MSi-debatten Àr igÄng igen,
tack vare en vanlig missuppfattning dÀr man antar att motstÄndet mot Booth Babes var relaterat till den sexuella objektifieringen av de individuella kvinnorna, istÀllet för en diskussion om att ett företag valde att dra kompetenslinjer mellan kön och hur detta var ett uttryck för ett mönster som finns i branschen och som i förlÀngningen verkar exkluderade mot sÄvÀl kvinnliga som icke-heterosexuella konsumenter.
Eftersom sÄ mÄnga (bland annat Svamprikets
husgudinna Ă
sa Roos och eminenta EmmyZ,
som sa allt jag skulle ha sagt i ett mer seriöst inlĂ€gg) redan tagit pĂ„ sig de analytiska grĂ„skaleglasögonen gett vuxna inlĂ€gg i diskussionen sĂ„ tĂ€nker jag ta the low road och helt enkelt bara gĂ„ direkt pĂ„ sakfrĂ„gan och ANVĂNDA CAPSLOCK.För, ni vet, det hĂ€r Ă€r Svampriket.
LÄt mig illustrera problemet nÀr det kommer till diskussionen om booth babes:
Ni förmodat vita heterosexuella mĂ€n tror att vi vill ta ifrĂ„n er rĂ€tten att se pĂ„, samt skuldbelĂ€gga ert begĂ€r för DET HĂR:
medan vi  Ä vĂ„r sida vill fĂ„ bukt med en marknadsstruktur som exkluderar och osynliggör kvinnliga och icke-heterosexuella konsumenter och uppnĂ„ DET HĂR:
Utan att det för den sakens skull blir SĂ
HĂR:
Â

Det Ă€r inget fel med att vilja se och uppskatta DET HĂR:
men det Ă€r inte okej nĂ€r det anvĂ€nds SĂ
HĂR:
av SĂ
NA HĂR
:
vilket gör att SĂ
NA HĂR:
kĂ€nner SĂ
HĂR:
Om man istĂ€llet inkluderade lite av DET HĂR:
i SĂ
NT HĂR:
SĂ„ skulle SĂ
NA HĂR:
kanske kĂ€nna lite mer SĂ
HĂR:

och kĂ€nna att DET HĂR:

var nÄgot som faktiskt kunde vara intressant för dem.
SnÀlla heterosexuella förmodat vita man, jag vill inte ta frÄnta dig rÀtten att titta pÄ snygga tjejer, eller tycka de Àr snygga, eller kÀnna lusta mot dem Jag vill inte ta ifrÄn den individuella tjejen rÀtten att gÄ pÄ ICA i stringbikini. Jag vill inte eliminera snygga, sexiga och heta kvinnor i spel. Jag vill att jag ska rÀknas in som en potentiell mottagare och konsument nÀr man marknadsför (och i förlÀngeningen utvecklar) ett spel, Och jag vill motverka att kvinnor, nÀr de vÀl inkluderas i marknadsföringen, enbart gör det för att förstÀrka att reklamen riktar sig till unga mÀn. Det gÄr att göra sexig marknadsföring som inte verkar exkluderande, Det gÄr ocksÄ att rikta sig till unga mÀn utan att vara taktlös (de Àr trots allt inte dumma i huvudet, utan högst medvetna konsumenter), precis som det gÄr att fÄnga tjejers intresse utan fÀrgen rosa. Det Àr bara den lÀttaste vÀgen och det Àr en vÀg man mÄste sluta ta.
För att sammanfatta;
OKEJ

OKEJ

OKEJ

INTE OKEJ

Okej?
(MinitÀvling! Försten att fÀlla en kommentar om att tjejerna som gejmar pÄ mÀssbilden Àr fula vinner en tablettask! Vinnaren stÄr för porto och andra kringkostnader, vilket kan inkludera leverans av vinst med hyrd limosin)
Relaterade
http://klockren.nu/ GÄr ju inte att beskriva pÄ bÀttre sÀtt.
Ett Àmne som tÄls att upprepas ett par hundra gÄnger till!
Jag undrar, i egenskap av heterosexuell vit man, om
MĂ„ste… Köpa…. SĂ Ă Ă Ă Ă Ă Ă Ă G!
För övrigt Àr tjejerna som gejmar bra mycket hetare Àn killarna som stÄr bakom! ^_^
Hon gör det igen! đ Swisch! Nothing but net.
Det hÀr kommer bli referensposten folk citerar för trögfattade framöver.
(hurra för mobiltangentbord) … om folk faktiskt köper fler produkter vid anvĂ€ndningen av booth babes? Tillhör jag en minoritet som anser mig nĂ€st intill förnĂ€rmad av sĂ„dana reklamknep eller Ă€r det bara att PR inte förstĂ„r sig pĂ„ spel ordentligt?
Sedan blir jag vÀl en hycklare dÄ jag inte har nÄgot emot att titta pÄ t.ex. booth babes för att jag anser att jag kan uppskatta yttre skönhet/sex appeal utan att det fÄr mig att vilja köpa vadÀn som stÄr pÄ deras bh.
Rosa spelattiraljer Ă€r etc Ă€r del av det större ”manligt vs kvinnligt”-problemet och dĂ€r uppmuntrar man bara detta problem genom att inte göra nĂ„got Ă„t det.
Jag tror att orden jag letar efter Ă€r MINDRE ĂN TRE.
PĂ„ samma sĂ€tt som jag förutsĂ€tter att Malin Ă€r pĂ„ ett visst sĂ€tt efter att ha tittat pĂ„ henne i 3 sekunder sĂ„ förutsĂ€tter alla att tjejerna pĂ„ sista bilden Ă€r blĂ„sta bimbos; Ă€ven jag. TĂ€nk om det Ă€r sĂ„ att bĂ„da Ă€r elektronikingenjörer som Ă€r vĂ€ldigt kunniga om MSIs produkter, fĂ„r de inte agera promotion-flickor dĂ„ pgaa de ”ser för bra ut”?
