Om du Àr en frekvent besökare pÄ Svampriket eller om du lÀst nÄgra av mina kommentarer pÄ Twitter eller i andra spelbloggar vet du förmodligen vad jag tycker om Heavy Rain. Det oroar mig att spel riktade mot kÀrnpubliken verkar bli mindre och mindre interaktiva. Allt frÄn Metal Gear Solids lÄnga filmsekvenser och Call of Dutys scriptade hÀndelseförlopp, till Uncharteds semiautomatiska plattformshoppande och Heavy Rains quicktime events. Jag gillar inte hur man berövar mediet frÄn det som definierar det.
Nu Heavy Rain ska tydligen bli film. Punch-linen skulle sĂ„klart vara att Heavy Rain redan Ă€r en film. Det Ă€r David Milch (Deadwood, NYPD Blue) som ska hĂ„lla i trĂ„darna. Det Ă€r alltsĂ„ inte David Cage â spelvĂ€rldens svar pĂ„ Kanye West â som blir ansvarig. Jag har aldrig riktigt förstĂ„tt grejen med att göra film av spel. Jag Ă€lskar Zelda, men skulle inte bry mig ett jota om man gjorde en film av det. Vad kan film erbjuda som spel idag inte kan erbjuda? Ingenting, egentligen. Om vi dĂ€remot vĂ€nder pĂ„ steken och frĂ„gan var spel kan erbjuda som film inte kan förse publiken med kommer vi genast pĂ„ massvis av saker.
Att göra film av spel Àr helt enkelt ett rejÀlt steg bakÄt. Man skalar av allt och lÀmnar endast storyn kvar. Man kan tramsa hur mycket man vill, och sÀga att Heavy Rain Àr en film och inte ett spel. Men sanningen Àr att Heavy Rain Àr interaktivt pÄ ett sÀtt som tekniskt sett gör det till ett spel. Spelaren kan göra val, och pÄverka berÀttelsen pÄ ett sÀtt som inte Àr möjligt i konventionell film. Spelaren Àr delaktigt, och nu ska man alltsÄ ta bort det för att göra en film av det. Man ska ta bort det enda som gör produkten till nÄgot mer Àn bara passiv underhÄllning, och pÄ nÄgot sÀtt ska det vara ett steg framÄt. Och jag kan inte förstÄ varför.
Var det nĂ„gon som satt och spelade Heavy Rain, och tĂ€nkte âfan, man skulle kunna stĂ€nga av alla dessa knapptryckningar och interaktiva val sĂ„ att jag slapp vara delaktig.â NĂ„gon? NĂ„gon alls? Ingen? För i sĂ„ fall Ă€r filmen perfekt för dig. Att göra film av spel Ă€r ett steg bakĂ„t. Men det hĂ€r Ă€r Ă€nnu ett exempel pĂ„ hur allmĂ€nheten fortfarande ser spel som ett underlĂ€gset medium.
Undrar om det kommer komma 18 olika versioner av filmen? đ
Dock kan sĂ€gas att filmen kommer ha bĂ€ttre grafik. đ
En bra film baserad pĂ„ ett spel (still waiting…) skulle dock kunna fĂ„ upp spelen för en bredare publik.
Nu har jag fortfarande inte sett till att spela Heavy Rain Ă€nnu men kan förstĂ„s Ă€ndĂ„ sĂ€tta mig in i det hĂ€r. Varför? Varför i hela vĂ€rlden skulle man vilja göra film av Heavy Rain av alla spel? Andra spel som besitter story brukar vanligtvis bara ha EN story, och Ă€ven om det sĂ€llan görs bra eller ens okej pĂ„ film sĂ„ ”fungerar” det. Men varför göra film av ett spel vars story pĂ„verkas av varje individuell spelares val? Filmen kommer ju omöjligt representera spelet pĂ„ sĂ„ sĂ€tt.
Visst att det kanske blir en bra film om man bortser frĂ„n att det Ă€r ett spel som blir filmatiserat och ser det för att bara vara en film utan relation till nĂ„gonting. Men dĂ„ fallet inte Ă€r sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ svĂ„rt att se bort ifrĂ„n det faktum att man tar nĂ„gonting och sedan stryper allt vad det spelet Ă€r för nĂ„got. ”Hej spelvĂ€rlden, vi tog en story som kan se ut pĂ„ en massa olika sĂ€tt och sĂ„ kapade vi bort just det dĂ€r och körde pĂ„ enbart en story för att kunna tjĂ€na pengar pĂ„ att Heavy Rain Ă€r ett sĂ„ populĂ€rt spel.” Det Ă€r synd.
