Är jag ensam om att vara sugen pĂ„ ett realistiskt fightingspel? Andra genrer har ju bĂ„de halvrealistiska och arkadversioner, sĂ„ hur kommer det sig att jag bara har att vĂ€lja mellan antingen boxning eller MMA om jag vill ha nĂ„got som liknar ett realistiskt fightingspel?

Det Àr liksom tvÄ alternativ i en uppsjö av arkadfighters som Street Fighter, Tekken, BlazBlue, Marvel Vs. Capcom, Dead or Alive, Soul Calibur, Super Smash Brothers, Mortal Kombat, Virtua Fighter, King of Fighters och Guilty Gear etc. Varför finns det inte fler etablerade serier som tar upp kampsporter pÄ ett mer realistiskt sÀtt? Inom andra genrer strÀvar man ju ofta efter att uppnÄ former av realism, sÄ varför gör man det sÄ sÀllan inom fightinggenren?

Minns ni den gamla Nintendo 64-titeln Fighter’s Destiny? Det Ă€r lite det jag menar. Fighter’s Destiny Ă€r ett av de mest realistiska kampsportspelet jag nĂ„gonsin spelat. TĂ€nk dig ett lite mer jordnĂ€ra Virtua Fighter. Du kunde inte hoppa tvĂ„ meter upp eller utföra magiska attacker med stora eldklot.

Det rÀckte dessutom ibland med en enda trÀff för att knocka motstÄndaren, om trÀffen landade bra. Striderna handlade mer om att behÀrska individuella attacker, Àn att knappa in snabba combos. Och jag gillade tempot. Det var ett enormt underskattat fightingspel, dÀr matcherna kÀndes mycket mer strategiska, tekniska och realistiska.

Varför försöker ingen Ă„teruppliva det konceptet? Gör ett Fighter’s Destiny-liknande spel, fast vĂ„ga ha Ă€nnu mer realistiskt gameplay. Jag lovar att jag kommer köpa det.