Och om vi skall gĂ„ in pĂ„ utseende sĂ„ kan jag sĂ€ga att mitt diskriminerande tankesĂ€tt sĂ€ger att de kvinnorna som skall representera kunniga datorflickor i detta inlĂ€gg Ă€r okunniga modeller som inte ens behöver veta vad det Ă€r tĂ€nkt att de skall representera i bilden, medan MSI-flickorna antagligen Ă„tminstone fĂ„ en snabb run-down över vad det Ă€r för nĂ„got de skall promote’a. Ăven om det Ă€r sĂ„ att de bara rabblar specifikationer utan att veta vad det innebĂ€r sĂ„ Ă€r det vad jag som kund Ă€r ut efter. Jag skiter fullstĂ€ndigt i om sĂ€ljaren vet vad det innebĂ€r att ett visst chipset sitter pĂ„ ett moderbord, sĂ„ lĂ€nge de kan svara pĂ„ vilket det Ă€r; det kan iofs bero pĂ„ att min kundnivĂ„ ligger sĂ„ att jag vet vad jag letar efter.
Det kÀnns sÄ över-PK att den hÀr diskussionen ens kommit upp; om MSI (eller nÄgon annan) vill sÀlja sina prylar med sex sÄ förstÄr jag inte varför de inte skall fÄ göra det. Jag har sagt det otaliga gÄnger: Om du inte reagerar pÄ sÀljet sÄ Àr du inte del av demografen; dig försöker de fÄ tag i pÄ annat sÀtt.
Reagerar du negativt pÄ ett sÀlj-sÀtt sÄ vÀljer du vÀl det sjÀlv, pÄ samma sÀtt som du vÀljer att köpa ekologiskt bara för att det skall vara bÀttre pÄ nÄgot sÀtt? En annan mÀnniska har inte samma tankesÀtt som dig och vÀljer dÀrför den billigare, o-ekologiska produkten.
Om nu SpelSverige verkligen inte vill ha denna aspekt av marknadsföringsvÀrlden sÄ ignorera den, demonstrera att den Àr ineffektiv. Varför mÄste det bli ett sÄdant hoolabaloo om det hela?
Nu kommer jag definitivt lĂ€gga upp mig sjĂ€lv för allt förakt som finns i debatten, men som min polare uttryckte det: ”NĂ„gon har gĂ„tt miste om ett arbetstillfĂ€llet för att nĂ„gon som inte berörs har fĂ„tt sand i sin vagina.”
Oj! det hÀr tar ett tag att ta in.
Finemang! Tror att det Àr den sansade tonen strösslad med en stor mÀngd humor som gör att jag uppskattar Malins inlÀgg sÄ mycket.
Nu vet jag inte om allt upphovsrÀttsskyddat bildmaterial sÀtter kÀppar i hjulet men jag föreslÄr att ni gör en Youtube-variant av det hÀr inlÀgget. Det kan bli nÄgon typ av permanent lÀnk att infoga i framtida, spelrelaterade exkluderingsdebatter.
Helt fantastisk framstÀllning. Lysande!
Sen blev jag av nĂ„gon anledning sugen pĂ„ att spela igenom Dragon Age II igen…
Bra och pedagogisk text. Tumme upp!
JĂ€ttebra, Malin. đ Jag tycker att du Ă€r fantastiskt bra pĂ„ att hitta nya intressanta infallsvinklar, vare sig det Ă€r för lĂ„nga och seriösa inlĂ€gg, eller kortare och mer skojfriska inlĂ€gg som nu. Keep it up!
tack…
nu ska jag köpa en sÄg tror jag
behöver en till min… öh… sthlms lĂ€genhet
@Nidde:
”Det kĂ€nns sĂ„ över-PK att den hĂ€r diskussionen ens kommit upp; om MSI (eller nĂ„gon annan) vill sĂ€lja sina prylar med sex sĂ„ förstĂ„r jag inte varför de inte skall fĂ„ göra det.”
1. PK Ă€r inte de-facto nĂ„got negativt. Lika lite som att feminist betyder ”rakar sig inte i armhĂ„lorna”. Du fĂ„r gĂ€rna sluta anvĂ€nda ”PK” som ett förlöjligande begrepp i situationer dĂ€r argumenten inte handlar om att passa in i en bild av vad som Ă€r korrekt.
2. Ingen har sagt att det Àr fel att sÀlja med sex. Det Àr fel att sÀlja med objektifiering.
3. Att du inte förstĂ„r varför ”sĂ€lja med sex”, som du kallar det, Ă€r nĂ„got negativt gör inte dina meningsmotstĂ„ndares Ă„sikter mindre vĂ€rda.
4. Ingen har sagt att MSi inte Fà R sÀlja med sex. Vi har bara beklagat oss över ATT och HUR de gör det eftersom de enligt oss spelar med trÄkiga och trista kort som inte hjÀlper göra spelandet vÀlkomnande för alla.
Som Malin skrev:
”Och jag vill motverka att kvinnor, nĂ€r de vĂ€l inkluderas i marknadsföringen, enbart gör det för att förstĂ€rka att reklamen riktar sig till unga mĂ€n. Det gĂ„r att göra sexig marknadsföring som inte verkar exkluderande, ”
Anton: Kolla gĂ€rna in min krönika frĂ„n den första ronden msi ”DĂ€rför bör du inte sexualisera ditt varumĂ€rke” Tar upp de flesta av dina frĂ„gestĂ€llningar dĂ€r. Kan inte lĂ€nka via mobilen, men klicka pĂ„ mitt huvud och scrolla lite sĂ„ hittar du det.
@Nidde – detta Ă€r ett illustrativt inlĂ€gh, dvs. bĂ„sbrudar represrnteras av bĂ„sbrudarna i den sista bilden (som Ă€r faktiska msi-bĂ„sbrudar). De representerar inte hypotetiska elteknikr. Jag sĂ€ger inte att de inte kan VARA eltekniker rent teoretisk, men de Ă€r bĂ„sbrudar. I övrigt tycker jag ditt inlĂ€gh Ă€r intressant och ska svara, men kommer inte hinna förĂ€n sent ikvĂ€ll, sĂ„ du vet.
@Samson
Jag anvĂ€nde inte PK som nĂ„got form av defacto eller nedvĂ€rderande, jag anvĂ€nde ”över-PK”; dvs att det dras till en spets som gör mer skada Ă€n nytta. Jag har inte sagt att PK Ă€r varken det ena eller det andra.
Nej, jag förstĂ„r inte varför ”sĂ€lja med sex” skall demoniseras; men jag fĂ„r uppfattningen att jag Ă€r en demon som inte anser att det skall demoniseras.
