Det har nu gĂ„tt 38 dagar sedan min krönika publicerades pĂ„ Kraid.se och Battlefield 3 har sedan releasen sĂ„lts i över fem miljoner exemplar. Min krönika genererade diskussioner om huruvida anvĂ€ndandet av frasen var “You cocksuckers” var mycket olyckligt eller om det hörde hemma i ett modernt krigsspel. Förutom diskussionerna hĂ€r pĂ„ Kraid skrev Tommy HĂ„kansson ett inlĂ€gg hĂ€r pĂ„ Svampriket.se dĂ€r han diskuterar problematiken och om vi vill ha realism i krigspel. Det var till och med en frilansande grafiker som jobbat pĂ„ spelet hörde av sig och bad om ursĂ€kt.

Eftersom ingen pĂ„ DICE verkade reagera försökte jag fĂ„ tag pĂ„ dem för att fĂ„ ett svar frĂ„n dem hur de tĂ€nkt och hur processen gick till. Detta i hopp om att fĂ„ ett positivt svar frĂ„n dem, kanske till och med ett svar dĂ€r de förklarade att det var ett misstag och att spelet skulle patchas sĂ„ att det kunde tilltala fler spelare. 15 dagar och sex telefonsamtal senare har tyvĂ€rr inte Jenny Huldschiner, informationschef pĂ„ DICE, svarat pĂ„ mina samtal eller mail. NĂ€r jag har försökt ringa DICE, har hon suttit i möte, men alla gĂ„nger har svaret varit detsamma. ”Hon sitter i möte men kommer att svara pĂ„ ditt mail snarast möjligt”.

NÀr det första mailet skickades hade jag inte fÄtt kontakt med nÄgon av de DICE-personligheter jag försökt fÄ kontakt med via twitter, mailet sÄg ut sÄ hÀr:

Hej Jenny!
Jag heter Chris Jonasson och sÄg fram emot Battlefield 3 vÀldigt mycket. Detta förÀndrades dock nÀr jag spelade betan vilket det gÄr att lÀsa om pÄ: http://www.kraid.se/2011/10/det-blir-nog-inget-battlefield/

Jag har försökt fÄ en kommentar eller en förklaring till hur det hÀr gick till och varför ingen pÄ EA eller DICE reagerade under hela produktionen av spelet. TyvÀrr har de av era medarbetare jag försökt kontakta via Twitter inte sett eller haft möjlighet att svara pÄ mina frÄgor.

Jag skulle gÀrna vilja ha svar pÄ följande frÄgor sÄ snart som möjligt:
De senaste Ären har debatten om sexism och homofobi i spelvÀrlden tagit stor plats i svensk spelmedia. Trots detta producerar svenska Dice en flerspelar krigsimulator utan kvinnliga soldater och med homofobiska okvÀden. Varför?

Hur kommer det sig att ingen pÄ DICE reagerat under arbetet med manus, inspelning, programmering, speltestning och uppmÀrksammat att det kanske inte Àr sÄ lÀmpligt ordval?

För nÄgra Är sedan reagerade personer pÄ DICE kraftigt nÀr bilder pÄ Faith (Mirrors Edge) manipulerades och sexualiserades, hur jobbar ni för att sÀkerstÀlla att era produkter och marknadsföring inte förstÀrker sexismen inom spelvÀrlden?

Har DICE nÄgon plan för att motverka eller iallafall se till att inte förstÀrka homofobin inom spelvÀrlden?

Ett flertal personer har reagerat pĂ„ ordet ”Cocksuckers” anvĂ€ndning i spelet och funderar pĂ„ att inte köpa Battlefield 3 just dĂ€rför. Hur stĂ€ller sig DICE till att spelare inte vill spela Battlefield 3 om de tvingas sprida homofobi?

Med hopp om snabbt svar!

Med vÀnliga hÀlsningar
Chris Jonasson
Spelkritiker
www.kraid.se

NÀr inget svar kom ringde jag DICE för att kontrollera om mitt mail kommit fram. Personalen bedyrade att mitt mail kommit fram och att Jenny Huldschiner skulle höra av sig sÄ fort hon fick möjlighet, varje gÄng pÄpekade jag att vi ville följa upp krönikan med DICE svar och att vi gÀrna ville göra det innan spelets release. NÀr svaret fortsatte att utebliva fortsatte jag mina efterforskningar och hittade fler fraser som sprider en negativ syn pÄ sex mellan mÀn:

0:23-0:25 “I’m getting fucked up the ass over here”

“Precis som kommentarerna i din blogg varierar vad gĂ€ller huruvida din Ă„sikt Ă€r befogad eller ej.”
I samband med vidare efterforskningar hittade jag till slut fram till intervjuver med voice over-producenten till Battlefield 3, Tomas Danko. Efter nĂ„gra tweets fick jag en del svar pĂ„ frĂ„gan om hur processen med voice over i flerspelarlĂ€get gĂ„tt till. Den spelades in utan manus och genom att ett flertal personer stod utomhus en bit ifrĂ„n en mikrofon och skrek saker som de ansĂ„g kunde passa i spelet. Produktionsteamet hade sen möjligheter att protestera mot fraser de ogillade varpĂ„ de togs bort ur spelet. Ingen i produktionsteamet eller pĂ„ inspelningsplatsen reagerade alltsĂ„ pĂ„ att fraserna “You cocksuckers” eller “I’m getting fucked up the ass over here” kunde vara olĂ€mpliga att ha i spelet. Tomas Danko hĂ€nvisar till att spelet Ă€r “Rated M” och ifrĂ„gasĂ€tter om mina Ă„sikter Ă€r befogade: “Precis som kommentarerna i din blogg varierar vad gĂ€ller huruvida din Ă„sikt Ă€r befogad eller ej.”

