Okami släpptes för första gången här i väst till Playstation 2 i slutet av september 2006, bara två månader innan konsolens uppföljare skulle lanseras.

Om hypen och väntan inför Playstation 3 är något man kan lägga en del av skulden för Okamis kommersiella misslyckande på är kanske inte helt tydligt. Men att släppas till den gamla konsolen samtidigt som nästa konsol ska ta över kan inte vara till någon fördel, speciellt inte om spelet är ett nytt IP.

Igår fick vi veta releasedatumet för Okamiden, som kommer släppas till Nintendo DS den 18:e mars nästa år – samma månad som 3DS lanseras här. Självklart. Än en gång släpps spelet till en framgångsrik men döende konsol som är redo att låta uppföljaren ta över. Än en gång riskerar Amaterasu att försvinna i hetshypen inför konsolens uppföljare.

Blir spel verkligen lidande av att släppas nästan exakt samtidigt som konsolens uppföljare? Hur viktigt är det? Finns det andra spel som blivit kommersiellt lidande eller bortglömda och underskattade av samma anledning?

Majora’s Mask? Vagrant Story? Donkey Kong Country 3? Eller för den delen, hela jävla Dreamcast? Vad hade hänt med Twilight Princess om Nintendo inte portat det till Wii?