TV- och datorspel har det senaste decenniet växt något otroligt i popularitet. Under det sena 90-talet och kanske början av 00-talet var TV- och datorspel fortfarande en slags subkultur som till stor del var förpassad till källarlokaler och internetforum. Många hade det som hobby, men normala kids var ute i den där ”friska luften” vi alla hört talas om och spelade fotboll eller liknande

Nu är det mer eller mindre mainstream och svenska pojkspolingar åker till Sydkorea för att tjäna multum på sina färdigheter i Starcraft 2. För inte så länge sedan hade Barcraft-fenomenet premiär i Sverige, där en sportbar fick en bokstav till och blev en e-sportbar. Starcraft på storbilds-tv tillsammans med öl och sportbröl. Aftonbladet har sänt Starcraft-turneringar live på sin hemsida och sist men inte minst så är Sveriges Television nu i oktober tillbaka med en andra säsong av programserien Rematch som exklusivt handlar om just spel som sport. Med allt detta i åtanke kan man säga att spel har tagit trappan upp från källaren och satt sig i vardagsrummet.

Så att fler tittar och spelar är ju soklart, och lika självklart så genererar detta också pengar. Massor av pengar, vilket gör att sponsorer och arrangörer blandar sig in i smeten. Samsung och Microsoft sponsrar det enorma eventet World Cyber Games som har miljoner besökare. I Kina 2009 låg det över $500.000 i prispotten som delades upp över spel som Starcraft: Broodwars, Warcraft III, Fifa 09 och Counter-Strike 1.6. Deltagarna strömmade in från 60 olika länder för att tävla om prispengarna. Under Gamescom i Köln för några månader sedan annordnades en turnering i Dota 2 som fortfarande är i utveckling. Första pris var hissnande $1.000.000, som laget Na’vi tog med sig hem till Ukraina. Det är mer än vad vissa ”riktiga” sportproffs tjänar.

Eftersom pengarna finns så är det allt fler som kastar in sin hatt i ringen och drar igång egna event. Bara just nu, under oktober månad, går ett stort antal turneringar av stapeln runt om i världen. Inom Starcraft har vi förstås den alltid pågående, Blizzard-sponsrade turneringen GSL där världens bästa spelare gör upp i princip dagligen. Förra veckan arrangerade spelsidan IGN det stora eventet IPL3 i Atlantic City där Starcraft-spelare gjorde upp om $120.000. Amerikanska Major League Gaming drar igång igen i mitten på månaden med sponsorer som Sony Ericson och utöver Starcraft 2 spelas till exempel Call of Duty, Tekken 6 och Halo 4. Om man som mig gillar fightingspel så kan man under hösten titta på en handfull olika event där den amerikanska eliten inom Street Fighter och Marvel vs Capcom gör upp om i sammanhanget ganska blygsamma prissummor. Just nu pågår Seasons Beatings i Ohio, och i början av november kör Canada Cup 2011 igång i Calgary. Devastation som gick förra helgen i Phoenix, Arizona hade många spännande matcher och resultat. Dessutom hade de en turnering i Sten, Sax och Påse där vinnaren tog hem sköna $1000.

”Principiellt så är fenomenet e-sport precis samma sak som vanlig sport”
Mainstream, sponsorer och dollartecken i all ära så är det ingenting utan alla eldsjälar där ute som faktiskt producerar, kommenterar och streamar alla matcher och evenemang åt oss. Detta är människor som köper datorer, kameror, mikrofoner och annan utrustning för sina egna pengar och far runt på evenemang för att ge oss en livesändning oavsett om vi är 200 eller 20 000 tittare. Det är när dessa eldsjälar får fler tittare som sponsorer blir intresserade. Då blir entusiasternas arbete enklare och mer lukrativt och välproducerat. Spiralen fortsätter uppåt med tittarantal och större företag och idag finns det människor som gör ett gott leverne inte bara på att spela proffessionellt, utan på att kommentera eller rapportera om e-sport. Rent principiellt så är fenomenet e-sport alltså precis samma sak som ”vanlig” sport.

En vanlig tittare kan spela aktivt själv eller vara en före detta skicklig Starcraft-spelare med ett heltidsjobb och en unge på 4 år. Då finns det kanske inte tid eller ork att sätta sig och spela i flera timmar om dagen, men man kan koppla av på kvällen och titta på en match eller två. Det kunde lika gärna vart fotboll eller konståkning. När intresse, pengar och entusiasm finns så har människan en fantastisk förmåga att få saker att växa. Gillar vi det så kommer det mer av det. E-sport är inget undantag, och det är här för att stanna.

Text av Peter Ahonen

Börja med en blond snorunge på fem år och lägg till drygt 20 år av intensiv och blandad spelerfarenhet. Lagra sedan i ett dunkelt universitetsbibliotek i fem år, gärna i humaniorasektionen. Göd under hela processen med finpilsner, science fiction, rollspel och radioaktiv internet-strålning. Den färdiga produkten blir Peter Ahonen, f.d skribent och redaktör för Gameplayer.se.