NĂ€r Nintendo började implementera hjĂ€lpmedel som hjĂ€lper spelaren att klara saker som Ă€r för svĂ„ra, hördes en hel del kritik frĂ„n vissa hĂ„ll och kanter. Alternativet att fĂ„ se hur en bana kan spelas, eller att fĂ„ hoppa över vissa moment, eller bli praktiskt taget osĂ„rbar om man sĂ„ vĂ€ljer var tydligen svĂ„rt att svĂ€lja för vissa. Jag tror det var nĂ„gon gĂ„ng mellan Super Mario Galaxy 1 och 2 som folk verkade börja vĂ€nja sig, och kritiken tystnade lite. Kanske för att man upptĂ€ckte att det inte pĂ„verkar dig och hur du vill spela spelet om du inte vill det. Men förra veckan lade Mike âMotherfucker Mikeâ Matei upp en video som om han just upptĂ€ckt den hĂ€r funktionen.
Det Ă€r Super Mario 3D Worlds vita tanukidrĂ€kt som fĂ„r nĂ„gra hĂ„rda ord. Ett block tinnehĂ„llande drĂ€kten dyker upp nĂ€r spelaren har dött mĂ„nga gĂ„nger pĂ„ samma bana, och man fĂ„r dĂ„ vĂ€lja om man vill gĂ„ förbi den eller om man vill ta den och vara praktiskt taget osĂ„rbar under resten av banan (gĂ€ller inte stup, lava, giftvatten etc). Alternativet att av fri vilja göra sĂ„ menar Mike inte bara förstör spelet, utan Ă€ven hans barndomsminnen av tanukidrĂ€kten. âIt takes the fun out of what otherwise would have ben a fun game.â Det sĂ„ överdramatiserande och löjligt att jag inte ens kan ta det pĂ„ allvar. Lite som att sĂ€ga att alla spel som har fuskkoder eller easy mode Ă€r automatiskt sĂ€mre eller förstörda pĂ„ grund av det.
TanukidrÀkten Àr i min vÀrld lite som att kunna skippa en trÄkig lÄt pÄ ett album, fast ÀndÄ Ànnu viktigare Àn sÄ. Idag rÀknar spelutvecklare med att majoriteten av spelare inte kommer spela hela vÀgen till eftertexterna. Och det gÀller inte lÀngre bara spel som Skyrim och GTA IV, utan Àven kortare mer lÀttsmÀlta Àventyr. Anledningarna Àr mÄnga, men det gÄr att förestÀlla sig att ett skÀl Àr att spelet kommer till en punkt som antingen Àr för svÄr eller för trÄkig, och som mÄste spelas igenom. Jag vet sjÀlv att jag ofta slutat spela bara för att jag kom till ett parti som jag hatade. Hade Final Fantasy Versus XIII lÄtit mig skippa den diffusa backtrackingjakten pÄ osynliga smÄ föremÄl som var utspridda hÀr och dÀr i vÀrlden skulle jag ha fortsatt spela och fortsatt uppskatta det spelet Ànda till slutet.
Jag ser gĂ€rna fler spel lĂ„ta spelaren skippa partier som gör att man lĂ€gger spelet pĂ„ hyllan för alltid. Och jag kan tĂ€nka mig att utvecklare gĂ€rna ser att fler Ă€n hĂ€lften faktiskt spelar ut spelet som de kĂ€mpat och slitit med. Nintendo har skött det hĂ€r bra, och man mĂ„ste Ă€ndĂ„ klara banorna och ta alla saker âpĂ„ egen handâ om det ska rĂ€knas som att man klarat banan pĂ„ riktigt. Jag och Ludde anvĂ€nde aldrig den vita tanukidrĂ€kten under vĂ„r genomspelning, men jag tĂ€nker inte klandra nĂ„gon som gör det oavsett om personen Ă€r 8 Ă„r eller 28 Ă„r. För till skillnad frĂ„n Mike Matei inser jag att det finns flera skĂ€l att uppleva ett spel, och att alla inte spelar som jag.
