Krönika

Alla spelar inte som du

När Nintendo började implementera hjälpmedel som hjälper spelaren att klara saker som är för svåra, hördes en hel del kritik från vissa håll och kanter. Alternativet att få se hur en bana kan spelas, eller att få hoppa över vissa moment, eller bli praktiskt taget osårbar om man så väljer var tydligen svårt att svälja för vissa. Jag tror det var någon gång mellan Super Mario Galaxy 1 och 2 som folk verkade börja vänja sig, och kritiken tystnade lite. Kanske för att man upptäckte att det inte påverkar dig och hur du vill spela spelet om du inte vill det. Men förra veckan lade Mike ”Motherfucker Mike” Matei upp en video som om han just upptäckt den här funktionen.

Det är Super Mario 3D Worlds vita tanukidräkt som får några hårda ord. Ett block tinnehållande dräkten dyker upp när spelaren har dött många gånger på samma bana, och man får då välja om man vill gå förbi den eller om man vill ta den och vara praktiskt taget osårbar under resten av banan (gäller inte stup, lava, giftvatten etc). Alternativet att av fri vilja göra så menar Mike inte bara förstör spelet, utan även hans barndomsminnen av tanukidräkten. ”It takes the fun out of what otherwise would have ben a fun game.” Det så överdramatiserande och löjligt att jag inte ens kan ta det på allvar. Lite som att säga att alla spel som har fuskkoder eller easy mode är automatiskt sämre eller förstörda på grund av det.

”Failing is an essential part of any video game”
Han påstår även att det ”destroys everything playing video games is all about” och ”failing is an essential part of any video game”, för att sedan börja raljera om hur det var bättre förr. Ursäkta, men vem är Mike Matei att bestämma vad tv-spelande ska handla om? Det finns många andra anledningar att uppleva ett spel än utmaningen. Storyn, det visuella, variationen, utforskandet, byggandet, gemenskapen eller bara avkoppling. Att se utmaningen som allt tv-spel handlar om är enligt mig en väldigt trångsynt och oförståndig syn på vad mediet är, kan och bör vara. Det får mig att undra om Mike ens förstår tv-spel överhuvudtaget.

Tanukidräkten är i min värld lite som att kunna skippa en tråkig låt på ett album, fast ändå ännu viktigare än så. Idag räknar spelutvecklare med att majoriteten av spelare inte kommer spela hela vägen till eftertexterna. Och det gäller inte längre bara spel som Skyrim och GTA IV, utan även kortare mer lättsmälta äventyr. Anledningarna är många, men det går att föreställa sig att ett skäl är att spelet kommer till en punkt som antingen är för svår eller för tråkig, och som måste spelas igenom. Jag vet själv att jag ofta slutat spela bara för att jag kom till ett parti som jag hatade. Hade Final Fantasy Versus XIII låtit mig skippa den diffusa backtrackingjakten på osynliga små föremål som var utspridda här och där i världen skulle jag ha fortsatt spela och fortsatt uppskatta det spelet ända till slutet.

Jag ser gärna fler spel låta spelaren skippa partier som gör att man lägger spelet på hyllan för alltid. Och jag kan tänka mig att utvecklare gärna ser att fler än hälften faktiskt spelar ut spelet som de kämpat och slitit med. Nintendo har skött det här bra, och man måste ändå klara banorna och ta alla saker ”på egen hand” om det ska räknas som att man klarat banan på riktigt. Jag och Ludde använde aldrig den vita tanukidräkten under vår genomspelning, men jag tänker inte klandra någon som gör det oavsett om personen är 8 år eller 28 år. För till skillnad från Mike Matei inser jag att det finns flera skäl att uppleva ett spel, och att alla inte spelar som jag.

Kommentarer

  1. Johan "Ebbe" Andersson skriver:

    Jag tycker inte supetdräkten är en bra funktion, iaf inte där jag stött på den. Jag tycker det känns som ett för enkelt sätt att lösa ett problem som Nintendo redan löst mycket snyggare i SMB 3.

    Jag skulle mycket hellre ha en variation av prylar i ett inventory och om jag sedan fastnade någonstans så kunde jag bara aktivera en groddräkt, P-vinge eller bara använda molnet för att hoppa över en bana. Så jag tycker mer att lösningen är tråkig än att den är fel.

  2. Glenn Ahlström skriver:

    Amen! Bra text tommy!

  3. Trazh skriver:

    Håller inte med. En grej med spel är att man “utmanar” det. Och det känns bara fuskigt att skippa en del av spelet med hjälp av en övermäktig power-up när man antagit utmaningen. Jag har önskat själv många gånger att vilja skippa ett visst parti, när jag dött för hundrade gången i Ninja Gaiden, men då har jag misslyckats och bara får försöka igen.
    Är med Mike på detta.

    PS. Jag gillar dig ändå, Tommy. Såklart.

    • Trazh skriver:

      Jag glömde tillägga: För mig är upplevelsen alltid det viktigaste i spel såklart och om det är utmanande så är det en del av upplevelsen. Konstigt det där lät.. Men ja, sådär menar jag!