Jag uppmanar Tomas Danko att gÀrna gÄ in pÄ bloggen eller pÄ andra sÀtt svara pÄ frÄgorna i blogginlÀgget, men han svarar inte.

Än en gĂ„ng hĂ€nvisas jag till att prata med informationschefen Jenny Huldschiner som tyvĂ€rr sitter i ett möte.

Jag hör dĂ„ av mig igen via telefon till DICE för att försöka fĂ„ ett vettigare svar frĂ„n dem. Än en gĂ„ng hĂ€nvisas jag till att prata med informationschefen Jenny Huldschiner som tyvĂ€rr sitter i ett möte. Men hon har lĂ€st och kommer att svara sĂ„ fort hon kan. Jag förklarar vad som har hĂ€nt och lovar att skicka en uppdatering pĂ„ vad som hĂ€nt sĂ„ att hon kan fĂ„ möjlighet att bemöte det innan vi skriver nĂ„got.

SĂ„ den 24 oktober skickar jag:

Hej igen Jenny!

Sen jag skrev de första frÄgorna till dig har följande hÀnt.

Jag hittade Tomas Danko (som hĂ€vdar att han Ă€r vo-producent pĂ„ Battlefield 3) pĂ„ twitter som förklarade lite hur processen gĂ„tt till, att alla skriken var improviserade och att han inte tyckte de var sĂ„ viktiga. Han förklarade Ă€ven att alla i produktionsteamet haft möjligt att protestera om de tyckt nĂ„got varit opassande varpĂ„ de fraserna tagits bort. Han pĂ„pekade Ă€ven att spelet skulle urvattnas ifall en började ta bort fraser som vissa spelare kanske ville ha i spelet samt att mina Ă„sikter kanske inte var befogade. Även om jag Ă€r glad att han lĂ€ste min krönika tycker jag att det Ă€r en lite konstig attityd att ha nĂ€r sĂ„dan hĂ€r kritik framförs. Jag bifogar lĂ€nkar till hans tweets sĂ„ att du kan se vad han har sagt.
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127498192102236160
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127497612172603394
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127497278096285696
http://twitter.com/#!/TomasDanko/status/127425752437227521

Dessutom hittade jag en olycklig fras till ”I’m getting fucked up the ass over here”, som anvĂ€nds som ett rop pĂ„ hjĂ€lp i multiplayer betan. Det fĂ„r det att verka som att ni ser mĂ€n som har sex med mĂ€n eller iallafall sjĂ€lva sexakten mellan mĂ€n som nĂ„got negativt.
Den hörs 0:20-0:25 i följande youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=0MgQMoPwGwM

Jag fann Àven följande artikel dÀr Tomas Danko verkar postivt instÀllt till en liknande fras i spelet: http://deltagamer.com/4605/bf3-contains-a-shitload-of-vos-and-cursing

Som du sÀkert hört har jag ringt och sökt dig i jakt pÄ svar nÄgra dagar, jag förstÄr att du har mycket att göra och jag uppskattar att du enligt telefonisten letar riktiga svar och undersöker vilka av de hÀr olyckliga fraserna som kommer eller inte kommer att vara med i spelet.

Jag skulle uppskatta om du kunde svara snarast möjligt sÄ att vi kan fÄ en rÀttvis bild av hur DICE ser pÄ den hÀr problematiken, frÄgorna jag stÀllde i tidigare mail och Tomas Dankos uttalanden?

Med vÀnliga hÀlsningar
Chris Jonasson
Spelkritiker
www.kraid.se /

Än har det tyvĂ€rr inte kommit nĂ„got svar frĂ„n informationschefen pĂ„ DICE, utan det enda svar vi fĂ„tt pĂ„ vĂ„ra frĂ„gor Ă€r att kritiken kanske inte Ă€r befogad och mer information om hur processen gĂ„tt till.

Med att skriva det hÀr inlÀgget vill jag dela med mig av vad som hÀnt och vilka frÄgor vi stÀllt som DICE inte verkar vilja svara pÄ. Det var tÀnkt att det hÀr inlÀgget egentligen skulle handla om hur fina de som jobbar pÄ DICE egentligen Àr och att jag inte lÀngre kÀnner ett behov av att bojkotta Battlefield 3. TyvÀrr avslutas det med att jag numera Àr skeptisk inte bara till spelet Battlefield 3 utan hela företaget DICE.

Det kÀnns som att bli tvingad till att avsluta ett lÄngt förhÄllande.

Text av Chris Jonasson

Chris Àr en queerskÄning som skriver recenserar spel i City SkÄne, bloggar lite löst pÄ Kraid och annars mestadels spelar eller dansar, nÀr han inte twittrar förstÄs, men det gör han alltid.