När New Super Mario Bros. Wii och Super Mario Galaxy 2 kom med inbyggda guider som kunde klara moment åt dig var det en liten grupp som gnällde på att det här var nästa steg bort från hur spel brukade vara. Det stod sedan klart att även Zelda: Skyward Sword skulle ha en liknande funktion. Nu har den här funktionen att skippa vissa moment även börjat dyka upp utanför Nintendos spelbibliotek, med LA Noire som senaste exempel. Du kan välja att spelet ska låta dig hoppa över en actionsekvens så fort du misslyckats tre gånger. Det kan handla om pistolstrider, biljakter eller bara det att du försöker skugga någon. Jag har än så länge inte hört samma ramaskri kring det här som jag gjorde med Super Mario Galaxy 2, men när det kommer upp i diskussioner märker man ändå att konceptet att låta spelaren skippa scener är något som delar folks åsikter.

Genom att spåra hur många av spelarna som tagit spelets sista achievement kan utvecklarna på ett ganska enkelt sätt räkna ut hur många spelare som ser slutet. Man kan på samma sätt räkna ut hur många som kommer till kampanjens mittpunkt, eller hur många som struntar i storyn och i stället går direkt på online multiplayer. Antalet spelare som faktiskt spelar klart ett spel är relativt lågt. Det är inte alls ovanligt att bara hälften av alla som köper spelet faktiskt spelar ut det till slutet:
Bara 49% av spelarna har klarat Portal.

Bara 55% av spelarna har klarat Portal 2.

Bara 22% av spelarna har klarat co-opläget i Portal 2.

Bara 30% av spelarna har klarat Half-Life 2.

Bara 40% av spelarna har klarat Assassin’s Creed 2.
Bara 30 % av spelarna har klarat Grand Theft Auto IV.

Bara 50% av spelarna har klarat Mass Effect 2.

Och så vidare, från BioShock till Fable III. Anledningarna till varför folk slutar spela är såklart olika, men till stor del beror det på att man kommer till ett alldeles för svårt eller alldeles för tråkigt parti. Kanske var spelet ganska roligt fram till dess. Det här tycker såklart utvecklarna är riktigt synd. Även om de redan fått pengarna för spelet vill de ju såklart att så många som möjligt får se det de arbetat hårt och länge med. I värsta fall resulterar statistiken i att man lägger ner mindre och mindre pengar och resurser på spelens avslutande timmar eftersom så få ändå kommer se det. Men det här skulle kunna lösas om spel bara lät spelaren skippa de partier som han/hon inte tycker är roliga. Jag vet att tanken skaver rent instinktivt i kärnspelarnas öron, men hear me out. Det är ju ändå mitt spel som jag köpt för egna pengar, så varför ska jag inte ha rätten att spela det precis hur jag vill? Och du som inte vill skippa partier är såklart inte alls tvungen. Men ärligt talat nu, hur många oklarade spel har DU i hyllan?

“Men då upplever du ju inte hela spelet!” Sant. Men det gör de flesta av oss inte nu heller. Förmågan att skippa vissa partier skulle i längden få oss att uppleva MER. Inte mindre. Jag tycker det är bättre att kunna skippa ett 15 minuter långt moment för att sedan få fortsätta uppleva spelets kvarvarande 5 timmar, i stället för att inte orka sig igenom de där 15 minuterna och därför även förlora de fem timmarna. Jag har spelat Chrono Trigger tre gånger, men alltid givit upp alldeles innan slutet eftersom jag går vilse och inte ens kan hitta var jag är med hjälp av en guide. Tänk om jag kunde spola fram, och se det hela utspela sig på löpande band. Eller åtminstone att spelet pekar mig i en riktning. Det är inget du måste använda, men jag tycker det är bra att det finns där.