Om du Àr en frekvent besökare pÄ Svampriket eller om du lÀst nÄgra av mina kommentarer pÄ Twitter eller i andra spelbloggar vet du förmodligen vad jag tycker om Heavy Rain. Det oroar mig att spel riktade mot kÀrnpubliken verkar bli mindre och mindre interaktiva. Allt frÄn Metal Gear Solids lÄnga filmsekvenser och Call of Dutys scriptade hÀndelseförlopp, till Uncharteds semiautomatiska plattformshoppande och Heavy Rains quicktime events. Jag gillar inte hur man berövar mediet frÄn det som definierar det.

Nu Heavy Rain ska tydligen bli film. Punch-linen skulle sĂ„klart vara att Heavy Rain redan Ă€r en film. Det Ă€r David Milch (Deadwood, NYPD Blue) som ska hĂ„lla i trĂ„darna. Det Ă€r alltsĂ„ inte David Cage – spelvĂ€rldens svar pĂ„ Kanye West – som blir ansvarig. Jag har aldrig riktigt förstĂ„tt grejen med att göra film av spel. Jag Ă€lskar Zelda, men skulle inte bry mig ett jota om man gjorde en film av det. Vad kan film erbjuda som spel idag inte kan erbjuda? Ingenting, egentligen. Om vi dĂ€remot vĂ€nder pĂ„ steken och frĂ„gan var spel kan erbjuda som film inte kan förse publiken med kommer vi genast pĂ„ massvis av saker.

Att göra film av spel Àr helt enkelt ett rejÀlt steg bakÄt. Man skalar av allt och lÀmnar endast storyn kvar. Man kan tramsa hur mycket man vill, och sÀga att Heavy Rain Àr en film och inte ett spel. Men sanningen Àr att Heavy Rain Àr interaktivt pÄ ett sÀtt som tekniskt sett gör det till ett spel. Spelaren kan göra val, och pÄverka berÀttelsen pÄ ett sÀtt som inte Àr möjligt i konventionell film. Spelaren Àr delaktigt, och nu ska man alltsÄ ta bort det för att göra en film av det. Man ska ta bort det enda som gör produkten till nÄgot mer Àn bara passiv underhÄllning, och pÄ nÄgot sÀtt ska det vara ett steg framÄt. Och jag kan inte förstÄ varför.

Var det nĂ„gon som satt och spelade Heavy Rain, och tĂ€nkte ”fan, man skulle kunna stĂ€nga av alla dessa knapptryckningar och interaktiva val sĂ„ att jag slapp vara delaktig.” NĂ„gon? NĂ„gon alls? Ingen? För i sĂ„ fall Ă€r filmen perfekt för dig. Att göra film av spel Ă€r ett steg bakĂ„t. Men det hĂ€r Ă€r Ă€nnu ett exempel pĂ„ hur allmĂ€nheten fortfarande ser spel som ett underlĂ€gset medium.