Jag förstĂ„r heller inte vilken skillnad du vill pĂ„peka mellan ”sĂ€lja med sex” och ”objektifiering”; de Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ olika grader pĂ„ samma skala? Det kan omöjligt inte finnas nĂ„gon studie som visar att objektifiering i marknadsföring Ă€r effektiv. Och hur vida det Ă€r sexuellt eller objektifierande avgör vĂ€l Ă€ndĂ„ Ă„skĂ„daren?
Jag kÀnner kvinnor (och mÀn) som gÄr igÄng och mÄr bra av att behandlas som leksaker vid tillfÀllen (vi behöver inte gÄ in pÄ varför de gör det eller vad som ligger dÀrunder), bör deras objektifiering förbjudas för att nÄgon som inte Àr involverad anser att det Àr fel? För att nÄgon sÀger att de personerna inte mÄr bra bör vi avsÀga deras beteende, utan att ta hÀnsyn till deras Äsikt? Vi hade en utstÀllare som ville efterlikna en standard som de Àr vana vid och det blev raseri över nÄgot som lika gÀrna bara hade kunnat fÄ passera utan att nÄgon höjt ett ögonbryn. Att ha booth babes Àr tydligen fel; men att ha cosplayers, vilket du mÄste erkÀnna Àr samma sak i annat utförande, Àr tydligen OK.
Min poÀng Àr att det Àr marknadsföring, marknadsföring som fungerar. NÀr det slutar ha effekt sÄ kommer det avta, men (10p till den som hittar studien som stödjer följande) mÀnniskan Àr sexuell och objektifierar och sÄ lÀnge det pÄgÄr sÄ kommer sÄdan marknadsföring att pÄgÄ. Jag Àr emot att tvinga fram ett synsÀtt bara för att man anser att motsatsen Àr felaktig. Jag hade Àven varit emot om man nekat montrar som INTE hade booth babes.
”My problem is with, huhu, authority.”
@Malin
Du förstod vad jag menade iaf, att bara för att nÄgon ser ut pÄ ett visst sÀtt sÄ Àr de inte alltid det.
Min poĂ€ng Ă€r bara, rĂ€tta mig om jag har fel, att de kampanjade efter bĂ„sbrudar pĂ„ facebook; dvs de som Ă€r fans av MSI pĂ„ facebook ser inlĂ€gget. De ”brudar” som skulle ha ansökt till tĂ€vlingen dĂ„, borde inte de dĂ„, teoretiskt sett, vara fans av MSI? Dvs den typen av personer som antagligen kan nĂ„gonting och som vi faktiskt skulle vilja agerar talesperson? En kvinna som endast Ă€r ute efter att modellera och inte har nĂ„got datorintresse öht kĂ€nner jag inte skulle vara fan av MSI pĂ„ facebook och sĂ„ledes inte ens veta av kampanjen. Om de som skickade in dĂ„ rĂ„kar ha badat i den (enligt socialt inprĂ€ntade normer) sköna delen av gen-poolen, vad gör det? Och vem sĂ€ger att de kanske inte hade hittat nĂ„gon och sagt ”Wow, du skulle ratas av Scandal Beauties, men du MĂ STE stĂ„ i vĂ„rt bĂ„s baserat pĂ„ andra meriter.”?
Ett scenario som Àr otroligt, men vi aldrig kommer veta om det skulle uppstÄtt dÄ folk skrek för högt för att vi skulle hinna se vart det tog vÀgen.
”Jag anvĂ€nde inte PK som nĂ„got form av defacto eller nedvĂ€rderande, jag anvĂ€nde âöver-PKâ; dvs att det dras till en spets som gör mer skada Ă€n nytta.”
HĂ€r fick ju agerandet totalt önskad effekt, dvs MSI lade av med sin objektifierande kampanj, vill du definiera ”över-PK” lite bĂ€ttre?
I Ă€rlighetens namn har jag hört dina argument hundra gĂ„nger förrut, nĂ€stan alltid i jĂ€mstĂ€lldhetsdebatten, och alltid frĂ„n grabbar med Ă„sikten att ”det Ă€r vĂ€l bra med jĂ€mstĂ€lldhet men nu gĂ„r det ju för lĂ„ngt”, och för lĂ„ngt Ă€r alltid deras strikt subjektiva uppfattning, men det försöker alltid framstĂ€llas som nĂ„got objektivt (t.ex. som ovan, att det i nĂ„gon sorts objektiv mening skulle finnas ett uttryck som motsvarar ”över-pk” nĂ€r det handlar om en subjektiv uppfattning).
En bild sÀger mer Àn tusen ord. JÀttebra inlÀgg.
Jag tror Àven att det Àr viktigt att lyfta fram den dikotomi som objektifiering skapar, dÀr attraktiv i regel utesluter kompetens.
Har för mig att MSI Ă€ven annonserade efter en teknikintresserad kille som skulle svara pĂ„ frĂ„gor i bĂ„set, en uppgift det inte annonserades om pĂ„ tjejsidan. Tjejerna efterfrĂ„gas enbart i egenskap av snygga tjejer, som ska vara nĂ„got slags ögongodis. Vad som finns innanför deras skallben, vilka personer de Ă€r i vanliga fall, om de ens gillar spel â irrelevant! Behöver man kompetens, söker man en man.
Det Ă€r sant att de kvinnor som lyckas inom politik och nĂ€ringsliv ofta Ă€r oattraktiva, vilket ocksĂ„ Ă€r en direkt konsekvens av att vi lĂ€r oss att inte förvĂ€nta nĂ„got av pannbensinnanmĂ€tet pĂ„ en snygg tjej. Att bry sig om sitt utseende och âvara snyggâ Ă€r ocksĂ„ en vĂ€ldigt kvinnlig egenskap, vilket ytterligare problematiserar eftersom vi lĂ€rr oss att kvinnlig=inkompetent (eller i alla fall en kvinna varas kompetens vi kan ignorera/inte bry oss om). De kvinnor som vill bli nĂ„got gör bĂ€st i att omgĂ„ende sluta sminka sig och klĂ€ sig i högklackat om de vill bli tagna pĂ„ allvar.
Det hĂ€r Ă€r i förlĂ€ngningen som pĂ„verkar bemötandet av tjejer/kvinnor ĂVERALLT i alla situationer. Visst, du kanske Ă€r schysst mot kollegan pĂ„ jobbet som du kĂ€nner och vet Ă€r kompetent. Men hur bemöter du tjejer du inte kĂ€nner? Vad förvĂ€ntar du dig av dem? NĂ€r du anstĂ€ller en person, vad drar du för slutsatser av fotografiet pĂ„ CV:t? Vilka kulturella vĂ€rderingar för du inprĂ€ntade, och hur styr de dig?
