GOTY 2012

Årets Utvecklare

Årets Utvecklare är naturligtvis inte en helt objektiv kategori att fylla, många studios har presterat oehört bra under året, utvecklat intressanta spel och sagt fina saker om spelkulturen. Såklart är jag partisk till den här studion, då jag är oerhört förtjust i deras spel, men det de vinner på är deras fanomsorg och progressiva arbete för bättre representation i spelvärlden:

Många skulle hävda att Bioware vek sig när de efter kontroverserna med Mass Effect 3s då de gav ut en “extended edition” utav det. Somliga sa att de gav upp sin konstnärliga ambition för att tillfredställa en hord gaphalsar till spelare. Men det de egentligen gjorde var att lyssna på de klagomål de fick in för att sedan säga “Vet ni vad, ni har nog rätt på vissa punkter”. De ändrade aldrig sitt slut, men de fyllde igen de logiska luckor som den sista timmen av Mass Effect 3 hade. De gjorde det på övertid och släppte det gratis. De lyssnade.

Utöver det har de tagit in förslag från spelare inför nästa installation i Mass Effect-universumet, för andra året i rad stått emot hot om försäljningförbud på grund av att de inkluderat homosexuella relationer i sina spel och officiellt påtalat vikten av att ha andra perspektiv än det klassisk manliga vid spelutveckling.

Jag är inte alltid positivt inställd till allt Bioware gör. Jag var rätt less på att de utan anledning exkluderade Lady Hawke från all extern marknadsföring inför DA2. Många med mig hade samma kritik, och gissa vad? Förra veckan fick vi höra att Dragon Age 3s marknadsföring kommer att innehålla både den manliga och kvinnliga versionen av huvudpersonen. För Bioware lyssnar.

Varje gång jag pratar om representation i spel får jag alltid frågan “Men tror du det kommer bli bättre?” och varje gång svarar jag “Ja, absolut. Se bara på Bioware”.

Kommentarer

  1. Jag kommer inte riktigt ifrån känslan av att det nog varit EA som tagit många av Biowares bra beslut i egenskap av utgivare (EA har ju för övrigt haft ett riktigt starkt år de med), men samtidigt har Bioware alltid en ganska hög lägstanivå. Även när saker och ting skiter sig helt, som med ME3, så har de helt enkelt så mycket vettigt folk anställda på viktiga positioner att de ändå landar på plus. Gaiders kommentarer gällande diversitet i deras spel är till exempel alltid uppmuntrande, och jag är glad att han och hans gäng av vitt skilda författare får sådant utrymme.

    Så absolut, en bra vinnare. Även om jag förmodligen skulle ha valt någon annan.

  2. Azzar Astronaut skriver:

    Det är ju självklart att det är Bioware som ska vinna detta priset.

  3. Frances skriver:

    *shrill fangirl screaming*
    I wub u BioWare so much it hutz! <3 (ps gief moar Flemeth, cause cougars rulez!)

  4. JediMB skriver:

    > “De ändrade aldrig sitt slut, men de fyllde igen de logiska luckor som den sista timmen av Mass Effect 3 hade.”

    Haha, nej. De fyllde igen de känslomässiga luckorna som den bristande epilogen hade, och passade på att ändra på vissa av de mer grymma konsekvenserna.

    Det finns fortfarande massor av logiska luckor. T.ex. är hela scenariot i London (knutet till “Take Earth Back”-kampanjen) beroende av att Reapers av någon anledning bestämmer sig för att flytta citadellet dit (utan någon förklaring för hur det gick till, för den delen) och öppna en direktlänk från jorden till dess kontrollpaneler istället för att låta det förbli vilande och säkert där det var.

    Med andra ord känns hela alltihop som att det tvingats in i spelet för att det ska passa till PR-kampanjen som påbörjades nästan ett år före spelet släpptes. Troligen har det att göra med hur originalslutet (som faktiskt stämde överens med all foreshadowing från ME1 och 2) skrotades efter en läcka.

    Hyser stor respekt för många av de som arbetar på BioWare, men Mac Walters och Casey Hudson är inte bland dem. Jag gillar inte hur BioWare har rört sig allt längre bort från sina traditionella RPG:n för att tillfredsställa EAs krav för marknadsmaximering, eller BioWare Austins urkassa kommunikation med fansen som bett om homosexuella romanser i Star Wars: The Old Republic.

    Okej, det här blev mer än jag tänkt mig, och jag har annat att göra. Rant over, typ.

  5. Emma Karlholm skriver:

    Kan inte göra annat än att skriva under på varenda ord i artikeln. Hm, oj vilket givande inlägg när jag tänker efter. Men go go go! xD Och grattis Bioware!

  6. Emelie skriver:

    Självklart val, BioWare har imponerat stort på mig! Det känns som att dom är en av få riktigt framåtsträvande utvecklarna och jag gillar att dom verkligen trycker på, trots motstånd. Förjävla gött äre!

Skriv en kommentar