Krönika

Därför bör du inte sexualisera ditt varumärke

Jag trodde vi skulle kunna slippa ha den här diskussionen om varför det är omodernt, osmakligt och otaktiskt att försöka sälja produkter med grundtanken att konsumenter (män) tänker med sin penis. Men uppenbarligen inte. Nu äger jag själv ingen penis och har aldrig gjort det, men många av mina vänner, familjemedlemmar, arbetskamrater, ytliga bekanta och partners är i besittning av en. De intryck jag fått av dem är att penis inte tycks innehålla den oerhörda kosmiska makt över deras konsumtionsbeteende som vissa marknadsförare tycks tro.

Tillåt mig att som teknikintresserad utbildad marknadsförare en gång för alla redogöra för varför det är en dum idé att skam- och finesslöst trycka in T&A i dataspelsbranschen och dess kringliggande områden.

Lathund: Varför det är en dålig ide 2011 att använda sexualiserat kvinnfolk för att sälja teknisk utrustning

1. Du alienerar en hel jäkla konsumentgrupp

Jag vet att du är så less på dessa orakade rödstrumpor som springer runt och gastar om objektifiering och helst inte vill ha med deras sort att göra, men den förjäkliga sanningen är denna; kvinnfolket har inte bara fått rösträtt, de har dessutom haft fräckheten att börja intressera sig för teknik. Otroligt men sant! Internet tas över av kvinnor och de är en skara teknikmedvetna konsumenter som enligt varenda studie ökar snabbare än greklands statsskuld. Om du presenterar din säkerligen väldigt kompetenta tekniska lösning med en kvinna i hotpants och din konkurrent med en lika kompetent produkt inte gör det, kommer kvinnfolket välja din konkurrent. Du har nämligen med din presentation meddelat dem att din produkt inte är till för dem och går därmed miste om deras rosa pengar. Tack och lov att de fortfarande i hög utsträckning deltidsarbetar!

2. Du alienerar EN TILL jäkla konsumentgrupp

Inte bara har kvinnor rösträtt, homofiler kan dessutom vandra fritt på gator och torg idag. Och de har också pengar, jobb och teknikintresse mitt i allt schlagersjungande. De kommer förmodligen inte heller ägna särskilt stor uppmärksamhet åt din produkt, eftersom den tycks rikta sig mot heterosexuella män. Precis som i exemplet ovan finns det en risk att de väljer din lika kompetenta konkurrent, eftersom deras marknadsföring inte förutsätter något om konsumentens sexuella orientering.

3. Du alienerar en tredje jäkla konsumentgrupp

Va, ytterligare en utöver kvinnfolk och homofiler? Vad kan det vara? Giraffer? Robotiska dammsugare? Astrala väsen? Nej, tyvärr är detta en målgrupp som ni faktiskt bryr er om och riktar era produkter mot; män! Jag vet, det låter helt galet att en man skulle säga nej till lite T&A, men sanningen är att många manliga konsumenter inte tycker om att få sexualiserade kvinnor uppkörda i ansiktet när de shoppar. De är inte heller särskillt förtjusta i vad detta signalerar att ni anser om dem som målgrupp för er maknadsföring. Genom att finesslöst försöka sälja med visuell peniskittling förminskar ni männen till källartroll som skulle vara mer intresserade av tuttar än er faktiska produkt. Risken finns också att de väljer er lika kompetenta konkurrent, eftersom de inte vill förknippa sig med ett företag vars varumärke tycks rikta sig till ungdomar som inte lärt sig bildgoogla med vuxenfiltret av.

4. Allmän badwill till ditt varumärke

Det här förbaskade fria samhället kan vara sjukt irriterande för de som försöker driva företag. Istället för att bara planlöst bläddra igenom annonsmagasin går konsumenter nu ut på Internet och fläker ut sina åsikter, samt söker upp andras. Att bygga varumärken post-internet betyder inte bara flashiga logotyper och användarvänliga hemsidor utan också att se till att ditt företag förknippas med goda värderingar. Badwill är inget du vill ha, då arga blogginlägg kommer upp när man googlar ditt företag och ibland även dina produkter. Av de tre konsumentgrupper som listats ovan har en ansenlig procentandel tillgång till Internet och förmåga att reagera på dumma val från företag. Som att eventuellt annonsera efter sexigt kvinnfolk kontra kompetenta män. Irriterande, men sant.