Mycket trevlig lĂ€sning! Bilderna var suverĂ€na! đ
Ah, tror inlÀgget ovan hamnade i fel tab! Men förhoppningsvis blir det inte helt fel, Àven om det kanske blev lite dumt.
Bor du i nĂ€rheten av Stockholm? Kalkylerar kostnaden för en limotaxi…
@Martin
Jag menar precis vad jag skriver, nÀr man tar nÄgot som Àr Àmnat att göra gott men drar det till en sÄdan grad att det fÄr en negativ effekt. I det hÀr fallet att nÄgon som ville ha ett gig och nÄgon som erbjöd ett gig blev av med sina chanser för att nÄgon elit* bland tv-spelare i Sverige inofficiellt enats om att detta var fel och kÀnde sig tvungna att skrika det sÄ högt de kunde i den digitala atmosfÀren.
Jag har heller aldrig pÄstÄtt att mina Äsikter Àr objektiva, jag kan dÀremot pÄpeka mig neutral om sÄ Àr fallet. I det hÀr fallet anser jag att MSI inte gjort nÄgot fel dÄ deras handlingar baseras pÄ historisk data (reaktion över booth babes). Den Àr ju dock baserad pÄ data frÄn en annan region, men har man ingen annan att förlita sig pÄ sÄ fÄr man anvÀnda den som finns. Jag anser Àven att SpelSverige överreagerade pÄ det hela, det skreks för högt helt enkelt. Enligt min Äsikt borde man bara ha ignorerat det hela och möjligtvis skrivit upp en poÀng i minuskolumnen för MSI pÄ sin egen lista; men det vi fick var en clusterfuck med Äsikter. à sikter dÀr de som inte tillhörde just din egna sida var vÀrldens avskum.
*Om nÄgon blir ledsen i ögat över att jag kallar nÄgon för elit sÄ kan jag meddela att jag och min hybris Àr fullstÀndigt medvetna om att vi Àr vÀldigt elitistiska.
ApropÄ anvÀndandet av kvinnokroppar för att marknadsföra produkter, se den hÀr bloggen:
http://saljgrejmedtjej.se/
Jag Àr sÄ glad att vi(well, me) bisexuela internet prevos stÄr utan för den hÀr debatten.
All marknadsföring skrĂ€mmer bort vissa grupper och lockar vissa grupper, mer eller mindre. Det Ă€r sĂ„ det fungerar eftersom mĂ€nniskor har olika preferenser. Bra marknadsföring ser till att gruppen som lockas Ă€r sĂ„ stor och/eller köpstark som möjligt och att gruppen som skrĂ€ms bort Ă€r sĂ„ liten och/eller köpsvag som möjligt. Ett exempel kan vara SIBA-reklamen pĂ„ TV, som lockar vĂ€stsvenska offer för psykvĂ„rdsreformen, men skrĂ€mmer bort alla andra. Ett snabbt överslag gör gĂ€llande att den reklamen förmodligen inte fyller sitt syfte. I det aktuella fallet med de lĂ€ttklĂ€dda bĂ„sflickorna sĂ„ Ă€r det okĂ€nt om man lockat nĂ„gon, men dĂ€remot har man skrĂ€mt bort gruppen twittrande kulturmarxister. Och med tanke pĂ„ den gruppens storlek kan det knappast varit en god marknadsstrategi…
@Nidde: Ok, vi kör en gÄng till dÄ eftersom du vÀgrar se vad som sÀgs.
”Jag anvĂ€nde inte PK som nĂ„got form av defacto eller nedvĂ€rderande, jag anvĂ€nde âöver-PKâ; dvs att det dras till en spets som gör mer skada Ă€n nytta. Jag har inte sagt att PK Ă€r varken det ena eller det andra.”
Jag uppfattar att du sĂ€ger över-PK som att för att pĂ„peka att ”det Ă€r sĂ„ inne att vara PK – fan skĂ€rp dig och slappna av” (typ). Du kommer givetvis pĂ„peka för mig att den hĂ€r tolkningen Ă€r felaktig alldeles strax, men likt förbannat Ă€r det sĂ„ du lĂ„ter.
”Nej, jag förstĂ„r inte varför âsĂ€lja med sexâ skall demoniseras; men jag fĂ„r uppfattningen att jag Ă€r en demon som inte anser att det skall demoniseras.”
Trots att ett flertal kvinnor har uttalat sig om hur det fĂ„r dem att kĂ€nna sig? Om ditt svar pĂ„ det Ă€r nĂ„got i stil med ”Bit ihop, vĂ€rlden Ă€r sĂ„n.” missar du, precis som mĂ„nga före dig, att vi (mĂ€n och kvinnor) lever i helt olika vĂ€rldar och har helt olika ”ryggsĂ€ckar” (LĂ€s Elins text pĂ„ Loading om du inte kĂ€nner igen begreppet). Vi har inte samma förutsĂ€ttningar att vifta bort saker och vi har olika krav pĂ„ oss.
”Jag förstĂ„r heller inte vilken skillnad du vill pĂ„peka mellan âsĂ€lja med sexâ och âobjektifieringâ; de Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ olika grader pĂ„ samma skala?”
Nej. Skilj pÄ sexualisering och objektifiering.
”Det kan omöjligt inte finnas nĂ„gon studie som visar att objektifiering i marknadsföring Ă€r effektiv. Och hur vida det Ă€r sexuellt eller objektifierande avgör vĂ€l Ă€ndĂ„ Ă„skĂ„daren?”
Alla som uttalat sig om det Àr vÀl ocksÄ ÄskÄdare?
”Jag kĂ€nner kvinnor (och mĂ€n) som gĂ„r igĂ„ng och mĂ„r bra av att behandlas som leksaker vid tillfĂ€llen (vi behöver inte gĂ„ in pĂ„ varför de gör det eller vad som ligger dĂ€runder), bör deras objektifiering förbjudas för att nĂ„gon som inte Ă€r involverad anser att det Ă€r fel?”
Kul för dig, men det har ingenting med diskussionen att göra eftersom vi inte talar om en publik kontext i det sammanhanget. Sen undrar jag varför du tycker att feminister inte Àr involverade i hÄrdvaruköp?