Jag tycker inte supetdrÀkten Àr en bra funktion, iaf inte dÀr jag stött pÄ den. Jag tycker det kÀnns som ett för enkelt sÀtt att lösa ett problem som Nintendo redan löst mycket snyggare i SMB 3.
Jag skulle mycket hellre ha en variation av prylar i ett inventory och om jag sedan fastnade nÄgonstans sÄ kunde jag bara aktivera en groddrÀkt, P-vinge eller bara anvÀnda molnet för att hoppa över en bana. SÄ jag tycker mer att lösningen Àr trÄkig Àn att den Àr fel.
Amen! Bra text tommy!
HĂ„ller inte med. En grej med spel Ă€r att man ”utmanar” det. Och det kĂ€nns bara fuskigt att skippa en del av spelet med hjĂ€lp av en övermĂ€ktig power-up nĂ€r man antagit utmaningen. Jag har önskat sjĂ€lv mĂ„nga gĂ„nger att vilja skippa ett visst parti, nĂ€r jag dött för hundrade gĂ„ngen i Ninja Gaiden, men dĂ„ har jag misslyckats och bara fĂ„r försöka igen.
Ăr med Mike pĂ„ detta.
PS. Jag gillar dig ÀndÄ, Tommy. SÄklart.
Jag glömde tillÀgga: För mig Àr upplevelsen alltid det viktigaste i spel sÄklart och om det Àr utmanande sÄ Àr det en del av upplevelsen. Konstigt det dÀr lÀt.. Men ja, sÄdÀr menar jag!
Trazh:
”Jag har önskat sjĂ€lv mĂ„nga gĂ„nger att vilja skippa ett visst parti, nĂ€r jag dött för hundrade gĂ„ngen i Ninja Gaiden, men dĂ„ har jag misslyckats och bara fĂ„r försöka igen.”
Du ja, men alla vi andra dÄ? Jag vill inte spela trÄkiga moment. NÀr ett spel slutar underhÄlla mig, slutar jag spela. Om jag inte behöver recensera. Det hÀr handlar bara om att se saken ur nÄgon annans perspektiv och hur andra Àn du sjÀlv spelar. Ingen tvingar er anvÀnda funktionen nÀr den finns dÀr, men vi andra kan inte anvÀnda den nÀr den inte finns dÀr.
Johan:
SMB3 försökte vÀl inte ens tackla problemet?
Puss pĂ„ dig med! SĂ„klart! đ
Nja, kanske var en del av spelet i SMB3 men jag tycker ÀndÄ att ett inventory i ett Mariospel Àr en kul ide. Det gör ju ocksÄ att fler power-ups skulle kunna fÄ ta plats. Nej, hellre ett moln frÄn ett svamphus Àn superpower efter 5-dödsfall.
För mig har allt varit ok förutom osÄrbarhetslövet (guldlövet) i Mario 3D Land. Jag kan inte lÄta bli att ta upp powerups om jag fÄr möjligheten, och det lövet var lite för bra och kom lite för tidigt tycker jag. Jag hade gÀrna haft funktionen att stÀnga av det, eller att lövet kom nÀr jag hade dött ett tiotal gÄnger till.
HĂ„ller med dig till fullo, Tommy! Men det Ă€r sĂ„klart förutsatt att det Ă€r valfritt att anvĂ€nda sig av ”fusket”. Hade spelet tryckt in Peach i en vit tanukidrĂ€kt mot min vilja nĂ€r jag dött ett par gĂ„nger hade jag blivit helt vansinnig, men det finns ju verkligen inte nĂ„got som sĂ€ger att man inte bara kan springa förbi den.
För mig Àr det dock omöjligt att springa förbi en skitbra powerup i ett plattformsspel.
