Gästkrönika

Syster Sinister är arg!

Samtidigt som Gamex går av stapeln ratar World of Horsecraft mässan på grund av att den är sexistisk och att deras publik inte är trygg på stället.

Tryggheten tänker jag inte ifrågasätta. Det förstår jag. Bland alla tuttbemängda spel och trötta mansmänsstereotyper finns det nog inte många småtjejer som känner sig trygga i sammanhanget. Men let’s get real. World of Horsecraft? Innovationen är häpnadsväckande lam. Jag är förvånad över att Blizzard inte stämt dem än. Spelet självt heter Star Stable. Det får mig att tro att det där med att sno renommé är något de gör per automatik.

Det är dessutom intressant att ett företag som säger sig vilja frångå stereotyper kör stenhårt på hästtjejsgrejen. Är inte det att kasta sten i glashus, så säg? Men visst. Oavsett hur mycket det går att ifrågasätta World of Horsecraft, så har företaget en poäng. Alla spel är inte värdiga en plats i Gamex rampljus. Eller för den delen en plats på någon klassisk spelmässa. Varför är det på det viset då?

För feminism är ju bara löjligt och tjafs och dessutom vill feminister CENSURERA SPEL.
Svaret står att finna i alla de upprörda besökare, som i en tråd på Facebook (länk: https://t.co/DIh6w94b2Z) fick möjligheten att svara på vad Gamex kunde göra för att få alla att känna sig välkomna. I Metro tidigare i veckan lät det undslippa mässans producent att lattemammahörn hade varit på tapeten. Vart skall alla lattepapporna hänga då? Åh, just det, glömde. De hänger ju på hela mässan. Det i sin tur ledde till en intervju i TV4, och det i sin tur ledde till en av de största uppvisningarna i “korkad gamer argumenterar på Facebook” som jag sett på länge.

För feminism är ju bara löjligt och tjafs och dessutom vill feminister CENSURERA SPEL. Knoppande troll beblandade sig med fullt utblommade sunkmuppar som samtliga med ogenomtänkta argument och en logik som snarare är motsatsen till logik började gapa om hur hemskt det är med de där jävla feministerna som skall in och peta i allt.

Lämna våra spel ifred, hojtade de stackars trollvalparna upprört. Vi vill ha tillgång till bröst! Vi vill spela muskelberg utan känslor! Vi vill begränsa publiken till oss troll så att vi slipper ta ansvar för vår latenta sexism och kan njuta av att trycka till tjejer i fortsättningen också. Ja, alltså, de sade inte det rakt ut, men det är det som är kontentan av diskussionen.

Det som inte går hem i hjärnorna på dessa fantabulöst outbildade troglodyter är att bredare och fler målgrupper betyder fler spelare.
Tyvärr hänger spelbranschen på den här förlegade synen på vilka som spelar och vilka som köper spel. Om jag inte visste bättre skulle jag påstå att även förlagsbranschen och för den delen vissa utvecklare även de bestod av sunkmuppar som gillar det där med tuttar i spel. Om det ens skall finnas några kvinnor, det vill säga. Kolla in Deep Silvers fail med färdigheten Feminist Whore, som fick byta namn till Gender Wars. Eller för den delen hela GTA V som snackar om människor som pissoarer. För ja, kvinnor är människor de med. Eller Jimmy när han förtjust hojtar om att våldta 12-åringar. Den typen av innehåll är fan inte uttryck för en jämställd och genusmedveten arbetsplats. Men män! Män spelar, män köper spel, män gör spel. Okej. Men 47% av alla spelare är kvinnor, och det är skit samma om det handlar om spel som inte ingår i sunkmupparnas definition av spel. ESA tycker att det är spel. Dataspelsbranschen tycker att det är spel. Det går inte att ena minuten säga “tjejer spelar inte spel”, för att sedan följa upp med att “tjejer spelar bara facebookspel” för att sedan kläcka ur sig “men tjejer spelar ju också de här spelen, då kan det inte vara något fel på dem”.