Det enda jag nÄgonsin kÀnt att jag velat se pÄ film ifrÄn spelvÀrlden Àr Warcraft. DÄ i animerad form och inte med riktiga skÄdespelare som försöker göra nÄgot bra. Just för att de korta filmer som Blizzard gör i samband med spelen Àr sÄ fantastiskt snygga och episkt gjorda att det hade kunnat vara en fröjd att se mer av det hela i en stor film om universumet. Hade det varit just Blizzard som skötte det hela hade det kunnat bli helt fantastiskt (hur ofta gör de nÄgot halvdant?) och en förebild för hela grejen med att göra film av spel. Förhoppningsvis hade andra slutat att försöka dÄ (önskedröm, klart att de inte kommer sluta nÀr det finns pengar att tjÀna) i och med att det inte riktigt behövs, i synnerhet inte nÀr det blir sÄ mediokert som det tyvÀrr blir allt för ofta.
Lyckligaste slutet blir det sĂ„klart đ HĂ„ller med om att detta inte Ă€r ngt man vill se.
NÀ, hÀr hÄller jag inte med. Klart en film med ett spel i grundtanken till manus kan vara fantastisk. Visst finns det mÀnniskor som grÄter nÀr det görs filmatiseringar av böcker, men mÄnga lyckas riktigt bra. (Sagan om Ringen, Harry Potter, etc etc.) Varför skulle det vara sÀmre att grunda en filmmanus pÄ ett spel? Det Àr ju först nu det senaste decceniet som spel har haft handlingar vÀrda namnet. NÀr det tidigare mest har varit high scores och rÀdda prinsessor som varit mÄlet, Àr det nu mycket mer handlingsinriktat.
Vissa ser det som att spelskaparna skriver en pÄ nÀsan för vad som annars var fritt fram att fantisera ihop. Och sÄ ser ju en del filmatiseringar frÄn böcker ocksÄ.
Det kommer ju naturligtvis inte vara som att ta bort interaktionen i Heavy Rain, det blir ju ett manus som bygger pÄ spelet. Inte en direkt kopia. DÄ hade vi haft en vÀldigt lÄng och hackig film. Steget frÄn spel till film Àr minst lika stort som frÄn bok till film. Men jag Àr ÀndÄ övertygad om att det kan vara ett i rÀtt riktning. Nu kanske fler fÄr upp ögonen och vill prova spelet.
@SpeLinnea – Jag kan se tjusningen med filmer baserade pĂ„ spel. Tycker de har ett visst underhĂ„llningsvĂ€rde, MEN att filmatisera Heavy Rain mĂ„ste vara en av de dummaste ideerna pĂ„ lĂ€nge. Spelet gĂ„r ut pĂ„ att du som individ skapar en alldeles egen historia. Jag har inte pratat med nĂ„gon, som har fĂ„tt samma utgĂ„ng som jag fick. HallĂ„, det finns 18 olika slut att tillgĂ„ i Heavy Rain. Hur ska en film kunna göra det rĂ€ttvisa?
Om jag kommer se filmen? SjĂ€vklart đ
Linnea:
Att man gjorde film av spel för 10, 15 och 20 Är sedan förstÄr jag. Som du sÀger Àr det först den förra eller kanske till och med den hÀr generationen som spel kunnat förmedla en riktig story pÄ ett vettigt sÀtt, utan tekniska begrÀnsningar.
Och jag menar inte att filmen kommer bli exakt som filmen fast utan QTE’s.
Jag antar att kÀrnfrÄgan Àr: Vad kan filmen tillföra som en regelrÀtt uppföljare inte hade kunnat tillföra? Svaret pÄ det Àr, sÄvitt jag kan komma fram till, ingenting. DÀremot kan spelet bjuda pÄ massor som filmen inte kan prestera. SÄ jag ser inte vitsen med det hela. Alls.
Jag tror inte det ena utesluter det andra. En bra uppföljare – sjĂ€lvklart. En bra film ocksĂ„ – varför inte? De kanske vĂ€ljer att göra en annan slags inriktning och lĂ€gger mer fokus pĂ„ t.ex karaktĂ€rerna. För mig Ă€r det för tidigt att sĂ€ga, eftersom jag vet sĂ„ lite. Jag har inte ens spelat Heavy Rain Ă€n, sĂ„ storymĂ€ssigt dĂ€r har jag inget att sĂ€ga till om.
Jag sĂ„g t.ex spelfilmen med Professor Layton hĂ€romveckan. ”Hur fan ska de kunna bygga en story kring ett spel vars enda fokus Ă€r pussel spelaren löser?” tĂ€nkte jag. Men det gick ju alldeles utmĂ€rkt. Filmen i sig Ă€r inget mĂ€sterverk, men klart sevĂ€rd, och pusslig pĂ„ sitt eget lilla sĂ€tt.
