SÄ har vi smurfat fÀrdigt veckans spel Àntligen. Brunsmurf och Smurfsson avlÀgger rapport frÄn Àventyren i Glömda skogens bland sarsparillöv och argsmurfar. Brunsmurf har dessutom fortsatt i sagosmurfen Àven denna vecka.
LĂ€nkar
Musik
SÄ har vi smurfat fÀrdigt veckans spel Àntligen. Brunsmurf och Smurfsson avlÀgger rapport frÄn Àventyren i Glömda skogens bland sarsparillöv och argsmurfar. Brunsmurf har dessutom fortsatt i sagosmurfen Àven denna vecka.
LĂ€nkar
Musik
Jag ser fram emot era ”ingenting” avsnitt Ă€ven om ett sĂ„dant moment aldrig har varit nĂ„gon favorit för mig. Tror inte att jag kan fĂ„ för mycket Anders och Samson som det Ă€r just nu i alla fall.
Anders sĂ€tt att berĂ€tta i denna sagostund var lika bra som innan tycker jag. Det lĂ€t nog lite mer avslappnat Ă€n det förra och det kanske bara Ă€r jag som inte stör mig pĂ„ att det kan lĂ„ta som ”lĂ€st innantill”. SĂ„ enligt mig spelar det egentligen ingen annan roll Ă€n att det kanske tar mindre tid för dig att sĂ€tta ihop ett avsnitt vilket jag antar Ă€r en vĂ€ldigt bra sak.
Ser jĂ€tte mycket fram emot Sonic specialen ocksĂ„. Jag har faktiskt aldrig spelat nĂ„got ”riktigt” Sonic spel för jag har aldrig Ă€gt en Sega konsol. Det enda jag kört var demot av Sonic Heroes vilket jag tyckte var rĂ€tt underhĂ„llande nĂ€r jag inte hade nĂ„got annat att göra. Jag har aldrig hĂ€ller kĂ€nt ett behov av att köra igenom denna spelserie eftersom de inte ser sĂ„ roligt ut. BĂ€ttre kan jag inte förklara mig tyvĂ€rr.
Tack för musiktipset! Psilodump Àr rÀtt grymma. Nu har jag ju inte spootify sÄ jag har bara lyssnat via deras hemsida och pÄ http://listen.grooveshark.com/ som fungerar ungefÀr som spootify har jag förstÄtt.
En frĂ„ga om kommande avsnitt, vilka Sonic lir Ă€r det ni tĂ€nker spela förutom fyran? Det finns ju en del, ”3D”, CD osv.
AvgrundsvrÄl: Personligen tÀnker jag spela Sonic 1, 2 och 3 till Mega Drive.. Tror Samson skulle ta Sonic & Knuckles ocksÄ.
Ser fram emot Sonic specialen. Hade dock varit kul om ni hade spelat Master System varianterna. Hur funkar ett sĂ„dant snabbt spel som Sonic pĂ„ Master System eller har de dragit ner pĂ„ farten? Sedan en frĂ„ga jag haft lĂ€nge. Ăr Sonic spelberoende? Han har varit pĂ„ ett casino i varje spel sedan Sonic 2.
Ă terkommer med kommentarer om Sonic spelen senare i veckan.
AngÄende vad ni skulle döpa en hÀst till sÄ mÄste det ju bara bli megaman eller anders kanske skulle döpa sin till Tintin i tibet dÄ hans oförmÄga att döpa en bra hÀst och ett sÄnt kasst spel kanske tar ut varandra. Minus och minus blir plus.
TÀnkte skriva lite om vem jag Àr. Jag heter alltsÄ mats och Àr 28 Är bor i Äseda 4,5 mil rÀtt ut i skogen norr om vÀxjö med min fru och min son filip som ni hörde ge sina intryck om gunstar herores.
Jag jobbar som cncoperatör och frÀser i aluminium hela dagarna ofta med retoresan i lurarna dÄ det Àr en riktigt trevlig kombination vid instÀllning av maskiner plus att det fÄr tiden att gÄ.
Började spela pÄ allvar dÄ jag fick en 8bitars i julklapp nÀr jag var 7-8 Är nÄnting sen fortsatte det med ps1 och 2 och nuförtiden Àr det mest ps3 och en del wii ofta ihop med grabben. Och sÄklart en hel del retrospel tillsammans med er retroresenÀrer riktigt kul att spela gamla godbitar man missat.
