Men medan spelvärldens alla Rare och Square faller från sina troner, finns det alltid färska nykomlingar som vill ta deras platser. Jag ska lista de utvecklare som jag tycker är mest spännande just nu. Fem utvecklare som visat potential den här generationen, och som nu är hungriga efter att vara en av nästa generations giganter.

Trots att det såklart är väldigt spännande att se vad redan etablerade studios som Retro Games och Bungie har för planer efter att de övergivit sina spelserier, så tänker jag försöka hålla listan begränsad till relativt nya studios som inte ännu gjort ett namn för sig själva under en hel generation eller mer. För att göra läsandet lättare tar jag bara upp fyra av dem i det här inlägget. :]

High Moon Studios

Transformers: War for Cybertron var inget balls to the wall fantastiskt spel, men det överraskade mig och gav oss det bästa Transformersspelet någonsin. Och trots det svalt mottagna The Bourne Conspiracy, måste man ändå säga att det var War for Cybertron som blev High Moon Studios genombrott. Transformers: War for Cybertron är ett sånt där spel som man känner ända ut i tårna att det bär på en sådan enorm potential som bara väntar på att få komma ut.

Spelet sålde bra, och en uppföljare är säkert redan på gång. Och när det spelet släpps kan det mycket väl bli det årets Arkham Asylum, om man hittar rätt bitar för potentialen som finns. Om man bara får till hela uppföljarens singleplayerkampanj lika bra som man fick till autobotskampanjen och multiplayerläget i War for Cybertron, kan High Moon Studios nästa spel bli hur bra som helst.

Media Molecule

När jag listade världens viktigaste spel för två år sedan placerade jag LittleBigPlanet som en bubblare. Jag menade att det spelet kommer inte bara vara extremt betydelsefullt för Sony, utan även vara väldigt inflytelserikt på marknaden som helhet. Sedan dess har Sony köpt upp Media Molecule, LittleBigPlanet har sålt fyra miljoner exemplar och allt fler spel låter oss bygga själva. Media Molecule har redan varit viktiga, inflytelserika och framgångsrika. Men än så länge är LittleBigPlanet det enda de presterat. Än så länge är man en väldigt ny studio med bara ett spel under bältet.

Jag är extremt nyfiken att se vad man klarar att göra med uppföljaren, men allra mest vill jag se något nytt från dem. Om de ska bli för Sony vad Rare var för Nintendo och Bungie var för Microsoft räcker det inte med ett trick i påsen. Jag tror Media Molecule har vad som krävs för att bli en av de stora etablerade, och är väldigt sugen på att få se något nytt efter LittleBigPlanet2. Men frågan är om något annat egentligen behövs.

Jonathan Blow


Jonathan Blow blev inte bara internationell kändis två år sedan när hans namn droppades i alla spelmedier världen över. Idag är han världens kanske mest kända indieutvecklare. Det var till stor del även han som startade indiespelens segertåg på konsolerna, och satte ribban för vad vi kan förvänta oss av ett litet nedladdningsbart spel för 150kr. Braid är ett av spelen som det refererats till allra mest den här generationen. Precis som ”det här årets Arkham Asylum” används för att illustrera en framgångsrik överraskning, så används Braid för att hänvisar till en längtan efter nästa indiespel som kommer vända upp och ner på allt.

Så hur höga är förhoppningarna på Jonathan Blow nu såhär två år efter den här generationens kanske viktigaste spel? Det tog ett bra tag innan vi hörde något från honom, och det verkade som att han var mer upptagen med att sprida Braid vidare till fler konsoler än starta något nytt. Men nu när Braid finns till 360, PS3 och PC jobbar han äntligen på något nytt.

Hans nya projekt, The Witness, har enorma förväntningar på sig. Kommer det vara lika inlytelserikt som Braid var när det kommer till både gameplay och vad vi förväntar oss från nedladdningsbara spel? Only time will tell. Det som gör det mest intressant är att han än en gång verkar våga vara helt annorlunda.

RockSteady Studios


Hade du hört talas om Rocksteady Studios innan Arkham Asylum? Förmodligen inte. Jag hade i alla fall aldrig hört om dem. Jag hade inte ens hört om deras då enda spel – Urban Chaos: Riot Response. Förmodligen för att spelet släpptes till PS2 och Xbox så sent som 2006, då alla fokuserade på Xbox 360 och Playstation 3. Så när Batman: Arkham Asylum dök upp var det en av de största genombrotten i spelhistorien. Spelet ansågs enligt många vara 2009 års bästa titel, och överraskade oss så hårt att begreppet ”det här årets Arkham Asylum” myntades för att beskriva ett spel som tar oss på sängen.

Batman: Arkham City är därför inte utan skäl en av världens just nu absolut mest efterlängtade titlar. Sällan har en studio med så lite erfarenhet haft så höga förväntningar ställda på sig. Under år 2010 rusade Rocksteady Studios in på #24 när man listade världens mest framgångsrika spelutvecklare, och vann både ”Studio of the Year” på Spike VGA’s samt utsågs till Storbritanniens bästa studio av MCVUK. Vilka framgångar Batman: Arkham City kommer skörda återstår att se.