Haters gonna hate? Filmen kommer sĂ€kert bli bĂ€ttre Ă€n mĂ„nga andra ”ickespelfilmer” och jag förstĂ„r inte riktigt hur ni orkar hĂ€nga upp er pĂ„ sĂ„dant hĂ€r. Dom har en bra story och dom vill göra en film, varför inte liksom? Har vĂ€l inget att göra med att ”allmĂ€nheten fortfarande ser spel som ett underlĂ€gset medium” utan helt enkelt att man har en bra grundhistoria som man tror passar bra som film.
Först, innan jag ger mig in i debatten: Tommy, Àr du tveksam till spel->film överlag, eller bara i det specifika fallet med Heavy Rain?
Ercarret: Idag tycker jag det Àr helt onödigt, och ett steg bakÄt. Men jag tycker det Àr extra konstigt med just Heavy Rain.
Ăhh, se det som ett steg framĂ„t för filmbranschen i stĂ€llet för ett steg bakĂ„t för spel. đ
Skulle sÀga att det Àr rejÀlt pinsamt för filmindustrin att behöva söka inspiration frÄn tv-spel. KÀnns lite som om Willy Wonka skulle gÄ över till Jamie Oliver för att lÄna en kopp socker.
Ăhh, hater.
Jag tycker inte att det Àr ett steg tillbaka, generellt sett, Àven om jag kan tycka att det Àr mÀrkligt att göra film av just Heavy Rain. Jag har inte spelat det, men det verkar inte ha de saker som jag tycker kan motivera en filmatisering, samtidigt som det (som nÀmnts tidigare) har en del saker som gör det svÄrt att filma. SÄ dÀr hÄller jag med.
Men jag tycker att det finns definitiva fördelar med filmer, som kan motivera filmatiseringar av spel. Fördelen med spel Àr ju som bekant frÀmst interaktiviteten, men jag tycker pÄ samma sÀtt att filmmediets brist pÄ interaktivitet Àr dess styrka. Det blir enklare att fokusera berÀttelsen nÀr man inte mÄste dra ut den över 10 timmar (eller 30, eller 50) och man inte mÄste jonglera alternativa utgÄngar. De tvÄ medierna har olika styrkor, vilket gör att man kan skapa tvÄ olika upplevelser av samma grundmaterial.
Det jag helst ser Ă€r att filmmakare anvĂ€nder sig av element av spelen för att göra filmer som tar tillvara pĂ„ det egna mediets styrkor, i stĂ€llet för att försöka ”filmatisera” sjĂ€lva spelen. Jag tycker till exempel att det skulle vara vĂ€ldigt spĂ€nnande att se en film i Mass Effect-universumet, men en rak filmatisering av sjĂ€lva Mass Effect-trilogin vore sannolikt en hemsk idĂ© eftersom en stor del av totalupplevelsen av spelen Ă€r just (i likhet med Heavy Rain) interaktionen och hur de val man gör pĂ„verkar utgĂ„ngen av storyn. Det skulle förloras helt i en filmatisering, som skulle kĂ€nnas ganska torr i jĂ€mförelse med spelen. Men det finns andra sĂ€tt att anvĂ€nda sig av materialet. BĂ€ttre sĂ€tt.
”Det blir enklare att fokusera berĂ€ttelsen nĂ€r man inte mĂ„ste dra ut den över 10 timmar (eller 30, eller 50) och man inte mĂ„ste jonglera alternativa utgĂ„ngar.”
Att man drar ut den över 10 timmar tror jag inte Ă€r ett lika stort problem som att storyn kanske splittras upp av partier med gameplay som inte Ă€r storydrivande. I sĂ„ fall skulle böcker ha samma problem, och det tror jag inte nĂ„gon skulle pĂ„stĂ„. Och visst, alternativa utgĂ„ngar i storyn gör det svĂ„rare för berĂ€ttaren — men det gör inte metoden till en bĂ€ttre metod, bara enklare. Men att spel krĂ€ver mer balansgĂ„ng och skickligare berĂ€ttande — för att inte tappa trĂ„den pga gameplay och alternativa utgĂ„ngar — stĂ€mmer förmodligen. Med större möjligheter och potential kommer högre krav pĂ„ berĂ€ttaren, absolut. SĂ„ en film Ă€r ju motiverad om skaparna kĂ€nner sig lata.
Jag hÄller (för ovanlighetens skull) med Tommy hÀr. =)
âLĂ„t oss göra en film av ett spel! Vilket ska vi vĂ€lja? Jag vet! LĂ„t oss vĂ€lja Heavy Rain â det Ă€r ju redan mer film Ă€n spel! Skitbra, det borde skapa lite förvirring och snack â en film pĂ„ filmen sĂ„ att sĂ€ga och sĂ„ kan vi mjölka varumĂ€rket!â
Jag Àr inte direkt motstÄndare till att spel blir film. Att filmer mjölkar varumÀrket med ett skrÀpspel Àr vardagsmat. Folk betalar ju för smörjan.