Utan att ha lĂ€st de andra kommentarerna hĂ€r tycker jag att var en av de bĂ€sta sagostundslĂ€sningarna hittills. Nu lĂ€ser jag ju inte sĂ„ mycket sagor sjĂ€lv, men i plugget har jag presenterat desto mer (och lyssnat pĂ„ mĂ„nga andra presentera), och jag tycker alltid det blir trevligare att lyssna pĂ„ om man bara har lite stödord istĂ€llet för ett manus. Det hĂ€r tycker jag var bĂ„de mer avslappnat och samtidigt mer engagerat Ă€n i flera tidigare avsnitt. Anders, nu saknas bara att du ocksĂ„ gör röster till karaktĂ€rerna sĂ„ blir du en fullfjĂ€drad sagotant. đ
Musiken var ju förresten fantastisk bra i den hÀr sagostunden.
Att Àntligen veta vad den dÀr Toy/Jenka-smaken kommer ifrÄn blir nog veckans bÀsta lÀrdom.
Jag lyssnar pĂ„ varje avsnitt men just Retroresan brukar jag spara till de stunder dĂ„ tvĂ€ttar/diskar eller Ă€r ute och reser och behöver en podcast som mest, och dĂ€rför blir det ofta svĂ„rt att skriva ner kommentarer och intryck frĂ„n avsnittet. Men jag ska bĂ€ttra mig! đ
En liten undring eftersom Äret nÀrmar sig sitt slut.
Kommer ni till nyÄr eller i början av januari göra en topp 100-lista över Ärets 100 bÀsta spel?
Det skulle vara riktigt roligt med ett sÄnt specialavsnitt.
För att vaccinera mot framtida obehagskĂ€nslor i samband med infogrames-loggan vill jag rekommendera ”North & South”, en helt underbar klassiker. Det spelet bör dock sparas till ett tillfĂ€lle dĂ„ ni har möjlighet att spela tillsammans (Under Retry?) dĂ„ det endast kommer till sin rĂ€tt med en mĂ€nsklig motstĂ„ndare. Och dĂ„ ska det vara Amiga-versionen och inte nĂ„gon av de urvattnade NES eller DOS-varianterna. Lustigt nog Ă€r det ocksĂ„, Ă„tminstone till sin grafiska utformning, i nĂ„gon mening baserat pĂ„ en belgisk serietidning, ”BlĂ„rockarna”.
Till C64 föreslĂ„r jag att ni kollar in ”The Last Ninja”, ett av de mest ikoniska spelen pĂ„ det formatet och en av de största spelklassikerna överhuvudtaget. MicroprosepĂ€rlan ”Pirates!”med sitt tidiga öppen-vĂ€rld upplĂ€gg Ă€r ocksĂ„ helt klart vĂ€rt en titt. Vill man prova nĂ„got jĂ€kligt alternativt kan jag rekommendera ”Skool Daze”,ett skönt spel med oklart mĂ„l men som utspelar sig pĂ„ en skola (man kan sĂ€tta egna namn pĂ„ lĂ€rarna,bara en sĂ„n sak) dĂ€r man kan busa och gĂ„ pĂ„ lektioner. PoĂ€ng kan man bl a fĂ„ genom att göra bus som nĂ„gon annan fĂ„r skulden för: http://en.wikipedia.org/wiki/Skool_Daze.
Oj!
Jag vill bĂ„de dyka och snorkla i Röda Havet(hört att det skall vara typ bĂ€sta dykstĂ€llet) och gĂ€rna pĂ„ en ”liveaboard” sĂ„ man Ă€r nĂ€ra vattnet. Jag har tagit dykcert men jag har aldrig dykt efter det. Jag kĂ€nner mig lugn eftersom det kĂ€nns sĂ„ skönt att dö i vattnet eftersom det var sĂ„ vacker dödsscen i FF7. Men i.o.f.s. sĂ„ flyter vĂ€l döda kroppar? SĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ vackertâŠ
Coolt! Att det bara fungerar med en session. Jag bruket köra med csrf meta taggar annars och det brukar fungera bra ocksÄ bra eftersom man slipper session-variabler. Jag blev mest förvÄnad över att captchan var borta.
Vilken bra lÄt i musikpausen!
Jag Àlskar ljudet ifrÄn Gameboy. Undrar var mina Covox skivor har tagit vÀgen?
SÄ du Àr en Marley-typ har inte Frog en helande magi och Robo har vÀl ocksÄ en helande magi.
Sagostunden var bÀttre förra gÄngen men problemet Àr att det hÀr Àr inte alls rörande stÀlle i spelet.(jag kÀnner inget för reptilerna) NÀsta sektion Àr lite bÀttre beroende pÄ hur lÄngt du spelar och om du gör lite sidequests o.s.v. .
