NÀr den svarthÄrige tween-Dante som en blixt frÄn klar himmel slog ned pÄ intet ont anande demoner i DmCs första trailer möttes han med skepsis frÄn speljournalister och fans. Det talades om att den benhÄrda oneliner-spottande anti-hjÀlten fÄtt ge vika för den inre angst som alla huvudpersoner mÄste bÀra pÄ sedan framgÄngarna med Nolans Batman-triologi. Att det dessutom var brittiska Ninja Theory som nu skulle utveckla japansk hack-and-slash sÄgs ocksÄ som en försvÄrande omstÀndighet för att DmC nÄgonsin skulle kunna leva upp till Devil May Crys storhetstid.
De första timmarna av DmC anvÀnder sig av sÄ förbaskat snygg grafik, snabba kombos, gigantiska fiender och begÄvade röstskÄdisar för att bevisa att alla som tvivlade pÄ Dantes Äterkomst hade sjuhelsikes fel.
Eftersom demonkungen Àr den person som dödade Dantes mamma och tillfÄngatog hans pappa krÀvs det inte mycket övertalning för att han ska kasta sig in i Limbo, den mellanvÀrld som existerar mellan vÄr och demonernas. Eftersom de tvÄ smÀlter in i varandra pÄverkar Dantes framfart i Limbo Àven den verkliga vÀrlden, vilket jag hoppas leder till en intressant Inception-utveckling i storyn lÀngre fram.
Ăven om jag saknar de enorma mĂ€ngder kanonmatsfiender som brukade figurera i föregĂ„ende Devil May Cry-titlar sĂ„ finns det inte mycket att klaga pĂ„ i spelets strids-system. Ăntligen kĂ€nns det som att Ninja Theory vet vart de vill lĂ€gga sitt fokus och resultatet Ă€r rent knappjonglerande slash-spektakel. Du har sammanlagt tre olika fighting-stilar tillgĂ€ngliga samtidigt (Devil trigger inte inrĂ€knat), alla med omkring fyra attacker vardera och tiotal kombos för varje attack. Alla dessa stilar och attacker kan dessutom kombineras sömlöst under pĂ„gĂ„ende strid. Jag kan inte hitta nĂ„got bra svenskt ord för resultatet, det Ă€r helt enkelt badass! Uppgraderingssystem fungerar sĂ„ att alla poĂ€ng du tjĂ€nar för att uppdatera dina attacker nĂ€r som helst kan placeras om sĂ„ att du kan Ă€ndra din spelstil. Det Ă€r jĂ€kligt tacksamt och gör att spelare vĂ„gar testa de nĂ„got futtiga men visuellt roliga uppgraderingarna istĂ€llet för att enbart plocka pĂ„ sig bra attacker. Dock Ă€r det trĂ„kigt att spelet sĂ„ tidigt börjar introducera fiender som bara kan besegras med en viss typ av attacker. Det gör att de kombos du har tillgĂ€ngliga begrĂ€nsas avsevĂ€rt och det tar luften ur striden ibland. De trĂ„nga banorna hjĂ€lper inte heller till dĂ„ Dante kan skicka ivĂ€g en attack mot helt fel fiende flertalet gĂ„nger.
Denna tunga action packas ned i lager av hĂ€ftig karaktĂ€rsdesign, snygga fantasifulla miljöer och toppas med en rosett av hĂ„rdrocksgitarrer. RöstskĂ„despeleriet sĂ€tter alla andra spel i genren (som inte redan utvecklats av Ninja Theory) i skamvrĂ„n och ger liv till Dante, samt de karaktĂ€rer han har omkring sig. Den moderniserade antihjĂ€lten Ă€r inte heller sĂ„ angsty som mĂ„nga tycktes oroa sig för. Han mĂ„ inte lĂ€ngre vara den helt empatibefriade snubben frĂ„n Devil May Cry 2, men han Ă€r fortfarande vitsig pĂ„ sitt rĂ€tt ointellektuella sĂ€tt men hans iscoola dramatiska manĂ©r gĂ„r inte att tvivla pĂ„. Dante Ă€r skriven som en dryg, douchig tonĂ„ring som inte bryr sig ett skvatt men han Ă€r fortfarande en mer sympatisk karaktĂ€r Ă€n Assassin’s Creeds Connor.
Dante mÄ vara en ny karaktÀr, men kÀnslan för vad som gjorde Devil May Cry sÄ jÀkla bra finns i varje detalj i DmC. Det Àr definitivt en kandidat till Ärets bÀsta spel 2013.