”Att ha booth babes Ă€r tydligen fel; men att ha cosplayers, vilket du mĂ„ste erkĂ€nna Ă€r samma sak i annat utförande, Ă€r tydligen OK.”
Skillnaden Ă€r att cosplayaren försöker inte krĂ€nga en produkt – Ă€ven om outfiten kan vara mer sexualiserad Ă€n en booth babes. Som Malin sĂ€ger Ă€r det inte T&A som Ă€r problemet.
”Min poĂ€ng Ă€r att det Ă€r marknadsföring, marknadsföring som fungerar. NĂ€r det slutar ha effekt sĂ„ kommer det avta, men (10p till den som hittar studien som stödjer följande) mĂ€nniskan Ă€r sexuell och objektifierar och sĂ„ lĂ€nge det pĂ„gĂ„r sĂ„ kommer sĂ„dan marknadsföring att pĂ„gĂ„.”
Och du tycker att det Àr nÄgot positivt? Att vi bara torrt ska konstatera att vÀrlden Àr rutten och inte försöka förÀndra nÄgot? SÄ blir inga förÀndringar gjorda.
Alla saker du tar upp har gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng förklarats och förtydligast till leda. Hade det varit nĂ„gon annan som skrivit samma sak hade jag trollrage:at eftersom jag Ă€r sĂ„ trött att behöva berĂ€tta samma saker om och om igen. Jag bemödar mig att svara seriöst pĂ„ dina frĂ„gor eftersom jag kĂ€nner dig privat (tycker jag?) och vet att du Ă€r en hyvens prick. Att ”eliten” kallat folk för avskum tror jag helt enkelt beror pĂ„ att som feminist Ă€r man (Ă„tminstonde jag) sĂ„ jÀÀÀÀÀvla trött pĂ„ det och orkar inte göra mer Ă€n bli arg nĂ€r man fĂ„r svara pĂ„ samma trötta ifrĂ„gasĂ€ttanden varje gĂ„ng.
Som en parantes kan jag pĂ„peka att ingen jag har stött pĂ„ bland spelmedia har placerat sig eller nĂ„gon kollega pĂ„ den imaginĂ€ra piedestalen du pratar om nĂ€r du beskriver oss som ”elit”, det Ă€r det bara du som gjort.
@Aloysius: Kallar du mig ”twittrande kulturmarxist” en gĂ„ng till blir det inga fler retroresanavsnitt. (Jag Ă€r allvarlig)
..och det Ă€r det ju ingen som vill. đ
Jag sitter hÀr och smÄmyser lite Ät mina egna formuleringar och skulle gÀrna vilja ÄteranvÀnda dem, men kÀnner att de kanske förlorar sin stilistiska schvung om jag av samvetsskÀl kÀnner mig nödgad att lÀgga till en fotnot i form av ett exkluderande av Samson Wiklund varje gÄng. SÄ jag fÄr nog lÄta bli.
Man kan sammanfatta framtida debatt med: STFU [LĂ€nk hit]
Mycket roligt inlÀgg med mÄnga poÀnger Àven om jag inte hÄller med om allt. Kul att se Samson i diskussion igen det ser man inte sÄ ofta.
@Samson
Kan problemet vara att jag enbart ser individer i situationer och diskussionen handlar om grupper? För jag anser att det handlar om en publik kontext, eller finner du inte ”ambitionen” att stĂ„ lĂ€ttklĂ€dd och visa upp sig för mĂ€nniskor Ă€r vĂ€ldigt nĂ€ra beslĂ€ktad med att vilja bli objektifierad. Jag nĂ€mnde aldrig feministrörelsen, endast de som gjort en stor grej av schabraket, men eftersom du drog upp dem sĂ„ verkar de glömma bort att det faktiskt finns kvinnliga individer som inte anser att de har rĂ€tt. Det var det jag menade att inte vara involverade. Jag Ă€r vĂ€ldigt sĂ€ker pĂ„ att du inte seriöst skulle ansöka om att fĂ„ vara booth babe (dĂ€remot kanske du skulle göra det som en kul grej, vilket vore intressant att följa) och har inget intresse av det, dvs inte involverad, men du var vĂ€ldigt tydlig med att du ansĂ„g det inkorrekt och dĂ€rför yttrade du dig om det.
Jag kan garantera att fanns flickor som ville stÄ och vara booth babes, men de fick inte göra det för en massa utav mÀnniskor som (antagligen) inte ville stÄ och vara booth babes fick för sig att de inte ville titta pÄ det och dÀrför skall det inte existera.
AngÄende cosplay sÄ vill jag definitivt sÀtta ett Àrlikamed-tecken till booth babes. Iaf de som Àr anstÀllda cosplayers, besökare har sjÀlvklart inget med saken att göra. Booth babes Àr menade att sÀlja en produkt genom att stimulera det sexuella centrat i hjÀrnan. Cosplayers Àr Àven de Àmnade att sÀlja en produkt, men istÀllet för att attackera det sexuella centrat sÄ gÄr de mot det associativa centrat, eller liknande. Det hela Àr en frÄga om uppmÀrksamhet i marknadsföringssyfte.
Och anledningen till att det skall ignoreras Àr för att sÀttet att ta död pÄ nÄgot som söker uppmÀrksamhet Àr att inte ge det nÄgon.
Jag anser mig kÀnna dig ocksÄ, och det Àr dÀrför jag anar att du Àr fullstÀndigt medveten om att det inte Àr en trollpost, utan min faktiska Äsikt och mina faktiska funderingar, frÄgor.
Jag mĂ„ste erkĂ€nna att uttrycket ”twittrande kulturmarxister” var helt briljant. DĂ€remot har jag svĂ„rt att tro att Samson (Retroresan rules) sitter och lĂ€ser LukĂĄcs, Benjamin, Adorno och resten av kulturmarxist-gĂ€nget…
”MSi-debatten Ă€r igĂ„ng igen, tack vare en vanlig missuppfattning dĂ€r man antar att motstĂ„ndet mot Booth Babes var relaterat till den sexuella objektifieringen av de individuella kvinnorna, istĂ€llet för en diskussion om att ett företag valde att dra kompetenslinjer mellan kön och hur detta var ett uttryck för ett mönster som finns i branschen och som i förlĂ€ngningen verkar exkluderade mot sĂ„vĂ€l kvinnliga som icke-heterosexuella konsumenter.”, briljant Malin. Kort, koncist och rĂ€tt.
