på ett tag, och helt ärligt har den här sidan tappat lite i kvalitet gällande recensioner (Duke Nukem… Shadows of the Damned… ni hajjar) men jag är helt med på noterna att det ligger en skillnad mellan professionella recensioner och sådana i bloggformat. Väntar med spänning tills LEVEL låter unga fröken Ekberg sätta sin säregna prägel på även recensionerna. Senaste kändes allt för mycket som att hon försökte anpassa sig efter en mall.

  38. Samson skriver:

    @Nicke: Vad vare för fel på Dukereccen nudå! det är definitionen av kvalité XD

  39. Holmberg skriver:

    Tommy: Jag kan hålla med om att det känns lite omotiverat varför utgivarna håller på recensions-ex när det gäller iaf mer etablerade bloggar…Kanske beror det på nåt juridiskt meck.. en spelsite i form av företag går att hänga i stora stämnings-galgen om den bryter mot ett NDA?

    Så ja.. jag håller väl med om att om ambitionen finns så borde det inte finnas några större hinder för att ge bloggare samma chans som en proffs-site.

    Med det sagt så tycker jag du ska lägga mer tid på att spela spel du själv gillar och vill lira 🙂

  40. Lania skriver:

    Det här var ju en bra text (även om jag saknar ett s i ”profesionella skribenter” lite högre upp), men jag sitter mest och funderar vad det är för resurser och förutsättningar du pratar om.

    Jag recenserade hos dåvarande GRRLGAMER mellan 2005-2009. Mitt i detta frilansade jag för SuperPLAY. Sedan 2009 driver jag min spelblogg RPGaiden och sedan tidigare i år skriver jag hos Level 7.

    Under min tid hos GG så fick jag kanske 5 recensions-ex av över 30 recensioner som jag gjorde. För mig var det den största betalningen, och aldrig något jag förväntade mig att få. När det flöt på som bäst skrev jag två recensioner per månad (ungefärligt). Till 90% av fallen spelade jag klart spelen, om det inte var ett mycket tråkigt spel som jag inte längre stod ut med. Eftersom pengar inte var en faktor så kunde man böja på en deadline nån gång, men det hände mycket sällan. På SP var det förstås annorlunda, på en tidning kan man inte skrika ”stoppa pressarna!” och det var tråkigt att ibland inte hinna spela klart innan recensionen skulle iväg. För min del hörde recensions-ex till ovanligheterna. Minns när jag skulle spela Tales of the World och det stod mellan att de köpte spelet för att låna ut det till mig, eller att jag köpte spelet själv. Jag valde då det sistnämnda. Med tanke på att jag i stort sett också bara spelar JRPG:n så var det ganska självklart att jag importerade många spel. Inte heller Level 7 har behövt skicka ut något spel till mig ännu, bara för att jag ser till att köpa allt själv.

    Nåväl.

    När det kommer till min blogg, så ser jag där den största möjligheten att skriva på mitt sätt, att skriva om det jag vill. Eftersom en deadline inte är en faktor så anser jag att jag kan ta till mig ett spel bättre än vad jag skulle göra under press. Vad jag menar är alltså att jag vill tro att många bloggar (kanske inte de flesta) lägger manken till och ser till att skriva vettiga texter. För mig ligger motivationen i mitt nästan outsinliga intresse och i den tacksamhet man känner när man blir läst och kanske får en kommentar.

    Jag vet inte hur recensions-exfrekvensen är ute på bloggar, eller vem man ska flirta med på Twitter för att få spel hemskickade – men vet ni vad, det har aldrig varit chansen att få gratis spel som har legat till grund för mitt skrivande. Visst har bloggare makt idag, vissa mer än andra, men jag ställer mig frågande till attityden att man ”ska få spel”. Jag recenserar det jag vill, och jag kan ge både ris och ros där det krävs. Om jag skulle få ett spel skickat till mig, som jag inte alls är särskilt intresserad av, så har väl speltillverkaren rätt att kräva en motprestation av mig. Detta kan i sin tur leda till problem, i mina ögon. Helt plötsligt är man ”köpt” och gratisspelet blir till lite av en muta som säger ”skriv positivt”.

    Om jag nånsin skulle få ett hett efterlängtat spel hem i brevlådan så skulle jag bli överlycklig, ja, jag skulle nog se det som ett privilegium. Men jag kan inte tänka mig att ha som krav på distributörer, att bara för att jag har valt att lägga min fritid på ett brinnande intresse, så ska jag per automatik få saker.