Hmmmm.. Varför tog ni inte nÄgot mer exotiskt? Som t.ex. Sonic CD. Jag har inte heller spelat Sonic 2 vilket jag verkligen borde. Men CD Àr jag verkligen sugen pÄ. 1:an, 3:an och Knuckles Àr alla riktigt bra spel. Sonic CD var skapat tydligen skapat av han som gjorde Sonic 1 medan 2:an var av programmerarna och grafikerna ifrÄn Sonic 1. Eller kanske Ànnu mera exotiskt vore det om ni spelade Knuckles Chaotix.
FörbÀttring: Det Àr bra att ni skriver att ni har en Sonic-special. Men för oss som följer er Àr det viktigast att veta vilket spel man skall införskaffa och planera in spelandet av spelen. (Jag hoppades pÄ Sonic CD och tÀnkte införskaffa det men som tur var sÄ lyssnade jag pÄ eratt avsnitt först)
Sonic 4(PS3)
1.Grafiken: Wow vilken blast processing! Spelet ser vĂ€ldigt snyggt ut med HDR(Ă€r osĂ€ker om det Ă€r HDR de kan ha gjort det med ”fusk”) och en massa effekter som t.ex. refraktioner i vattnet och glas. Skön kombination av 3d och 2d. Det negativa Ă€r att animationen pĂ„ Sonic inte kĂ€nns korrekt för att nĂ€r han springer sĂ„ ser det ut som att han rör benen sakta istĂ€llet för att benen ser ut att röra sig sĂ„ snabbt att kameran inte hĂ€nger med. Det kan bero pĂ„ att spelet gĂ„r i 60 FPS och man spelar pĂ„ en 400 Hz TV och TV har typ ”ultra crisp anti motion blur”-teknik jag orkade inte leta upp hur man stĂ€nger av det för att prova. Sedan sĂ„ saknar jag nĂ„got jag hoppades pĂ„ nĂ€r Needlehouse utannonserades och var att spela med Sonic med en solnedgĂ„ngsbakgrund och man ser ”Crepuscular-rays” pĂ„ sonic och hans plattformar.
2.Ljud: Ljudet kÀnns som hissmusik alldeles för slÀtstruket jag fÄr inte alls kÀnslan av ett kasino. Jag vill ha mer elgitarrer lite mer av allt och kanske lite mer kreativitet och atmosfÀr i musiken. Sedan fÄr boss-musiken mig att tÀnka pÄ typ ett pirattema. Effekterna kÀnns passande inte alls dumt.
3.Kontroll: KÀnns bra och responsiv. Varför Àndra pÄ ett bra koncept? Det som Àr lite trÄkigt Àr att de fortfarande har auto aim för hoppen i spelet ifrÄn 3D spelen och DS/advance. De hade kunnat göra det till en större del av spelet lite som i Donkey Kong Country. Samtidigt som att det gör spelet mycket snabbare och det Àr ju de som kÀnnetecknar Sonic. Problemet med att försöka göra spelet snabbt slutar ofta i att man placerar ut en massa loopar som egentligen Àr rakstrÀckor vilket gör spelet sÄ trÄkigt. Rush hade en lösning med luft trick för att fylla upp en special mÀtare för odödlighet vilket premierade att springa fort.
4.Gameplay: Ganska varierande. Varför har Sonic en fackla i labyrint-banan? Kunde de inte hittat nÄgot mer magisk eller högteknologiskt. Kanske det inte hade passat in i banan speciellt mycket men dÄ kÀnns robotarna mer malplacerade. Skall Sonic anvÀnda saker? Det kÀnns lite som Super Mario Sunshine med fludd det Àr svÄrt att sÀga var grÀnsen gÄr. Kugghjulen fÄr mig att tÀnka pÄ klocktornen. Problemet Àr att jag har sett redan det mesta i Sonic Advance 1-3 + Rush. NÄgot jag hoppas jag fÄr mer Àr luftakrobatiken ifrÄn Sonic Rush fast i mer avancerad form.
5.Utmaning: Det Àr vÀldigt lagom svÄrighetsgrad kanske lite för lÀtt. Man fastnade inte alls. Problemet Àr att det kÀnns som att spelserien har utvecklats pÄ den hÀr punkten eftersom spelet Àr inte alls svÄrt men om man skall ha alla chaos emeralder sÄ Àr spelet ungefÀr lika svÄrt som Super Castlevania IV . Det hÀr tilltalar fler personer och för mig kÀnns det bra pÄ ett sÀtt att fler spelar.
