Jag sÄg verkligen fram emot From Dust. Jag Àr inte ett fan av genren, men spelets visuella kvaliteter hjÀlpte att förföra mig. Jag var dessutom nyfiken pÄ spelets typ av problemlösning, och hur olika material samt element skulle spela en roll i det. Och visst lever From Dust upp till förvÀntningarna jag hade pÄ spelets yta. TyvÀrr brister spelmekaniken ganska rejÀlt pÄ djupet. Spelets berÀttelselÀge gÄr ut pÄ att guida dina primitiva undersÄtar genom karga och ogÀstvÀnliga öar, dÀr du ska hjÀlpa dem att etablera smÄ byar kring utplacerade totempÄlar. Varje etablerad by ger dig som gudalikt vÀsen nya egenskaper, med vilka du ska forma och pÄverka miljön runt omkring för att guida ditt folk till nÀsta totempÄle. Och sÄ vidare. Det finns Àven utplacerade stenar som lÀr ut sÄnger med vilka du skyddar byar frÄn lava och vatten. Ofta gÀller det att hinna skicka ut nÄgon löpare till de hÀr stenarna innan nÀstan tsunami eller vulkanutbrott drabbar byn. Om du hinner kommer lavan och vattnet stoppas av ett osynligt kraftfÀlt, och gÄ runt byomrÄdet pÄ sÀkert avstÄnd. Det Àr sannerligen en spektakulÀr vy och jag Àr imponerad över hur mÀktig och skrÀckinjagande man faktiskt lyckats skildra en tsunami nÀr den nÀrmar sig.
Det Ă€r alltsĂ„ upp till dig att med hjĂ€lp av dina förmĂ„gor som deras gud att anpassa omgivningarna sĂ„ att mĂ€nniskorna kan leva lĂ€nge och frodas. Till en början kĂ€nns det vĂ€ldigt spĂ€nnande att kunna pĂ„verka allt omkring dem, men till slut inser du att det nĂ€stan alltid handlar om att bygga vĂ€ggar. Ibland presterar du nĂ„got som att till exempel förvandla vatten till gelĂ© och delar det ĂĄ la Exodus, men oftast handlar det om att bygga vĂ€ggar av sand eller stelnande lava. HĂ€r finns inte mycket till problemlösning att tala om, och vĂ€ldigt snart börjar spelandet kĂ€nnas som en syssla nĂ€r du gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng öser en massa sand för att bygga en vall mot vattnet. Det Ă€r heller inte ovanligt med eskortuppdrag, vilka dessutom ofta sker under tidspress dĂ„ du mĂ„ste ta dina pionjĂ€rer förbi farliga vattendrag innan nĂ€sta vulkanutbrott utlöses om tvĂ„ minuter. Vilka hĂ€r gillar eskortuppdrag och tidsbegrĂ€sningar i sina spel? Upp med en hand. En, tvĂ„… TvĂ„ stycken? DĂ„ kommer ni nog bli nöjda. Resten av er, inte sĂ„ mycket.
Men sĂ„ hittade jag spelets miniuppdrag, vid sidan om storylĂ€get. Efter att ha spelat de tvĂ„ första uppdragen insĂ„g jag att det hĂ€r var precis allt jag hade önskat mig. Kluriga fysikpussel med smart design och variation, dĂ€r det handlar mycket mer om hur du manipulerar omgivningarna och mindre om de smĂ„ krabaternas AI. Genast satte jag ett pluspoĂ€ng pĂ„ spelbetyget i mitt huvud, och under ett dussin av dessa uppdrag kĂ€ndes det som att From Dust lyckades leva upp till mina förvĂ€ntningar. Det gĂ€ller att betrakta omgivningarna och hĂ€ndelseförloppen, för att sedan förstĂ„ hur du ska förhindra eller avfĂ€rda dem. Det bjöds till och med pĂ„ âwowâ-ögonblick nĂ€r jag till slut insĂ„g att jag ibland mĂ„ste göra saker jag inte förvĂ€ntat mig för att klara uppdragen. Men sĂ„ hĂ€nde nĂ„got som fick mig att dra bort den dĂ€r extrapoĂ€ngen i huvudet igen. En bit in upptĂ€ckte jag nĂ€mligen att de sista uppdragen var lĂ„sta. För att lĂ„sa upp dem mĂ„ste jag spela igenom storylĂ€get. Jag mĂ„ste alltsĂ„ genomlida nĂ„got dĂ„ligt för att fĂ„ uppleva nĂ„got bra. Det Ă€r som nĂ€r jag mĂ„ste spela miniuppdragen sjĂ€lv, utan vĂ€nner, i Brink för att lĂ„sa upp alla coola vapen och egenskaper som gör att jag ens vill spela spelet frĂ„n första början. SĂ„ eftersom jag varken vill eller kan komma vidare i spellĂ€get jag ogillar, sĂ„ fĂ„r jag heller inte fortsĂ€tta i spellĂ€get som jag faktiskt gillar. Var finns logiken i ett sĂ„nt beslut?