Jag hade mycket hellre sett att lövet var nĂ„got som bara förekom i just ett ”easy mode” eller nĂ„got i stil med fuskkoder, som Tommy jĂ€mför det med. Det Ă€r ju dock en vĂ€sentlig skillnad pĂ„ nĂ€r man som spelare aktivt vĂ€ljer att lĂ€gga till odödlighet i spelet, sĂ€tter det pĂ„ easy etc. jĂ€mfört med att spelet i sitt originalutförande slĂ€nger ĂŒberbra powerups till en.
100% för att ska ha en rolig upplevelse pĂ„ sin nivĂ„, men kan de ge mig valet att stĂ€nga av ”fusken” sĂ„ tycker jag det förstör lite.
Ja, det hade helt klart varit bra, och vÀldigt enkelt, för utvecklaren att lÄta oss stÀnga av sÄnt dÀr.
Det enda jag har emot det Àr att den sÄvitt jag vet hÄller hela banan ut. Det gillar jag inte, för tÀnk om man bara vill hoppa över ett enda moment. SÄ jag Àr med pÄ att det Àr lÄngt ifrÄn en perfekt lösning, men inte lika katastrofalt som Mike och vissa vill fÄ det att verka.
Ăr förresten sajtens header vit för att matcha inlĂ€gget?
(förmodligen Àndringar pÄ gÄng, men kunde inte lÄta bli)
Det Ă€r nog bara pga störningarna i driften vi haft under dagen, det ska inte vara vitt đ
Mike fĂ„r ett halvt rĂ€tt. Argumentet hade faktiskt varit legitimt om spelets alla banor varit tillgĂ€ngliga frĂ„n första början (vilket de i alla spel bör vara) och man inte tvingades spela genom ett givet segment för att lĂ„sa upp en annan del av spelet. DĂ„ hade sĂ„na hjĂ€lpmedel varit överflödiga, nu fyller de en funktion bara för att utvecklarna sitter fast i samma gamla ”lĂ„sa upp” fasoner som alltid.
Okej att ni heter Svampriket men börjar det inte bli lite inflation med Mario i er rapportering?
Hade varit intressant om nÄgon pÄ redaktionen skrev en rad eller tvÄ om den dÀr konsolen som börjar pÄ p och slutar pÄ 4. Alla jag har hört sÀger att 3d land Àr grymt men alla verkar vara överens om att galaxy serien Àr överlÀgsen.
Jag tycker nog det Àr ridiculously (som i funny) sad ur sent ute han Àr med detta.
Bob ”gameoverthinker/moviebob” Chipman har redan försvarat detta utmĂ€rkt för mer Ă€n 11 mĂ„naders sen.
http://www.youtube.com/watch?v=qq_THgrZ0Bs
Way to be on the ball Mike, GG!
FörstÄr inte vad det finns att klaga över? Det Àr som sagt bara att strunta i den.
HĂ„ller det dig Tommy!
Fint att det Àr valfritt.
Men samtidigt vad fÄr man för belöning av att klara ett spel idag?
Det finns inget sorts straff egentligen för att man misslyckas i dom flesta spel utan det Àr bara starta om pÄ nÀrmaste checkpoint och fortsÀtta.
Visst upplevelse hit och dit, fortfarande inte spelat ett spel dÀr upplevelsen trumfat stÀmmning/gameplay.
Christoffer:
Du kan inte ”klara” spelen om du anvĂ€nder dig av hjĂ€lpen. I Mario Galaxy, till exempel, fĂ„r du inte en riktig stjĂ€rna om du tagit till hjĂ€lp under nĂ„got moment. För att fĂ„ en riktig stjĂ€rna mĂ„ste du spela allt sjĂ€lv.
Tommy : Hade jag faktiskt ingen aning om, visste bara att det fanns som hjÀlpmedel. Men anvÀnde det aldrig och rÀknar kallt med att det Àr som i tidigare mariospel att de Àr nÄgot man aldrig mÀrker av egentligen.