Gästkrönika

Kritiken mot Battlefield 3 obefogad?

Det har nu gått 38 dagar sedan min krönika publicerades på Kraid.se och Battlefield 3 har sedan releasen sålts i över fem miljoner exemplar. Min krönika genererade diskussioner om huruvida användandet av frasen var “You cocksuckers” var mycket olyckligt eller om det hörde hemma i ett modernt krigsspel. Förutom diskussionerna här på Kraid skrev Tommy Håkansson ett inlägg här på Svampriket.se där han diskuterar problematiken och om vi vill ha realism i krigspel. Det var till och med en frilansande grafiker som jobbat på spelet hörde av sig och bad om ursäkt.

Eftersom ingen på DICE verkade reagera försökte jag få tag på dem för att få ett svar från dem hur de tänkt och hur processen gick till. Detta i hopp om att få ett positivt svar från dem, kanske till och med ett svar där de förklarade att det var ett misstag och att spelet skulle patchas så att det kunde tilltala fler spelare. 15 dagar och sex telefonsamtal senare har tyvärr inte Jenny Huldschiner, informationschef på DICE, svarat på mina samtal eller mail. När jag har försökt ringa DICE, har hon suttit i möte, men alla gånger har svaret varit detsamma. “Hon sitter i möte men kommer att svara på ditt mail snarast möjligt”.

När det första mailet skickades hade jag inte fått kontakt med någon av de DICE-personligheter jag försökt få kontakt med via twitter, mailet såg ut så här:

Hej Jenny!
Jag heter Chris Jonasson och såg fram emot Battlefield 3 väldigt mycket. Detta förändrades dock när jag spelade betan vilket det går att läsa om på: http://www.kraid.se/2011/10/det-blir-nog-inget-battlefield/

Jag har försökt få en kommentar eller en förklaring till hur det här gick till och varför ingen på EA eller DICE reagerade under hela produktionen av spelet. Tyvärr har de av era medarbetare jag försökt kontakta via Twitter inte sett eller haft möjlighet att svara på mina frågor.

Jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor så snart som möjligt:
De senaste åren har debatten om sexism och homofobi i spelvärlden tagit stor plats i svensk spelmedia. Trots detta producerar svenska Dice en flerspelar krigsimulator utan kvinnliga soldater och med homofobiska okväden. Varför?

Hur kommer det sig att ingen på DICE reagerat under arbetet med manus, inspelning, programmering, speltestning och uppmärksammat att det kanske inte är så lämpligt ordval?

För några år sedan reagerade personer på DICE kraftigt när bilder på Faith (Mirrors Edge) manipulerades och sexualiserades, hur jobbar ni för att säkerställa att era produkter och marknadsföring inte förstärker sexismen inom spelvärlden?

Har DICE någon plan för att motverka eller iallafall se till att inte förstärka homofobin inom spelvärlden?

Ett flertal personer har reagerat på ordet “Cocksuckers” användning i spelet och funderar på att inte köpa Battlefield 3 just därför. Hur ställer sig DICE till att spelare inte vill spela Battlefield 3 om de tvingas sprida homofobi?

Med hopp om snabbt svar!

Med vänliga hälsningar
Chris Jonasson
Spelkritiker
www.kraid.se

När inget svar kom ringde jag DICE för att kontrollera om mitt mail kommit fram. Personalen bedyrade att mitt mail kommit fram och att Jenny Huldschiner skulle höra av sig så fort hon fick möjlighet, varje gång påpekade jag att vi ville följa upp krönikan med DICE svar och att vi gärna ville göra det innan spelets release. När svaret fortsatte att utebliva fortsatte jag mina efterforskningar och hittade fler fraser som sprider en negativ syn på sex mellan män:

0:23-0:25 “I’m getting fucked up the ass over here”

“Precis som kommentarerna i din blogg varierar vad gäller huruvida din åsikt är befogad eller ej.”
I samband med vidare efterforskningar hittade jag till slut fram till intervjuver med voice over-producenten till Battlefield 3, Tomas Danko. Efter några tweets fick jag en del svar på frågan om hur processen med voice over i flerspelarläget gått till. Den spelades in utan manus och genom att ett flertal personer stod utomhus en bit ifrån en mikrofon och skrek saker som de ansåg kunde passa i spelet. Produktionsteamet hade sen möjligheter att protestera mot fraser de ogillade varpå de togs bort ur spelet. Ingen i produktionsteamet eller på inspelningsplatsen reagerade alltså på att fraserna “You cocksuckers” eller “I’m getting fucked up the ass over here” kunde vara olämpliga att ha i spelet. Tomas Danko hänvisar till att spelet är “Rated M” och ifrågasätter om mina åsikter är befogade: “Precis som kommentarerna i din blogg varierar vad gäller huruvida din åsikt är befogad eller ej.”

