NĂ€r spelhösten 2011 satte igĂ„ng inleddes Ă€ven betygshysterin 2011. BĂ„de Destructoid och Aftonbladet fick höra ett och annat nĂ€r bĂ„da vĂ„gade ge Gears of War 3 ovĂ€ntat âlĂ„gaâ betyg. Till och med spelutvecklarna tog till ton, dĂ„ Cliffy B kritiserade alla som gav seriens tredje del ett lĂ€gre betyg Ă€n de givit tvĂ„an. Sedan har det fortsatt sĂ„ hĂ€r vid nĂ€stan varje stor release. Destructoid fick Ă€n en gĂ„ng massiv kritik efter att Battlefield 3 fĂ„tt 7,5 i betyg, medan Eurogamer fick sina fiskar varma efter att Uncharted 3 âbaraâ fĂ„tt 8/10. Oftast tycker jag speljournalister och deras sajter/tidningar bemöter kritiken bra. Men efter stormen som Eurogamer fick utstĂ„ pĂ„ grund av Uncharted 3, gjorde de nĂ„got jag inte riktigt gillar. Man lĂ€t spelets Lead Designer, Richard Lemarchand, komma och försvara spelet. MissförstĂ„ mig inte, jag tycker Lemarchands svar var vĂ€ldigt klokt och laddat med eftertanke. Men jag tycker i det hĂ€r fallet inte att Eurogamer Ă€r rĂ€tt forum för honom att uttrycka den Ă„sikten. Det Ă€r inte en enorm brist i journalistisk integritet, men det Ă€r nĂ„got som inte kĂ€nns helt rĂ€tt i magen.
Jag tror att en av anledningarna till folks reaktioner pĂ„ “lĂ„ga” betyg till deras favoritspel Ă€r att det allt för ofta ses som att betygen representerar en sajt eller tidning, i stĂ€llet för en enda persons enskilda Ă„sikt. Det heter oftast att IGN gav det spelet 7/10. Eller att Gametrailers gav det spelet 8/10. VĂ€ldigt sĂ€llan Ă€r det en enskild spelkritiker som kritiken riktas mot, utan snarare sajten han eller hon skriver för â med Jim Sterling som möjligt undantag. Det hĂ€r Ă€r inte nĂ„got jag kĂ€nner av lika vĂ€l inom till exempel film. DĂ€r tycker jag recensionen representerar en individs Ă„sikt mer Ă€n den representerar en tidnings dom. Tittar vi pĂ„ Metacritic ser vi att det alltid stĂ„r vem som recenserat filmen, medan tv-spel bara har pĂ„ vilken sajt recensionen publicerades. Kanske skulle hysterin kvĂ€vas en aning om vĂ„ra recensenter blev lite mer högprofilerade, sĂ„ att fanboys inte Ă€r lika angelĂ€gna att projicera siffran som nĂ„got mer Ă€n en enda personlig Ă„sikt bara för att den publicerades pĂ„ en stor spelsajt eller i en stor tidning. LĂ„t oss fokusera mer pĂ„ personen som skriver recensionen, och mindre pĂ„ vilken sajt texten publiceras pĂ„.
Riktigt bra skrivet!
SÄ sant egentligen. Betygshysterin i spelvÀrlden kan inte matchas i nÄgon annan kulturform. Och din lösning pÄ problemet var den bÀsta jag hört hittills.
Man lÀr nÀstan kÀnna sin recensent innan man kan veta vad betyget betyder. à andra sidan brukar ju en viss sajt/tidning, avsiktligt eller inte, ha en viss prÀgel och recensenterna brukar matcha den prÀgeln ganska bra. SÄ Àr det Àven inom filmrecensentvÀrlden, tycker jag. Men kanske Àr filmrecensenter mer kÀnda Àn spelrecensenter, sÄ det Àr dÀrför de fÄr mer utrymme Àn sina arbetsgivare Àn spelditon?
SjĂ€lvklart kan man diskutera Ă„sikter, vad man grundar dem pĂ„ och sĂ„, men nĂ€r speltillverkare försöker höja betyg pĂ„ det dĂ€r sĂ€ttet som du beskriver tycker jag det börjar luta Ă„t inskrĂ€nkande av tryckfrihetsförordningen…
För övrigt verkar 8 av 10 vara ett mycket bra betyg, det kan man vĂ€l inte klaga pĂ„? đ
HÄller med dig att det Àr mÀrkligt att man rÀknar spelrecensioner frÄn en site och inte frÄn en person. Siffran saknar ju helt vÀrde om jag inte vet vad just recensenten gillar för typ av spel.