Jag är imponerad över sunkfaktorn.
Eller, vänta, jo, så går det visst att säga. Åtminstone enligt trollvalparna. Det som inte går hem i hjärnorna på dessa fantabulöst outbildade troglodyter är att bredare och fler målgrupper betyder fler spelare. Fler spelare betyder mer pengar in i spelbranschen. Mer pengar betyder fler spel. Fler spel betyder jävligt mycket roligare kvällar och helger för alla. Men det är kanske värdelöst om det tas hänsyn till sådana där fjantfeminister.

Som om det inte räckte för den här veckan så lyckades Gamereactor med det storartade konststycket att stödja kampen mot bröstcancer med de tio hetaste tuttbrudarna i datorspel. Jag är imponerad över sunkfaktorn. Bröst är tydligen värda 5000 spänn. Åtminstone om de är snygga. Som en person med en kompis som är bröstcanceröverlevare är jag helförbannad. Bröstcancer handlar inte om att behålla sina snygga bröst. Det handlar om att inte dö. Att trivialisera den kampen genom att klistra in en rad huvudlösa kroppar i en tidning och säga “vi stöttar kampen mot bröstcancer för vi gillar bröst” är inte bara smaklöst, det är hånfullt mot de kvinnor som för att överleva sin sjukdom måste operera bort sina bröst.

Och eftersom vi lägger så stor vikt vid att kvinnor är kvinnor bara om de har bröst är det extra osmakligt med den där raden tuttar. Det är rakt av att spotta tjejerna som kämpar med sjukdomen i ansiktet. Vilken tur då att Gamereactor är en blaska som verkar rikta sig just mot de smygsexistiska troglodyterna som förmodligen kommer att hänga på Gamex i helgen och få småtjejer som gillar hästar att hålla sig borta.

Text av Syster Sinister

1002876_10153115736450515_1272353147_n Skribenten har valt att vara anonym och kallar sig här för Syster Sinister

Kommentarer

  1. Ruben skriver:

    Syster, vem du än är, så kan du konsten att formulera dig avundsvärt snitsigt. En imaginär hatt av och en ödmjuk bugning för det.

    Hoppas mässan blir bättre än förväntat.

  2. Pär skriver:

    Härligt att läsa en riktigt arg och välgrundad text ibland!
    Och Gamereactor, seriöst, kan ingen bara lägga ner skräpet?

  3. Halken skriver:

    Underbart med lite rättfärdig ilska. Ibland är det enda som hjälper mot känslan att det är för jävligt att konstatera att det är för jävligt med lite eftertryck. Det är för jävligt.

  4. Gustav skriver:

    Bra artikel, men att publicera sådan här hård kritik, och rena anklagelser, anonymt känns också sunkigt.

  5. Chrishka skriver:

    Lustigt att den enda kommentaren som varit anonym varit den som kritiserat Syster Sinisters val att inte bli påhoppade av sexistarmén.

    Till Syster Sinister kan jag bara säga: Snyggt och välformulerat skrivet. Props!

  6. Zippy Brandt skriver:

    Jag tycker att artikeln är bra, då den inte bara lyfter fram en väldigt relevant fråga för alla oss som spelar/skapar spel/skriver om spel/forskar om spel och utan även lyckas göra det på ett konstruktivt sätt. Exemplet med Gamex representerar hur det kan fungera, och är ett av skälen till att jag som spelare börjat tröttna på den kommersiella spelvärlden och slutat känna förundran när nya spel släpps.

    Inte minst är det intressant hur såväl spelare som spelskapare väljer att definiera målgruppen(för mer spelare handlar det mer om att tolka målgruppen) för specifika spel. Och vilka genusspecifika aspekter som tas med. Jag upplever att World of Horsecraft relaterar till Girl Game Movement, vilket gör att det finns en hel del intressanta målgruppsbaserade teorier. Att det ens finns teorier kring detta, tyder ju på att det finns en hel del unkna normer inom spelvärlden.

    Det vore intressant att skapa en yta på Gamex för dessa diskussioner, så att de inte ignoreras som en följd av att vissa personer upplever det som “jobbigt”.

Skriv en kommentar