Jag trodde vi skulle kunna slippa ha den här diskussionen om varför det är omodernt, osmakligt och otaktiskt att försöka sälja produkter med grundtanken att konsumenter (män) tänker med sin penis. Men uppenbarligen inte. Nu äger jag själv ingen penis och har aldrig gjort det, men många av mina vänner, familjemedlemmar, arbetskamrater, ytliga bekanta och partners är i besittning av en. De intryck jag fått av dem är att penis inte tycks innehålla den oerhörda kosmiska makt över deras konsumtionsbeteende som vissa marknadsförare tycks tro.

Tillåt mig att som teknikintresserad utbildad marknadsförare en gång för alla redogöra för varför det är en dum idé att skam- och finesslöst trycka in T&A i dataspelsbranschen och dess kringliggande områden.

Lathund: Varför det är en dålig ide 2011 att använda sexualiserat kvinnfolk för att sälja teknisk utrustning

1. Du alienerar en hel jäkla konsumentgrupp

Jag vet att du är så less på dessa orakade rödstrumpor som springer runt och gastar om objektifiering och helst inte vill ha med deras sort att göra, men den förjäkliga sanningen är denna; kvinnfolket har inte bara fått rösträtt, de har dessutom haft fräckheten att börja intressera sig för teknik. Otroligt men sant! Internet tas över av kvinnor och de är en skara teknikmedvetna konsumenter som enligt varenda studie ökar snabbare än greklands statsskuld. Om du presenterar din säkerligen väldigt kompetenta tekniska lösning med en kvinna i hotpants och din konkurrent med en lika kompetent produkt inte gör det, kommer kvinnfolket välja din konkurrent. Du har nämligen med din presentation meddelat dem att din produkt inte är till för dem och går därmed miste om deras rosa pengar. Tack och lov att de fortfarande i hög utsträckning deltidsarbetar!

2. Du alienerar EN TILL jäkla konsumentgrupp

Inte bara har kvinnor rösträtt, homofiler kan dessutom vandra fritt på gator och torg idag. Och de har också pengar, jobb och teknikintresse mitt i allt schlagersjungande. De kommer förmodligen inte heller ägna särskilt stor uppmärksamhet åt din produkt, eftersom den tycks rikta sig mot heterosexuella män. Precis som i exemplet ovan finns det en risk att de väljer din lika kompetenta konkurrent, eftersom deras marknadsföring inte förutsätter något om konsumentens sexuella orientering.

3. Du alienerar en tredje jäkla konsumentgrupp

Va, ytterligare en utöver kvinnfolk och homofiler? Vad kan det vara? Giraffer? Robotiska dammsugare? Astrala väsen? Nej, tyvärr är detta en målgrupp som ni faktiskt bryr er om och riktar era produkter mot; män! Jag vet, det låter helt galet att en man skulle säga nej till lite T&A, men sanningen är att många manliga konsumenter inte tycker om att få sexualiserade kvinnor uppkörda i ansiktet när de shoppar. De är inte heller särskillt förtjusta i vad detta signalerar att ni anser om dem som målgrupp för er maknadsföring. Genom att finesslöst försöka sälja med visuell peniskittling förminskar ni männen till källartroll som skulle vara mer intresserade av tuttar än er faktiska produkt. Risken finns också att de väljer er lika kompetenta konkurrent, eftersom de inte vill förknippa sig med ett företag vars varumärke tycks rikta sig till ungdomar som inte lärt sig bildgoogla med vuxenfiltret av.

4. Allmän badwill till ditt varumärke

Det här förbaskade fria samhället kan vara sjukt irriterande för de som försöker driva företag. Istället för att bara planlöst bläddra igenom annonsmagasin går konsumenter nu ut på Internet och fläker ut sina åsikter, samt söker upp andras. Att bygga varumärken post-internet betyder inte bara flashiga logotyper och användarvänliga hemsidor utan också att se till att ditt företag förknippas med goda värderingar. Badwill är inget du vill ha, då arga blogginlägg kommer upp när man googlar ditt företag och ibland även dina produkter. Av de tre konsumentgrupper som listats ovan har en ansenlig procentandel tillgång till Internet och förmåga att reagera på dumma val från företag. Som att eventuellt annonsera efter sexigt kvinnfolk kontra kompetenta män. Irriterande, men sant.

5. Den goodwill du får är inte den goodwill du vill ha

Mitt bland alla rödstrumpor, PK-människor och penisokittlade karlar som häver sin kritik över er kommer ni också få folk som håller med er. Kommentarer i stil med “Haters gonna hate” och “Det är inget fel med lite naket!” kommer smeka er medhårs. Tyvärr följs också ofta dessa kommentarer av “Va fan de ä ju ba bögar o avjundsuka feminister som inte kan ha kul som vill få bort sexiga brudar!” samt obligatoriska uttalanden om PK-maffian. Även om detta är kommentarer som reagerar positivt på er marknadsstrategi så gör det knappast underverk för ert företags image. Hela idén med varumärken är att man säljer en konsumentdrömbild av vad märket står för (Lästips: “No logo” av Naomi Klein) över produkten. Om era positiva kommenterare framstår som något andra konsumenter inte vill förknippas med kan de välja bort ert varumärke till förmån för er lika kompetenta konkurrent.

Sådär ja, hoppas denna lilla grundläggande lathund kan komma till användning! Konsultera den gärna innan ni får för ett att det vore en bra idé om att finesslöst använda kvinnokroppar som marknadsföringsverktyg för era kvinnokroppsorelaterade produkter.

PS. Även om stora delar av industrin lider av det här problemet handlar det här inlägget naturligtvis främst om MSi. Eftersom jag vill att så många som möjligt ska hitta till det här inlägget när de googlar Msi, eftersom Msi dragit på sig en ansenlig mängd badwill fråm mig, kommer jag skriva Msi sexiga brudar stoppad tävling booth babes dreamhack Msi europe MsiEurope samt nämna Msis företagsnamn så många gånger som möjligt i den här meningen för att det ska klassas som relevant om man söker på Msi. Utöver det planerar jag också att baklänka till andra poster om Msi, samt Msis egna hemsida för att åter igen göra detta inlägg relevant när man söker på Msi och tagga Msi. DS.

Relaterade länkar;
Xboxflickan tänker aldrig mer handla av MSi
Pixelviking summerar MSi-läget
Pether Ahonen gör en egen serie av MSis resonemang
Louise Stigell försöker resonera med MSi
P3 Nyheter fick nys om MSi som inte ville kommentera
MSis europeiska FB-sida, en i dagsläget utmärkt källa för mediala fuckups
MSi-hashtaggen på twitter