Det gapar tomt med releasetitlar när det gäller barnspel under 2013. För mig som förälder känns det däremot som ett superår med stora titlar som Tomb Raider, Last of Us, Bioshock Infinite och Beyond: Two Souls. Jag kommer kort sagt att ha alldeles fullt upp med spel. Problemet är att de här spelen inte alls är lämpliga för mina barn att spela. Visserligen så är det dock ingen bristvara på spel här hemma för dem i och med att det finns ett oerhört stort bibliotek av barnspel att köpa från tidigare år. Men när vi föräldrar kan njuta av nya titlar så fick jag en känsla av att man glömt bort barnen.

Efter mycket om och men så insåg jag till slut att spelen inte alls uteblivit. De har bara bytt plattform. Till skillnad från alla licensspel som kom ut förra året så finner vi istället att spelen som baseras på barnfilmer nästan enbart går att hitta som spel till mobiltelefonerna. Ofta finns de i gratisversioner eller är oerhört mycket billigare än de hade varit till stationära konsoler. Detta är så klart inget konstigt i sig då utvecklingskostnader samt en mängd avgifter gör att priserna till de stationära konsolerna pressar priserna uppåt.

licensspelen har som uppgift att tjäna pengar åt filmerna, inte spelen
Är det något som licensspelen i sig har som uppgift så är det dock att tjäna pengar åt filmerna, inte spelen i sig. Spelen trycks ofta ut på marknaden en tid innan filmerna kommer på bio i hopp om att de ska locka fler biobesökare, vilket gör att man i många fall helst inte lägger ut allt för mycket pengar och tid på utvecklingen av dessa spel. Ett undantag är dock Disney som allt mer börjar höja kvalitén på sina licensspel. De har uppenbarligen märkt att det går att tjäna stora pengar på spel samtidigt som att utvecklingskostnaderna inte behöver skjuta i höjden. Bland annat spel som ”Where is My Water” till mobiltelefoner har sålt väldigt bra, vilket gör att vi får se allt fler spel på de mobila enheterna, och fler lär komma.

Samtidigt som att den här utvecklingen sker så får det mig ändå att fundera på om det kanske inte är detta som konsumenterna vill ha. I och med den växande marknaden när det gäller digitala spel till mobiltelefonerna så visar vi konsumenter att vi faktiskt spelar och köper spelen i tillräckligt stor utsträckning. Inte minst så har allt fler barn egna smarta telefoner och mindre tekniska personer tycker att det är både enklare och smidigare att köpa spel till mobilerna, inte minst för att många av titlarna faktiskt är gratis och finansieras av reklam. Dessutom så gör mobiltelefonernas simpla operativsystem att det blir lättare och smidigare att orientera sig och bara starta upp och köra program utan strul. I Svamppod Fyrkant avsnitt 22 så pratade de även till min förtjusning kring just detta att IOS som system håller en väldigt mycket i handen och att Apple styr det innehåll som ska finnas i Appstore till stor del. Det handlar så klart om att de granskar apparna så att inte allt för olämpligt innehåll ska nå våra barn, vilket gör att föräldrar kan känna sig mer säkra med att barnen inte kommer in på något olämpligt.

Däremot så finns det fortfarande stora titlar för barn på de stationära konsolerna. Förra året så hörde vi oerhört mycket prat från Sonys håll om Wonderbook, men som tyvärr inte fick det mottagande som de hoppats på. Sony ger däremot inte upp utan har sagt att de antagligen kommer att släppa ännu ett Wonderbook-spel under året, nämligen ”Diggs: Nightcrawler” som kommer vara ett noir-inspirerat spel med detektivinslag. Sedan har vi även ”Disney Infinity” som ska komma i år, vilket onekligen ska bli intressant då Skylanders redan har en stor del av den marknaden. Som sagt var så är barnen ändå inte helt utan spelsatsningar. Men däremot så kan vi nog räkna med att allt fler spel kommer att utvecklas till mobiltelefoner istället för de stationära konsolerna i framtiden om inte de nya konsolerna blir mer öppna och billigare att tillverka spel till.