Jag uppmanar Tomas Danko att gärna gå in på bloggen eller på andra sätt svara på frågorna i blogginlägget, men han svarar inte.

Än en gång hänvisas jag till att prata med informationschefen Jenny Huldschiner som tyvärr sitter i ett möte.

Jag hör då av mig igen via telefon till DICE för att försöka få ett vettigare svar från dem. Än en gång hänvisas jag till att prata med informationschefen Jenny Huldschiner som tyvärr sitter i ett möte. Men hon har läst och kommer att svara så fort hon kan. Jag förklarar vad som har hänt och lovar att skicka en uppdatering på vad som hänt så att hon kan få möjlighet att bemöte det innan vi skriver något.

Så den 24 oktober skickar jag:

Hej igen Jenny!

Sen jag skrev de första frågorna till dig har följande hänt.

Jag hittade Tomas Danko (som hävdar att han är vo-producent på Battlefield 3) på twitter som förklarade lite hur processen gått till, att alla skriken var improviserade och att han inte tyckte de var så viktiga. Han förklarade även att alla i produktionsteamet haft möjligt att protestera om de tyckt något varit opassande varpå de fraserna tagits bort. Han påpekade även att spelet skulle urvattnas ifall en började ta bort fraser som vissa spelare kanske ville ha i spelet samt att mina åsikter kanske inte var befogade. Även om jag är glad att han läste min krönika tycker jag att det är en lite konstig attityd att ha när sådan här kritik framförs. Jag bifogar länkar till hans tweets så att du kan se vad han har sagt.
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127498192102236160
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127497612172603394
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127497278096285696
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127425752437227521

Dessutom hittade jag en olycklig fras till “I’m getting fucked up the ass over here”, som används som ett rop på hjälp i multiplayer betan. Det får det att verka som att ni ser män som har sex med män eller iallafall själva sexakten mellan män som något negativt.
Den hörs 0:20-0:25 i följande youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=0MgQMoPwGwM

Jag fann även följande artikel där Tomas Danko verkar postivt inställt till en liknande fras i spelet: http://deltagamer.com/4605/bf3-contains-a-shitload-of-vos-and-cursing

Som du säkert hört har jag ringt och sökt dig i jakt på svar några dagar, jag förstår att du har mycket att göra och jag uppskattar att du enligt telefonisten letar riktiga svar och undersöker vilka av de här olyckliga fraserna som kommer eller inte kommer att vara med i spelet.

Jag skulle uppskatta om du kunde svara snarast möjligt så att vi kan få en rättvis bild av hur DICE ser på den här problematiken, frågorna jag ställde i tidigare mail och Tomas Dankos uttalanden?

Med vänliga hälsningar
Chris Jonasson
Spelkritiker
www.kraid.se /

Än har det tyvärr inte kommit något svar från informationschefen på DICE, utan det enda svar vi fått på våra frågor är att kritiken kanske inte är befogad och mer information om hur processen gått till.

Med att skriva det här inlägget vill jag dela med mig av vad som hänt och vilka frågor vi ställt som DICE inte verkar vilja svara på. Det var tänkt att det här inlägget egentligen skulle handla om hur fina de som jobbar på DICE egentligen är och att jag inte längre känner ett behov av att bojkotta Battlefield 3. Tyvärr avslutas det med att jag numera är skeptisk inte bara till spelet Battlefield 3 utan hela företaget DICE.

Det känns som att bli tvingad till att avsluta ett långt förhållande.

Text av Chris Jonasson

Chris är en queerskåning som skriver recenserar spel i City Skåne, bloggar lite löst på Kraid och annars mestadels spelar eller dansar, när han inte twittrar förstås, men det gör han alltid.

