Krönika

Missledande marknadsföring

När en utgivare ska visa upp ett nytt spel på en spelmässa tar man alltid hänsyn till vad som ser bäst ut på ett mässgolv. Vissa delar ur ett spel gör sig bättre på ett mässgolv än andra, och vissa spel fångar lättare besökarnas uppmärksamhet än andra. Misstaget jag tycker man gör här är att försöka fånga uppmärksamhet, snarare än att försöka representera spelet i fråga. “Men Tommy, att ett spel får uppmärksamhet kan väl aldrig ses som ett misstag?” Mjo, jag tror nog det är möjligt. Om jag ska försöka förklara vad jag menar med det är Dead Space 3 under årets E3-mässa ett ganska bra exempel.

Frågan man behöver ställa sig är: “Vilka är det man visar upp spelet för?”
Det som visades upp av Dead Space 3 i somras var onekligen actionbetonat, med öppna ljusa snömiljöer där två spelare i co-op sökte skydd bakom chest-high-walls medan man besköt andra beväpnade människor och enorma jättemonster. Det var helt enkelt något som många av seriens fans reagerade på, och tyckte det såg mer ut som Lost Planet än Dead Space. Kyliga och klarsynta skallar förklarade dock för fansen att det bara handlar om att actionmoment gör sig bättre på mässgolvet än skräckmoment, och att det inte säger något om vare sig slutprodukten kommer ha mer fokus på action. Och dessa kyliga klarsynta skallarna har såklart helt rätt. Förmodligen. Men det finns som sagt problem med det tänket.

Frågan man behöver ställa sig är: “Vilka är det man visar upp spelet för?” Är det fansen av ettan och tvåan? Varför skulle man i så fall behöva action för att imponera på dem? Om de gillade föregångarna borde de väl vara helt OK med skräck? Vad man får i stället är arga fans som klagar i internets alla spelforum om hur spelet övergivit sina rötter för att strömlinjeformas. Eller visar man spelet för ännu oinvigda personer som gillar Gears of War och Call of Duty? Om Dead Space 3 nu inte alls har så mycket fokus på action som E3-demot föreslår, är det inte lite orättvist och missledande mot den här målgruppen då? Kommer inte det resultera i arga konsumenter som klagar i internets alla spelforum om hur dåligt spelet är eftersom det inte levererade vad videomaterialet lovade?

Om spelet fokuserar mest på skräck och atmosfär, visa skräck och atmosfär.
Då blir fansen nöjda, och actionspelarna slipper riskera att bli missledda.

Kommentarer

  1. SpeLinnea skriver:

    Hur ska ett skräckspel någonsin kunna vara läskigt på en mässa? Det förtar ju hela känslan det någonsin skulle kunna ge med skräckinslag att visa det i dagsljus och med 20.000 vrålande journalister bredvid. Just trailers är ju egentligen skit samma, fanns det spelbart med inslagen där och hörlurar/bås att försjunka i vore det en annan sak om de valde att bara visa action-delarna.

  2. Gazimaluke skriver:

    Problemet med mässor är väl lite att det är här utvecklarna måste visa upp sina spel för den breda massan. Och då blir det lite så här tyvärr.

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Linnea:
    Som jag skriver i texten:

    “Kyliga och klarsynta skallar förklarade dock för fansen att det bara handlar om att actionmoment gör sig bättre på mässgolvet än skräckmoment, och att det inte säger något om vare sig slutprodukten kommer ha mer fokus på action. Och dessa kyliga klarsynta skallarna har såklart helt rätt.”

    Så jag vet inte riktigt varför du ställer den frågan.

    Gazimaluke:
    Som jag skriver i texten förstår jag att det handlar om vad som gör sig bäst på mässgolvet. Det jag säger är att jag inte tror den stora massans uppmärksamhet är värd att offra seriens 6 miljoner fans lojalitet för.

  4. Ackreman skriver:

    6 miljoner fans? Det där är en siffra taget ur luften, inte likt dig Tommy.

    Själv är jag ett av dessa hojtande fans, jag blev fly förbannad på det nya materialet, men samtidigt förstår jag varför de gör såhär. EA har satt en press på Visceral Games: sälj fem miljoner. Med en sådan siffra över huvudet börjar man som utvecklare kolla åt serier som har sålt i de trakterna: Resident Evil 5, nämnda Gears of War, etc. Det är inte Viscerals fel utan EA som håller i pengarna som vill se mirakel hända och då börjar man plagiera. Det är en skam men som vilken industri som helst är det för det mesta pengarna som styr.

  5. Tommy Håkansson skriver:

    Ackreman:
    Det är ingen officiell siffra. Men jag kollade på hur mycket alla Dead Space-spel har sålt, exklusive digitalt (via t.ex. Steam och iOS) och begagnat. Så det är en uppskattning. Man kan lätt ifrågasätta den, och säga att vi inte kan veta hur många av köparna som faktiskt gillar spelet. Men jag skulle inte säga att den är helt tagen ur luften, eftersom det är en uppskattning baserad på fakta. Men poängen är att det finns en stor publik för serien, då spelen säljer bra.

    Och jag håller helt och hållet med om att det är utgivaren (i det här fallet EA) som står skyldiga när det rör sig om hur spelet marknadsförs. Känns smartare att plocka upp 3 miljoner spelare inom skräckgenren (som man lyckats med förut) framför att försöka sälja 5 miljoner i en redan övermättad actiongenre. Det ska iaf bli spännande att se hur Dead Space 3 faktiskt är, dock.

Skriv en kommentar