Malin, Malin, Malin dĂ„ var vi ju dĂ€r igen… Ytterligare ett av dina inlĂ€gg som precis som tidigare ska handla om ”orĂ€tt vinkling gentemot kvinnor och babbla pĂ„ oavbrutet om könsroller… Tröttnar du aldrig?
Malin: Booth babes, rond 2
MSi-debatten Ă€r igĂ„ng igen, tack vare en vanlig missuppfattning dĂ€r man antar att motstĂ„ndet mot Booth Babes var relaterat till den sexuella objektifieringen av de individuella ”kvinnorna!”
Malin: Game of the Queer Year 2011 (Fokus pĂ„ könsroller, fokus pĂ„ kvinnor, könsroller och sexualitet), igen.. Suck…
Malin: Ă rets översexualisering. – Men seriöst.. Det rĂ€cker nu vah.
enligt artikel:
Att skapa karaktĂ€rer som enligt rĂ„dande ideal anses vara sexiga Ă€r inte i grunden dĂ„ligt, bara trist eftersom det oftast Ă€r samma mall som anvĂ€nds. Ăversexualisering Ă€r dock oftast inte nĂ„got som har en positiv inverkan pĂ„ en upplevelse
Malin: Zelda ska inte spelas av mĂ€n, – men förfan GE DIG!!
(VAh! SKojar du eller?!)
Malin: DÀrför bör du inte sexualisera ditt varumÀrke
(sluta fokusera pÄ ditt eviga sexualierande!)
—————-> NĂ€r jag sĂ€ger att det Ă€r sĂ„ typiskt att en kvinna skriver sĂ„dant hĂ€r, sĂ„ menar jag TYPISKT, inte nog med att du skriver sĂ„dant en gĂ„ng, nej, utan upprepade gĂ„nger, som att du tycker sĂ„ synd om kvinnofolket och föraktar mansklasarna..
– Vadann detta eviga tjat och fokus pĂ„ könsroller med fokus pĂ„ sexualisering och kvinnlig förminskning!! Det hör hemma i ett ungdomsforum med fokus pĂ„ sexualitet eller liknande!!
@NIdde:
Nu har jag inte lÀst allt du skrivit till Samson, men jag antar att Samson klarar sig utmÀrkt pÄ egen hand.
Du, som mĂ„nga andra, tar fel pĂ„ sak och person. Vill Msi anstĂ€lla tjejerna ovan som informatörer Ă€r de fullkomligt vĂ€lkomna enligt mig att göra det. Men nu vill inte Msi göra det. Msi vill att de ska ha hotpants och hĂ„lla kĂ€ften. Det Ă€r, som HELA INLĂGGET OVAN HANDLAR OM, inte de INDIVIDUELLA TJEJERNA som Ă€r ett problem hĂ€r (tjejer fĂ„r faktiskt bete sig hur fan vi vill, man blir inte sĂ€mre kvinna för att man vill vara sexig), utan en företagsstruktur som vĂ€ljer att se kvinnor som inredning och mĂ€n som informatörer.
Bobby: Men alltsÄ det hÀr Àr den bÀsta kommentaren jag nÄgonsin fÄtt faktiskt.
Vet du varför jag gör det? För att IRRITERA DIG. PERSONLIGEN. Obs, ej skÀmt ens!
Och ett lite mer seriöst svar hade naturligtvis varit för att jag anser att spel (och tv-serier och fantasyböcker och serietidningar) Àr kultur, och att all kultur behöver kritiseras i bedare bemÀrkelse Àn att bara slabba pÄ en siffra pÄ en recension av ytterligare ett fps.
Men som sagt. Mest för dig. PERSONLIGEN.
ĂversĂ€tt till utrikiska och pinga Kotaku.
@Bullen: Lilla pojke nu har du vÀl tagit i sÄ du skiter pÄ dig. Jag tror bestÀmt nÄgon behöver gÄ ut och fÄ sig ett ligg. Du har ju uppenbarligen fÄtt alldeles för lite fitta pÄ senaste.
Bild ”OKEJ” nummer tvĂ„ har visat sig vara Photoshopad, rĂ€tt mycket Photoshopad faktiskt. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt att kvinnan i bilden mer ska tilltala det typiska skönhetsidealet. Ville bara inflika att nej, faktiskt inte okej. đ
men jag fattar poÀngen.
Jag tror Bullen Àr ett troll. Jag Àr inte en sÄdan som avfÀrdar alla med bajsiga Äsikter som troll, men det dÀr uttalandet gav starka trollvibbar med tanke pÄ hur utstuderat vÀrldsfrÄnvÀnt det var.
AvgrundsvrÄl: Som sagt, det ska vara representationer, tÀnkt som sÄhÀr:
Tjej 1: Individuell tjej som agerar privatperson
Tjej 2: Cosplayer
Tjej 3: Kvinnlig karaktÀr som Àr het som solen men inte ett tomt skal för det
Inte okej: Representationen av kvinnor som ”varor” av externa marknadsaktörer
Inte helt solklart kanske đ Och klart man fĂ„r Photoshoppa. Jag photoshoppar var dag Ă„ jobbet đ
@Starfighter: Yes, misstÀnker trollande jag med, men jag var imponerad av att det gjordes reserach! SÄnt ska man alltid uppmuntra tycker jag! (Mer Àn vad VISSA ANDRA gjorde i den hÀr debatten)
Fantastisk och bisarrt originell bloggpost, som vanligt frÄn Malin m a o.
Hanna har en jĂ€vligt bra poĂ€ng ovan, om vi nu snackar om MSI-debaclet specifikt (fast personligen tror jag att alla utom Thomas Wiborgh var klara med den diskussionen förra hösten). Det mest upprörande med just den affĂ€ren var ju egentligen inte att MSI vill ha lite halvnakna brudar för att dra in 11-Ă„ringar pĂ„ Dreamhack i sitt bĂ„s, utan att de utgick ifrĂ„n att kvinnor inte kunde ha nĂ„gon form av kompetens, utan bara kunde bidra med tits ’n’ ass.
Men problemet Ă€r ju som bekant inte begrĂ€nsat till MSI, de Ă€r knapppast ens nĂ„gra av de vĂ€rre. SĂ„ kanske Ă€r det bra att vi grĂ€ver upp det hĂ€r igen med jĂ€mna mellanrum – om vi pratar om det kanske vi kan hitta nĂ„got slags lösning. Hoppas kan man ju alltid :).