Men naturligtvis har jag alltid genusglasögonen pĂ„ mig och behöver ta upp saker ur den vinkeln. Vill du bara ha ett oproblematiserat intryck av DmC helt utan nĂ„gra aspekter pĂ„ representationen av kön sĂ„ sluta med fördel att lĂ€sa vid ”Ă„rets bĂ€sta spel 2013”. Ni andra Ă€r med Ă€n? Okej;
- Ăr du inte sĂ„ förtjust i onödig exploatering av kvinnokroppen sĂ„ klicka för guds skull bort titelsekvensen. Den Ă€r helt fristĂ„ende frĂ„n storyn och tro mig, ditt intryck av den första halvtimmen av spelet blir mycket roligare om du inte fĂ„tt pixlade stringtrosekön uppkörda i ansiktet inte en, inte tvĂ„, utan tre gĂ„nger under titelskĂ€rmen.
- Kat, The Orders enda kvinnliga medlem sÄ vitt jag sett och den Wicca-tjej vi sett leda Dante genom Limbo har naturligtvis Rape As Backstory. Och det görs ingen grej av det. Det bara nÀmns lite snabbt i en mellansekvens.
Inga av dessa tvÄ saker Àr nÄgon dealbreaker för min del, men det Àr bara sÄ jÀkla trÄkigt och det gör mig frustrerad, speciellt eftersom Ninja Theory skapade Nariko. HÀr Àr min snabbt pÄkomna alternativa backstory till Kat:
Dante: ”So, tell me about these nightmares?”
Kat: ”I… I don’t want to talk about it.”
Dante: ”Come on!”
Kat: ”The nightmares… they weren’t really nightmares because they didn’t need the dark or my dreams. When I was little I would start screaming at my teachers face because I saw him for what he was. A demon squeezed into a humans skin. It was goutesque, but no one saw it but me. They… they where everywhere. On the streets, in the shops, even other children. Everyone said I was crazy. I’m not. I’m not crazy. It’s just that I can see them, their true faces bleeding through Limbo to our world. They locked me away in this tiny room. So I started walking Limbo in spirit form to escape. That’s where I met NAMEOFLEADEROFTHEORDER. S/he saved me. Showed me the truth.”
Dante: ”That demons are bastards?”
Kat: ”No… that I’m not the crazy one.”
SvĂ„rt att jĂ€mföra naturligtvis nĂ€r ni inte hört originalet men det lĂ„ter ungefĂ€r som ”Min styvfar var en demon som vĂ„ldtog mig, jag lĂ€rde mig fly min kropp och kom till Limbo. Ă h, kolla, en bro, ska vi stanna ett tag och hoppas inget hemskt hĂ€nder?” UngefĂ€r sĂ„.
Sounds cool synd bara att slÀpps samma mÄnad som ANARCHY REIGNS.
Bara ett littet brawl gjort av Platinum Games med multiplay och lÀr sÀljes för runt 300 kronor.
Sorry Ninja Theroy, but it looks like you’re fucked.
Again…
Also its cute that you are trying hide a spoiler that the demo and trailers dont give a shit about.
Och ”exploatering”(aka fap-brĂ€nsle) i MAINSTEAM tvspel Ă€r sĂ„ weak next the fuck up stuff som man kan hitta pĂ„ internet sĂ„ varför försöker dom vad-heter-det-igen… Ăn’s? Ens?
Fan…
DÄ Àr alltsÄ combosystemet uppgraderat frÄn demot? För dÀr var Dante tvungen att göra en ful liten piruett efter vart tredje slag med svÀrdet. Vilket var en fast animation som ej kunde avbrytas.
Och vem som ledaren för the order Àr kÀnns inte som nÄgon spoiler. Det gjorde ju NT klart för alla som kollade litet pÄ trailers. Fan sÀger jag bara.
Fan sÀger jag Àven till hur Dante portrÀtteras hÀr. Sedan Àr NT vÀldigt roliga, kommer inte ihÄg hur det var, först var det en separat titel, sedan var det en reboot och nu senast var det nÄgon reboot/prequel till DMC serien.
Att tvinga mig som spelare att anvÀnda ett visst vapen för att besegra en fiende Àr inte och har aldrig varit bra speldesign, i ett spel som DMC som mycket handlar om att göra de hÀftigaste och lÀngsta combos som man kan sÄ Àr en sÄdan begrÀnsning rakt motstÄende vad gameplayet ska handla om.
SamhÀllssatir? NÀr handlar DMC om det? Har nog aldrig hÀnt tidigare vad jag sett. Vet inte sÄ mycket om DMC2 dÄ jag inte spelade klart det men annars sÄ.
Att NT tog över och utvecklade detta stör mig inte. Det Ă€r den ”fĂ€rdiga” produkten som de visar upp som stör mig. De hade hur lĂ€tt som helst kunnat göra nĂ„got otroligt bra, istĂ€llet fĂ„r vi detta? Jag Ă€r ledsen och besviken.
ĂndĂ„ för att kunna ge mer tyngd Ă„t mina Ă„sikter sĂ„ mĂ„ste jag köpa det för att kunna fĂ„ en frĂ€sch uppdatering och fĂ„ den helt fĂ€rdiga produkten. Om nu inte demo var sĂ„ nĂ€ra en fĂ€rdig produkt som de kunde komma.