    Var denna hets om att ha en recension ute till release kommer ifrån är något jag verkligen undrar. Vad är det som tvingar er till detta? Är det ert eget brinnande intresse? Är det ett försök till att efterlikna ”riktiga” spelsidor/tidningar? Är det för att vinna läsare? Att prestera under sådan press måste väl onekligen ta ifrån spelupplevelsen och möjligen göra så att recensionen inte får växa till den text den kunde vara, om den där stressen inte fanns.

    För att själv svara på min fråga i början så anser jag att förutsättningarna för att man ska kunna driva en blogg är att dels ha något man vill skriva om, att kunna avsätta tid för projektet och att man ska kunna skriva mer än hjälpligt. Resurserna som krävs för den typ av blogg som så många av oss driver idag är en tv+konsol/dator, och spel att sätta i vår hårdvara.

    I ett försök att knyta ihop den här säcken, som spretar åt alla håll (jag menar, kolla på klockan), så är jag av åsikten att man gärna spelar klart spel innan recension påbörjas. Däremot kan man ju sluta spela ett spel mitt i för att det är värdelöst och då skriva det i sin recension. Det är också tillåtet.

    (Ursäkta om denna kommentar blev knasig eller dåligt formulerad, är trött, men kunde inte lägga mig innan jag sagt mitt. ^^)

  41. Tommy Håkansson skriver:

    Lania:
    Oups, jag fick 3/4 professionella rätt i alla fall, eller något sånt. :p

    Låter konstigt att du inte fick promotional copies av SP. Å andra sidan fick jag inte promotional copy av Kirby’s Epic Yarn när jag recenserade det för Laser. Vanligtvis är det inga problem med att hinna spela färdigt spelen när man skriver för en plattform som får spelen väldigt tidigt, men i det här fallet hade jag lånat både konsol och spel från Ludde och hann bara nästan klart innan jag skulle ut på resa och var tvungen att lämna tillbaka.

    Jag tror inte alls på något vis att bloggskribenter är köpta när de får spel av utgivare. Jag känner inte alls att jag inte kan lita på spelbloggar, stora som små, när jag läser deras recensioner av spel de fått. Jag känner heller inte en rädsla för att såga sönder spel vi fått totalt, vilket jag hoppas mina nollor och ettor i betygshistoriken förtäljer. Jag tror alla har sågat sönder ett spel de fått. Jag tror också, som du säger, att de allra flesta lägger manken till för att skriva bra texter om spelen.

    Recensioner är en färskvara. Vår motivation är densamma som din; vi tycker om att bli lästa. Jag tror väldigt få bloggare är likgiltiga inför om de har 1 eller 100 läsare. När jag lagt ner massor av research, tid och arbete på en text vill jag att så många som möjligt läser den. Nu lägger vi alla recensioner i slutet av månaden, så vi har nästan alltid gott om tid. Jag skulle därför inte säga att vi stressar ut recensioner. Men vi försöker få ut ett spelintryck så fort som möjligt, efter att vi gärna spelat åtminstone hälften.

    Och jag tror vi är ganska överens i din slutsats. Slutar man mitt i borde man nog nämna det. Slutar man innan den sista timmen av totalt tio timmar gameplay är jag inte lika petig, speciellt om man som jag aldrig bryr sig om storyn. Och speciellt om spelet varit helt fantastiskt eler fullkomligt uselt under dessa 9 timmar.

  42. Lania skriver:

    Tommy:
    Olika spelbloggar har olika fokus. Jag t ex, är inte alls ute efter att vara först med nånting, och jag är inte säker på att jag håller med dig om att en recension är en färskvara. Jag antar att den är det om personen som läser avvaktar med att köpa ett spel tills han/hon/hen har fått tillräckligt med kött på benen.
    I de flesta fall fungerar inte jag så. (Det har hänt en gång att recensioner hos RPGamer och RPGFan fick mig att avstå från köp, och det gällde Dawn of Mana till PS2. Fast å andra sidan, Mana-spelen har ju inte varit så poppis över huvud taget de senaste åren, så det kan lika gärna ha varit det som var orsaken.)

    Recensioner är en sorts en samhällstjänst (jag läste nåt liknande här ovan nånstans), men å andra sidan är det också en ytterst personlig åsikt som yttras. Därför kan jag i alla fall tycka det är kul att läsa recensioner av spel långt efter att de har släppts, mest för att se om personen i fråga tyckte som jag.