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Trazh:

    “Jag har önskat själv många gånger att vilja skippa ett visst parti, när jag dött för hundrade gången i Ninja Gaiden, men då har jag misslyckats och bara får försöka igen.”

    Du ja, men alla vi andra då? Jag vill inte spela tråkiga moment. När ett spel slutar underhålla mig, slutar jag spela. Om jag inte behöver recensera. Det här handlar bara om att se saken ur någon annans perspektiv och hur andra än du själv spelar. Ingen tvingar er använda funktionen när den finns där, men vi andra kan inte använda den när den inte finns där.

    Johan:
    SMB3 försökte väl inte ens tackla problemet?
    Puss på dig med! Såklart! 🙂

    • JohanOlov skriver:

      Nja, kanske var en del av spelet i SMB3 men jag tycker ändå att ett inventory i ett Mariospel är en kul ide. Det gör ju också att fler power-ups skulle kunna få ta plats. Nej, hellre ett moln från ett svamphus än superpower efter 5-dödsfall.

  5. Anton skriver:

    För mig har allt varit ok förutom osårbarhetslövet (guldlövet) i Mario 3D Land. Jag kan inte låta bli att ta upp powerups om jag får möjligheten, och det lövet var lite för bra och kom lite för tidigt tycker jag. Jag hade gärna haft funktionen att stänga av det, eller att lövet kom när jag hade dött ett tiotal gånger till.

  6. Niklas Sintorn skriver:

    Håller med dig till fullo, Tommy! Men det är såklart förutsatt att det är valfritt att använda sig av “fusket”. Hade spelet tryckt in Peach i en vit tanukidräkt mot min vilja när jag dött ett par gånger hade jag blivit helt vansinnig, men det finns ju verkligen inte något som säger att man inte bara kan springa förbi den.

    • Anton skriver:

      För mig är det dock omöjligt att springa förbi en skitbra powerup i ett plattformsspel.

      Jag hade mycket hellre sett att lövet var något som bara förekom i just ett “easy mode” eller något i stil med fuskkoder, som Tommy jämför det med. Det är ju dock en väsentlig skillnad på när man som spelare aktivt väljer att lägga till odödlighet i spelet, sätter det på easy etc. jämfört med att spelet i sitt originalutförande slänger überbra powerups till en.

      100% för att ska ha en rolig upplevelse på sin nivå, men kan de ge mig valet att stänga av “fusken” så tycker jag det förstör lite.

  7. Tommy Håkansson skriver:

    Det enda jag har emot det är att den såvitt jag vet håller hela banan ut. Det gillar jag inte, för tänk om man bara vill hoppa över ett enda moment. Så jag är med på att det är långt ifrån en perfekt lösning, men inte lika katastrofalt som Mike och vissa vill få det att verka.

  8. Trazh skriver:

    Är förresten sajtens header vit för att matcha inlägget?
    (förmodligen ändringar på gång, men kunde inte låta bli)

  9. Avgrundsvrål skriver:

    Mike får ett halvt rätt. Argumentet hade faktiskt varit legitimt om spelets alla banor varit tillgängliga från första början (vilket de i alla spel bör vara) och man inte tvingades spela genom ett givet segment för att låsa upp en annan del av spelet. Då hade såna hjälpmedel varit överflödiga, nu fyller de en funktion bara för att utvecklarna sitter fast i samma gamla “låsa upp” fasoner som alltid.

  10. gabbay skriver:

    Okej att ni heter Svampriket men börjar det inte bli lite inflation med Mario i er rapportering?
    Hade varit intressant om någon på redaktionen skrev en rad eller två om den där konsolen som börjar på p och slutar på 4. Alla jag har hört säger att 3d land är grymt men alla verkar vara överens om att galaxy serien är överlägsen.

  11. T4 was Here skriver:

    Jag tycker nog det är ridiculously (som i funny) sad ur sent ute han är med detta.
    Bob “gameoverthinker/moviebob” Chipman har redan försvarat detta utmärkt för mer än 11 månaders sen.
    http://www.youtube.com/watch?v=qq_THgrZ0Bs
    Way to be on the ball Mike, GG!

  12. mistermanners skriver:

    Förstår inte vad det finns att klaga över? Det är som sagt bara att strunta i den.
    Håller det dig Tommy!

  13. Christoffer skriver:

    Fint att det är valfritt.
    Men samtidigt vad får man för belöning av att klara ett spel idag?
    Det finns inget sorts straff egentligen för att man misslyckas i dom flesta spel utan det är bara starta om på närmaste checkpoint och fortsätta.
    Visst upplevelse hit och dit, fortfarande inte spelat ett spel där upplevelsen trumfat stämmning/gameplay.

  14. Tommy Håkansson skriver:

    Christoffer:
    Du kan inte “klara” spelen om du använder dig av hjälpen. I Mario Galaxy, till exempel, får du inte en riktig stjärna om du tagit till hjälp under något moment. För att få en riktig stjärna måste du spela allt själv.

    • Christoffer skriver:

      Tommy : Hade jag faktiskt ingen aning om, visste bara att det fanns som hjälpmedel. Men använde det aldrig och räknar kallt med att det är som i tidigare mariospel att de är något man aldrig märker av egentligen.

Skriv en kommentar