Jag började skriva den hÀr krönikan innan Crystal Dynamics Ron Whatshisface bestÀmde sig för att uttala sig dumt kring svÄrigheterna att identifera sig med en kvinnlig karaktÀr. En svÄrighet som verkade utvecklarna övermÀktig, eftersom de utgÄtt frÄn att spelare inte kommer identifiera sig med Lara. Kanske borde nÄgon lÀnka honom till den undersökning som det hÀr inlÀgget baserar sig pÄ.

För nu ska jag skriva om svÄrigheterna för manliga, vita, heterosexuella spelare att identifiera sig med vad utvecklare anser vara en bra representation av deras kön.*

Precis som kvinnor Àr ledsna pÄ offerkoftan* som spÀnner tajt över brösten mÄste det finnas killar dÀrute som Àr jÀvligt trötta pÄ att konstant klÀmmas in i en snÀv hjÀlteroll. Som mÄste vara oerhört störda pÄ att alltid behöva tillhöra det kön som ska slÀpa sig till nÀsta slott, kasta sig in i den brinnande byggnaden eller sjÀlvuppoffrande vara först ut pÄ slagfÀltet. För precis som diskussionen om synen pÄ kvinnor i spel speglar ett större problem Àn det som enbart presenteras pÄ skÀrmen, Àr hjÀlterollen mer Àn bara en kille med överarmsmuskler och tuffa one-liners, det Àr en representation av mansrollen.

Men jag viiiill inte in i det halvraserade huuuset. Kan inte duuuu göra det?

Kravet pÄ att vara aktiv, beslutsfattande, dominant, stark och kÀnslolös, samt det enorma kravet att prestera. Kravet att rÀdda vÀrlden, hÀmta hem prinsessan, hÀmnas sin mördade familj och döda alla jÀkla aliens utan att en enda gÄng klaga, visa sig ledsen eller behöva hjÀlp.

Nyligen gjodes vÀrldens första ordentliga akademiska undersökning av frilansjournalisten Becy Chambers hur folk spelar i relation till sina biologiska kön nÀr de fÄr möjlighet att vÀlja kön pÄ sina karaktÀrer. Det gav inte en imponerande mÀngd respondenter, men gjordes enligt alla akademiska regler med representativt urval och ordentligt utformade frÄgor. Resultaten var vÀldigt intressanta.

72,1% av de tillfrĂ„gade tjejerna svarade att nĂ€r de fĂ„r möjlighet att vĂ€lja kön oftast tar  sitt eget biologiska.  Identifikation var den största drivkraften till varför brudarna valde att spela brudar. För manliga spelare var siffrorna rĂ€tt annorlunda. Bara 34% av de respondenterna valde en manlig karaktĂ€r för att de ville ha nĂ„gon att identifiera sig med. Utav de 37% av manliga spelare som svarat att de oftast spelade kvinnor svarade enbart 28% att de var för att ”ha nĂ„got snyggt att titta pĂ„”, den anledning som oftast anges som drivkraft nĂ€r killar spelar tjejer.

TvĂ„ andra saker tyckte locka killarna mer till att spela kvinnor; det ena var att de ansĂ„g att en kvinnlig huvudperson gjorde spelet intressantare eftersom manliga hjĂ€ltar Ă€r sĂ„ ”gjort”. Det andra var att de inte kan identifiera sig med den stoiska, ladugĂ„rdsbreda actionhjĂ€lten som den manliga karaktĂ€rsmodellen oftast baseras pĂ„ och kĂ€nner sig friare att skapa en egen historia om de spelar som tjej.

”I think it’s generally a matter of the character’s story and attitude for me; I generally have a mindset that is considered “feminine”, at least in comparison to roid-raging space marines.”

skriver en respondent.

Om man ska dra en slutsats efter undersökningen sÄ finns det  alltsÄ en rÀtt stor andel grabbar dÀrute som inte kÀnner att de kan identifiera sig med en manlig karaktÀr eftersom denne klÀms in i en supermuskelös kropp och fÄr en röstskÄdis som lÄter som att han levt ett helt liv pÄ att kÀka krita och gamla cigarrfimpar.

I’d prefer a blank-slate female character to a dude with too much in-game swagger, which for me always breaks the player/character identification.

Kvinnor som mĂ€n försöker i den utstrĂ€ckning de kan spela karaktĂ€rer lĂ„ngt borta frĂ„n spelvĂ€rldens norm-man. NĂ„gonstans har spelbranchen missat uttrycket ”omvĂ€xling förnöjer” och istĂ€llet börjat massproducera den manliga motsvarigheten till Bella Swan: Den vita +30 hetrosoldaten med kortklippt brunt hĂ„r och kvĂ€llsstubb, nĂ€st intill helt identitetslös utöver sina yttre egenskaper.

Vi har sett det nu. Dags att gĂ„ vidare. Eller Ă„tminstone ge honom en personlighet som inte kan sammanfattas med orden ”sammanbiten och sarkastisk”.

Brudar vill ha det. Snubbar vill ha det. Vi vill i alla fall fÄ möjligheten att testa att identifiera oss med Lara.

*You’re welcome, alla som nĂ„gonsin kommenterat ”Men killar dĂ„?!” nĂ€r jag skrivit om kvinnofrĂ„gor.

*”Offertröjan” som i den rosa blus Peach fĂ„r dra pĂ„ sig varje gĂ„ng hon ska kidnappas till nĂ€sta slott, inte som att ”tjejer tar pĂ„ sig offerkoftan” som jag skrev om tidigare.