    När jag läser recensioner på RPGamer och RPGFan så är jag oftast mycket försiktig. Jag är dels rädd att texten ska förtälja för mycket om spelet, saker jag inte vill veta (och det är nödvändigtvis inte ”spoilervarningar” jag pratar om här) och dessutom kan det finnas risk för att hypen man redan känner blir överväldigande, men sen blir man besviken på spelet.

    Vad jag rantar om här är väl egentligen det faktum att ni och många andra bloggar har en viss inriktning (vill vara först och på det sättet också kanske vill betona er som mer proffsiga). Med den framtoningen så kanske ni anser er ha rätt att få spel lika snabbt som de skribenter som får betalt, även fast ingen egentligen bett er att göra det ni gör. (Hoppas du fattar vad jag menar.) Det är ju bra att ni har gott om tid att recensera som det ser ut nu och all heder till er för det jobb ni lägger ner på sidan, men tror ni inte att ni skulle ha minst lika många läsare även om fokus inte låg på att vara snabba med recensioner? Bara en tanke.

    Vad gäller recensions-ex så menade jag inte att säga att man per automatik blir köpt för att man får ett spel, men kanske det finns risk att man skriver mer positivt för att i fortsättningen få spel? Det här är alltså bara vilda teorier, jag köper ju mina spel, baske mig! ;P Och jag vill nog fortsätta att ha det så, för om det droppade ner en massa spel hela tiden, och kanske titlar jag absolut inte är intresserad av, så skulle jag bara känna mig stressad och pressad och den känslan vill jag absolut inte ha när jag jobbar på min blogg.

    Ni har ju dock en liten annan situation i o m att ni är flera och kan dela upp arbeten, ni är ju som en mini-redaktion. Jag är ju trots allt bara en one-woman-show, men jag känner stolthet i det lilla jag gör och skiter fan i om jag är först, störst, bäst eller vackrast. Jag har roligt och gillar nån det de läser hos mig, all the better. 🙂

  43. Tommy Håkansson skriver:

    Lania:
    Vi försöker inte vara först med recensioner. För det första är det i stort sett omöjligt eftersom de stora sajterna har sina recensioner redo innan vi ens fått spelet. För det andra publicerar vi som sagt de flesta recensionerna i slutet av månaden. Det vore en konstig strategi om vi var ute efter att bara först.

    Texten handlar inte om hur Svampriket skulle stressa ut recensioner, utan om hur bloggskribenter tvingas kompromissa om de vill vara aktuella. Om att det inte är så enkelt som ”bara man spelat klart”, utan även om hur man spelat. En blogg som publicerar de flesta av sina recensioner i slutet av månaden är nog inte så pigg på att hänga med, så texten gäller inte så mycket Svampriket.

    Och som jag sagt här i kommentarerna så drar recensioner inte alls lika många läsare som krönikor, så jo vi skulle nog ha ungefär lika många läsare utan dem. Väldigt få kommer till Svampriket för att läsa recensioner.

    Det finns risk att någon bloggare skriver positivt för att få fler spel. Precis som att det finns en risk för att sajter främjar utgivare som köper reklamplats. Svårt att komma ifrån, men inget som jag tror är vanligt.

    Men det är som du säger, viktigt att komma ihåg att det här ska vara skoj, och inget annat. Speciellt när man inte tjänar mer än läsare på det.

  44. Lania skriver:

    Måste bara kommentera lite mer, såhär i vaket tillstånd.

    Från din text:
    ”Så tro mig när jag säger att många av spelbloggarnas recensioner tyvärr inte alltid står på lika fasta grunder, och ni ska inte ta för givet att vi spelat spelen som de ska spelas.”

    Jag undrar lite vem/vilka du talar för Tommy. Kan du verkligen tala för alla spelbloggar där ute, eller pratar du bara för Svamprikets del? Det låter lite som både och i den här meningen. Jag måste säga att jag tycker det är lite konstigt argument, och ljuder illa att döma ut bloggares recensioner eller texter, vem vet vilket arbete som ligger bakom. Återigen, det här problemet om att inte hinna spela, eller stressa, eller vad det nu är skulle ju inte existera om man tog bort kravet på att vara snabb som attan, och som en spelblogg kan man ju göra just det! Ser man till många kommentarer här ovan så känns det ju inte som att folk läser bloggar för att de är först med det senaste liksom.

    Från ditt svar till mig:
    ”Nu lägger vi alla recensioner i slutet av månaden, så vi har nästan alltid gott om tid. Jag skulle därför inte säga att vi stressar ut recensioner.”