Kommentarer

  1. Nidde skriver:

    Still with this?
    Jag håller mig till dem som undrar varför detta är ett problem. Är det inte autentiskt? Kan det inte ha förekommit i strid? Som jag sagt förut: Om ett ord använts som en svordom kommer det inte sluta vara det över natten. Att DICE nu har med det borde ha fått reaktionen “Whoops. Aja, moving along.” tills dess att de faktiskt gör något som är homofobiskt. Och ja, det är kanske slentrianmässigt holofobiskt, men som DICE säger: “Rated M”. Har inte de redan en uppfattning om hurvida de är anti-, pro- eller whatever-homo vid det här laget? Självklart inte; de personer som spelar spelet kommer naturligtvis nu gå med i KKK och börja demonstrera emot gay-äktenskap, precis som på samma sätt som alla som spelade GTA började stjäla bilar och skjuta folk på gatan. Eller hur var det nu?

    Och angående “Getting fucked up the ass” så är det inte att föredra, så jag ser inte problemet där heller. Inte utan korrekt förberedelse, vilket jag förutsätter att Chris är fullt medveten om. Hade det varit OK om de hade förtydligat genom att lägga till “… without any lube”?

    Jag tycker att prostitution endast är en styggelse av att religionen besudlat ordet med kränkande propaganda och förstört ett av världens äldsta yrken. Därför är nu “hora” ett positivt ord som aldrig får användas i negativ bemärkelse i serier, film, spel eller annan media igen; alla gamla Pachino-filmer och liknande måste dubbas om.
    Är det så det funkar? Är världen en bättre plats för horor nu?

  2. ozzy88 (Emil.B) skriver:

    Hur DICE har ignorerat din respons helt och hållet är förvånande dåligt. Speciellt när du följt upp det så väll och återkommit vid flera tillfällen.

    Helst ser jag att spel ska rikta sig till alla människor (som passar inom spelets åldersgräns) och att alla skall kunna avnjuta sina spel utan att bli kränkta på något vis. Så på så sätt är detta ett problem som förhoppningsvis försvinner, precis som all annan sexism, rasism osv. Även utanför spel vad gäller marknadsföring och hur mediet hanteras i övrigt kan bli mycket bättre i den aspekten.

    Side note:

    Min mors sambo talar persiska och enligt honom säger ens motståndare i kampanjen en massa grova svordomar de med. Enligt mig verkade det som att han tyckte dessa fräcka glåpord från båda sidor var ett underhållande inslag. Jag har dock inte diskuterat detta med honom så ta det med en stor nypa salt.

  3. Holmberg skriver:

    Det här känns lite som att göra en höna av en fjäder för mig.

    Självklart är det kasst av Dice att inte svara på kritiken men det är väl inte otänkbart att det här har varit några av de mest hektiska veckorna i Dice historia och du är antagligen inte den enda som försökt få tag i folk där.

    Om nu karaktären i spelet som yttrar frasen “Im getting fucked up the ass over here” är heterosexuell så är det väl helt rimligt att han anser den upplevelsen som negativt? Spel måste få skilja karaktärer precis som film eller böcker får skildra personligheter. Helt bizarrt om vi skulle tolka alla filmer om Andra världskriget för nazistpropaganda bara för att filmen visar tyskar som talar illa om judar.

    “You cocksucker” känns i så fall värre men det är värt att tänka på att medans vi tolkar svordomar om sex ordagrant här eftersom vi normalt sett använder svordomar baserade på religion så menar man i amerikanskt perspektiv lika lite “din homosexuelle usling” om man säger “you cocksucker” som vi menar “din hornbeklädde ärkedemon” när vi säger “jävel!” till någon. Det är helt enkelt bara en svordom dvs ett ord som har en egen betydelse i just den specifika kontexten…

    Det största politiska snedtrampet jag tycker att Battlefield 3 gör är att man inte kan spela kvinna ens i Multiplayer. Så gott som alla stridande länder har kvinnliga soldater och att man ändå struntar det är könsdiskriminering. Antagligen döljer man sig bakom “fokusgrupper har visat att folk inte är bekväma med att skjuta kvinnor” eller något annat fånigt.. men då är det dessutom hyckleri.

  4. Nidde Nedelius skriver:

    @Holmberg
    Inte ens tänkt tanken förut, då alla Sci-fi shooters och dylikt har kvinnliga karaktärer i åtminstone multiplayer, men det är en jävligt bra poäng; var är brudarna?