6.Slutsats: Det mÀrks att det inte har en konsol att sÀlja för dÄ hade det nog anstrÀngt sig mer. Jag kÀnner mig verkligen kluven med det hÀr spelet. Sega ger oss det vi vill ha men det rÀcker inte eftersom jag vill ha nÄgot som jag inte spelat tidigare och som överraskar mig. Det Àr trÄkigt att behöva sÀga det men det kÀnns som att Sonic Rush skulle ha varit 4:an.
Vilket av de klassiska spelen tycker ni 4:an Àr mest lik?
NĂ€r kommer Episode 2?
Tips: För PSN+ medlemmar sĂ„ kommer man fĂ„ Oddworld: Abe’s Exodus helt gratis. Ăr det nĂ„got Retroresan kommer att ta upp? Oddworld har vĂ€xt pĂ„ mig. Det vore fördelaktigt nu nĂ€r PSN+ medlemmar kommer att fĂ„ det gratis!
Blir det förresten nĂ„gon Retroresan-Ăl/JĂ€ger/Whisky-kvĂ€ll i samband med Retry?
Först vill jag tacka för Ànnu ett finfint avsnitt! Ni gör ett grymt bra podcast och jag förundras ibland över hur ni lyckas hinna med allting varje vecka och samtidigt leverera podcasten i tid, det Àr respekt hela vÀgen!
Har hittills inte viljat skaffa Sonic 4. Jag Àr nog lite konservativ. Men jag tÀnkte dela med mig av mina tankar kring de tre första delarna iallafall.
Spelade genom Sonic 1 först för att uppdatera minnet. Det första som slĂ„r Ă€r att fan vad lĂ„ngsamt musiken gĂ„r? Första vĂ€rlden Ă€r kul och ger spelet en bra start. De andra banorna Ă€r snarare ett stort frĂ„getecken. Vad hĂ€nde?! KĂ€nns som den inte alls designats med Sonic i Ă„tanke. Varför mĂ„ste Sonic vĂ€nta pĂ„ hissar nĂ€r han praktiskt taget kan springa uppför vĂ€ggar?! KĂ€nns som hela andra vĂ€rlden hĂ€mtats ur nĂ„t Wonderboy eller Alex Kidd spel. Undantaget Ă€r vĂ€l Starlight Zone dĂ€r de lĂ„ngsamma momenten har vad som liknar transportstrĂ€ckor mellan sig i form av en och annan loop dĂ€r Sonic faktiskt fĂ„r springa. Undervattensbanan gör mig less pĂ„ spelet. Ăven om undervattensbanor alltid Ă€r dĂ„liga. I alla spel. Rutschbanan störde mig nĂ„got enormt. Att man inte fick trycka framĂ„t nĂ€r man skulle hoppa framĂ„t, medans man Ă„kte i rutschkanan var grymt drygt. Musiken Ă€r trallvĂ€nlig, men gĂ„r i sömntakt tack vare PAL, den gĂ„r mycket snabbare i NTSC. đ Bandesignen stör mig verkligen. Speciellt mot slutet av spelet nĂ€r man kan falla ner i ingenting och bara dö. Samma problem Sonic Advance spelen lider av. Bonusbanorna och första vĂ€rlden Ă€r nog allt som Ă„ldrats vĂ€l. Klarar man alla bonusbanor vĂ€xer det ett par blommor i slutsekvensen nĂ€r man klarat spelet. Finns ingen poĂ€ng alls att samla alla ”emeralder”. Usch, vilket spel… men systemet med att samla ringar för att överleva Ă€r ett mĂ€sterdrag som ger gameplayet ett djup som andra plattformare saknar. Fast de fĂ„ roliga stunderna vĂ€ger inte upp spelet alls. Och förresten… Varför Ă€r sista bossen den lĂ€ttaste?
Sonic 2 Ă€r ett gigantiskt kliv uppĂ„t frĂ„n ettan. Grafiken Ă€r blĂ€ndande vacker och bandesignen Ă€r verkligen utformad efter Sonic som karaktĂ€r. Looparna och korkskruvarna Ă€r integrerade i banorna och gör att spelet fĂ„r ett otroligt flyt som jag bara Ă€lskar Ă€n idag. Banorna Ă€r sĂ„ varierade att spelet aldrig blir lĂ„ngtrĂ„kigt, undantaget Ă€r Oil Plant Zone som pĂ„minner mer om första spelet. Jag gillar att musiken ocksĂ„ byter teman lĂ€ngs vĂ€gen. I Metropolis Zone fĂ„r vi rock, pĂ„ Hill Top Zone fĂ„r vi laid back country och pĂ„ Wing Fortress bombastiska toner. Det Ă€r som att den byter musikstil i varje vĂ€rld. Fysiken i spelet Ă€r underbar och spin dash attacken separerar verkligen detta frĂ„n andra plattformsspel. Sista bossen Ă€r riktigt svĂ„r och det kĂ€nns verkligen belönande att klara av det. Att klara alla bonusbanor Ă€r heller ingen lĂ€tt match, iallafall om man inte Ă€r tvĂ„. Och det finns en anledning att vilja klara dom ocksĂ„, till skillnad frĂ„n första spelet! Det hĂ€r spelet Ă€r underbart. Jag vet inte om jag vĂ„gar sĂ€ga detta utan att framstĂ„ som nazist gĂ„nger 10, men… Sonic tvĂ„ Ă€r sĂ„ jĂ€vla bra att det Ă€r bĂ€ttre Ă€n Super Mario World. DĂ„ som nu.