    Så med andra ord, det du tar upp i den text är inte ens en realitet för er på Svampriket? Ni har läget under kontroll? Jag undrar lite varför du negerar en av dina största ståndpunkter i texten. Hur ska du ha det? 🙂

    Vidare i din text:
    ”Att spela ett spel som det ska spelas är väldigt svårt med resurserna som erbjuds oss småttingar, såvida vi inte väljer att ligga flera veckor efter (och då kommer vi aldrig konkurrera med storsajterna och aldrig få spelen tidigare) eller spenderar all vår fritid till att spela.”

    Det kanske redan har diskuterats tillräckligt om hur man ska spela spel, men om vi tar rollspel som exempel så kan man ju antingen spela from start to finish (eller avbryta mitt i för att det är horribelt och då framföra det i sin text), eller så spenderar man 100+ timmar genom att hitta alla de bästa vapnen eller hemliga grottor, med mera. Vilket sätt är mer rätt? Det som passar den som spelar förstås. En åsikt är en åsikt är en åsikt och inte lag eller absolut sanning. Moving on.

    Svampriket är ett fritidsprojekt, no? Eller jobbar ni alla heltid med Svampriket? Jag tycker det är sjukt bra att man tar sin hobby seriöst, och verkligen brinner för det, men jag förstår inte varför det ska jämföras med de stora etablerade sajterna och buhu vi får ingen chans. Får man inte spel man vill ha kan man väl köpa dem, eller? 🙂
    Det diskuterades i kommentarerna ovan vad som skiljer en spelsite och en spelblogg. Min personliga åsikt är att det i mångt och mycket handlar om pengar. Annonsering (på sidan alltså). Etablering (hur många år man funnits i etern). Typ. Det är kanske åt det hållet ni vill ta Svampriket? Jag tror att det är möjligt, om det är det ni vill, men då får ni nog stå ut med att ”hanka er fram” ett tag, innan ni blivit så stora att annonsörer vill vara med och lattja.

    Aaaanyways, det här kanske blev en massa ordbajseri. Jag är visserligen vaken men har inte ätit nånting idag så ja, osammanhängande eller upprepande förklaras av detta. 🙂

  45. Fredrik skriver:

    Nu blir jag lite nyfiken på vilka de här bloggskribenterna är.

    De som tvingas kompromissa om de vill vara aktuella. Av de som har kommenterat här verkar ju inte särskilt många känna att de tvingas kompromissa, eller att de har ett underläge i jämförelse med spelsajter. Så jag förstår inte riktigt vilka det är du syftar på, nu när jag äntligen fattat att det inte var Svampriket du syftade på.

  46. Lania skriver:

    Tommy:
    Nu är det lite osynk med svar och kommentarer här men ja, min förra kommentar var ju ändå inte direkt svar till dig, mest en massa undringar. Du svarar nästan på en av dem dock och det är när du säger ”Texten handlar inte om hur Svampriket skulle stressa ut recensioner, utan om hur bloggskribenter tvingas kompromissa om de vill vara aktuella.”

    Oki. Då måste jag vara tappad bakom en vagn eller nåt, för jag tycker att du tar upp just dig själv och Svampriket ganska mycket. 🙂
    ”Men jag ser mig själv som spelbloggare i första hand.” – med andra ord så handlar texten om dig som bloggare på Svampriket, för du spelbloggar väl inte nån annanstans?

    ”Tidningar som Gamereactor och sajter som IGN får recensionsexemplaren långt före oss spelbloggar. /—/ Vi spelbloggar får vara glada om vi får spelen två dagar innan release, eller ett par dagar efter. /—/ Personligen väljer jag spelstil beroende på hur pass högprofilerat spelet är, samt vilken
    genre det tillhör. Det innebär att jag gjort mig skyldig både till att stressa igenom spel på lättaste svårighetsgraden, såväl som inte spelat dem ända till slutet. Men även om jag skulle ha tid att spela ett spel grundligt, hela vägen till slutet, och sedan skriva en recension om det hade det ändå inte givit mig tid att reflektera.”

    Här tar du upp dig själv som exempel igen, och du undrar jag hur du vill att jag ska tolka dig i texten. Talar du om dig själv som skribent för Svampriket, eller pratar du om dig själv som recensent för Laser? För om det är Laser du pratar om så säger du ju emot dig själv, då du anser att etablerade skribenter på nåt sätt skulle ha mer tid när det kommer till det är med spela, reflektera, skriva. Och om det är om dig på Svampriket så talar du också emot dig själv när du till mig skriver att din text inte alls handlar om hur saker och ting är för dig här.