  5. Peter Ahonen skriver:

    Cocksucker tycker jag är ett onödigt val, även om det ska skildra militär machismo. Ordet är ju till för att förminska de som är på den andra änden av heterosexuell manlig sexualitet, om man nu vill tänka så långt. Du är en kvinna/bög om du suger kuk, alltså inte en “man”. Kan förstå varför ordet kan tyckas stötande för HBT-gamers. “Fucked up the ass” kan ju verka lite lindrigare, men tycker ändå att stämningen är etablerad nog för att man ska förstå att det har samma implikationer som “cocksucker”. Okej, man blir dominerad, våldtagen etc som liknelse att man håller på att bli sprängd eller ihjälskjuten, men här hade “Im fucking dying over here!” eller “Motherfucker! Help!” fungerat lika bra utan att förstöra hela “HOO-AH!” känslan som spelet vill framföra.

    Man kan ju tyvärr inte välja om man ska ta illa upp eller inte. De kunde förstås tänkt efter lite mer på sina ordval. De har ju inte inkluderat “faggot”, så de måste ju tänkt nånstans på att vara korrekta. Märkligt att de inte reflekterade över i alla fall “cocksucker”.

  6. Maria, -STR/+CHA skriver:

    Jag filosoferade kring detta på Google+ och då skrev jag typ såhär:

    Som jag ser det finns det två problematiska ingångar.

    1) Att voice overs “spelades in utan manus och genom att ett flertal personer stod utomhus en bit ifrån en mikrofon och skrek saker som de ansåg kunde passa i spelet.” Ja, det är ett spel. Ja, situationen som speglas i spelet är ett krig. Och det är mycket riktigt, återigen, ett spel. Jag anser att det borde ligga i spelproducentens intresse att göra ett spel som tilltalar så många som möjligt. Att ingen reagerar och inte heller kan förstå hur vissa fraser kan anses vara stötande för vissa målgrupper får mig som konsument att ifrågasätta producenten.
    Vissa skulle hävda att dessa verbala uttryck skulle passa sig i spelet för att det är en krigssituation. Allt fler börjar ifrågasätta just krigsspels driv mot realism på senare tid, se Carl-Johan Johanssons inlägg om realistiska krigsspel på Blog’em Up: http://www.blogemup.se/?p=11578.
    Det är ett återkommande problem med homofobiska, rasistiska och sexistiska uttryck i samhället i stort, uttryck som är så pass vedertagna att “kuksugare” i många kontexter inte ens höjer ett ögonbryn längre. Uttrycket i sig anspelar ju på att den som suger kuken är den som är mindre värd än den som får kuken avsugen, alltså är det i grund och botten en härskarteknisk nedvärdering oavsett kön. När denna fras då sätts i en kontext där det enbart förekommer manliga karaktärer underbyggs just den homofobiska teorin.
    Den utökade acceptansen för fraser som kan upplevas som stötande är också ett tecken på ett slags avtrubbning: det anses alltså helt okej att uttrycka sig homofobiskt, rasistiskt eller sexistiskt. Att det värsta en kan kalla sina motspelare är sexuellt eller rasbegrundat aggressiva skällsord. Var gränsen går för hur dessa uttryck upplevs är högst personligt men likväl högst relevant att lyfta när helst en känner sig manad precis så som Chris Jonasson har gjort i sin roll som spelkritiker och spelskribent. Att sedan välja om en vill spela spelet eller inte har inget med saken att göra utan snarare om hur pass accepterat det är att nedvärdera olika människor i samhället och att detta speglas i den kultur som vi konsumerar och då i allra högsta grad även i spel.

    2) Att DICE inte vill svara på kritik. Det är fullt förståeligt att ett företag som DICE har mycket att göra på alla sina avdelningar, men att svara på frågor och feedback måste väl ändå vara av intresse för ett så stort företag?

    Originaltråden på Google+ finns här:
    https://plus.google.com/101443282952176052041/posts/ajemWJRbiRE

  7. Jolanta skriver:

    “I’m getting fucked up the ass over here” är nog bara ett nerväst uttryck för vad män under stress kan göra med varandra. Han blir nog tryckt i tvåan av skvadron polarn på riktigt. Lite som i filmen Top Gun.

  8. Jolanta skriver:

    “I’m getting my shit pushed in!” – är ett sådant vackert konstaterande!

  9. Eeeehm skriver:

    Seriöst så har jag tänkt på vad de skriker för något förutom att de svär innan jag läste det här. Skit i vad de säger och ha roligt med polare i spelet istället!

    Bristen på kvinnliga soldater håller jag dock helt och hållet med om.

