När en utgivare ska visa upp ett nytt spel på en spelmässa tar man alltid hänsyn till vad som ser bäst ut på ett mässgolv. Vissa delar ur ett spel gör sig bättre på ett mässgolv än andra, och vissa spel fångar lättare besökarnas uppmärksamhet än andra. Misstaget jag tycker man gör här är att försöka fånga uppmärksamhet, snarare än att försöka representera spelet i fråga. ”Men Tommy, att ett spel får uppmärksamhet kan väl aldrig ses som ett misstag?” Mjo, jag tror nog det är möjligt. Om jag ska försöka förklara vad jag menar med det är Dead Space 3 under årets E3-mässa ett ganska bra exempel.

Frågan man behöver ställa sig är: ”Vilka är det man visar upp spelet för?”
Det som visades upp av Dead Space 3 i somras var onekligen actionbetonat, med öppna ljusa snömiljöer där två spelare i co-op sökte skydd bakom chest-high-walls medan man besköt andra beväpnade människor och enorma jättemonster. Det var helt enkelt något som många av seriens fans reagerade på, och tyckte det såg mer ut som Lost Planet än Dead Space. Kyliga och klarsynta skallar förklarade dock för fansen att det bara handlar om att actionmoment gör sig bättre på mässgolvet än skräckmoment, och att det inte säger något om vare sig slutprodukten kommer ha mer fokus på action. Och dessa kyliga klarsynta skallarna har såklart helt rätt. Förmodligen. Men det finns som sagt problem med det tänket.

Frågan man behöver ställa sig är: ”Vilka är det man visar upp spelet för?” Är det fansen av ettan och tvåan? Varför skulle man i så fall behöva action för att imponera på dem? Om de gillade föregångarna borde de väl vara helt OK med skräck? Vad man får i stället är arga fans som klagar i internets alla spelforum om hur spelet övergivit sina rötter för att strömlinjeformas. Eller visar man spelet för ännu oinvigda personer som gillar Gears of War och Call of Duty? Om Dead Space 3 nu inte alls har så mycket fokus på action som E3-demot föreslår, är det inte lite orättvist och missledande mot den här målgruppen då? Kommer inte det resultera i arga konsumenter som klagar i internets alla spelforum om hur dåligt spelet är eftersom det inte levererade vad videomaterialet lovade?

Om spelet fokuserar mest på skräck och atmosfär, visa skräck och atmosfär.
Då blir fansen nöjda, och actionspelarna slipper riskera att bli missledda.