Är jag ensam om att vara sugen på ett realistiskt fightingspel? Andra genrer har ju både halvrealistiska och arkadversioner, så hur kommer det sig att jag bara har att välja mellan antingen boxning eller MMA om jag vill ha något som liknar ett realistiskt fightingspel?

Det är liksom två alternativ i en uppsjö av arkadfighters som Street Fighter, Tekken, BlazBlue, Marvel Vs. Capcom, Dead or Alive, Soul Calibur, Super Smash Brothers, Mortal Kombat, Virtua Fighter, King of Fighters och Guilty Gear etc. Varför finns det inte fler etablerade serier som tar upp kampsporter på ett mer realistiskt sätt? Inom andra genrer strävar man ju ofta efter att uppnå former av realism, så varför gör man det så sällan inom fightinggenren?

Minns ni den gamla Nintendo 64-titeln Fighter’s Destiny? Det är lite det jag menar. Fighter’s Destiny är ett av de mest realistiska kampsportspelet jag någonsin spelat. Tänk dig ett lite mer jordnära Virtua Fighter. Du kunde inte hoppa två meter upp eller utföra magiska attacker med stora eldklot.

Det räckte dessutom ibland med en enda träff för att knocka motståndaren, om träffen landade bra. Striderna handlade mer om att behärska individuella attacker, än att knappa in snabba combos. Och jag gillade tempot. Det var ett enormt underskattat fightingspel, där matcherna kändes mycket mer strategiska, tekniska och realistiska.

Varför försöker ingen återuppliva det konceptet? Gör ett Fighter’s Destiny-liknande spel, fast våga ha ännu mer realistiskt gameplay. Jag lovar att jag kommer köpa det.