DĂ€rför Ă€r det ganska naturligt och rĂ€ttvist att spel ska fĂ„ mjölka sitt varumĂ€rke med en skrĂ€pfilm â som svar pĂ„ tal om inte annat! =)
Det Àr ekonomiskt försvarbart och dÀrför snarare korkat att inte försöka.
Sedan fÄr vi se om filmen (ifall den slutförs) vilar tungt eller vÀldigt löst pÄ spelets handling.
Tommy frÄgar:
âVad kan film erbjuda som spel idag inte kan erbjuda?â
Jag har ett svar pÄ det!
Det kan ge alla chansen att pĂ„ rimlig tid och utan utmaning fĂ„ uppleva hela spelet. Fast jag tĂ€nker dĂ„ frĂ€mst pĂ„ spel som inte Ă€r vĂ€rda att spela igenom â typ FF13.
Det finns Ätskilliga som tyckte FF13 var sÄ dÄligt att de laddade ner alla filmsekvenserna och sÄg spelet som en lÀngre film istÀllet.
Jag tror personligen att spel som kÀnns mer som film alltid kommer tilltala en skara mÀnniskor och skapare, men aldrig slÄ igenom fullt ut om man inte kan hitta en bra kompromiss.
Ett bra exempel Àr den gamla spelserien DragonŽs Lair. Det var spel som mer kÀndes som en tecknad film. I dessa spel gÀllde det att logiskt (ibland ologiskt) via trial and error rycka spak och klicka för att hjÀlten skulle komma igenom Àventyret helskinnad och rÀdda prinsessan.
SjÀlv skulle jag gÀrna vilja spela ett spel som var mer bok Àn spel.
Bra story, fin artwork och stÀmningsfull musik medan man klickar sig igenom och kanske fÄr göra nÄgra val. Lite i stil med Ensamma vargen-böckerna.
Fast det finns ju redan, men med fokus pÄ barn. Jag vill ha ett sÄnt spel som fÄr ÄldersgrÀnsen 18+! *Skrattar*
Ett bra exempel borde kunna vara att göra film av spelet World of warcraft. Köttig fin historia att tillgÄ, bara att vÀlja nÄgra fina karaktÀrer, placera in dem i vÀrlden, sÄ har allt som en grym Àventyrsfilm ska ha!
Jag har spelat nĂ„gra titlar som alla har gemensamt titeln ”Lord of the Rings” ocksĂ„, med olika tilĂ€gg.. De handlar alla om nĂ„gon Ă€ndĂ„ gemensam Ă€ventyrsvĂ€rld, dĂ€r det finns alver och smĂ„ pyttemĂ€nniskor(Hobbitar), kungar, slagskĂ€mpar, gott emot ont, svart vitt och grĂ„tt. Det enda som saknas Ă€r en bra bakgrundshistoria, men det skulle man kan lĂ€gga till som de sista pusselbitarna, genom t.ex. tvĂ„ episka filmer(Sequel och Prequel), och sedan lĂ€gger man till ett par böcker som beskriver exakt samma sak, eller berĂ€ttselser som knyter an till bĂ„de spelen och filmerna. Quentin Tarantino eller Cameron regiserar, Torsten Flink skriver manus, Mark Wahlberg spelar Alven, Jack Black en blivande kung som heter Aragorn, Benicio Del Toro och Mikael Persbrandt som pyttemĂ€nniskorna.
Vad tror ni?
SÄg just att Lunandrez tog Warcraft som en fin bas för en fantastisk film. Den skulle bli utomjordisk, om just Blizzard fick hÄlla sin hand över den, och att de valde att skapa filmen pÄ samma sÀtt som deras makalösa cinematicsar som de gör till World of warcraft.
Colin Nutley skulle kunna regisera, Pernilla August skulle kunna spela Lady Vashj.
Det finns nĂ€rmare 200 mer eller mindre episka bossfighter att mata storyn med, hĂ€ftigare miljöer Ă€n Avatar att förlĂ€gga handling till, saftigare one-liners Ă€n ”Wall street” och ”Tropic Thunder” tilsammans att ta ifrĂ„n.
FÄr alltid lite halvfralla nÀr jag tÀnker pÄ upplÀgget.
Checka bara dessa tre (slÀng upp dem i helskÀrm, 720p)
Hehe, lÄter ju faktiskt riktigt coolt med wc movie nÀr man spanar in Blizzard!s alltid lika feta videosekvenser.. Minns Àven nÀr jag typ studsade upp och ner i min data-stol alla hundratals gÄnger jan kollade in dessa cinematics (warcraft II) :