När vi gick och väntade på den nuvarande generationen för en så där åtta år sedan, var det nog inte många som räknade med att småutvecklade indiespel skulle bli så viktiga inom en snar framtid. Och om det fortfarande finns de som tvivlar på avtrycket som indiescenen lämnat på industrin den här generationen, så levererades klara bevis för det förra veckan. Sony och Microsoft hade nämligen en snoppmätartävling om vem som kunde göra den mest attraktiva plattformen för indieutvecklarna. Mitt i allt indietumult blev även Phil Fish förbannad och slutade med spel, men det är inte vad jag vill prata om här.

Medan både Wii U och PS3 har gått ut med att indieutvecklare får självpublicera i deras onlinebutiker, har Microsoft varit tysta i skuggan av Sonys alla indieutvecklare på scenen under avtäckandet av PS4. Microsoft, som varit notoriskt svåra för indieutvecklare att jobba med på grund av deras stränga regler och långsamma byråkrati. Men nu ska det alltså varit möjligt att självpublicera på Xbox One, sätta sina egna priser, och väntetiden ska ligga på runt två veckor. Det ska även vara gratis att patcha sina spel. Microsoft hade inget val när båda konkurrenterna redan kör på den linjen, alla tre konkurrenter som man räknar Steam.

Medan utvecklare till PS4 måste lägga händerna på ett devkit för en så där $2500, kan Xbox One fungera som devkit out of the box
Förra veckan var det även tal om vilka resurser indieutvecklare skulle ha att röra sig med. Medan det (överraskande enligt mig) kom fram att Xbox One verkar komma att ha mer ram över än PS4 till att köra spel, så ryktades det även om att indieutvecklare bara skulle ha tillgång till en begränsad mängd ram på Xbox One. Phil Spencer dementerade dock ryktena, och menar att Xbox One kommer ha lika mycket ram tillgängligt för indie som för AAA. Utvecklare som vill göra spel till Xbox One kommer dessutom inte behöva något annat än en helt vanligt Xbox One konsol. Medan utvecklare till PS4 måste lägga händerna på ett devkit för en så där $2500, kan Xbox One fungera som devkit out of the box. Frågan är bara hur man ska sålla bort all skit när alla kan göra spel, och alla kan slänga upp de spelen på Xbox Live.

Indiescenen på konsol fick sitt fäste under den här generationen, och jag vet inte om ens Microsoft och Sony själva räknade med att den skulle bli så viktig, även om Braid måste ha gjort det ganska uppenbart. Hade de vetat det innan skulle Microsoft förmodligen haft lösare regler redan från början, medan Sony förmodligen hade genomfört starkare indiesatsningar tidigare. Men nu går båda in med en varsin indiestrategi, vilket gör den här generationen till den kanske mest spännande någonsin för mig. Vilken konsol kommer vinna slaget om indie? Jag kan inte ens gissa. Jag kommer vänta och se, men om jag ser till de senaste 2-3 åren måste jag säga att jag känner mest förtroende för Sony när det kommer till att våga satsa på annorlunda spelupplevelser. Så Microsoft har mest att bevisa.