  10. Peter Ahonen skriver:

    @Eeeehm:

    Om vi skiter i vad de säger så säger vi också att det är okej.

    Jag har svinkul med mina polare i BF3, men känner mig samtidigt kritisk mot de val DICE har gjort. Om din upplevelse av BF3 hänger på att kunna skratta med kompisarna åt ord som “cocksucker” är det ju något som inte står rätt till. Nu säger jag inte att det är så, men om du säger att man ska skita i orden och ha kul, så riktas det lite åt det håller.

    Ha kul, men förstå också att det inte är okej. De borde svara på kritiken och ha tänkt efter mer när de spelade in spelets ljud, eftersom det lätt hade kunnat undvikas.

    Det är inte en fråga om BF3 som spel, utan val som gjorts i produktionen.

  11. Thunis skriver:

    En kort frågeställning bara:
    De grejjorna som diskuterats ovan, och de one-liners som exemplifieras, är vi/någon säkra på att sånt EGENTLIGEN sägs/skrikts i riktiga krigsituationer? Eller är det hur vi tror att det är, men mest har hört i krigsfilmer, och som får agera bakgrund till att många tycker att det är fel, trots att upfattningen ofta verkar vara att det är “realistiskt”?
    För om det inte är vad som är gängse termer i krig, så faller argumentet kring att det är realistiskt också…?

    Även om jag inte håller amerikaner som planetens vassaste knivar, borde jag inte alls vara säker på att soldaterna slaskar runt med dessa kommentarer i stridens RIKTIGA hetta, right?
    Människorna som fick ställa sig utanför huset och skrika “passande kommentarer” är nog inga riktiga soldater, utan körde ett hopkok av vad de sett i filmer, och sedan raljerade vidare på det.

    Är det både påhittat/taget ur luften och homofobt, är det enligt min mening oerhört mycket mer jävligt, än om det är realistiskt och homofobt.

  12. David skriver:

    Är det inte betydligt värre att roas av våldsspel? Krig är den sjukaste företeelse vi lyckats skapa, och vad gör vi? Jo, vi skapar spel av det, spel som är realistiska efterapningar, och vi sitter och roas av det här att låtsas döda andra. Det om något är väl skapligt sjukt.

  13. Peter Ahonen skriver:

    Vi har sett oss i spegeln och skildrat krig genom alla medier ända sedan grottmålningar. Det här är en skildring av krig som alla andra, det _är_ inte krig. Men deras oförsiktiga ordval _är_ delaktigt i ett heteronormativt nedvärderande av vissa grupper.

    Spelet är på låtsas, den där sortens retorik är lika gammal som den är ohållbar. Ordens inverkan är på riktigt.

  14. David skriver:

    Om det är på låtsas är väl karaktärernas stereotypa dialoger inget att förfasas över? Och jag köper inte riktigt att vi ser oss i spegeln när vi som du skriver “skildrar krig”. Om en spelupplevelse speglade ett krig som det verkligen är, skulle nog ingen vilja spela det. Och om vi nu ska spegla krig, varför då inte spegla soldater som de är? Det är nämligen mycket homofobiskt snack bland krigsmän.

  15. Peter Ahonen skriver:

    Nej de allvarliga krigsskildringarna är få när det kommer till krig, vilket är synd. Klart vi finner nöje i våldsspel, men vi ser ju skillnad mellan detta och verklighet. Orden däremot är verklighet, de kommer ur spelet och in i öronen, och folk tar illa vid sig. Kriget på skärmen är inte på riktigt.

    Klart det är mycket homofobi i armén, men vad exakt tillför ord som “cocksucker” till krigskänslan man vill ha fram? De kunde sagt många andra okvädesord utan att trampa på tår och haft exakt samma effekt. Homofobin i armén är inte viktig för Battlefield eftersom spelet inte vill skildra sociala förhållanden, utan stridens hetta. Orden hade varit helt på sin plats i en film eller ett spel som problematiserar homofobin. Här blir den istället bara ren skär homofobi, rakt ur högtalarna in i öronen på de som tar illa vid sig.

    Jag påstår mig inte kunna förklara varför vi alltid funnit nöje i fiktivt krig och våld, men jag är övertygad att det tillför oändligt mycket mer än det skadar. Vi har gång på gång stött på humbug som vill säga att våldsspel/film/litteratur är skadligt, men det slås alltid ner som det nonsens det är.