From Dust gjorde mig arg och besviken. Mest för att jag hade sÄ höga förhoppningar, och det Àr sÄ uppenbart var det brister. Det hade varit sÄ lÀtt att fixa. Fans av genren som kan bortse frÄn inkompetent AI och evigt vÀggbyggande kan sÀkert uppskatta upplevelsen, men resten av oss borde inte spendera vÄra poÀng pÄ den hÀr titeln sÄvida den inte rabatteras ner till 800msp. Om spelet hade lÄtit mig spela det som jag vill, i stÀllet för att lÄsa mig ute frÄn miniuppdragen, hade omdömet garanterat varit ett snÀpp högre. Men som det Àr nu blir det knappt godkÀnt, och det Àr pÄ grund av presentationen och det faktum att de underbara miniuppdragen faktiskt finns dÀr.
Usch dĂ„, jag kan verkligen se det framför mig, sĂ„ som du beskriver. Blir nog ett köp i alla fall, men mina förvĂ€ntningar Ă€r justerade. TidsbegrĂ€nsade eskortuppdrag… spelet kunde lika gĂ€rna skeppas med en tillhörande gaffel att applicera pĂ„ ömma delar av kroppen medan man spelar.
Hur stĂ„r det hĂ€r spelet sig i jĂ€mförelse med Populous och andra gudssimulatorer? Jag Ă€r lite smĂ„nyfiken pĂ„ spelet, men invĂ€ntar PlayStation 3-versionen som kommer ”nĂ„gon gĂ„ng”.
Tyckte det verkade rÀtt schysst men efter att ha lÀst detta finns det annat att lÀgga pengarna pÄ helt klart!
Fredrik: Jag tror inte man ska förvĂ€nta sig att spelet Ă€r sĂ„ mycket som Populus och liknande titlar. Inte heller att det Ă€r som Black & White. Man ska inte förvĂ€nta sig den sortens djup som resourcehantering och utplacerandet av byggnader för med sig. Det finns inga menyer för sĂ„nt ingĂ„ende. Du kan heller inte interagera up-close och direkt med invĂ„narna pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Byarna poppar upp ur marken nĂ€r du nĂ„r totempĂ„len, och sen Ă€r det klart. Det enda du nĂ„gonsin gör Ă€r att pĂ„verka sand, vatten, trĂ€d och lava. Det Ă€r mer ett fysikbaserat ”pussel”-spel Ă€n ett Populus.
Om man ska tÀnka filosofiskt sÄ Àr det ju gudssimulator om nÄgot, dÀr man endast kan pÄverka miljöerna men inte varelserna i den. Men som spel verkar det onekligen frustrerande nÀr AI:n kan ta sig nÄnstans. Jag vet varken ut eller in, det verkar jÀkligt intressant med fysikpusslen, men jag Àr inte en av dom som rÀcker upp handen att gilla tidsbegrÀnsade eskortuppdrag.
haha Intressant poÀng Linnea!
@Tommy:
Det enda du nĂ„gonsin gör Ă€r att pĂ„verka sand, vatten, trĂ€d och lava. Det Ă€r mer ett fysikbaserat âpusselâ-spel Ă€n ett Populus.
Perfekt! Det var vÀrldsmodifierandet, klurandet och att fÄ folk att gÄ dit jag ville som jag gillade med Populous. Att fÄ tillrÀckligt med folk för att fÄ en Knight och sedan attackera fienden var aldrig lika roligt för mig som att modellera om vÀrlden. SÄ pÄ de premisserna lÄter ju From Dust som ett spel i min smak, Àven om jag ocksÄ har vissa aversioner mot eskortuppdrag.
Hmmmm. Jag tycker personligen att det lÄter underbart att slippa ingÄende menyer för resurshantering och liknande saker. Det finns andra spel dÀr man kan rota med sÄdant.
From Dust Àr för mig mer ett meditavt och vackert spel dÀr jag tillÄts leka Gud med stor men ÀndÄ begrÀnsad makt. Jag gillar spelet just pÄ grund av att det begrÀnsar sig, inte trots.
Herrkilman: Avsaknaden av ingÄende menyer att fördjupa sig i Àr absolut inte ett skÀl till varför jag inte gillar spelet. Det Àr skönt att slippa en massa interfaceklickande.
Tommy: Jag lÀste din text snabbt och slarvigt, men jag försökte mest sÀtta fingret pÄ vad jag gillar med det.
Jag hade höga förvĂ€ntningar pĂ„ From Dust, inte minst för att det Ă€r Eric Chahi’s första spel pĂ„ ungefĂ€r 15 Ă„r och jag har gillat mycket av det han gjort innan dess (Another World, Future Wars mm). Det andra var just fysiken och möjligheten att forma omgivningarna runt om dig, det kĂ€ndes precis som att From Dust kan bli Populous 2011.
Jag blev inte besviken, From Dust Àr helt underbart mysigt. Det Àr en oerhört skön kÀnsla att leda om vatten genom att grÀva diken och sjöar. Allting beter sig precis som du förvÀntar dig att naturens olika element ska bete sig, vilket i sin tur gör att fysikmotorn aldrig Àr i vÀgen för just din spelstil. DrÀnker du en by genom att fördÀmma en flod pÄ fel stÀlle sÄ blir du inte irriterad, du fÄr snarare en aha-upplevelse och inser att det var du som gjort fel, inte ettorna och nollorna.