5. Den goodwill du får är inte den goodwill du vill ha

Mitt bland alla rödstrumpor, PK-människor och penisokittlade karlar som häver sin kritik över er kommer ni också få folk som håller med er. Kommentarer i stil med “Haters gonna hate” och “Det är inget fel med lite naket!” kommer smeka er medhårs. Tyvärr följs också ofta dessa kommentarer av “Va fan de ä ju ba bögar o avjundsuka feminister som inte kan ha kul som vill få bort sexiga brudar!” samt obligatoriska uttalanden om PK-maffian. Även om detta är kommentarer som reagerar positivt på er marknadsstrategi så gör det knappast underverk för ert företags image. Hela idén med varumärken är att man säljer en konsumentdrömbild av vad märket står för (Lästips: “No logo” av Naomi Klein) över produkten. Om era positiva kommenterare framstår som något andra konsumenter inte vill förknippas med kan de välja bort ert varumärke till förmån för er lika kompetenta konkurrent.

Sådär ja, hoppas denna lilla grundläggande lathund kan komma till användning! Konsultera den gärna innan ni får för ett att det vore en bra idé om att finesslöst använda kvinnokroppar som marknadsföringsverktyg för era kvinnokroppsorelaterade produkter.

PS. Även om stora delar av industrin lider av det här problemet handlar det här inlägget naturligtvis främst om MSi. Eftersom jag vill att så många som möjligt ska hitta till det här inlägget när de googlar Msi, eftersom Msi dragit på sig en ansenlig mängd badwill fråm mig, kommer jag skriva Msi sexiga brudar stoppad tävling booth babes dreamhack Msi europe MsiEurope samt nämna Msis företagsnamn så många gånger som möjligt i den här meningen för att det ska klassas som relevant om man söker på Msi. Utöver det planerar jag också att baklänka till andra poster om Msi, samt Msis egna hemsida för att åter igen göra detta inlägg relevant när man söker på Msi och tagga Msi. DS.

Relaterade länkar;
Xboxflickan tänker aldrig mer handla av MSi
Pixelviking summerar MSi-läget
Pether Ahonen gör en egen serie av MSis resonemang
Louise Stigell försöker resonera med MSi
P3 Nyheter fick nys om MSi som inte ville kommentera
MSis europeiska FB-sida, en i dagsläget utmärkt källa för mediala fuckups
MSi-hashtaggen på twitter

Kommentarer

  1. Chris Jonasson skriver:

    Denna bloggpost är så viktig att den borde översättas till engelska!

    Malin du är bäst!

  2. Aldo Sartori skriver:

    FANTASTISK text Malin.

  3. Louise skriver:

    BAM där satt den! 😉

  4. Ina Bäckström skriver:

    BRA MALIN! Go team you!

  5. pixelviking skriver:

    En av anledningarna till att jag älskar spelsverige: Malin Söderberg.

    Lysande, helt enkelt!

  6. Frances skriver:

    Du är bara en gnällig jälva PK-feministhora-moralkärring-whiner/rant-cunt (fet och ful också? OCH avundsjuk och säkert en såndär gay va?)! Välkommen till GAMER GIRL SUFFRAGETTERNA! Tack! 🙂

  7. Max Collin skriver:

    Det kanske är svårt att misslyckas skriva underhållande om stenåldersmarknadsföringsknep, men du gjorde det med finess också.

  8. Lars Lundquist (@GeekySwede) skriver:

    Klockrent skrivet!!

  9. SimplySoya skriver:

    Otroligt roligt formulerat om ett viktigt ämne! Men det bästa är nog ändå argument No 5. Varumärkesbyggande i sin enkelhet! Vill man förknippas med och känna grupptillhörighet med ett sådant gäng välformulerade individer?

  10. […] att de då fått massiv kritik från massa olika håll så pratade vi lite här hemma om vad företag kan göra för att bete sig […]

  11. Oskar Källner skriver:

    Fantastiskt bra text. Knivskarp!

  12. Tove Bengtsson skriver:

    KAAABLAM! *trumsolo*
    Kan bara instämma bland föregående kommenterare. Roligt, vettigt och bra!

  13. Riff skriver:

    Varför klagar inte boothbabsen ? varför klagar ingen som inte är överviktig?

