Det fanns en tid då Electronic Arts var spelindustins mest hatade utgivare. Men under de senaste åren har något hänt, och Activision verkar ha tagit över titeln som Satans avkomma. Visst har Bobby Koticks korkade uttalanden om att vilja suga ut all glädje ur spelutveckling bidragit till skiftningen, tillsammans med Activisions enorma mjölkmaskiner på flera spelseriers lönsamma juver. Men det var år 2008 som det känns som att EA verkligen skaffade väldiga mängder good will från spelarna, när man faktiskt vågade satsa på nya titlar som dessutom vilade på ganska osäkra koncept. Mirror’s Edge är ett exempel på ett helt nytt IP som dessutom – även om det tekniskt sett kan ses som ett fps – var ett väldigt säreget spel både när det kommer till design och gameplay. En annan risk man vågade ta med ett nytt IP det året var Dead Space, trots att survival horror inte alls var ett starkt kommersiellt kort. Det faktum att EA gav oss många bra och innovativa spel, kombinerat med Activisions jävligheter, gjorde att vi började älska dem igen.

Men så var de tvungna att fucka upp.

Som ni kanske vet har Mirror’s Edge 2 ställts in. Det känns ganska talande och symboliskt för var företaget befinner sig nu. Ettan blev ju inte någon enorm hit direkt, men kring två miljoner sålda exemplar tycker jag ändå innebär att spelet förtjänar en andra chans. Det tycker tydligen inte EA. Men det som förmodligen sabbat allra mest för EA är deras ständiga PR-fiaskon, där de hela tiden fattar dumma beslut och kör med fåniga strategier. Ta till exempel när Dante’s Inferno skulle släppas, och man lanserade ”Sin to Win”-kampanjen. Man uppmanade alltså unga män att taffsa på booth babes under Comic Con-mässan. Priset? Två snygga tjejer. Stay classy, San Diego.

En mer harmlös kampanj var när de försökte försäkra oss om att våra mammor kommer hata Dead Space 2. Våra mammor? Varför ska jag, en 26-årig man, bry mig om vare sig min mamma godkänner mitt spel eller inte? Varför ska vuxna män ha en sådan tonårsrebellisk mentalitet att vi tycker något blir lite extra coolt om våra morsor ogillar det? Sanningen är såklart att den kampanjen inte alls var riktad till vuxna människor, utan till just tonårsrebeller – trots att Dead Space 2 riktar sig till en publik på 18+. Antingen det, eller så borde vi känna oss rätt så förolämpade av att deras marknadsföring ser ner på oss på det viset. Att skrämma mammor i sina reklamfilmer är att utnyttja moralhysterin som ofta omgärdar tv-spel. Man hade redan visat prov på den taktiken när man anordnade fejkprotester där ”kristna” människor (läs: betalda skådespelare) uttryckte sin avsky mot Dante’s Inferno. EA var heller inte blyga med att de själva skickade klipp från Bulletstorm till bland annat FOX News för att försöka få dem tillräckligt upprörda för att få lite skandaltid i rampljuset. Jag tycker det är både tråkigt och onödigt att peta den björnen med en pinne, speciellt då moralpanik och hysteri faktiskt fäller krokben för tv-spel då och då.

Anledningen till att jag satte mig ner och började skriva den här texten är att EA förmodligen kommer fatta ännu ett onödigt PR-beslut. Snart är det nämligen dags för Madden NFL 2012, och som det ser ut nu kommer Michael Vick att pryda omslaget. Varför är det ett potentiellt svagt PR-beslut? För att Michael Vick nyligen avtjänat fängelsestraff för grovt djurplågeri efter att han arrangerat och organiserat otaliga kamphundsmatcher där många jyckar antingen avled eller var i så dåligt skick att myndigheter var tvungna att avliva dem. Säga vad man vill om det, men är det verkligen nödvändigt av EA att placera en så kontroversiell och hatad person på omslaget av sin kanske största franchise? Eller är man helt enkelt där och petar björnen med en pinne igen?