SjÀlv funkar jag sÄ att jag vet vissa recensenter som jag har ungefÀr samma spelsmak som och dom i sin tur jobbar ju ofta Ät flera siter eller tidningar sÄ det Àr ju bÀttre att hÄlla koll pÄ personer istÀllet för publikationer.
Bra skrivet och hÄller helt med! DÀrför jag hellre lÀser recensioner hÀr Àn större spelsidor.
Detta kanske kommer lÄta konstigt, men jag gillar inte att ge betyg de fÄ gÄnger jag recenserar pÄ min lilla blogg. Delvis har jag svÄrt för det, men samtidigt sÄ kÀnns det för mig iallafall som om att det Àr mer fokus pÄ betyget Àn sjÀlva texten. Vilket Àr trÄkigt.
Uh, dessa hemska siffror och betygsystem. Hade det inte fungerat att utesluta dem helt!?
NÀr jag lÀser recensioner Àr jag intresserad av att lÀsa om skribentens upplevelser av spelet och inget annat.
Jag tror att det finns en stor diskrepans mellan hur person A och person B tolkar ett betyg som 8/10. För mig Àr en 8 ett svinbra betyg, och jag tycker att en full pott Àr nÄgot man ska vara otroligt försiktig med. Alla spel jag Àlskar av hela mitt hjÀrta har fel nog att bli nedgraderade till 9 av 10.
Att diskrepansen sedan finns, att vissa ser 8/10 som mig medan andra ser det som den mediokra formen av “bra”, gör ju bara diskussionen filosofiskt ohĂ„llbar eftersom det inte finns nĂ„gon standard att utgĂ„ ifrĂ„n.
Och att spelutgivare jagar ner dÄliga betyg Àr ett vidrigt jÀvla jÀv (snyggt dÀr va?!) som jag högaktningsfullt pissar pÄ. Det Àr sÄ skruvat och korrumperat att jag fÄr svindel.
Problemet kan ligga i att spelkritik Ă€r nĂ„got ganska ungt och som lĂ€nge utförts uteslutande av gamers sjĂ€lva, ofta fanboys. MĂ„nga spelskribenter Ă€r unga, oerfarna, saknar utbildning i kritiskt tĂ€nkande och kĂ€llkritik och skriver för att de Ă€lskar spel. Inte sĂ€llan Ă€r spelkritiker dĂ€rför vĂ€ldigt lĂ€ttpĂ„verkade och kan ge ett spel ett högre betyg bara för att de fĂ„tt “privilegiet” att spela det gratis innan release.
PÄ grund av detta verkar mÄnga utgivare tro att man kan pÄverka kritikerna, och i mÄnga fall verkar det tyvÀrr ocksÄ funka sÄ. Jag tror och hoppas att detta Àr nÄgot som kommer försvinna i framtiden, och det Àr upp till oss kritiker, oavsett om man Àr bloggare eller skriver för stora tidningar, att aldrig tumma pÄ integritet och objektivitet. En recensent som Àndrar sitt betyg av ett spel för att utgivaren klagar hade förlorat all min respekt för all framtid.
Jag tror och hoppas ocksĂ„ att utgivarna kommer sluta med det svinaktiga beteendet att jaga ner dĂ„liga betyg. So what om ditt spel “bara” fĂ„r 7,5/10 nĂ€r du sĂ€ljer fem miljoner exemplar pĂ„ en vecka?
HÄller med dig helt och hÄllet och tror du Àr inne pÄ nÄgot av en lösning dÀr, Tommy.
Dessutom bör tillÀggas att pÄ exempelvis Metacritic kan filmer, musik och serier sjunka ner till under 60 innan de fÄr en gul fÀrg, och alltsÄ blir stÀmplade som mediokra eller dÄliga. Vad gÀller spel dÀremot Àr grÀnsen vid 70. NÀr det kommer till att fÄ röd fÀrg Àr grÀnsen under 50 för spel, och 40 för film etc. Det rÄder alltsÄ betygsinflation, men enbart för spelmediet. Inte konstigt en Ätta blir ett lÄgt betyg. SjÀlv skulle jag sÀtta en sexa pÄ Gears of War, vilket sÄklart aldrig skulle tolereras i kritikersammanhang.