    ”Men det är viktigt att veta när man läser obetalda spelbloggares recensioner, att det sällan eller aldrig är av samma kvalitet som de professionella skribenterna på de stora plattformarna. Det beror
    inte bara på kunskap kring mediet samt förmågan att uttrycka sig i skrift, utan även det faktum att profesionella skribenter så gott som alltid har mycket mer tid på sig att spela, reflektera och
    skriva.”

    Ganska starka ord att säga, och vilka bloggar är det som är utpekade? Vilka anser du har sämre skriftspråk, vilka är det som har lagt ner yttepyttelite tid på ett spel men ändå vågar vältra sig i åsikter och vilka är dessa betalda skribenter som har enormt med tid att ta sig igenom ett spel, reflektera och skriva?
    Om nu detta inlägg inte alls handlade om Svampriket, utan bloggskribenter överlag så undrar jag om du faktiskt har pratat med bloggare, gjort nån större research kring detta heta ämne, som understryker det du skriver här? Eller är det bara åsikter tagna ur luften eller så som du ser på saken?

    Jag behöver äta… -_-

  47. Samson Wiklund skriver:

    @Fredrik: Som bloggare har jag, som sagt, aldrig kännt den pressen, men när jag skrivit för en mindre spelsajt som t ex Gameplayer har det ofta hänt att jag kännt mig stressad för att hålla en deadline som satts för att konna konkurera med storlirarna på GR, loading, FZ och de andra större siterna.

    Nu är inte gameplayer en blogg per definiteion, men den är storleksmässigt inte så långt från de större bloggarna (tror jag i alla fall).

    Bloggar som siktar på att försöka konkurrera med de regelrätta spelsiterna är väl de som kan tänkas sitta i denna situation. jmf hur det ser ut på andra sidan atlanten mellan säg IGN och Destructoid.

    Jaja, jag känner mest att jag svamlar runt så jag ska nog vara tyst nu.

  48. Tommy Håkansson skriver:

    Lania:
    Jag tycker inte man ska behöva tolka det som att jag talar om alla bloggar när jag faktiskt specificerar vilka sorters texter jag talar om redan i inläggets första stycke.

    Ja, stressen försvinner om man ger upp ambitionen att vara aktuell. Men vill en blogg vara aktuell har jag inga problem med att låta den vara det, så länge som läsarna är medvetna om förhållandena.

    Ja, vi har läget under kontroll på Svampriket. Speciellt nu när vi är fem. Betyder det att vi aldrig någonsin får det minsta lilla stressigt? Nej. Men inte mer än vi stressar med krönikor. Betyder det att min poäng negeras om den inte kan tillämpas på just precis Svampriket? Nej.

    Varför jämföra med de stora sajterna? För att alla har olika ambitioner. Vissa siktar högt, ställer höga krav och är OK med att spela 5 timmar om dagen för att uppnå målet. Jag är dock inte en av dem, men tycker de är värda chansen att konkurrera. Ja, de kan köpa spel. Men det hjälper dem knappast att få ut recensioner i god tid utan att stressa.

    SVAR PÅ DIN KOMMENTAR #2:
    Inlägget är inte menat att handla så mycket om specifikt Svamprikets stress. Däremot inkluderar jag Svampriket när jag säger att bloggrecensioner inte ska hållas till samma standard som betalda recensioner. Det har inte bara med stress att göra.

    Vilka bloggar är utpekade? Speciellt den typen jag som sagt beskriver i första stycket. Generellt även bloggar som Svampriket. Det gäller inte bara recensioner, utan även krönikor och artiklar. Visst finns det några få undantag, Blog Em Up är ett av dem.

    När du ber mig peka ut och namnge specifika bloggar som har dåligt skriftspråk tycker jag vi närmar oss en sorts diskussion som jag inte är intresserad av att föra — speciellt då skriftspråk inte var inläggets fokus. Vill du prata om just det får du kontakta Mats Nylund, som skrev ett inlägg om det på FZ. Men inte ens han namngav dem, för det är lite onödigt.

    Om jag gjort något research? Jag vet hur de stora plattformarnas resurser och arbetsförhållanden ser ut, och jag vet hur bloggarnas resurser och arbetsförhållanden ser ut. Jag förklar det i inlägget.

    Fredrik:
    Alla. Alla bloggskribenter tvingas kompromissa om de vill vara aktuella. Jag förklarar varför i inlägget. Det är inte så svårt att räkna ut själv eftersom bloggarna inte ens får spelet förrän de första recensionerna redan varit ute några dagar, och spelet ofta till och med redan är släppt.

