Mitt i min genomspelning av de första uppdragen av Mass Effect 3 (läs mina intryck här) rycks jag från min handkontroll för att göra en intervju med Mike Gamble om spelet. Det här är som att separera en björnmamma från hennes avkomma och sedan be henne dansa. Nåväl. Jag sätter mig med Gamble och försöker släppa äventyret jag är mitt i.
Obs, denna text kan innehålla små avslöjanden om berättelsen. Vill du inte veta något om den råder jag dig att inte läsa vidare.

Mike Gamble

Vem ligger du med?
Liara i ettan och jag var henne trogen genom hela tvåan och när vi äntligen återförenades i den nedladdningsbara fortsättning ”Lair of the Shadow Broker” blev jag glad.

Vad har ni spelmässigt förändrat sedan de två tidigare spelen?
Om man tittar på striderna har vi fokuserat på att behålla allt som vi tycker funkar och lägga till lite nya funktioner.

Som?
Shephard har fler rörelser i strid nu. Han kan enklare gömma dig bakom skydd och hoppa mellan olika skydd med smidigare kontextkänsliga kontroller. ”Coverslip” kallar vi det. Han kan också runda hörn i skydd för att till exempel flanka sina motståndare. Närstridsattackerna som vi fokuserat på i en del marknadsföring är också en betydande förändring. Dels Omniblade förstås men också kontextkänsliga manövrar som att slå sönder en glasruta och dra ut en fiende från andra sidan. Shephards animationer är också mycket följsammare och smidigare än sist.

Shephard är en krigare, oavsett kön. Vi har porträtterat en krigare.
Övergången från springande till gående till att ta skydd och så vidare. Sen har vi en del andra förändringar i att klättra på stegar, hoppa över avgrunder och sånt. Det kanske låter som små förändringar men de här funktionerna påverkar en hel del i hur vi kan skapa världen han vistas i. Ni har säkert redan sett gameplay från jorduppdraget där vi visar hur höjdskillnader kan fördjupa bandesignen. Allt det här tillsammans bidrar till en fysisk, taktil känsla och en mer dynamisk upplevelse.

Jag noterar att du refererar till Shephard som ”han”. Är det en personlig preferens eller är det BioWares linje?
Nej, absolut inte. Jag har många slutförda genomspelningar och spelar massor som femshep. Hon är fantastisk att spela som. Hon är stark, fantastisk och Jennifer Hale gör ett kanonjobb som hennes röst. Många BioWare-anställda spelar som femshep. Speciellt sedan vi introducerade ett standardiserat utseende för henne. Vi har ju haft femshep med oss sedan första spelet, skillnaden nu är att hon fått ett ikoniskt utseende.

Femshep?

Varför ser hon ut som Bridget från ”Resan till Amerika”?
Haha, det har jag aldrig tänkt på. Vi hade en omröstning så du får fråga våra fans.

Ni har fått mycket beröm för porträtteringen av henne. Är det inte tragiskt att en kvinnlig karaktär vars beteende är baserat på en manlig porträttering är det enda verktyg spelbranschen har för att framställa bra kvinnliga karaktärer?
Shephard är en krigare, oavsett kön. Vi har porträtterat en krigare.

Du nämnde Omniblade, vad är det för något?
Det är en förlängning av OmniTool som man kan använda i närstrid. Fiende-AI:n jobbar hårdare på att försöka besegra dig, till exempel genom att dela upp sig och flankera dig för att komma nära, då behöver du ibland kunna göra mer än bara knuffa dem bakåt eller ge dem ett slag i ansiktet. Det tunga närstridsslaget med OmniBlade skiljer sig också från klass till klass.

OmniBlade

Ni har koop i spelet. Hur tänkte ni där?
Temat i Mass Effect 3 är ”Galaxen i krig”. Reapers är här och Shephard måste ta striden till dem. Hur man gör det är upp till spelaren. Hur och om man gör sidouppdrag förbättrar man sina chanser med allierade raser att enas mot och förbereda sig inför striden mot The Reapers. Vi kallar det ”Galactic Readyness”. I koop spelar du inte som Shephard utan som andra människor och andra raser i samma strid och koopspelandet påverkar i sin tur ”Galactic Readyness” för ensamspelandet. Du måste inte spela koop eller ensamspelandet för den delen för att få ut hela berättelsen

Val man gjorde i första spelet påverkade det andra. Hur ser det ut inför trean?
Jag vill inte avslöja något om berättelsen, men spelen påverkar varann helt klart. Jag kan säga att vi försöker knyta ihop de lösa trådar vi lämnat.

Som Rachnidrottningen?
Det är en av de lösa trådarna vi har en knut åt.

Ha!
Typiskt, nu försa jag mig.