Krönika

Trailertrender

Gametrailers episka lista över speltrailers har väckt ett intresse, men också en tanke inom mig. Ingen branch verkar nämligen så villig att följa populära trender som just spelbranschen. Och detta dras till sin spets när det kommer till trailers – den övertydliga vinkningen som finns till för att fånga vår uppmärksamhet och verkligen påvisa vikten av att köpa spelet i fråga.

”Trailermakarna leker parhäst med varandra”
Här verkar det dock som att trailermakarna leker parhäst med varandra. Den trend jag främst tänker på är den trend som Gears of War inledde med den väldigt träffande och slående “Mad World-trailern”. Där och då gav det en väldigt fräsh och häftig effekt, eftersom det inte hade gjorts tidigare. Men fler skulle komma att följa, däribland spelseriens två efterföljare. Och även om det fortfarande är rätt skönt grepp att porträtera hetsiga och grafiskt våldsbenägna spel genom vacker musik och försiktiga vackra bilder så försvinner effekten ganska snart när den görs om och om igen.

Den senaste trenden just nu verkar vara Dubstep-musik, mer specifikt Skrillex Dubstep-musik. Här var startskottet Uncharted 3-trailern för några månader sedan, där Skrillex låt “Kill EVERYBODY” passade in förvånande bra. En låt som gav trailern till ett spel som ser ut att upprepa mycket av det vi fick i föregående del att se riktigt fräscht och intressant ut.

Nyligen släpptes de första rörliga bilderna på Syndicate-spelet som Starbreeze jobbar på. Jag har ingen relation till Syndicate, men eftersom Internet verkade gå bananas över den så var ju jag också tvungen att se den. Och visst, det ser rätt coolt ut, även om homing-skott är lite gamla nyheter sedan Resistance-serien. Men givetvis var det musiken som jag reagerade på, då även denna trailer innehåller väldigt hipp dubstep-musik. Från Skrillex.

(Många länkar blev det..)

I mitt senare exempel finns bara två trailers än så länge, men jag lovar er att vi kommer få se mer av samma vara inom kort. Och förklaringen är enkel; man vill hitta en säljpunkt där man på ett subtilt sätt kan berätta för målpubliken att utvecklarna är “en av dem”. Att man spelar i samma lag som kidsen. Att man förstår dem och vad de gillar, vilket i förlängningen innebär att även spelet kommer vara något som de gillar.

Och det är väl okej, antar jag. Jag personligen känner mig mer och mer svårflirtad – men när nästa coola och nytänkande grepp visas upp kommer jag sitta där med en gapande mun och känna att jag bara måste ha spelet, för att veckor senare svära över hur lättköpt jag är.

Kommentarer

  1. Tobias Andersson skriver:

    För ett par år sen var det Deadmau5 som gjorde housen cool, nu är det Skrillex som blivit frontfigur för dubstepen. Så här är det ju hela tiden om än att jag tycker det är tråkigt att “min” musikstil blir så kommersialiserad (läs ytlig).
    Jag vill nog mena på att TV-spel ofta ses som mer coolt och hippt än vad film gör, därav att man är snabb att anamma de musiktrender som råder.

  2. Nidde skriver:

    Jag tyckte att det var passande när Skrillex fick stå som kreatör bakom soundtracket till Mortal Kombat trailer. Men det var passande av en väldigt speciell anledning: Han har gjort låten Reptile som är ledmotivet till Reptile denna omgång och är med på det officiella soundtracket. Låten i sig är en väldigt nice throwback till just Mortal Kombat och 90-talet när MK var aktuellt senast.
    Jag började lessna på trenden att ha dubstep i trailers när Assassin’s Creed hade det i sin Revelations-trailer (även den enda jag sett som använder “riktig” dubstep), men nu när Syndicate-trailern kom står jag lite kluven. Jag är trött på att saker är trend bara för att vara trend, men Skrillex står faktiskt för låten på soundtracket och den känns som att den har rötterna i de gamla Syndicate-spelen.
    Vad som däremot gör mig mer upprörd är att Syndicate nu tydligen är ett FPS?!
    What
    Da
    Fuck?!
    Att göra en FPS-spin-off av en RTS-serie, som t.ex. StarCraft Ghost (När kommer vi se den väckas till liv igen?) är en sak, men när de tar en RTS-serie och gör en FPS av det blir jag konfundersam. Starbreeze har gjort ett riktigt bra FPS förut; två gånger. Men det känns som att de bara tagit en franchise och klistrat på det som ett plåster för att
    A. de inte orkar skriva något själva
    B. de vill ha en etablerad franchise att rida på
    C. de kan inget annat
    D. All of the above
    E. All of the above, plus att det är exakt vad de alltid gjort.

    Also, att ha hög action till stillsam musik är sååååååå 1994 i AMV-världen.

    Men jag har sagt det förut, en trailer är inte riktad till oss som håller koll på spelvärlden, såvida den inte är väldigt tydlig med det och gärna levererar något meta, den är riktad till publiken som inte redan har köpt spelet när de visste att det skulle komma och de som inte kommer hålla koll på hur vida det faktiskt är bra eller ej.

  3. Tuve skriver:

    För övrigt tycker jag att de senaste på Gametrailers lista varit väldigt undermålig. De bästa klippen hade de först innan de tog en och en. SSBB tex, kändes som det gick långt ifrån deras kriterier de alltid nämner innan. Cool trailer ja, men inte nu. Var hype inför Wii och nya karaktärer. Jag är bitter.

  4. Hugo skriver:

    En kul grej med gametrailers lista är att räkna hur många trailers som kommer från Blur Studios: http://www.blur.com/, de verkar nästan fått ensamrätt på att göra förrenderade filmer till spel.

  5. Anders Brunlöf skriver:

    Tobias: Haha! Det är nästan kusligt vad träffande!

Skriv en kommentar