  49. Fredrik skriver:

    @Tommy: Nu förutsätter du att Alla bloggskribenter vill vara aktuella. Okej, det är den premissen blogginlägget har.

    Argumentationen gör gällande att om man vill vara aktuell så måste man kompromissa. Fine. Det kan jag köpa. Men många (här) hävdar att så inte är fallet.

    Min förvirring är att texten verkar påvisa att det handlar om Svampriket, ”jag ser mig själv som spelbloggare”, ”för oss som faktiskt skriver gratis”, ”långt före oss spelbloggar”, ”om vi kämpar hårt”. Så min förvirring var inte helt ogrundad.

    Så, om det inte är Svampriket du snackar om, vilka är de då ökända spelbloggarna som kompromissar med sina dagsfärska recensioner? 🙂

    Det faktum att du definerar det såhär: … som faktiskt skriver gratis med begränsad fritid för en mindre plattform – jag ifrågasätter fortfarande hur många av dessa ( som per din definition borde innefatta alla svenska spelbloggare, typ ) som ens försöker få ut dagsfärska recensioner. Jag kan inte komma på särskilt många.

    Eller är det ett rent hypotetiskt underlägesförhållande du beskriver?

  50. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik: 1) Nej, det gör jag inte. 2) Jag har inte sett någon hävda att denne kan uppfylla mitt exempel. 3) Läs vad jag skrev till Lania angående det. 4) Ökända? 5) Och varför tror du det är så? Precis.

    Vad är det som är så otroligt svårt att förstå med att man inte ska förvänta sig samma produkt från bloggar som från Edge och IGN? Eller är det bara som jag skrev i texten, att det skaver i öronen på vissa?

  51. Nicke skriver:

    Samson @- nej mannen det var den inte men ni är ett härligt gäng. Mediekåta som fan (er senaste smutskastningskampanj mot er forne kollega var ju galant) men sköna. Kan dock förstår att utgivare inte satsar på bloggformatet när recensionerna inte håller måttet 😉 Fan Lundblad, jävligt synd. Din åsikt hade jag velat ha om Shadows of the damned.

  52. Tommy Håkansson skriver:

    Nicke: Det var en mediakåt smutskastningskampanj mot LEVEL. L_L

  53. Fredrik skriver:

    @Tommy: Nu ska jag försöka gissa vad 1,2,3, 4 och 5 syftar på.

    1) Okej, du skriver att spelbloggare som vill vara aktuella måste kompromissa. Sorry, jag drog en elak slutsats där. Granted.

    2) Många spelbloggare har svarat ovan. De kompromissar inte, men levererar ej heller dagsfärska recensioner. Right. Okej, dessa faller inte in under din definition av 1. Gotcha.

    3) Vetefasen vad du svarar på.

    4) Okej, mytologiska då?

    5) ”Precis” syftar på att jag inte kunde dra mig till minnes några spelbloggare som publicerade dagsfärska recensioner.

    Alltså är ditt argument null and void. Det är ett hypotetiskt scenario du målar upp. Spelbloggare (som vill vara aktuella) med dagsfärska recensioner (och därför kompromissar) finns inte. Så vad handlar krönikan om?

  54. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik:
    1) Nemas problemas.
    2) Precis.
    3) Ajdå.
    4) Nej, försök igen.
    5) Du sa ”särskilt många”. Hur du får det till ”inga alls” är bortom mig. Men okej, om du säger så.

  55. Nicke skriver:

    Tommy @- det svaret hade jag kunnat gå med på om det inte varit Ekberg som stått där och fått ta smällen 😉 Men sådant är väl roande på sitt eget lilla vis. Stor dos humor! Beundrar att du ger dig ut på banan igen.

  56. Fredrik skriver:

    4 + 5: Jag slår ihop saker här. Jag kan nog faktiskt inte komma på någon spelblogg som försöker recensera spel så kvickt som du gör gällande. ”Särskilt många” borde ersatts med ”några alls”. Jag kan däremot komma på ett par spelsajter som verkar stressa fram recensioner för att nå en deadline, trafik och annonsvisningar. Men nu pratade vi om bloggare. Inte spelsajter. Det klargjordes om inte annat i kommentarer till posten. Jag kan ha blandat ihop dessa när jag skrev ”särskilt många”.

    Möjligtvis att jag inte följer samma rss-flöden som du, därav mina frågor om dessa mytiska spelbloggar som kompromissar och postar recensioner framstressat och förhastat. Nu kanske du förstår var orden mytiska eller ökända passar in.