I Sonic 3 kĂ€nns det som Sega krĂ€mat pĂ„ allt de har. Man har gjort allt större, tuffare, mer fĂ€rgglatt och slĂ€ngt in mer action och tĂ€nkt att mer blir bĂ€ttre. Saker hĂ€nder hela tiden. Man undrar om det hĂ€r Ă€r dĂ„tidens motsvarighet till icke-linjĂ€ra spel nĂ€stan. Ser inte andra banan lite ”Snesig” ut? Mycket skrikande fĂ€rger för att vara ett Megadrive spel. Och inte bara i andra vĂ€rlden heller. Inte sĂ„ mycket fiender i det hĂ€r spelet? Och de fiender som finns agerar mer som farthinder för Sonic Ă€n som fiender. Som att det Ă€r mindre av ett plattformsspel och mer som ett sidoskrollande racingspel ibland. Det hĂ€nder mycket pĂ„ banorna, saker Ă€ndras och man flyger hit och dit. Till en början Ă€r det lite kul, sen kĂ€nns det mest tröttsamt. FramĂ„t sista vĂ€rlden kĂ€nns det bara trĂ„kigt och repetativt. Men vĂ€rld 4, Carnival Night Zone, Ă€r verkligen inte kul nĂ„nstans. Tomt pĂ„ fiender och bandesignen dĂ€r kĂ€nns som en light version av Sonic CD. Det sĂ€ger kanske mer om Sonic CD iofs. Det kĂ€nns som banan trollar en, eller bara varit ett programeringsfel. Och musiken? AJJJ mina öron. Hela spelet har musik som pĂ„minner om 90-tals pop. Men sĂ„ var ju Michael Jackson inblandad ocksĂ„. Men det lĂ„ter verkligen inte bra, och MJ sjĂ€lv ska ju ocksĂ„ ha tyckt det, man fĂ„r vĂ€l hĂ„lla med han. Sista vĂ€rldens yoyoyoande gör mig illamĂ„ende. Sonic 3 ger mig lite grann samma kĂ€nsla som Yoshis Island till SNES. Att hĂ€r har man pressat in alla effekter man kunde frĂ„n hĂ„rdvaran in i ett och samma spel. Ett spel dĂ€r man anvĂ€nt allt man lĂ€rt sig frĂ„n att programmera spel till maskinen tidigare. Men Yoshis Island gör det tveklöst bĂ€ttre. Faktiskt.
Att spela Sonic CD Àr för övrigt som att upptÀcka att en gammal vÀn har ett tungt drogproblem som man inte kan göra nÄgot Ät. LÄt det förbli en hemlighet.
Ăr Tintin nya Megaman?
Tarmstorm: Motsatsen i sÄ fall. Men vi ska försöka glömma den fjanten nu.
Kanske blev ett lite krĂ„ngligt inlĂ€gg sist, nĂ„vĂ€l. Min Xbox Live account strular sĂ„ jag har inte kunnat ladda ner Sonic 4. Var nĂ„t knas med guld medlemsskapet… förstĂ„r varför folk vĂ€ljer PS3. Jag ville iallafall tipsa om den hĂ€r sidan… http://milkcrate.com.au/_other/sega_comparisons/ dĂ€r man kan jĂ€mföra hur ljudet lĂ„ter mellan de olika Megadrive modellerna osv.
Ska förresten bli sjukt kul med Sonic-specialaren! Den blÄa igelkotten var min barndoms blÄ bombare. Sonic 3 + Knuckles Àr min favoritdel av serien, handlingen blir ju riktigt episk nÀr man spelar spelen tillsammans.
Blir tokig pÄ target systemet i Sonic4. Och varför kan man ta skada efter man studsat pÄ en stutsfjÀder?
LĂ„ter som att ”Lill-Blixten” försökte ”Brunlöva” banorna. đ
(VaddÄ fyra Är försenad? Jag var i perfekt synk med mig sjÀlv)