    Ord däremot har en inverkan, som vi ser i Chris fall. Han hade säkerligen inte tagit lika illa vid sig om han hörde liknande ord i en dramatisering som vill tillföra något till ämnet. Det kan man väl knappast påstå vare DICE:s uppsåt.

  16. Det hade inte varit ett problem för mig om det varit i storyläget som soldaten jag spelade var en normativ idiot. Så kan det vara ibland, precis som protagonister på film är idioter ibland. När däremot de karaktärer jag styr i flerspelarläget, dvs min avatar och avatarerna av de som det är tänk att jag ska skydda beter sig såhär, tappar jag sugen.

    @David > När jag tjänstgjorde var det inte särskilt mycket homofobiskt skitsnack bland sk krigsmän. Men det kanske försämrats med åren…

    @Thunis > Jo det är ungefär så jag tänkte och den bilden jag fått av Tomas Dankos svar på hur processen gick till.

    @Eeeehm > Det finns andra spel att ha roligt med sina vänner med. För mig handlar det om att inte ge pengar till “idioter”.

    @Holmberg > Saken är ju den att det inte är några karaktärer i spelet som skriker det här utan de avatarer som du och jag spelar. Det är det som är problemet, att min avatar, att jag, tvingas skrika saker som jag inte vill skrika åt Kalle 16 år och bög.

    @Ozzy88 Det är inte över än!

    @Peter Så många kloka ord! Du missar poängen helt, jag är inte ett dugg rädd för hur spelet kommer att påverka de som tillhör normen. Normativa idioter finns det gott om och huruvida saker sägs i ett spel eller inte tror jag inte påverkar det minsta. Det jag tycker är olyckligt är om Kalle 16 år och homosexuell, som inte vill höra massa skit stänger av chatten och ändå får höra massa skit om sin sexualitet.

  17. Peter Ahonen skriver:

    Vad nu? Vart sa jag att spelet kommer att påverka de som tillhör normen? Tycker inte jag missar nån poäng alls! ;D

  18. eeeh oj..
    meddelandet till dig lyder:
    @peter Så många kloka ord!

    resten är till Nidde!

    @Nidde Du missar poängen helt, jag är inte ett dugg rädd för hur spelet kommer att påverka de som tillhör normen. Normativa idioter finns det gott om och huruvida saker sägs i ett spel eller inte tror jag inte påverkar det minsta. Det jag tycker är olyckligt är om Kalle 16 år och homosexuell, som inte vill höra massa skit stänger av chatten och ändå får höra massa skit om sin sexualitet.

  19. Holmberg skriver:

    @Chris

    Fast eehh.. din avatar är inte du.. och definitivt inte jag. Vi spelar en karaktär som heter Henry Blackburn i singleplayer och i multiplayer spelar vi Ryska soldater i ena rundan och 10 minuter senare spelar vi amerikanska soldater.

    Att hålla på och se såna här figurer som någon sorts representation av sig själv tycker jag är att ta identifikationshysterin lite väl långt. Speciellt i spel där man inte kan göra några som helst val för att återspegla vad man själv gillar och inte.

  20. Pierre skriver:

    Jag har nu spelat BF3 i ett 20-tal timmar och jag har inte blivit en gnutta homofobisk! Några djur har jag inte fått för mig att döda heller.

    Man skjuter skallen utav människor men du lägger massa vikt vid att det sägs kuksugare, lika tramsigt som när PETA gnäller över en råtta som inte ens finns på riktigt.

  21. Samson Wiklund skriver:

    @Pierre: Argumentet “Jag stör mig inte på det, alltså finns inte problemet” är fullständigt idiotiskt. Jag personligen tar inte åt mig av att höra någon säga “neger” (eftersom jag är vit) men det betyder inte att det plötsligt är OK att säga det.

  22. Fancyface skriver:

    @Samson: Kan man då tolka det som att du tar åt dig om någon säger viting, alternativt arabjävel?

  23. Samson Wiklund skriver:

    @Fancyface: Personligen tar jag inte illa upp av ngn av termerna, men jag vet att andra gör det.

  24. Jickelsen skriver:

    Jag resonerar som följande. Det vore beklagligt om DICE verkligen stödde användandet av uttrycket i verkliga livet. Å andra sidan handlar spelet mestadels om dödande och det är nog ganska säkert att DICE inte stöder dödande i verkligheten…

    … fast eftersom de tagit ställning MOT dödandet av civila genom att INTE inkludera det i spelet så måste de ju med samma resonemang tagit ställning FÖR cocksucker och krig. I en svartvit värld.