Det finns vissa banor som stĂ„r ut frĂ„n mĂ€ngden och det Ă€r dom dĂ€r du pĂ„ flera olika sĂ€tt kan lösa ett och samma problem. Om ni gĂ„r tillbaka och spelar om dom efter att de Ă€r klarade sĂ„ kan det sluta precis hur som helst. Jag tĂ€nker dĂ„ frĂ€mst pĂ„ en bana dĂ€r man börjar i botten pĂ„ en aktiv vulkan. Ge det nĂ„gra timmar och lavan har stelnat och istĂ€llet gjort sĂ„ att du befinner dig pĂ„ toppen av ett berg. Med en aktiv vulkan under, vilket i och för sig kanske inte Ă€r sĂ„ lĂ€mpligt. đ
AngĂ„ende AI sĂ„ Ă€r det faktiskt lite lustigt att jag, till skillnad frĂ„n Tommy, endast stötte pĂ„ problem med denna under ”miniuppddragen”. Ăven om jag gillar utmaningarna Ă€r sig sĂ„ Ă€r det hĂ€r en helt annan tidspress och krav pĂ„ att dina gubbar ska ta sig förbi hinder pĂ„ rĂ€tt sĂ„ inrutade vĂ€gar, nĂ„got som AIn inte alltid klarar. I huvudspelet var det inga problem alls med detta, visst dom kanske fastnade nĂ„gon gĂ„ng men det var inga större bekymmer att fixa och ska sanningen fram sĂ„ Ă€r detta ju en av anledningarna att man spelar det.
Jag Ă€r ingen fantast av eskortuppdrag och tidsbegrĂ€nsningar och i From Dust sĂ„ Ă€r egentligen det enda stĂ€llet dĂ€r det finns fasta tidsbegrĂ€nsningar och eskortuppdrag under ”miniuppdragen” inte huvudspelet. DĂ€rför blev jag lite förvĂ„nad att det Ă€r just hĂ€r spelet fĂ„tt pluspoĂ€ng. Det enda jag kan tĂ€nka pĂ„ som tidsbegrĂ€nsningar i huvudstoryn Ă€r just att naturen tar över mer och mer med tsunamis, lava och liknande. It’s life. đ
Om ni som jag mest spelade Settlers för att expandera och bygga byar (tyckte fienderna mest var i vÀgen) och beundra omgivningen med kvittrande fÄglar under nÄgon form av terapeutisk trans sÄ ska ni definitivt spana in From Dust.
Som en fotnot kan vÀl sÀgas att jag körde Populous 1 och delar av 2an pÄ Amigan nÀr det begav sig, sÄ det Àr vÀl dom jag jÀmför med nÀrmast och för mig handlade det uteslutande om att modifiera omgivningarna.
Eftersom vÄra Äsikter gick isÀr sÄpass var jag bara tvungen att skriva av mig sÄ inte ni som Àr intresserade p g a tidspress o eskort.
/Erik
PS. I mitt From Dust kunde dom simma, sÄ lÀnge det inte Àr för stora vÄgor.
”Eftersom vĂ„ra Ă„sikter gick isĂ€r sĂ„pass var jag bara tvungen att skriva av mig sĂ„ inte ni som Ă€r intresserade p g a tidspress o eskort.”
Ska vara:
”Eftersom vĂ„ra Ă„sikter gick isĂ€r sĂ„pass var jag bara tvungen att skriva av mig sĂ„ att inte ni som Ă€r intresserade avstĂ„r frĂ„n att testa det p g a tidspress o eskort. NĂ„got som jag inte upplevde alls pĂ„ samma sĂ€tt.”
Dock kan jag sÀga att jag tyckte det var i kortaste laget. Det hade varit kul med mer innehÄll och lÀgen som t ex online coop. Man kan vÀl hoppas dom gör en retail variant eller liknande.
Erik:
Kul med ambitiösa kommentarer som dessutom bjuder pĂ„ ett annat perspektiv! đ Andra utlĂ„tanden Ă€r ju viktigt. From Dust Ă€r Ă€ven ett sĂ„nt dĂ€r spel som jag kan förstĂ„ om andra gillar.
TidsbegrÀnsningarna jag talar om Àr mycket riktigt nedrÀkningen till nÀsta vulkanutbrott eller tsunami. De finns Àven i miniuppdragen, men dÀr var knepet mer att lista ut hur man skulle göra snarare Àn att hinna göra det. SÄ jag stördes inte sÄ mycket.
PS. Bildtexten som sÀger att de inte kan simma syftar pÄ att de inte kan simma (eller vada) tvÀrs över den lilla bÀcken framför dem pÄ bilden. Fast ja, eftersom de kan simma nÀr de blir spolade till havs beror det nog mer pÄ ovilja Àn förmÄga. De vill helt enkelt inte. :p