@Ivan: Ă h, kanske, om jag hittar orken till det đ
@Hanna: HÄller helt med dig och tycker det Àr fint att du ger en ordentlig konsekvensanalys som backar upp mitt annars nÄgot ordglesa inlÀgg.
meh, hon med glasögonen va ju fett soet! Skulle lÀtt utmana henne pÄ nÄ game xD
Tycker Ă€ven att det Ă€r intressant att Whiborg tycker objektifiering Ă€r himla kul och liksom ett spĂ€nnande rollspel som man spelar nĂ€r man sjĂ€lv vill. Ănskar han kunde dela med sig av den pausknapp för samhĂ€llet som han uppenbarligen har hittat, för dĂ€r jag bor tar objektifieringen av kvinnor fanimej aldrig slut.
Om man inte förstÄr att objektifieringen av kvinnor Àr en del av vÄr kultur och nÄgon som kvinnor utsÀtts för dagligen, sÄ fattar jag att man inte tycker att objektifiering Àr en big deal.
Det som stör mig mest med hans inlĂ€gg Ă€r att det han kallar ”ensidigt” i princip var ett gĂ€ng kvinnor som stĂ€llde sig upp och sa att det var nog. IstĂ€llet för att lyssna pĂ„ deras (bl.a. mina) erfarenheter och respektera att vi blir utsatta för nĂ„got vi inte tycker Ă€r ok, vill han ”höja nivĂ„n” ett par snĂ€pp genom att ge sig egen ”sakliga” (manliga) syn pĂ„ saken. SjĂ€lvklart genom att bedyra hur lite han bryr sig om bĂ„sbrudarna, och hur lite han skulle sakna dem. Men okej, dĂ„ Ă€r vi överens! Bort med bĂ„sbrudar! NĂ€, för dĂ„ Ă€r det helt plötsligt sĂ„ fruuuktansvÀÀÀrt viktigt att de killar som vill ha dem ska fĂ„ behĂ„lla dem, och att vi tjejer fattar att objektifiering bara Ă€r pĂ„ kul och inget som pĂ„gĂ„r hela tiden (bara nĂ€r mĂ€n, media och samhĂ€llet i stort vill, vilket korrelerar mycket lite eller inte alls med nĂ€r vi sjĂ€lva vill det).
Men nÀ, nu Àr man vÀl sÄdÀr ensidig och svartvit igen, och tror att ens eget perspektiv ska fÄ komma fram. Ska öva pÄ att se mÀnnens perspektiv pÄ objektifiering av kvinnor innan jag öppnar munnen nÀsta gÄng. Ger mig Àven gott om tid att svÀlja spyan!
Mycket bra inlÀgg!
AngÄende kommentarer om det vÀldigt relevanta i att anvÀnda booth-babes i det heliga marknadsföringssyftets namn sÄ Àr jag bara lite nyfiken pÄ ett par saker.
Om man med marknadsföring avser att dra till sig konsumenter, hur kan man rimligen rikta sig enbart mot en stereotyp av 15-Ärig manlig konsument och överhuduvtaget hÀvda att _nÄgon_ typ av saklighet ligger bakom det beslutet? Det finns mig veterligen ingenting som pekar pÄ att denna lilla grupp skulle vara mer intresserad av spel som koncept eller för den delen mer köpstark Àn en rad andra grupper.
Med tanke pÄ hur stor del av marknadsföringen (för att inte nÀmna spelutveckligen) som enbart fokuserar pÄ den hÀr gruppen Àr det faktum att man idag hittar gamers av alla de slag sannerligen ett enormt motargument.
Jag har lÀnge varit nyfiken pÄ hur spelmarknaden skulle kunna se ut om den inte var sÄ ohemult fixerad vid sin favoritillusion att bara unga, finniga och överkÄta pojkar vill spela spel. Men tydligen Àr cirkelargument fortfarande snuttefilten of choice i styrelsemöten och men-det-Àr-ju-bara-de-som-vi-gör-spelen-för-som-köper-dem-sÄ-vi-mÄste-fortsÀtta-göra-spel-för-bara-dem-om-vi-ska-kunna-sÀlja-spelen-som-vi-gör-bara-för-dem-resonemangen hÀrskar i hela sin hÀrlighet. FÄr jag bjuda pÄ en liten sjÀlvuppfyllande profetia, nÄgon?
Hanna: Du prickar in precis vad jag ansĂ„g vara problematiken med Wiborgs inlĂ€gg, dvs att han likstĂ€ller ett upprop dĂ€r gamers, tjejer som killar, unisont stĂ€llde dig upp och sa ”Nu Ă€r det nog!” med sina egna erfarenheter av stockholms sommarmode. WUT?!
Sak: Activision har gjort en fantastisk grej, de har i sin reklam för Wii U inkluderat en spelane tjej i ety fyramannalag och helt och hÄllet representerat henne som gamer, inte girlgamer. Första gÄngen pÄ jÀkligt lÀnge jag sett nÄgot dylikt i ett spel som inte ska vara gulligt, musik eller trÀning.
@AvgrundsvrÄl:
Det dÀr lÀt sÄ intressant att jag var tvungen att försöka googla upp originalbilden.
http://img.photobucket.com/albums/v517/TiagoF/1207694626157.jpg
Och jag hĂ„ller med, hon Ă€r ju verkligen motbjudande i original innan Photoshop har ritat dit de rĂ„dande skönhetsidealen. đ
De verkar ha tagit bort halsbandet och smetat pÄ linjerna som skapas nÀr hon ler ser jag, men Àr det nÄgot mer? NÀsan ser lite mindre ut och sen det hÀr vanliga med vita ögonvitor och sÄnt. NÄgonting mer?
Erhm, Samson, sjönk du sÄ lÄgt att du drog en ren och skÀr (ett försök till) krÀnkning, genom att sÀga att jag fÄr ligga för lite.. :p jag skrattar sÄ jag pissar pÄ mig, jag fÄr gott om det vill jag lova, till skilnad frÄn vissa andra hÀr, som ens börjar med att ta upp det
Och om MSI Àr sÄ otroligt vidriga genom att ha snygga tjejer som gör reklam för dem vill jag att ni gör ett inlÀgg om hur vidrig denna reklamfilmen Àr http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VsyE2rCW71o som gör exakt samma sak.
Men jag antar att ni tycker den Àr helt ok.