    I en värld av gråskalor är det nog mer troligt att spelet ser ut som det gör för att krig gör sig bra i spel, dödande av civila inte tillförde något vettigt och det är kul och autentiskt med kraftuttryck (och ingen tänkte uppenbarligen mer på det, trots hela processen kring dessa fraser).

    Med det sagt är jag trött på att det ska vara så svårt att förstå Chris poäng om att det ÄR onödigt att den typen av kraftuttryck är med. Det är lätt att som vit heterosexuell man vifta bort problematiken och säga att folk ska vara mer tjockhudade. Vi kan dock vara helt säkra på att ett storspel som detta _kommer_ spelas av många osäkra HBTQ-personer som ännu inte vågat komma ut ur garderoben, och det här _kommer_ vara ett känsligt ämne för vissa av dem och även kanske påverka jargongen i deras spelande omgivning (om ni inte tror mig har ni uppenbarligen aldrig varit på ett LAN eller gaming center). Tillför verkligen användandet av just dessa kraftuttryck tillräckligt för oss andra för att väga upp detta? För HBTQ-rörelsen som Chris är så insatt i är självmord på grund av utanförskap hos ungdomar en stor och viktig fråga. Se bara på kampanjer som http://www.itgetsbetter.org/

    Att DICE inte svarat är också rätt kasst, även om jag kan förstå att de säkert blir helt begravda i mail dagligen och endast har tid att svara på en bråkdel av dem.

  25. Hel skriver:

    Personligen förstår jag inte vad som är så svårt att förstå med Chris’ inlägg…. Själv får jag leva med att bli kallad ‘he’ när jag gör instancer med olika grupper i WoW… Men det är visst nått jag måste leva med som kvinnlig spelare… Eller?
    Varför ska då spelare i BF3 stå ut med att på nått sätt bli kränkta när de spelar? Måste de också hålla tyst och lida i tysthet? Jag vet att jag måste göra det ibland eftersom jag vet att jag kommer få typ massa personliga frågor om jag säger jag är kvinna IRL.. Samma sak är det med olika kraft uttryck..
    Eller att den nya expansionen, enlig spelare på ett WoW-forum, är planerad bara för att Blizzard vill locka till sig kvinnliga spelare samt barn i 7-års åldern. Detta är då inte bekräftat från Blizzards håll utan det är andra spelare som skrivit det.

  26. @Holmberg > Som Jickelsens exempel på självmordsdebatten, det är bara kolla på vilken suicidforskning som helst eller forskning kring ungas psykiska hälsa. Självmordsfrekvensen hos unga killar som gillar killar är tre gånger högre än hos de som inte gillar killar (Hans Hanner, Stockholms Universitet 2002).

    Det senaste året har varit en ganska stark påminnelse på detta faktum. Dessutom alla unga spelande killar som gillar killar som jag kommer i kontakt med i spelsammanhang och via andra forum som inte vågar komma till spelträffar eller vågar komma berätta om sig själva för den spelande gemenskapen. Jag tycker det är jävligt trist.

    Jag tycker inte det är inte relevant om min avatar i flerspelarläget är en del av eller en fölängning av mig själv eller inte. Nyttjandet av sagda avatar bidrager till saker jag inte vill bli förknippad med eller stödja, unga killar som gillar killars utanförskap i spelgemenskapen. Det är därför jag väljer att inte spela BF3.

  27. Jorge skriver:

    Jävla fy fan Chris! Du måste säga till mig när du skriver på andra ställen än Kraid! Lågt säger jag bara!

  28. Stefan skriver:

    Har du hört kommentaren “I’m getting double fisted up the ass by these gangbanging russian mutherfuckers?” som kom med den senaste uppdateringen? Upprörande.

  29. Märta skriver:

    Battlefield 3 skall stoppas! Du och ni andra som skriver här, och som försvarar detta vidriga TV-spel och dataspel är råttförtryckare. Sekvensen med den stackars råttan som mördas i spelet ska plockas bort, i annat fall så skall spelet stoppas helt. Det var rätt av Peta att polisanmäla Battlefield 3, och jag hoppas att fler djurrättsorganisationer gör samma sak. Jag hoppas också att rått-rättsorganisationer runt om i värden också polisanmäler Battlefield 3, och ser till att sekvensen med den arma stackars råttan tas bort.

Skriv en kommentar