Det här kan mycket väl vara min sista text som semirespekterad speltyckare. Efter det här är risken överhängande att min trovärdighet är körd i botten och arga gamers från världen över kallar mig tokfrans och dummerjöns i all caps. Eller vad det nu är för smädelser dagens kids slänger sig med.

För ett tag sedan satte jag mig ned med Mario Galaxy. Sen till festen, ja, men jag tänkte att det var ett sådant spel man absolut var tvungen att ha spelat. Det toppade ju årets spel-listor världen över när det kom och används i tid och otid som ett exempel på briljant plattformsskuttande.

Så jag lånade spelet. Dammade av mitt stackars försummade Wii. Satte mig ner. Och fattade I-N-G-E-N-T-I-N-G.

Ursprungligen var tanken med den här texten att toksåga Galaxy vid fotknölarna
Ursprungligen var tanken med den här texten att toksåga Galaxy vid fotknölarna och på ett så välartikulerat sätt som möjligt berätta att spelet är komprimerat bajs. Men jag lugnade mig och insåg att det var orättvist. Att Galaxy faktiskt inte är ren skit. Att det absolut är ett helt okej spel.

Men längre än till ”helt okej” tänker jag faktiskt inte sträcka mig.

Den här texten är en sammanställning över mina problem med Mario Galaxy. Innan ni går all out flame war på min rumpa, kom ihåg att det här är bara mina åsikter. Ni kan absolut tycka annorlunda. Även om jag uppenbarligen har rätt.

Precis som två relativt kända före detta retrospelspodcastare jag känner så är jag inte förtjust i Super Mario 64. Spelet revolutionerade genren och är därför såklart otroligt viktigt, men det går inte att komma ifrån att det lider otroligt av samma problem som så många andra tidiga 3D-spel.

Kanske störst bland dem är den horribla kameran.

underwater-levels-super-mario-galaxy-beach-bowl

Mario chillar i vattnet. Och blir plötsligt helt omöjlig att kontrollera.

Att inte kunna manipulera sin kamera i plattformsspel i 3D är fullständigt vanvett, något som bland annat Naughty Dog insett när de släppte Jak & Daxter 2001 (för att referera till mitt absoluta favoritspel, ännu en gång). En styrspak till karaktären, en till kameran. Det är ett vinnande koncept. Tyckte alla utom Nintendo.

2007 dundrar de ut Super Mario Galaxy och Nintendo var alldeles supernöjda med att fortsätta köra med en kamera som lever sitt eget liv och tycks fast bestämt att förstöra för dig så fort den får chansen.

Allra värst blir det när kamerahelvetet kombineras med det som faktiskt är spelets starkaste sida, bandesignen. Planettänket är briljant, men tyvärr ännu mindre passande för en kamera du inte själv kan styra (Och kom inte och säg att man visst kan styra den. Att halvdant kunna tvinga runt kameran med styrkorset räknas inte) än ett vanligt platt plattformsspel.

Vid flera tillfällen håller jag analogspaken riktad i en riktning och får resultatet att Mario springer i cirklar, eftersom bandesignen, kontrollen och kameran kommer överens ungefär lika väl som en katt, en hund och en landmina.

nunchuk

Skäms.

Jag vill vara tydlig: Ett plattformsspel i 3D kan funka med automatisk kamera, om det är designat på rätt sätt. Ett exempel på detta är Marios senaste äventyr, Super Mario 3D World (som jag visserligen bara sett andra spela). Med kameran längre ifrån spelaren och överblick över hela det aktuella banpartiet är en låst kamera absolut inget problem. Men i ett spel som Super Mario Galaxy är det inte okej. Dubbla analogspakar eller no dice.

Vilket ju lätt blir ett problem när spelet släpps till en konsol som endast tillåter en endaste liten styrspak. (och en ganska risig sådan på det. Jag menar, vad är grejen med den där lilla plastnubben? Folk klagar hejvilt på Dualshock 3ans spakar men lämnar den här travestin ifred, trots märklig form och ett oförklarligt kantigt hål.) Det är kanske inte helt schysst att beskylla Super Mario Galaxy för brister i hårdvaran den är släppt på, men jag kan inte hjälpa det. Jag tycker inte om Wii som konsol och mycket av det jag har problem med dyker upp i Galaxy.

Jag gillar inte att vifta. Jag gillar inte att peka på skärmen. Vissa av de Wiimotebaserade momenten är visserligen ganska underhållande (fläktmomenten med Mario i en bubbla) men andra är direkt smärtsamt dåliga (de jävla surfbanorna).

super-mario-galaxy-water-stingray-surfing

Jag hatar dig.

Men mitt största problem är inte den dryga viftimplementationen, utan kontrollen som stort. I ett plattformsspel är precision i kontrollen livsviktigt. I Galaxy saknas precision i princip helt. Små saker som att Mario inte kan snurra på stället utan måste ta ut alla svängar i absurdum samarbetar på värsta möjliga sätt med kameran från helvetet och skapar en känsla av att försöka knuffa en boll med en kokt nudel.

Här studsar Anders upp och förklarar att bandesignen är anpassad för kontrollen, att det inte krävs mer precision än vad kontrollen ger. Men även om jag höll med om det (vilket jag inte gör, alldeles för ofta dör jag på grund av kontrollen) så är det inte en vettig lösning. Man kan inte bredda vägen för att ratten inte tar.

Och ungefär här börjar vi närma oss det som är kärnan i mitt problem med Super Mario Galaxy: det känns gammalt.

Många skulle kalla Super Mario Galaxy nyskapande. Och det har de rätt i. Nintendo gör mycket nytt och bra i Galaxy. Men i princip bara i bandesignen. Kameran känns gammal. Kontrollen känns gammal. Mario känns gammal.

Varför samlar Mario fortfarande extraliv? Vad är poängen med Game Over? Blir spelet roligare om jag tvingas gå ut till startmenyn och ladda om min sparfil om jag dör för många gånger? (Och kom inte och säg ”men man får ju aldrig Game Over i Galaxy!” för då kommer jag spotta i alla kaffekoppar du någonsin häller upp, för all framtid.)

smg2-2

Vilket håll ska jag gå? Lol, som om jag har ett val.

Varför måste jag välja vilken stjärna jag vill ta innan jag går in på en bana? Kanske har du blivit lurad att tro att det finns flera vägar att ta i Mario Galaxy, men det stämmer inte. Förutom ett fåtal gömda stjärnor finns det alltid bara ett håll att gå när man landar på en planet. Det finns ingen frihet i vägvalet, de har bara återanvänt samma miljö.

Det måste såklart inte vara öppna banor i ett plattformsspel, men när man ändå återanvänder samma plats, varför inte? Att hoppa ut och in om och om igen på samma bana känns… omständligt. Gammalt. Bakvänt.

Och den känslan genomsyrar hela min spelupplevelse. Tyvärr. Jag kan inte komma över det. Jag kan inte älskar Galaxy.

Men varför har jag nu lagt nästan 6000 tecken på att klaga på ett mer än sex år gammalt spel? Kanske för att ingen annan gjort det. Kanske för att hyllningarna varit i princip universella. Kanske för att reta upp Anders, Ludde och Tommy.

Nu är det i alla fall sagt. Mina five cents om Super Mario Galaxy. Vad tycker ni nu, är jag dum i huvudet? Eller håller ni rent av med?