    Kan inte ni ordna en mässa utan boothbabes då? vore kul att se hur många som skulle komma

  14. DeNiM skriver:

    Då menar jag en mässa anordnad av er, efter era jämställdhetsmallar, vore jättekul att se, skriv och klaga på chipndales och ladies night och allt annat som folk tycker är kul, bara för att ni inte gillar det eller förstår det måste ni förbjuda det ?

    Vilka är det ni försvarar ? ingen av dom inblandade verkar lida av det iallafall

  15. Samson Wiklund skriver:

    @Riff:

    Lägg ner att försöka argumentera att bara fula bryr sig. Det är barnsligt och naivt.

    @DeNiM:
    Det finns massor med såna mässor, se till exempel på GameX, Power-Up, Retrogathering, retrospelsmässan, Birdie, etc.

    Välbesökta och omtyckta.

    Jag klagar mer än gärna på ladies night och Chip N Dales också, men det här är en spelsite så vi skriver om spel och spelrelaterade saker.

  16. @tantdeluxe skriver:

    Jag har läst många av dina kommentarer på andra bloggar Malin och kan bara hålla med.

  17. […] många andra skriver så bra om det länkar jag er istället vidare till detta, eller varför inte detta. Eller kanske t o m mitt eget inlägg jag skrev för länge som jag tycker är delvis relaterat då […]

  18. Jonathan skriver:

    Jag tycker inte att det är diskrimenering att msi har en sådan tävling. Det jag tycker är diskrimenering är att det finns tjejer som vill bli modeller och kanske såg det här som en chans men sen inte fick chansen. Något annat som jag tycker är diskrimenerande är att det finns folk som tror sig veta så j*vla mycket bättre än alla andra och kan få såna här tävlingar att avbrytas. Tjejer gillar att ha på sig fina kläder, sminka sig och vara vackra. Att inte låta dem vara det är diskrimenering. Och vilka bloggare var det som klagade? För efter vad jag vet så är de flesta framgångsrika kvinnliga bloggare inte alltid så jättenoga med att dölja benen eller magen.

    Och angående lapdancen så kan alla som tycker att det ser seriöst ut tuitta igen. Det står folk runt dem och skrattar och de själva gör sig till för att det ska se roligt ut. De driver ju bara med grejen. Jag är less på att det finns så mycket folk som tror sig veta så mycket bättre än alla andra och som kan påverka sånt här. Hur många av bloggarna tror ni kommer till dh?

    Jag tycker att tjejer har rätt att bli modeller om de vill det. Och killar också för den delen. Har inte kvinnor rätt att vara lättklädda? Ingen tvingas ju att skicka in bilder och jag tror faktiskt att människor kan avgöra vad de vill själva utan att någon bloggare eller myndighet talar om det för dem.

    Vi kan ju förbjuda att killar umgås och har kul med tjejer så uppstår inget sånt här. Och killar och tjerer borde inte få bada på samma strand. Tolvåriga pojkar kan ju se vuxna tjejer i bikini. Någon borde i alla fall informera besökarna att vill man bada på stranden finns det en risk att det finns lättklädda personer av det motsatta könet där som badar samtidigt.

    Vart är Sverige på väg? Det här tillsammans med grejer som copyswede och inte minst sverigedemokraterna får mig att skämmas för att vara svensk. Jag gillar inte att allt ska vara så korrekt hela tiden.
    http://www.youtube.com/watch?v=j5g2fg86gUw
    Rätt så bra video som är väldigt sann och dessutom lite rolig..

  19. Fredrik skriver:

    Ja gud vad diskriminerande att erbjuda tjejer modellkontrakt. De behöver ju inte tjäna pengar, de ska ju ändå bara stå i köket medan deras män är ute och arbetar… eller vänta lite nu….

    Måste verkligen kännas hemskt att ha möjligheten att få en resa till Jönköping, bärbar dator och modellkontrakt…
    Sicket trams. Är det någon som inte vill till Dreamhack är det bara att inte anmäla sig.

  20. samson skriver:

    @Jonathan: Du har ju helt missat vad det här handlar om så jag tror inte det är särskilt lönt att berätta det för dig heller, det har redan andra gjort.

    @Fredrik: Se ovan.

  21. Mats Nylund skriver:

    Jonathan: “Något annat som jag tycker är diskrimenerande är att det finns folk som tror sig veta så j*vla mycket bättre än alla andra och kan få såna här tävlingar att avbrytas.”

