Krönika

Hur du inte ska skriva en transkaraktär

Först fick Allie Rose-Marie Leost oberättigat hat för att ha ”förstört animationerna”. Och nu detta. Det kan inte vara lätt att vara en del av teamet bakom Mass Effect: Andromeda just nu.

Låt oss ta upp det där med animationerna först. Ja, människorna i spelet ser ut och rör sig som om de hörde hemma i den cinematiska härdsmältan Food FIght. Och ja, spelet ser ur vissa aspekter sämre ut än de föregående spelen i serien. Men med det sagt är Biowares spel inte direkt kända för att vara utan mardrömsframkallande buggar. Och framför allt är det löjligt trångsynt att klandra endast en person för att det blev som det blev.

Även om Mass Effect: Andromeda lider av ett väldigt tydligt animationsproblem (som Bioware gärna får försöka rätta till för mina sovvanors skull) är det inte ett lika stort problem som usel representation. Eller usel representation av transpersoner, som i det här fallet. Bioware verkar ha förstått att inkludering är en ganska najs grej och det verkade i alla fall som att de hanterade transkaraktären Krem i Dragon Age: Inquisition väl. Så jag har verkligen ingen aning om vad det var som gick snett här.

Den här bilden togs av Twitteranvändaren @lonelytiefling. Vid första anblick tänkte jag att det var fint av Bioware att fortsätta med att skriva in HBTQIA-karaktärer i sina spel. Men sedan gled min blick tillbaka. Till det där namnet. Stephan.

Alla transpersoner byter inte namn, men de som gör det vill antagligen inte att du använder deras gamla. Och de lär absolut inte berätta sitt gamla namn för dig första gången ni träffas. Eller någonsin!

Laura Kate Dale från Let’s Play Video Games förklarar saken perfekt.

Att bli representerade i spel handlar inte bara om att få vara med. Det är hur en framställs som är det viktiga. Och här har Bioware misslyckats. Och jag vet, det framstår säkert som att jag gör en höna av en fjäder. Det bör även sägas att det hade kunnat vara mycket värre. Men vi inom HBTQIA-communityn förtjänar bättre än att bli representerade som karaktärer som helt utan vidare bara slänger ur oss ”åh by the way vi är det här eller det här”. Det känns mer som en sur internetsnubbes uppfattning om hur HBTQIA-personer är snarare än hur verkligheten ser ut.

Och visst, om du är en transperson som vill prata om ditt gamla namn är det förstås helt upp till dig. Men är det verkligen det första du skulle ta upp när en kollega frågar dig varför du jobbar där?

Kommentarer

  1. Niklas skriver:

    Känns ju väldigt nitpicky att gnälla över en sån här grej.
    Klart det finns folk som är transparenta med sin historia på det sättet och sen så är det sci-fi som utspelar sig år 2800 någonting och då får man ju hoppas att dessa jämställdhetsfrågor har nått en annan höjd och acceptans.

    • Lo skriver:

      Det känns väldigt nitpicky att säga att det är nitpicky att kritisera hur transpersoner representeras i spel. :))))

      • Niklas skriver:

        Bra kommentar.

        Jag uppmuntrar den utveckling som sker inom branchen. Att stora spelhus väljer att ha transpersoner i sina spel är jättebra, men hur ska man ha presentera dessa utan att det blir konstigt? Det bästa är ju kanske att dom inte nämner det alls, men då får man ju heller inte veta. Sen känns det lite fånigt att haka upp sig på en karaktär som råkar vara trans när resten av manuset inte är mycket bättre.

        Att jämföra med DA:I är inte heller någon idé eftersom Andromeda är utvecklat av Bioware Montreal, så det svarar på frågan om vad som gick fel där.

    • Peter Ahonen skriver:

      Är det viktigare för dig att ett spel:

      1: Representerar transpersoner på ett sätt som är relevant för deras community på Jorden år 2017, eftersom det är ett spel som spelas av personer som finns?

      eller

      2: Representerar låtsastranspersoner från sitt låtsasuniversum på ett sätt som de själva vill?