    Du hävdar ju implicit att dom finns, annars hade problemställningen inte funnits. Dessutom, om recensioner inte drar någon märkvärd trafik (kontra krönikor och annat), vad är då incitamentet till att ens _försöka_ vara aktuell, och därmed kompromissa.

    Det är nog kärnan i min frågeställning. 🙂
    (Inte-En-A4-kommentar)

  57. Lania skriver:

    Tommy:

    Då ska vi se. Du skrev:
    ”Jag tycker inte man ska behöva tolka det som att jag talar om alla bloggar när jag faktiskt specificerar vilka sorters texter jag talar om redan i inläggets första stycke.”

    Och i det första stycket finns denna mening, jag antar att det var den du syftade på:
    ”Och för oss som faktiskt skriver gratis med begränsad fritid för en mindre plattform finns det något som är sant för alla som vill få ut en recension kring spelets release”.

    Så, folk som skriver gratis, med begränsad speltid på en mindre plattform – det för mig är lika med alla spelbloggar there is. Jo men faktiskt. Sen att du skriver ”alla som vill få ut en recension” ja, det ligger nog inte i alla spelbloggares intresse att skriva en tvättäkta recension, men åsikter finns det ju gott om och sånt stoff är ju recensioner byggda på.

    ”/—/ du ber mig peka ut och namnge specifika bloggar som har dåligt skriftspråk…”
    Jag måste säga att jag tycker det var du som inbjöd till en sån diskussion till att börja med. 🙂 Det är ganska magstarkt, kan i alla fall jag tycka, att dra alla bloggar över en kam när du säger:

    ”Men det är viktigt att veta när man läser obetalda spelbloggares recensioner, att det sällan eller aldrig är av samma kvalitet som de professionella skribenterna på de stora plattformarna. Det beror inte bara på kunskap kring mediet samt förmågan att uttrycka sig i skrift, utan även det faktum att profesionella skribenter så gott som alltid har mycket mer tid på sig att spela, reflektera och skriva.”

    Låt mig poängtera här, att om du bara hade velat antyda att VISSA bloggare är lite tafatta på det de gör, så borde det ha skrivits ut. Så är inte fallet. Därav sitter nu alla spelbloggare i en och samma båt enligt dig. Vad gäller kunskap kring mediet, så undrar jag vad du menar exakt. Är man bloggare så är man väl bra på just det – att blogga. Att vara sin egen chef är ju en helt annan femma än att sitta under en chefredaktör + redaktör på en tidning, t ex.

    Jag är ledsen att detta blev lite långt igen, men större delen är citat från dig och du borde väl inte få ont i huvudet av det du själv skrivit, hoppas jag. 🙂

    Vill också passa på att säga att jag verkligen vill se dig skriva ”Spelbloggarnas övertag”, som du nämnde i en kommentar ovan! 😀 Jag vill se andra sidan av myntet också. 🙂

  58. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik: Jag kan gå ut på jakt efter spelbloggar som åtminstone en gång publicerat en recension 1-2 dagar efter spelets release, och då har jag en lista över vilka jag syftar på. Eller så kan du utan större problem själv bege dig ut.

    @Lania: Sorry, jag tänker inte peka ut dessa bloggar öppet såhär. Jag har inget emot att skriva saker som jag vet kommer uppröra människor, men jag har något emot att gå till offentligt personangrepp mot specifika personer. Om du är väldigt intresserad och inte redan hittat några exempel på egen hand kan du skicka ett DM på Twitter. Om du dock bara är nyfiken på vilka som inte håller lika hög standard som stora sajter och tidningar kan jag peka på alla utom Blog Em Up — inklusive Svampriket.

    Om jag aldrig skriver ”Spelbloggarnas övertag” så är det förmodligen bara för att det är en text som alla spelbloggare skulle hålla med om, eftersom det talar gott om dem. Såna inlägg är tråkiga. Roligare att uppröra folk, plus att det drar mycket mer uppmärksamhet. 😉

  59. Lania skriver:

    Tommy:
    Du behöver inte peka ut några bloggar heller! 😀 Det var inte min poäng med det jag skrev, jag ville bara att du skulle reflektera över hur du hade skrivit vissa saker och vilket pekfinger det blev.