    Jag tycker det är jävligt störande att folk tror sig veta så mycket bättre än alla andra och att de kan få för sig att hålla sådana här tävlingar.

    Du (och många med dig) har helt missat poängen: Vi vita, heterosexuella män argumenterar per definition ur överläge, och det är därmed inte helt lätt för oss att se objektifiering och diskriminering – VI har ju inga problem med det, så varför skulle någon annan?

  22. Malin Söderberg skriver:

    @Riff: Men vännen, menar du att du åker på Dreamhack för att se på båstjejer? Tillåt mig ge dig en länk jag tror du kan ha STOOOOOR nytta av i framtiden; http://www.svenskstripp.com/strippklubbar.htm Du är välkommen 🙂

    @Johatan (samt även @Fredrik): Du, den vite heterosexuelle mannen, tycker inte det är diskriminering? Ojsan, då ska vi kvinnfolk genast ge oss! Vi fick våra små känslor sårade, men nu vet vi bättre, när du man fick din sårad :'(
    Skämt å sido: Absolut ska tjejer få bli modeller. Absolut ska snygga tjejer få jobba på mässor, eller vart de vill överhuvudtaget. Man kan exempelvis se till att den snygga tjejen kan saker om produkten man säljer och anställa henne som så kallad INFORMATÖR. Problem uppstår när man enbart anställer tjejer för att vara sexiga, inte kompetenta, speciellt om man samtidigt annonserar efter en kompetent, social, kariskmatisk kille. Speciellt om man gör det på en mässa utan åldersgräns. Ska man ha snygga tjejer tycker jag överlag inte det är okej att få dem att lägga upp privata underklädesfoton på företagets facebook-sida, eftersom det för det första länkas till deras personliga sida, för det andra hamnar under Facebooks upphovsrätt.

    Jag har fler sakliga argument, men det är middag här nu och ja, jag misstänker att min saklighet kommer gå herrn förbi i alla fall 🙂

  23. Peter Ahonen skriver:

    Jonathan: Något annat som jag tycker är diskrimenerande är att det finns folk som tror sig veta så j*vla mycket bättre än alla andra och kan få såna här tävlingar att avbrytas.

    HEJ UTBILDAD GENUSMEDVETEN OCH PROGRESSIV DEMOKRATI

  24. […] Karin skrev klokt om det här. Vi vill även passa på att lyfta fram Tove, Emmyz, Pixelviking, Malin och Mats som också skrivit mycket bra rörande MSI och ”booth babe”-debatten. Kudos […]

  25. Birran skriver:

    Själva texten är bra skriven. Om jag håller med eller inte låter jag vara osagt, då det inte påverkar min frågeställning.
    Det jag undrar är om det finns någon fakta i form av större undersökning eller liknande som stödjer ‘lathunden’, eller är den skriven från eget huvud?

  26. Birran skriver:

    Tack för boktipset förresten, verkar intressant:)

  27. Karl skriver:

    🙂 Hello, first time reader, long time… being elsewhere

    Malin, jag läser aldrig blogginlägg egentligen för jag tycker det är envägskommunikation och sånt intresserar inte mig. Jag hänger på forum mycket dock. Men ditt inlägg här är strålande. Det får mig att tro på mänskligheten igen liksom. Annars brukar jag ofta känna mig ansatt och omringad som Milla i Resident Evil fast av idioter istället för zombies. Det är inte snällt att tänka på omgivningen som idioter. Det är bara det att ibland känns det som att det går så lång tid mellan varje intelligent, meningsfull, icke-kommersiell, välmenande kommunikation. Jag blir ju helt matt av att brottas med källartroll av olika raser varenda dag. Om du var här skulle jag ge dig en kram. Och jag är faktist rimligt snygg. Sånt är viktigt att förmedla har jag lärt mig.

  28. T4 was Here skriver:

    Plus rule 34 gör det automatist so why anstränga sej, lulz~
    Och varför blir min ~(vågit sträck) till -(rakt sträck) när jag postar?
    Also where did you find that pic of mekanisk skönhet?

  29. […] när vi talar om att sälja grejer med tjejer kan jag också passa på att tipsa om inlägget Därför bör du inte sexualisera ditt varumärke av Malin Söderberg. Handlar om spelbranschen men går helt uppenbart att applicera på alla […]

Skriv en kommentar