      Men det kanske är en lite onödig fråga om du redan reducerat en transpersons uppfattning av spelet till ”gnäll”.

  2. Niklas skriver:

    Självklart är det bra att det representeras på ett bra sätt, men man vet ju inte om spelmakarna har haft en tanke bakom det. Det utspelar sig ju som sagt långt fram i framtiden i en galax där könsbyten kanske inte ens är något särskilt. För även idag på vår planet så finns det väl folk som är öppna med sånt?

    Jag skulle förstå kritiken om det var så att det fanns flera karaktärer som alla slänger ur sig liknande saker, men nu är det en individ det handlar om. En individ som helt enkelt inte har problem med att prata om sitt tidigare liv.

    • Lo skriver:

      Först och främst så heter det heter könskorrigering eller könsbekräftande vård. Om du inte visste det sen tidigare, så vet du det nu. Och att vara öppen med att en är en transperson är ju inte alls samma sak som att berätta sitt gamla namn vid ett första möte.

      Ett spel flyter inte runt i en kontextlöshet utan att bli påverkad av strukturer, så kritiken är helt klart rimlig.

      Och såklart handlar det om mer än bara ”en individ” (om en nu vill kalla en karaktär i ett spel för en individ).

  3. Vilken miss! Hoppas nu bara inte det blir ett trettioarton veckor långt twitterkrig som kulminerar i en giftig hashtag fylld av transfobi bara, utan att de som skrev det tar till sig av insikten och lär sig inför framtida arbeten och så går vi vidare, framåt.

  4. Sindri skriver:

    Det handlar om en person säger du? Nå, det må ju vara sant, men i det här fallet utgör denna enda person exakt 100% av alla synliga transpersoner i spelet. Fattar du hur förödande det är för riktiga transpersoner när det här får vara den enda representationen i ett spel?

    Dessutom: lär dig lite om tolkningsföreträde och att lyssna på de personer som verkligen berörs istället för att försvara djupt problematiska saker.

    • David Ehrelind skriver:

      Är inte helt säker på om den här kommentaren är riktad till mig, men naturligtvis är det problematiskt när HBTQIA-personer representeras med endast en karaktär.

      Det är skitdåligt, rent ut sagt. Och det är något som både Bioware och andra spelutvecklare borde göra bättre. För just nu kan det kännas lite som att utvecklare har med en HBTQIA-karaktär och ba ”ja men då har vi gjort vad vi kan för jämställdheten!”.

      Jag må inte vara trans, och det var just därför som ville jag ha med Laura Kates kommentarer om saken. Jag relaterar dock till transpersoners problem då jag själv är genderfluid/ickebinär. Och jag försvarar absolut inte Bioware i det här fallet.

      • Sindri skriver:

        Sorry för otydligheten David, min kommentar var inte alls riktad till dig, utan mot Niklas smått ignoranta uttalanden ovan. Din krönika är helt on point!

        Det är intressant det här med hur en definierar sig, själv är jag nämligen ickebinär/agender som identifierar mig som transperson. Fint att ha lite representation på Svampriket 🙂

        • David Ehrelind skriver:

          Jaha! Nej men det är inget att be om ursäkt för. Och tusen tack! 😀

          Jättekul att du känner att du har representation här på riket också. Känner att det inte finns jättemånga på dem större spelsajterna som pratar om sånt här, så ett av mina mål är att försöka lyfta fram den här aspekten av spelindustrin mer!

          • Lo skriver:

            Yay, jag ser fram mot fler texter av dig där du lyfter HBTQIA-frågor. 🙂

            Som en del av HBTQIA-communityn har jag verkligen saknat att ”mina” perspektiv och frågor tas upp på större spelsajter.

Skriv en kommentar