Sen har nÄgon av er frÄgat om tjejerna som tar jobb som boothbabes kÀnner sig krÀnka och utnyttjade. Jag tror personligen de fÄr en kick av att folk tycker de Àr snygga och de tycker om att jobba som modeller. Men det Àr en aspekt som ni inte alls tÀnker pÄ.
Och alla pojkar hÀr som sÀger att de inte hade kollat en extra gÄng om det stÄr snygga tjejer i MSI bÄset Àr fulla av skit.
Och i slutet Àr det MSI som vinner i det hela oavsett om de har boothbabes eller inte deras namn har fÄtt betydligt mer uppmÀrksamhet nu Àn om nÄgra tjejer skulle stÄtt och sÄlt prylar pÄ DH.
För övrigt Malin sÄ Àr det lite kul att du antar att det bara Àr vita hetrosexuella som vill kolla pÄ snygga tjejer, det Àr nÀmligen sÄ att ALLA mÀn vill kolla pÄ heta tjejer. Den som sÀger annorlunda ljuger eller sÄ vill den kolla pÄ andra heta mÀn tom dina kÀra kollegor hÀr pÄ svampriket Àven om de gör allt sin makt för att försöka dölja det.
Tycker alla ska lÀsa det hÀr fantastiska blogginlÀgget som förklarar hur objektifiering av kvinnor resp. mÀn fungerar. Det ger nÀmligen inte samma effekter hos olika kön, och fungerar i grunden olika. Hos kvinnor ger det mÄnga mÀrkbara negativa effekter, hos mÀn nÀstan inga.
http://skepchick.se/2012/01/16/lite-objektifiering-skadar-val-ingen/
@Jorge – Ăhh, jag har aldrig försökt dölja att jag uppskattar att se pĂ„ vackra kvinnor. Min kĂ€ra kollega Malin tycker tom att det Ă€r ok att jag uppskattar det. Du missar helt poĂ€ngen! LĂ€s om, lĂ€s rĂ€tt!
@Jorge
Nej, den reklamen Àr absolut inte okej för mig heller. Men att hÀvda att den gör samma sak Àr skrattretande. Att hitta bröstcancer har iallafall med att göra att klÀmma pÄ en mÀnniskokropp, medan halvt avklÀdda tjejer (eller i det fallet killar) som gör reklam för ett moderkort har ingen som helst koppling.
Du fÄr lÀra dig att skilja pÄ Àpplen och pÀron helt enkelt.
Det finns multum med riktiga modelljobb ifall dessa boothbabes vill hÄlla pÄ med modellandet, det betyder ju inte att vi som konsumenter behöver hÄlla med dem om det. Eller vi kanske mÄste visa hÀnsyn till bÄsbrudarna och inte uttrycka vÄr Äsikt?
@jorge: Förmodat vita heterosexuella mĂ€n stĂ„r det i texten, btw. Fint att du lyckas missa det med tanke pĂ„ att mĂ€ngden text i det hĂ€r inlĂ€gget motsvarar ungefĂ€r mĂ€ngden som rymms pĂ„ ett mjölkpaket đ
I övrigt +1 pÄ seastream. Handlar inte om individuella babes, handlar om marknadsstrukturer.
Vilket lysande inlÀgg!
Jag hĂ€ngde med, hela vĂ€gen! đ
KĂ€ra Malin sjĂ€vklart skulle det stĂ„ ”mĂ€n” i min text, jag gissar pĂ„ att du kom pĂ„ det helt sjĂ€lv ocksĂ„ om du lĂ€ste vidare đ
Ludde sÄ du gillar att kolla pÄ snygga tjejer. Du, jag och resten av det manliga slÀktet vet om att mÀn gillar att kolla pÄ vackra kvinnor. Företag drar nytta av detta för att vi ska se deras produkter, alltsÄ Àr reklamen i sig vÀldigt bra för att den drar till sig din uppmÀrksamhet.
Och den har dĂ€rmed en lyckad effekt för att MĂN Ă€r mĂ„lgruppen för just denna typ av reklam.
@Seastream Jag vet inte om du kollar pÄ TV eller reklam i övrigt. Det Àr inte ovanligt att man marknadsför en produkt men nÄgot som i sig Àr helt irrelevant till det man sÀljer förutom att den drar till sig uppmÀrksamheten. Ett exempel Àr comhems bebisar som stÄr o skriker pÄ varandra. Vad har bebisar med bredband att göra? Marknadsför du dig som MSI gör Àr reklamen som tidigare nÀmnt riktad mot mÀn, motorsporten kör med sina pitgirls och dessa Àr det modellagenturer som fixar fram varför, jo för sporten Àr riktad mot mÀn, du ser ingen libressereklam av samma anledning pÄ monza för dessa tillstÀllningar Àr framförallt riktade mot mÀn.
Sex sÀljer och ingen hatisk femflata eller annan hetsmakare kommer nÄgonsin att kunna Àndra pÄ det för sÄ fungerar mÀn. HÀvdar en man nÄgot annat sÄ ljuger denna, hÀvdar en kvinna nÄgot annat sÄ Àr hon grundlurad av sin man.
Sen ang lÀnken sÄ Àr det vÀll ingen nyhet att kvinnor inte gillar nÀr andra kvinnor Àr snyggare. Men o andra sidan behöver ni inte oroa er för MSI boothbabsen för de Àr inte menade till er iaf.
Jag vill bara gÄ in hÀr och rÄda alla att inte skriva ett svar i affekt. TÀnk en extra gÄng och lÄt inte trollen locka fram era dÄliga sidor. Det finns mÄnga hÀr som har betydligt mer att förlora Àn trollet, tÀnk er för bara!
@Mckorv HĂ€r uppstĂ„r ju ett elegant moment 22 eftersom de som oftast Ă€r i mest behov av ett slikt rĂ„d förmodligen inte vet vad ”affekt” betyder.
Aloysius: Hahaha, sluta trolla annars fĂ„r du aldrig mer lyssna pĂ„ Retroresan! đ
JÀttebra inlÀgg.
En sak bara. Det Àr INTE bra att ha bilder pÄ tjejer i underklÀder som dyker upp pÄ sidan nÀr man Àr pÄ jobbet! NSFW!
Nu ska jag gĂ„ och köpa en sĂ„g…
Personligen förstÄr jag inte behovet av denna artikel. Antingen sÄ missförstod vissa, mÀn, avsiktligt förra gÄngen eller sÄ Àr det manliga slÀktet dummare Àn vad jag trodde.