Jag tänkte egentligen inte skriva det här inlägget. Jag påbörjade det tidigare i veckan, men skrotade det halvvägs. Själva idén kändes helt enkelt inte tillräckligt rolig och kvalitativ. Men eftersom Ludde fortfarande har sin paus (han är tillbaka nästa månad!) och jag bär Svampriket på mina egna axlar tills dess, så tänker jag offra lite kvalitet för kvantitet. Det här inlägget kommer alltså handla om de små i-landsproblemen som stör mig nästan varje dag. De små taggarna som skaver på kanterna av mina fantastiska spelupplevelser. Förhoppningsvis är jag inte ensam om dem. Förhoppningsvis kan du känna igen dig i några av dem, och lida tillsammans med mig.

Glömma undertexter

Nej, jag hör inte vad du säger.

Eftersom jag har lite halvskräpig hörsel föredrar jag att ha undertexter i spel. Jag tycker alltid det är lite besvärligt att höra vad som sägs utan dem, speciellt när det pågår explosioner och skit runt omkring mig samtidigt. Därför är det enormt frustrerande när jag påbörjar ett spel, och en bit in i introt inser jag att jag glömt aktivera undertexterna. Jag trycker då på startknappen, och då händer en av tre möjliga saker. 1) Spelets startmeny kommer upp, och jag kan gå in i optionsmenyn för att aktivera undertexterna. 2) Startknappen fungerar inte alls, och jag är därmed tvungen att antingen kolla igenom hela introt utan undertexter eller börja om. 3) Startknappen avslutar introt och låter mig plötsligt styra spelets karaktär utan att ha någon jävla aning om vad tusan jag ska göra eftersom jag missade hela introt.

Obligatoriska mellansekvenser

På tal om att trycka bort filmsekvenser… vissa vill man såklart se. Som introt. Men andra vill man gärna trycka bort. Som till exempel när man dött på en boss, och inte vill se monstrets introduktion ännu en gång. Castle Crashers är ett exempel på ett spel som tvingar dig se mellansekvenserna om och om igen när du försöker igen. Det går såvitt jag vet inte att trycka bort. Jag säger “såvitt jag vet” eftersom vissa spel är jäkligt kluriga på det viset. Man kan aldrig vara riktigt säker på vilken knapp det är. Det första ma provar är startknappen, men det är inte alltid rätt. I till exempel Dragon Age II måste man trycka på B-knappen. Eller om det är X-knappen. Start gör ingenting när du vill trycka bort dialoger du redan hört. I andra spel är det konstigt nog selectknappen som gäller, medan vissa spel är riktigt luriga och inte låter dig trycka bort filmerna förrän 10 sekunder in i dem. Du måste alltså sitta och trycka i 10 sekunder innan du kan vara säker på att du måste se om filmen.

Blinkande kontroller

Blinkande kontroller är ett i-landsproblem av två anledningar. Den första är när kontrollen hela tiden blinkar som galen, precis som den blinkar när batterierna håller på att dö ut. Så man trycker fram huvudmenyn, och ser att det är TVÅ streck kvar. Så varför blinkar den hela tiden?! Jag har fortfarande inte löst mysteriet, men det är sjukt irriterande när jag vill fokusera i ett spel. Är jag ensam om att uppleva det här?

Vänner är inte achievements

Jag hatar alla mina vänner.

Något som händer mig nästan varje gång jag spelar är att jag ofta tror att en vän som kommer online egentligen är en achievement. Det inträffar när jag gör något coolt i ett spel, och en vän kommer online direkt därefter. Till exempel om jag spelar ett högoktanigt fps, och kanske slänger en granat som dödar fem fiender samtidigt, för att exakt sekunden efter höra det där välbekanta ljudet och se något poppa upp där nere i kanten eller uppe i hörnet. Min hjärna tror då genast att det självklart är en achievement jag fick för att döda fem killar med en enda granat, eller något annat ganska coolt och awesome. Så jag slänger en blick mot det som poppade upp och… FredFearless is online… Fuck. 🙁 Och det som nyss var så coolt och awesome känns plötsligt helt meningslöst nu när jag inte fick något för det. Microsoft måste fixa olika ljud och popups för vänner och achievements.

Ett dussin skärmar när spelet startas

Jag skrev ett inlägg om reklam i spel, och tyckte det lät som en bra idé om det innebar sänkta spelkostnader. Men det vore otroligt smärtsamt om sponsorerna dessutom visades upp när spelet startades, eftersom det redan är så mycket skit som står ivägen mellan mig och min spelupplevelse. Det tar helt enkelt för lång tid att börja spela. Jag minns förr, då man pluggade i kassetten och satte igång 10 sekunder senare. Men nu tas man först till konsolens operativsystem. Där måste man först logga in, och sedan trycka igång spelet. Sedan måste man genomlida en hel drös av skärmar. Du måste se utvecklarens logga, till exempel SquareEnix. Sedan utgivarens logga, till exempel Electronic Arts. Sedan varumärkenas logga, till exempel LEGO och Batman. Sedan varumärkets ägares logga, till exempel DC Comics. Sedan spelmotorns logga, till exempel CryEngine. Om du har tur kan du trycka bort dem, men vissa — som till exempel Yar’s Revenge — tvingar dig att verkligen titta på varenda jävla skärm.

Behöva byta spel

Gah! Tjejspel! (trollolol)

Men det i-landsproblem jag hatar allra mest är ändå att fatta handkontrollen, duka fram något gott på bordet, bädda ner mig perfekt i soffan, för att sedan upptäcka att FEL SKIVA ligger i konsolen! Det kan vara flickvännen som spelat Final Fantasy XIII, eller bara jag som glömt att jag spelade något annat igår. Jag måste då resa mig upp, gå fram till konsolen, öppna luckan, ta ut skivan, gå fram till spelhyllan, ta ut fodralet, lägga i skivan, ta ut rätt fodral, ta ut skivan, lägga den i konsolen, stänga luckan och gå tillbaka till soffan för att försöka sätta mig lika bekvämt igen. Jag hatar det, och det är delvis därför jag föredrar nedladdningsbaraspel. Det måste finnas ett sätt att låta mig ha flera av mina spel i samma konsol. En skivväxlare, kanske? Jag vet inte. Men lös det!

Det var mina värsta i-landsproblem. Känner du igen dig? Eller lider du av helt unika problem?