    Nu blir jag lite besviken på dig, jag som tog din kommentar om Spelbloggarnas övertag på allvar. 🙁 Det är väl oki att vilja sensationsblogga, och bara för att man är snäll mot bloggar i en post betyder ju inte att man kan ge en känga till nåt annat, typ tidningar. ;P Men men, en läsares önskan är väl inget att lägga under granen. 🙂

  60. Tommy Håkansson skriver:

    @Lania: Om jag kommer på en intressant vinkel lovar jag att skriva inlägget! 🙂 Kanske något i stil med att vi bloggare inte behöver stå ut med att våra texter redigeras för att passa en gemensam mall. *host*

  61. Fredrik skriver:

    @Tommy: Men har du bevis för att de har kompromissat enligt de kriterier du själv satte upp som grundkrav? Det måste du ju såklart ha. 😉

    Jag läser själv väldigt få spelbloggar. Det är ett fåtal, och inga av dessa är särskilt snabba med att posta recensioner, om alls.

    Men nu börjar du även halka in på en kvalitativ diskussion. Sure, det kan man också göra. Men då ska man beakta att vissa skribenter inte kan prestera en kvalitativ text oavsett om dom har haft spelet i två dagar eller 7 månader.

    Därför fallerar kompromiss-vinkeln helt och hållet även där. Hade du haft som mål att såga den svenska bloggosfären är det väl en sak i sig, men att göra det under premissen ”alla kompromissar” känns isåfall lite falskt.

    Återigen verkar det som du velat skriva två olika bloggposter med olika agendor, men att de sammavävs till någonting ganska oklart. 🙂

  62. Ina skriver:

    Tommy:
    ”Om du dock bara är nyfiken på vilka som inte håller lika hög standard som stora sajter och tidningar kan jag peka på alla utom Blog Em Up — inklusive Svampriket.”

    Du kanske ska poängtera att det är DU som tycker såhär. Inte gå ut med saker som
    ”Men det är viktigt att veta när man läser obetalda spelbloggares recensioner, att det sällan eller aldrig är av samma kvalitet som de professionella skribenterna på de stora plattformarna”
    som verkligen ser ut att mena ”Det här är fakta”.

    För mig håller exempelvis Spelkriget en betydligt högre standard än supertrista LEVEL eller för den delen Laser som jag inte alls gillade på nåt sätt. Om du nu menade att det är så enligt dig kanske du ska vara något tydligare med det, om du menade att det än nån slags fakta så har du fel.

  63. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik: Bevis för att en en recension som publiceras två dagar efter att utgivaren delat ut spelet inte lider av några som helst kompromisser? Nu trollar du bara. :p Eller så vet du inte hur bra de stora plattformarna har det i jämförelse.

  64. Fredrik skriver:

    @Tommy: Lite trollar jag, men du skrev faktiskt ”1-2 dagar efter spelets release”. För spel kortare än 10talet timmar är det ju faktiskt rejält med tid att spela igenom det. 😉

  65. Fredrik skriver:

    … ”utan att kompromissa på svårighetsgrad, ej spela färdigt det, och så vidare” skulle varit en del av sista meningen.

    Huruvida det är tid nog att faktiskt formulera en vettig och sammanhängande recension är en helt annan femma.

  66. Lania skriver:

    Ina:
    <3<3<3<3 Helt korrekt! Viktigt att poängtera att det är personliga åsikter och inte bara "såhär ser världen ut, punkt slut". ÅSM kommentar, I must say. 🙂

    Tommy:
    Haha, den vinkeln kan du ju absolut välja, om du nu vill det. 😉

  67. Tommy Håkansson skriver:

    Absolut finns en subjektiv faktor. En stor. Samtidigt finns det ju konkreta regler, som grammatik och fakta. Där kan varken Spelkriget eller Svampriket mäta sig med LEVEL och Blog Em Up. Det finns skäl till varför LEVEL alltid vinner omröstningar, och Blog Em Up är lika överlägsna.

  68. Ludde Lundblad skriver:

    @Fredrik – Apropå att det finns gott om tid att spela igenom ett spel som är 10 timmar på 1-2 dagar. Testa att göra det samtidigt som att jobba heltid och vara trebarnsfar 😉

  69. Spel-Malmer skriver:

    @Tommy – Om du upptäcker grammatiska fel på Spelkriget får du gärna hojta till på twitter så fixar vi det. Uppskattas. Oftast är det bara ett misstag som slank igenom. Bloggformatet är ju ändå – och skall vara – ett förhållandevis snabbt forum och då händer det att misstag sker. Och LEVEL är inte immuna mot sånt heller. Eller GR för den delen.

  70. stardoll cheats skriver:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this site before but after browsing through some of the post I realized it’s
    new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking and checking
    back frequently!

Skriv en kommentar